І. Списати речення, розставити, пропущені розділові знаки, вказати частини мови, зробити синтаксичний розбір речень. 1. На ранок рушився вітер і небо заволокло сірими розпатланими хмарами. 2. Раптом вітер зняв хмару пилу яка закрила все. 3. Довгасті примруживши вії мрійливі озера синіють.
ІІ. Списати речення, розставити, пропущені розділові знаки, вказати частини мови, зробити синтаксичний розбір речень. 1. Проминаємо густі зарості і очам відкривається рівний та широкий лан. 2. Нещасна людина що добровільно й легко зрікається рідної мови. 3. Грає море хвилю підіймаючи круту.
ІІІ. Списати речення, розставити, пропущені розділові знаки, вказати частини мови, зробити синтаксичний розбір речень. 1. Над водою вставав туман і повіяло холодком. 2. Пташки що влітку так співали у вирій вже поодлітали. 3.Троянці в човни посідавши і швидко їх поодсихавши по вітру гарно поплили.
ІV. Списати речення, розставити, пропущені розділові знаки, вказати частини мови, зробити синтаксичний розбір речень. 1. Тільки невсипуще море бухає десь здалеку та зорі тремтять в нічній прохолоді. 2. З дороги видно було як вився у низині широкий Дніпро. 3. Розсипаючи срібний дзвін шпарко промчали коні.
V. Списати речення, розставити, пропущені розділові знаки, вказати частини мови, зробити синтаксичний розбір речень. 1.З-за обрію насунули чорні хмари і враз на небі не стало сонця. 2. Зацвіла в долині червона калина ніби засміялась дівчина-дитина. 3.Зозуля закувала серед ночі посіявши тривогу на землі.
VІ. Списати речення, розставити, пропущені розділові знаки, вказати частини мови, зробити синтаксичний розбір речень. 1. За хвилину хмара зсунулася кудись убік і їх осліпило сонце. 2. Сонце так світить ласкаво що аж каміння сміється. 3.Журилися волошки в полі примруживши від болю пелюстки.
VІІ. Списати речення, розставити, пропущені розділові знаки, вказати частини мови, зробити синтаксичний розбір речень. 1. Кругом була сніжна пустиня а на чорному небі яскраво сяяли зорі. 2. Якщо ти за своє життя не посадив жодного дерева плати за чисте повітря. 3. Зітхнула важко біла хата в задумі глянувши на шлях.
VІІІ. Списати речення, розставити, пропущені розділові знаки, вказати частини мови, зробити синтаксичний розбір речень. 1. Навкруги розлилися вода і довелося довго обходити це місце. 2. Ще високо над обрієм стояло сонце коли гребці закінчили згрібати сіно. 3. Туман потягся від села над лугом вкриваючи похилі трави.
ІX. Списати речення, розставити, пропущені розділові знаки, вказати частини мови, зробити синтаксичний розбір речень. 1. Чорна хмара оповила півнеба і кривавим оком моргала в темряві блискавка. 2. Він не помітив як минув чагарник і вийшов у поле. 3. Свіжим вітром день сміється ніби кличучи до себе.
X . Списати речення, розставити, пропущені розділові знаки, вказати частини мови, зробити синтаксичний розбір речень. 1. Скінчились іспити грюкнули двері за останнім школярем. 2. Вишні цвіли так рясно неначе вкрив їх пухнастий сніг. 3. На галявину настороживши вуха вибігло зайченя.
XІ. Списати речення, розставити, пропущені розділові знаки, вказати частини мови, зробити синтаксичний розбір речень. 1. Люблю весну та хто її не любить на цій чудесній радісній землі. 2. На небі збиралися великі хмари так що можна сподіватися дощу. 3. Тарас біг до Вільшанки землі не чуючи під собою.
XІІ. Списати речення, розставити, пропущені розділові знаки, вказати частини мови, зробити синтаксичний розбір речень. 1. Сніги випали великі і Андрійко радо прокидає од порога до воріт стежку. 2. Народ сам скує собі долю аби тільки не заважали. 3. Усе кругом спало мов зачароване.
XІІІ. Списати речення, розставити, пропущені розділові знаки, вказати частини мови, зробити синтаксичний розбір речень. 1. Уже давно стояла ніч над землею і зорі виблискували з ясного неба. 2. Хоч була уже пізня осінь а день вибрався теплий погожий. 3. Лінивого дорога колюча немов устелена тернями.
XІV. Списати речення, розставити, пропущені розділові знаки, вказати частини мови, зробити синтаксичний розбір речень. 1. Вітру на морі не було проте клекотав сильний прибій. 2. У пустелі стояла непорушна недвижна спека даремно що був тільки квітень. 3. Ясні охоплені багрянцем гори стояли до самого небокраю.
