Рослинний і тваринний світ Південної Америки

Про матеріал

Матеріал можна використовувати на уроці "Я досліджую світ" 4 клас. Рослинний і тваринний світ Південної Америки.

Перегляд файлу

Тема: Рослинний і тваринний світ Південної Америки.

Тема: : ознайомити учнів з рослинним і тваринним світом Південної Америки; розвивати мовлення, мислення; вчити складати розповіді про природу материків, виступати перед класом з підготовленою інформацією;  закріпити поняття «материки»,сформувати знання про географічне положення материка, формувати навички роботи в парі, вміння висловлювати власну думку; удосконалювати навички роботи з підручником; виховувати спостережливість, любов до природи,  пізнавальний інтерес. 

ОБЛАДНАННЯ:  картки для роботи, мультимедійна презентація

Тип уроку: засвоєння нових знань

 

СЛАЙД 

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

1. Привітання

Повернімося до гостей,

Привітаймось : “ Добрий день!”

Далі ми часу не гаймо

Урок природознавства починаймо.

-Бажаю вам гарного настрою та легкого засвоєння теми.(смайл)

- Девіз уроку:

                         Учитися старанно,

……………..… Сприймати  все нове 
                        Мислити   логічно.

……………….застосовувати  практично...

2. Перевірка готовності дітей до уроку

- Перевірте, чи все необхідне для уроку є у вас на партах.

Що нас чекає на уроці.

СЛАЙД    (ПЛАН УРОКУ)

ІІ. Актуалізація опорних знань. Повідомлення теми і мети уроку.

СЛАЙД 

- Сьогодні  ми з вами продовжимо подорожувати картою світу і спробуємо дізнатися багато цікавого та корисного.

1. Фенологічні спостереження.

-Щоб відправитись у подорож  ми повинні дізнатися чи дозволяють нам подорожувати погодні умови.

  • Попросимо нашого чергового синоптика повідомити, якою  буде погода сьогодні. А ви відкрийте свої зошити

СЛАЙД 

30 січня відзначають день Антона і Антоніни. Кажуть «Антоніни – зими половина»  світловий день збільшувався. Якщо 30 січня  відлига, то весна буде рання. А от якщо сніг, то прикмета говорить, що весна буде пізня.

стан неба - чисте

t повітря +4

вітер північно  східний

опадів немає

-Дякуємо, запишемо повідомлення синоптика в календарі спостережень.

- Погодні умови сприяють вирушити нам у подорож.

2. Впізнай за характерними ознаками.

СЛАЙД 

- Для того щоб дізнатися на який саме материк ми відправимось  потрібно впізнати цей  материк за характерними ознаками. :

за формою нагадує трикутник;

протікає багато повноводних річок;

на материку знаходиться найбільша низовина світу.

- Так, правильно. Материк на який ми подорожуватимемо називається Південна  Америка.

СЛАЙД 

-   На якому материку ми з вами живемо? (Євразія) ПОКАЗУЮ НА КАРТІ

Зверніть увагу на відстань між цими материками. Яким видом транспорта найзручніше вирушити у подорож ( на літаку)  СЛАЙД

  • Тож сідайте зручно і відправляємося. ֍

Поки ми добираємось до місця призначення  - пограємо в гру, яка нам допоможе переконатися, що ми потрапили на материк саме Південної Америки.

1.Природнича розминка  «Чи вірите ви?»    ֍  

-Гра  називається  « Чи вірите ви»

 Сигналізувати будемо цеглинками  лего, ящо так вірите піднімаєте цеглинку зеленого кольору, якщо ні червоного кольору. Для цього візміть в руки цеглинки червоного та зеленого кольору. (зелені – так , червоний - ні).

Чи вірите ви в те, що?...

