Розділові знаки між простими реченнями в складносурядному.

Про матеріал
Мета: закріпити знання про вживання розділових знаків між частинами складносурядного речення; виховувати патріотизм, поважливе ставлення до природи, милосердя до всього живого; формувати пунктуаційну грамотність; розвивати логічне мислення, зорову й слухову пам’ять, увагу, удосконалювати орфоепічні навички.
Перегляд файлу

Урок № 12

Тема: Розділові знаки між простими реченнями в складносурядному.

Мета: закріпити знання про вживання розділових знаків між частинами складносурядного речення; виховувати патріотизм, поважливе ставлення до природи, милосердя до всього живого; формувати пунктуаційну грамотність; розвивати логічне мислення, зорову й слухову пам’ять, увагу, удосконалювати орфоепічні навички.

Тип уроку:  урок  закріплення вивченого.

Обладнання: підручник.

 

Хід уроку

 

 

І. Перевірка домашнього завдання.

 

* Переписати записані на дошці (спроектовані на дошку) речення, розставляючи розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення).  Пояснити вживання і невживання ком.

 

Довго тужить сумна бандура про діла у старій сивині, і якусь невідому зажуру навіває та пісня мені. (В.Симоненко.) Тут  запеклася кров мого народу і одридали волю кобзарі. (Л.Костенко.) Кобзар невидющий сидить на могилі й співає,  й голосить струна до струни. (Є.Гуцало.)

 

* Робота біля дошки. Подані  безсполучникові речення перебудувати на сполучникові – складносурядні. Записати їх, пояснити вживання розділових знаків.

 

Одлетіли давно журавлі, заснуло зерно у землі. Облетів у полі мак, одшуміло жито.  Шумить дерев зелений світ, жовтавий лист спадає з віт. Каштани осінь роздягла, зима заворожила. За вікном блакитним хуги плач і рев, облетіло щире золото з дерев.

За  В.Сосюрою.

 

* Диктант із коментуванням.  Записані речення прочитати, дотримуючи правильної інтонації.

 

Проскочили стрункі, тонконогі сарни – і знов  усе тихо. Найменший шелест або стук – і моє серце падає і завмирає.  Двері рипнули – і в хату тихо входить лікар.

З тв. М.Коцюбинського.

ІІ. Повідомлення мети і завдань уроку.

 

ІІІ. Відтворення теоретичних відомостей.

 

*Бесіда.

  • Які речення називаються складносурядними?  Навести приклад.
  • Які сполучники вживаються для  обєднання  простих речень у складносурядне?
  • У яких випадках між простими реченнями у складносурядному, зєднаними сполучниками і, та (і),  кома  не ставиться?
  • Який розділовий знаки, крім коми, вживається між частинами складносурядного речення? У яких випадках?

 

ІV. Виконання  вправ на закріплення вивченого.

 

*Прочитати речення.  Вказати з-поміж них прості та складні. Довести, що складні речення є складносурядними. Пояснити вживання в простих і складних реченнях сполучника і.

 

І. Слухаю, радію неповторній  днині і слова збираю по одній зернині. (М.Сливко.) Пізня осінь пахне димом, і темніють береги, і метається над ними чайки сивої “ки-ги”. (Л.Талалай.) Тут сойка феєричним бє крилом і соловей  стріля раптовим  шротом. (Є.Гуцало.) Гуляли протяги на ганках, і  барабанив дощ хльосткий, а темна ніч,  мов хуліганка,  зривала з яблуньок хустки. (Д.Луценко.)

ІІ. Спадає осінь, як димчастий сніг, і гостро пахне листя недогниле. Восени розумнішою стає людина і ще мякшим -  трави примятої шовк. (М.Рильський.) А пожовкле листя  мчить кудись у просинь і безсило пада на стежки сумні. (Д.Фальківський.) По дніпровських золотих прикметах ходить осінь в золотих наметах і збирає в запашні долоні від калини кетяги червоні. (Л.Забашта.)