XV. Списати речення, розставити, пропущені розділові знаки, вказати частини мови, зробити синтаксичний розбір речень. 1. Весною луки зазеленіли і груша біля хати вбралася в листву. 2. В одному місці де небо сходилось з морем з’явилася чорна хмара. 3. Вечір був теплий густо настояний на степових пахощах.
XVІ. Списати речення, розставити, пропущені розділові знаки, вказати частини мови, зробити синтаксичний розбір речень. 1. Буйно розрослися трави й кущі потемніло листя на деревах. 2. Хутір ховався серед дерев так що влітку іншу хатину даремно очима шукати. 3. Дитячі голови стриміли з-за тину ніби понавішувані на кілки горщики.
XVІІ . Списати речення, розставити, пропущені розділові знаки, вказати частини мови, зробити синтаксичний розбір речень. 1.Давно осипався цвіт з груш і тепер на деревах повільно наливалися соком плоди. 2. Аж там ген-ген де небо сходиться з морем плив якийсь пароплав. 3. Усе кругом спало мов зачароване.
XVІІІ . Списати речення, розставити, пропущені розділові знаки, вказати частини мови, зробити синтаксичний розбір речень. 1. На лісових горбках солодко пахло полуницею і теплий вітерець грався листям. 2. Ти чуєш як хвилі клекочуть і вже не вертають назад. 3. Нечутна мов переболіла текла біля нас річка.
XІ X . Списати речення, розставити, пропущені розділові знаки, вказати частини мови, зробити синтаксичний розбір речень. 1. У житах щось зашаруділо і незабаром на дорогу викотився їжак. 2. У самій глибині яру де сади сходяться з лісом стоїть хатка. 3. По небу пливли тоненькі неначе розмазані пензлем хмари.
XX . Списати речення, розставити, пропущені розділові знаки, вказати частини мови, зробити синтаксичний розбір речень. 1. Люблю весну та хто її не любить на цій чудесній радісній землі. 2. Гарна осика восени коли її зелень виграє всіма відтінками кольорів. 3. І шепче щось мені на вухо налита росами земля.
XXІ . Списати речення, розставити, пропущені розділові знаки, вказати частини мови, зробити синтаксичний розбір речень. 1. Спустився вечір і одразу похолоднішало. 2. Люблю народ якого силу ніхто не зломить у віках. 3.Виводить лісова стежинка до верб, заснулих край села.
XXІІ . Списати речення, розставити, пропущені розділові знаки, вказати частини мови, зробити синтаксичний розбір речень. 1. Вночі несподівано знявся північний вітер, небо скоро затяглося хмарами. 2. Ви знаєте як липа шелестить у місячні весняні ночі. 3. Обмерзла кригою озимина ламалась під ногами бійців.
XXІІІ. Списати речення, розставити, пропущені розділові знаки, вказати частини мови, зробити синтаксичний розбір речень. 1. День стояв сірий глухий важкі темно-сизі хмари висіли низько над землею. 2. Наступили ті осінні смутні дні коли сонце світить і не гріє. 3. У снігу по коліна стоїть з хати винесена ялинка.
XXІV. Списати речення, розставити, пропущені розділові знаки, вказати частини мови, зробити синтаксичний розбір речень. 1. Сашко стояв посеред двору перед ним у пожухлій траві біліли дві стежки. 2.Люблю блискучий день коли земля цвіте. 3. І тиха осінь мрійна яснолиста несла в серця надію і тривогу.
XXV. Списати речення, розставити, пропущені розділові знаки, вказати частини мови, зробити синтаксичний розбір речень. 1. З сопок бігли швидкі потоки а злива не вщуала ні на мить. 2. Тільки той збирає урожай хто невтомно ниву засіває. 3. Чи се край мій рідний обдертий чужими і світом забутий?
XXVІ. Списати речення, розставити, пропущені розділові знаки, вказати частини мови, зробити синтаксичний розбір речень. 1. Вітер трохи стих але завірюха ще не втихомирювалась. 2. У небі ластівка мріє далека що на крилах весну принесла. 3. Слова давно забуті і священні хотів я в кожнім серці пробудить.
XXVІІ. Списати речення, розставити, пропущені розділові знаки, вказати частини мови, зробити синтаксичний розбір речень. 1. Кругом була сніжна пустиня а на чорному небі яскраво сяяли зорі. 2. Я завжди за те щоб поіменно кожен за свій вчинок відповів. 3. А журавлі несли пісні весняні курличучи у чорній вишині.
XXVІІІ. Списати речення, розставити, пропущені розділові знаки, вказати частини мови, зробити синтаксичний розбір речень. 1. На річці було тихо і сонце мирно лежало на водяних галявинах. 2. Як в криниці чисту воду треба зберігати мову рідного народу треба захищати. 3.В зеніті тиші плавно відпливає гойдаючись мелодія легка.
ІІІ. Формування й удосконалення практичних умінь і навичок.