  • Південна Америка – найменший материк?(Ні)
  • Південною Америкою протікає  річка  Амазонка? (Так)
  • Південну  Америку  називають «легенями світу»? (Так)
  • Південна Америка це найсухіший материк на Землі? (Ні)
  • Береги  Південної   Америки омиває Північний Льодовитий океан? (Ні)
  • Материк Південна Америка розташований у Західній  півкулі? (Так)
  • Значна частина материка розміщена поблизу екватора? (Так)
  • Південна Америка  омивається водами Атлантичного і  Індійського океанів?(Ні.. Атлантичного і Тихого.)
  • Амазонка -  найповноводніша річка у світі? (Так)
  • Найвища  вершина  Анд – це гора  Мак-Кінлі? (Ні. Аконкагуа.)
  • Південна Америка багата на корисні копалини? ( Так)
  • Молодці. Оцініть свою роботу. Якщо всі відповіді правильні  або допущена одна помилка запишіть  2 б.
  • Від 5 до 9  відповідей правильних 1 бал
  • Менше 5 правильних відповідей жодного балу.
  • Напевно ви навіть не уявляли, що те що ви звикли споживати щодня привезли до нашої країни з Південної Америки.
  • Як ви вважаєте, що це може бути?

 — Це картопля, помідори та кукурудза.

Напевно кожен знає на смак арахіс й ананас, їх до нас привозять з цього ж материка.

        Проблемне питання

         -Ви  знаєте які ще рослини  а також  тварини поширені на території  Південної Америки?

       - А хотіли б дізнатися?

       - Добре. На уроці ви обов’язково дізнаєтеся.

  •                              
  1. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

1.Розповідь учителя разом з підготовленими учнями з елементами бесіди “Рослинний і тваринний світ Південної Америки”.

СЛАЙД  карта

- Наш літак приземляється .  Найзагадковішим материком на сучасній карті світу є Південна Америка, яка трикутником простяглася від спекотних районів екватора до холодних вод Антарктиди. Отже, під час нашої подорожі ми -дізнаємося більше про рослинний і тваринний світ Південної Америки,

(слайд) який є найбагатшим і найрізноманітнішим на планеті Земля..

Наша мета: Якомога більше побачити й відкрити!  (Слайд  карта)

-  Щорічно тут продовжують відкривати не лише нові види рослин, тварин, комах, але і нові племена індійців, які до сьогодні живуть як первісні люди.

    -Територія  Південної Америки розділяється на 4 природні зони : ( слайд покаую на карті)  вологі тропічні ліси, савани, степи та пустелі.  

СЛАЙД 

2. І-ша зупинка

- Для того, щоб дізнатися якою буде перша зупинка необхідно розгадати анаграму.

Л     І    В   О    Г    О            Р    І    П    І    Т    О   Ч    Н             С  І   Л    И

 3    6    1    4    5      2            2    8    4    5    1    3    6    7              3   2   1    4     

(вологі тропічні ліси)

СЛАЙД

(ПОКАЗУЮ НА КАРТІ)

-По обидва боки від екватора в Південній Америці розташовані вологі тропічні ліси.

СЛАЙД

Вони є найбільшими постачальниками кисню на Землі тому їх називають «легенями» нашої планети. Охоплюють більшу площу, ніж такі самі ліси в Африці. Сезон дощів тут триває весь рік, тому й ліси називають дощовими. Екваторіальна спека і волога сприяють розмаїттю рослин і тварин. 

- У лісах налічують майже 40 тисяч видів рослин, більше,  ніж  у будь-яких лісах планети.

 

Запрошую гіда. Який розповість нам про рослинний світ вологих тропічних лісів.

Учень

У вічнозелених багатоярусних лісах переважають пальми, гіганські фікуси.

Невисокі дерева.

Гевея  (гумове дерево) збирають сік   для виробництва каучуку.

Шоколадне дерево (какао) збирають какао плоди.

Папайя (динне дерево) плоди нагадують соковиту диню.

Хінне дерево. У корі дерева міститься речовина хінін, якою лікують тропічну пропасницю.

Дерева  обвивають  ліани, а на їх гілках квітнуть орхідеї.

Ростуть папороті, які є найдавнішою рослиною, яка росла на нашій землі і збереглася до цих пір.

У затоках річок росте гігантське латаття.

 

Дякуємо за цікаву інформацію. А ми запрошуємо гіда, який розповість та покаже нам тварин вологих тропічних лісів.

Тваринний світ лісів надзвичайно різноманітний.

Тварини  живуть переважно  на деревах.

Серед них Мавпа ревун, що  видає   далеко чутні лементи.