ІІІ. Маленьким хлопчиком додому у полі йшов я в шумі трав і у гніздечку камяному сорокопудика спіймав. Тримав я міцно пташеня те, й на мене зорили з руки його лякливі оченята, немов чорненькі ягідки. Над ним  сіяла синь квітчаста  і птиць лунав щасливий спів...  Невже навіки волі щастя він у долоні загубив?  І стиснув серце  жаль великий, і пальці я розкрив: “Ану!” І він пурхнув з щасливим криком в залиту сонцем вишину.

В.Сосюра.

 

Словник. Шріт – дрібні свинцеві кульки, які вживаються для стрільби з рушниці; дріб, картеч. Перен. – щось дуже дрібне.

 

* Пояснювальний диктант. За схемою, поданою на с. 25 підручника, зробити синтаксичний розбір перших двох речень (усно).

 

І. Без Вкраїни мені не являється Світ, а без Світу для  мене немає Вкраїни. (І.Гончар.) Дніпро-Славута постарів, та зеленіють його схили, і щовесни на Йван-горі цвітуть ромашки білі-білі. (Б.Дегтярьов.) Дніпро задумливо плюскає легенькими хвилями об берег, і маленькі човники злегка гойдаються на них, наче граються. (В.Винниченко.) Неначе із золота звито бджолу золотисту, і ллється, як мед, її пісня органна, густа. (Є.Гуцало.)

ІІ. Козацькі голови завжди в ціні, та ми не даємося, брате-коню, даром! (В.Вербич.) Отак козаччина пройшла, а ми немов не чули. (П.Тичина.) Блищало небо золотом янтарин, а вже метнули в битву козаки, і дико скрикнув ординець-татарин, сповзаючи з високої луки. (А.Малишко.) Слава козацька свідомість розбудить, й не буть нам  безпамятним племенем сірим!. (Б.Дегтярьов.) Звитягою співатиме душа, а вітер віджене  ворожі кулі,  а донька порохає у зозулі  сто літ – для тебе, слави – для коша. (А Зігора.) Все було: хурделиці, негоди,  нескінченні далі чужини, та завжди я  радісно приходив до калини,  неньки і весни. (В.Письменний.)

 

* Самостійна робота.  Переписати, розставляючи попущені розділові знаки (подаємо речення без їхнього вилучення) та літери.

 

І. Заворожений гай  ловить пром..ні місячні листячком,  і квітки запашні, наче лаг..дні струни, бр..нять. (О.Омельченко.) Куди зн..кають зорі на світанні і відпливають хмари, вітром гнані? (М.Луків.) На землю сходить ніч, і зоряним рядном  вона вкр..ває все, мов  ніжною габою. (В.Сосюра.) Часом втома  в жилах розіллється і  тривога  в очі загляда. За вікном шепочуться тополі і пала осінній жар дібров. (Д.Луценко.) Осінній день б..грянцем догорів, і повний місяць знову став на чати. (О.Рубан.) Вітрець зсував фіраночки-хмарки, і місяць усміхався яснозоро, і співчутливо кліпали зірки. (С.Репях.) А за стіною стогне завірюха і хилить голову  засніжена сосна. (Д.Фальківський.)

ІІ. Вже грона ч..рвоні в калини горять і птахи до неї здалека л..тять. (Л.Забашта.) Ж..ття постійно в’яже свої гордієві вузли, і не встигаєш їх ро..рубувати. (О.Гончар.) Не поміча хв..лин людина, а час прудкий свій килим тче. (Д.Луценко.) В м..ті згуртуймося орлами, і буде в нас своє гніздо. (М.Осадчий.) Косили нас гарматні жерла під  дикий сміх і злобний рев, та Україна ще не вмерла і вже ніколи не умре! (Л.Воловець.) Бинт пам’яті ховає давні рани,  і тільки правда може їх зцілить. (В.Олешко.)

 

V. Перевірка якості самостійної роботи учнів.

 

VІ. Підбиття підсумків уроку.

 

VІІ. Домашнє завдання.  Вправа 37 (І,ІІ).

 

doc
Додано
18 березня 2020
Переглядів
2064
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку