Тема: «Ростем без насильства»
Мета: з’ясувати суть поняття насильства; розвивати знання про відповідальність своїх дій, вчинків, розвивати уміння брати приклад з хорошої поведінки людей; надати інформацію про те, як можна захистити себе, свою гідність і свої права, але розкрити питання нерозривної єдності прав і обов’язків.
Обладнання: Конвенція ООН про права дитини, плакати «Правила групи», «Наші очікування», аркуші паперу, фломастери, маркери, роздатковий матеріал, стікери.
Хід проведення:
Вступне слово соціального педагога
Добрий день дорогі друзі. Я рада бачити вас в нашому дружньому колі. Тема нашого сьогоднішнього заняття – тренінгу непроста і дуже актуальна.
Вправа «Знайомство»
Я пропоную вам по черзі назвати своє ім’я та своє захоплення. Наприклад: «Я –Олена, люблю в’язати гачком», а іншим учасникам підтримати повідомлення таким чином: у відповідь на кожну фразу інші учасники вигукують «І це – здорово!», водночас піднімаючи великий палець правої руки.
Вправа «Правила» Ознайомлення з правилами роботи
Мета: організація групи та створення можливості для успішної ефективної роботи (3 хв.)
Позаду спинки стільця, на якому ви сидите, прикріплені аркуші паперу з правилами, зачитаймо та пояснимо їх.
Очікування «Сердечко сподівань»
Мета: формування власної мети діяльності, мотивація та усвідомлення відповідальності за досягнення певних результатів (10 - 15 хв.).
Запропонувати продовжити речення «від цього заняття я очікую… Попросити висловлюватися лаконічно. «Всі люди на щось сподіваються в цьому житті: одні мають позитивні сподівання, а інші бачать тільки погане. А на що сподіваєтесь Ви?»
Притча
Отже, правила ми повторили, то ж можемо почати нашу роботу. А почати пропоную з притчі.Посеред шляху лежав пес, повз нього проходило безліч людей, і кожен з них, походячи поводив себе по – різному. Одні обережно обходили боком, щоб не наступити на нього, інші боляче штовхали, щоб не заважав, а ще одні – охоче жбурляли каміння, або голосно кричали на нього. А неподалік сидів старий жебрак. Дивився він на це все та й запитав у пса: «Чому ти тут лежиш?». На що пес йому відповів: «Я шукаю собі доброго хазяїна».Якщо цю притчу перекласти мовою сьогодення, то можна сказати, що наше життя – той самий шлях по серед якого ми є. На цьому шляху ми зустрічаємося з різними людьми, всі по -різному до нас ставляться. Вони не завжди стримані, часто виникають у нас з ними сварки, і навіть, вдаються до насилля.Отже, сьогодні ми поговоримо про…
Обговорення
Висновок
Гра «Пташка»
Інформаційне повідомлення «Що відбувається сьогодні»
Прояви насильства супроводжують людство з давніх давен. Упродовж тисячоліть одна людина кривдить іншу людину, чинить насильство щодо неї. У світі постійно відбуваються війни, напади на людей, дискримінація, приниження. Ми вже звикли сприймати насильство, як щось неминуче. Але ж прояви насильства порушують права людини, принципи вільного та справедливого існування.І коли насильство чиниться поруч з нами, чи у нас в домі, в школі, на вулиці, ми можемо зупинити його. Іноді ми не усвідомлюємо, що втягнуті в коло насильства, бо можемо не знати, що певні насильницькі акти щодо нас порушують наші права, честь та гідність, не знаємо своїх прав, як захистити себе.
Що ж таке насильство?
Насильство – це будь-які умисні дії однієї людини по відношенню до іншої, якщо ці дії порушують права й свободи людини, наносять їй фізичну, моральну чи психічну шкоду.
Хто може здійснити насилля?
Пригадайте ситуацію, про яку ви чули, чи можливо бачили, в якій , на вашу думку, присутнє насилля.