Лінивці – малорухомі тварини , проводять велику частину часу у висячому положенні на деревах. По деревах лінивці лазять упевнено, а на землю опускаються рідко.

Із ссавців-  кажани.

Карликова ігрунка - невеликого розміру, кінцівки їх з пазурами  допомагають їм утримуватися на стовбурах дерев.

 Господарем лісу вважається небезпечний хижак – ягуар. Із хижаків, крім ягуара, зустрічається пума.

Тільки тут можна зустріти крихітних птахів колібрі, великих туканів та різних папуг.

А також величезні хижі птахи, , що полюють на молодих оленів, мавп і лінивців  це гарпія.

Білоголовий орлан,  який вважається довгоживучим птахом. Живе  до 30 років.

Грифи - розміри яких можуть досягати 85 см, а вага доходить до 4,5 кг Розмах їх крил досягає близько 2 м.

На деревах панує царство павуків і зміїв, комах,різноманітних жаб.
Жаби пофарбовані в яскраві кольори, включаючи золотистий, червоний, зелений, синій і жовтий, що захищають їх від хижаків.

У лісі є тисячі видів комах. Трапляються метелики з розмахом крил до 30 см.

 

Дякую, нашим гідам за цікаву інформацію. А ми продовжуємо нашу подорож.  Дізнаємося яка ж наступна зупинка.

3. ІІ-га зупинка.

А    С    В      А     А     Н

6     1    3       4     2      5

(САВАНА) 

СЛАЙД

 

Наступна природна зона – Савана розташована в північній і південній частині материки.  Запрошую гіда цієї природної зони познайомити нас з рослинним і тваринним світом Саван.

 

Учень

На рівнинах саван рослинність бідна, представлена переважно злаковими видами.

Подекуди  можна зустріти пальми, ділянки невеликих заростей мімоз. Ще тут ростуть деревовидні кактуси.

Серед тварин переважають:

Свині – пекарі - комфортно почувають себе як у дощових лісах, так і в пустелях.

Тапір - свиноподібні  травоїдні ссавці.

Водяться броненосці — тварини, з міцним кістковим панциром.

Мурахоїди – це найстаріші ссавці, які знайдені в Південній Америці.

З хижаків  водиться Гривистий вовк, магелланова лисиця.

 А також міцна, активна та рухлива тварина – кішка пампа.

 

Дякуємо, Сашуня. А ми продовжуємо подорожувати і ось наступна зупинка.

4. ІІІ-я зупинка.

П    С    Е      Т

4     1     3       2

(СТЕП)

СЛАЙД

На південь від саван простяглися степи, які в Південній Америці називають пампою (у перекладі з мови індіанців означає «простір, позбавлений деревної рослинності»).  То запрошуємо Олексія, який буде гідом цієї природної зони.

 

Учень

Основна рослинність – трави: ковила;  дике просо; пампасова трава, бородань, тонконіг  та інші види злаків.

Серед тварин переважають Гуанако, пампасовий олень.

Великий птах - страус нанду, який не літає, проте на бігу розвиває швидкість до 60 км/год.

На берегах водойм широко розповсюджені нутрії.

Дякуємо, Олексійко. Давайте поглянемо, яка наступна зупинка

Наступна зупинка.

П    С    Е      Т     У     Я    Л

1     3    5        4     2     7     6

(пустеля)

СЛАЙД

Найсухіша частина природної зони пустель та напівпустель – пустеля Атакама.

З природою пустелі нас познайомить наступний гід.

 

Софія

На її піщаній поверхні рідко трапляються рослини. Пустеля піднімається схилами Анд на висоті 3000 м.

Природа пустель бідна. Із тварин найбільше ящірок та змій.

Дякую, нашим гідам в таблиця оцінювання запишіть собі 2 бали.

А всі інші діти, якщо ви  розгадали всі анаграми поставте 1 бал.

Фізкультхвилинка

Щось не хочеться сидіти,

Треба трохи відпочити.

Руки вгору, руки вниз,

Руки в боки, руки так,

Руки вгору, як вітряк.

Вище руки підніміть

І спокійно опустіть.

Плесніть, діти, кілька раз.

За роботу, все гаразд!