1. Синтаксична трансформація. Визначте типи наведених речень. Виділені части-ни складних речень замініть, де це можливо, дієприкметниковими або дієприслівни-ковими зворотами. Перебудовані речення запишіть, звороти підкресліть, поясніть уживання розділових знаків.
1. Зневажена тобою рідна мова — немов діброва, яку знищив вогонь! (…знищена вогнем). 2. В історії української державності є постаті, про які люди забули (за-буті людьми).3. Глибокий захват і благовоління перед великим подвигом народу оволодівають мною, коли я пишу ці рядки. (—) 4. Честі не потребуєш, якщо правди не знаєш. (Не знаючи правди) Слово вчителя. Зверніть увагу, що в реченнях з дієприслівниковими зворотами дію, названу присудком, і дію, названу дієприслівником, обов’язково має викону-вати один суб’єкт. Помилки зазвичай трапляються тоді, коли суб’єкти цих двох дій різні. Крім того, уживання дієприслівникового звороту є помилковим у односклад-ному безособовому реченні.
2. Спіймай помилку (редагування речень) Некоректне використання дієприслів-никового звороту є однією з найпоширеніших помилок, що трапляється у власних висловленнях випускників на ЗНО, а тому приклади підібрані саме з них. Серед поданих речень знайдіть ті, у яких помилково вжито дієприслівниковий зворот, перебудуйте їх на складнопідрядні обставинні, розставте розділові знаки.
1. Побачивши кордони Батьківщини, мене охопила безмежна радість. (Коли я по-бачив кордони Батьківщини, мене охопила безмежна радість) 2. Розбите і поніве-чене моє серце, згадуючи оту стражденну Україну (Розбите і понівечене моє серце, коли я згадую оту стражденну Україну). 3. Ти не молися мовою чужою, бо, на колі-нах стоячи, умреш. (+) 4. Перебуваючи на чужині, як ніколи хочеться бачити свою країною гордою, вільною, щасливою. (Коли перебуваєш на чужині, як ніколи хоче-ться бачити свою країну вільною, щасливою). 5. І стане рідна Україна, усі здолавши бурі злі, нам добрим раєм на землі. (+)
3. Стилістичний експеримент. Перебудуйте прості ускладнені речення на склад-нопідрядні. Справжні імена та прізвища письменників змінюйте на творчі псевдо-німи.Накресліть схеми складних речень, визначте тип підрядних частин.
1. Творчість Марії Вілінської, названої Тарасом Шевченком своєю донькою, підко-рила серця багатьох читачів. (Творчість Марко Вовчок, яку Тарас Шевченко назвав своєю донькою, підкорила серця багатьох читачів). 2. Будучи ще зовсім малим, Іван Лозов’ягін став свідком жахливої розправи радянської влади над його сивочолим ді-дом. (Коли він був ще зовсім малим, Іван Багряний став свідком жахливої розправи радянської влади над його сивочолим дідом)
3. Іван Тобілевич вважав, що душа, переповнена добром, ніколи не зачерствіє. (Іван Карпенко-Карий вважав. що душа, яка переповнена добром, ніколи не зачерствіє)
4. Герой Миколи Фітільова, поставлений перед неминучим вибором між синівським і революційним обов’язком, робить фатальний вибір. (Герой Миколи Хвильового, що стоїть перед неминучим вибором між синівським і революційним обов’язком, ро-бить фатальний вибір). 5. Брати Рудченки, перебуваючи далеко один від одного, створили один із найкращих зразків української художньої прози. (Іван Білик та Панас Мирний, хоч і перебували далеко один від одного, створили один із найкращих зразків української художньої прози)
IV. Узагальнення вивченого матеріалу. Бесіда
1. Як змінюється стилістичне забарвлення тексту під час синонімії дієприслівникових зворотів і складнопідрядних обставинних речень?
2. Яких помилок треба уникати, використовуючи дієприслівникові звороти?
3. Чи завжди можливе використання синонімії дієприслівникових зворотів і складнопідрядних обставинних?
4. З яким видом простого ускладненого речення співвідносне складнопідрядне означальне речення?
V. Підсумки уроку. — Сьогодні Україна перебуває в стадії політичного, економіч-ного та соціального розвитку, протее цей шлях є складним і тернистим. Єдиним по-зитивним зрушенням можна вважати підняття національного духу, свідомості та патріотизму. Тільки це допоможе нашій Батьківщині вкотре вистояти і відродитися, а тому я закликаю всіх ніколи не забувати про свою неньку і молитися за неї щодня.
VІ. Оцінювання учнів.
VІІ. Домашнє завдання.
Репродуктивний рівень
Дібрати з публіцистичних творів 10 речень з підрядними означальними та обставинними, які можна переробити на прості, ускладнені відокремленими означеннями та обставинами;
Творчий рівень
Складіть власний текст молитви за Україну, використовуючи складнопідрядні означальні і обставинні, а також прості, ускладнені відокремленими означеннями і обставинами.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|