Як з’ясувати, що в даній ситуації є насилля? Психологи виділяють чотири складові насилля. Пропоную в групах обговорити та потім назвати ці складові. ((1. Фізичне 2. Психологічне 3. Економічне 4. Сексуальне)
Мозковий штурм «Насильство – це …»
Мета: з'ясувати, як діти розуміють термін насильство, що воно на їх думку означає? (10 – 12 хв.)
На фліпчарті / дошці записати всі висловлювання учнів стосовно того, що вони думають, як гадають, що ж таке в їх розумінні насильство? Насильство – це…
Обговорення
Висновок
Практикум «Аналіз ситуацій» Робота в групах. (Об’єднання – за назвами пір року)
Аналіз ситуацій від кожної групи кожної групи.
Завдання: визначити працюючи в групах вид насильства, вказати агресора і жертву ситуації.
Ситуація 1
Петрик, зайшовши у їдальню, і, як завжди, сів не на своє місце. До нього підійшла Оленка і попросила звільнити її стілець. Він відштовхнув дівчинку з такою силою, що вона впала на підлогу.
Ситуація 2
Під час перерви Юрко бігав по класу і штовхнув Іринку. Дівчинка, падаючи, ненароком розбила вазу яка стояла на столі вчителя. В клас зайшла вчителька і побачила розбиту вазу. Іринка намагалась пояснити, що трапилось на перерві, але вчителька не вислухала оправдань і нагримала на неї.
Ситуація 3
12 – річні Оля і Леся відпочивали на березі моря. До них підійшли незнайомі чоловіки і запропонували навчити їх плавати. Коли вони опинились у воді, незнайомці дозволили собі брутальну поведінку.
Ситуація 4
Після закінчення школи-інтернату Іван повернувся до рідного села. З’ясувалось, що у його будинку проживає співмешканка померлого батька. Вона прогнала його з рідної хати.
Обговорення
Висновок У конфліктній ситуації агресор завдає шкоду не тільки жертві, а й собі. Він не хоче відповідати за свої вчинки, спеціально заподіює шкоду іншим, тим самим він руйнує своє здоров’я. Адже лють, жорстокість і злість руйнують його нервову систему – і хвороби неминучі.
Вправа «Пам’ятка»
Коло ідей «Як зупинити насильство».
Працюючи в двох групах створіть пам’ятку «Як уникнути насилля?»
Уникай ситуацій, які можуть призвести до насильства.
Говори спокійно і впевнено.
Дай агресору можливість зупинитися.
Відійди в сторону. Це не ознака слабкості!
Не прагни помсти ворогам. Вмій просити пробачення.
Попроси допомоги. Це не ознака слабкості чи боягузтва!
Обговорення
Висновок
Притча «Про двох вовків»
Колись давно старий індіанець відкрив своєму онукові одну життєву істину.
У кожній людині йде боротьба, дуже схожа на боротьбу двох вовків. Один вовк представляє зло – заздрість, ревнощі, жаль, егоїзм, амбіції, брехню… Інший вовк представляє добро – мир, любов, надію, істину, доброту, вірність
Маленький індіанець, зворушений до глибини душі словами діда, на кілька миттєвостей задумався, а потім запитав:
– А який вовк в кінці перемагає?
Старий індіанець ледь помітно посміхнувся і відповів:
– Завжди перемагає той вовк, якого ти годуєш.
– Пам’ятайте, що лють, жорстокість і злість руйнують нервову систему – і хвороми не минучі.
– А що робити, коли насилля трапилось?
Обговорення
Висновок
Будь ласка, підходьте до нашого саду , знайдіть сердечко із своїми очікуваннями, зачитайте їх. Якщо вони здійснилися –залиште сердечко біля сонечка. Сподіваюсь, що ніхто не залишився байдужим до того, про що говорили. І почуте сьогодні на завжди залишиться у ваших серцях.
Вправа «Комплімент» (5 хв.)
Мета: отримати й активізувати інформацію від учасників групи, зняття емоційного напруження
Учасники висловлюють свої почуття, що виникли під час заняття, вносять пропозиції щодо наступних зустрічей. Всі стають у коло, обіймають один одного за плечі, повільно і розслаблено хитаються ліворуч-праворуч. А потім говорять компліменти один одному.