  1. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ  ЗНАНЬ
  • Для того щоб продовжити нашу подорож, потрібно виконати ряд завдань, які допоможуть нам поповнити наш багаж знань.
  1. . Гра «П’ять речень». Робота з підручником.
  • Перегорніть кольоровий листочок і прочитайте про яку природну зону  вам потрібно сформулювати 5 речень.
  • Ваше завдання у п’яти реченнях  сформулювати засвоєні особливості саме вашої  природної зони.  Для цього пропоную відкрити підручники і доповнити свої знання. Кожна група читає тільки те,  що стосується її завдання.4 групі даю листочок з інформацією.
  •  

Оцініть свою роботу в групі від 1 до 3 балів. Запишіть.

  1. Робота в зошиті

Завдання по групам .

А тепер запишіть назви рослин і тварин природньої зони, яку опрацьовували. Кожна група заповнює свою природну зону:

Вологі тропічні ліси  рослини

Вологі тропічні ліси  тварини

Савана

 Степ  Пустелі

  • Для закріплення отриманих знань  заповніть  таблицю «Рослинний і тваринний світ Південної Америки».
  1. Обери правильну відповідь. Дидактична гра з лего.

 - потрібно обрати правильну відповідь на моє питання і дати відповідь за допомогою лего.

- яка тварина жива на деревах у лісі і рідко спускається на землю? лінивець

- з якого дерева можна виготовити гуму? гевея

- найдовша у світі змія? анаконда

- у затоках річок живе гігантське латаття? Вікторія-регія

- як називають вологі тропічні ліси?  Дощовими

- їстівні плоди якого дерева нагадують диню? Папайя

- як називається найменша пташка? Колібрі

- у якій природній зоні живуть страуси нанду та пампаські кішки? степ

-як називаються степи Південної Америки? пампи

- який хижак вважається господарем лісу? Ягуар

Молодці. Якщо ви правильно відповідали на всі питання поставте в таблиці 2б.

Якщо 5 відповідей запишіть 1 бал.

Менше 5 жодного балу.

  1. Гра «Фрукти овочі»

Ви ве знаєте, які овочі і фрукти ростуть на території Південної Америки. Залиште їх на тарілці всі інші приберіть.. Тож Південна Америка є батьківщиною :

  • (Кожній групі даю набір: гарбуз, морква, помідор, кукурудза, буряк, плитка шоколаду, арахіс, картопля.)
  • Оцініть свою роботу в групі. Максимальний бал 1.
  1. Робота в парі
  • А  тепер  попрацюємо в парі.  Візьміть листочок і закресліть зайве – саме те, що не стосується Південної Америки.

                             Омивається  водами Тихого і Атлантичного океанів          

           Омивається всіма океанами

           Омивається трьома океанами                         

            Найтепліший континент

           Цей материк схожий на трикутник                                     

           Цей материк розташований у двох   півкулях            

           Знаходиться у східній півкулі                                                       

           Найбільший за розмірами материк                                         

           Четвертий за величиною материк

           Знаходиться в Західній півкулі              

           Ягуар та велетенська змія анаконда    

            Пінгвіни ,морські слони .тюлень                                             

           лінивець, колібрі, анаконда                                                    

          Цей материк-«безлюдний континент»                                  

           Зебри.жирафи.слони.буйволи.антилопи

           Папайя, орхідеї, ліани

                       Омивається Північним Льодовитим океаном 

- Перевіримо на скільки ви впорались із завданням. Чия пара готова тримає руки.

Зачитують діти.  молодці.

Оцініть свою роботу  в парі. Максимально 1 бал.

Підрахуйте бали і покладіть листочок в щоденник.

                V. Підсумок уроку.

- Про що дізнались з нашої подорожі?

- Що вас вразило?

- Що найбільше запам’ятали?

- Яке завдання було важким?

Наша подорож добігла кінця, але дуже хотілося б, щоб ви її не забули.

Тому остання наша зупинка найвищий водоспад у світі Анхель.

  1. Домашнє завдання

Підготувати розповідь про одну з рослин або тварин Південної Америки.

 

doc
Пов’язані теми
Я досліджую світ, Розробки уроків
НУШ
Додано
24 січня 2022
Переглядів
1297
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку