Складнопідрядне речення, його будова, засоби зв’язку в ньому.

Про матеріал
Мета: дати поняття про складнопідрядне речення, пояснити, якими сполучниками пов’язуються його частини; формувати вміння впізнавати складнопідрядні речення, визначати їхні граматичні основи, розряди сполучників сурядності, якими з’єднуються частини складносурядного речення; виховувати любов до краси осінньої природи; формувати пунктуаційну грамотність, удосконалювати вміння працювати з таблицею, розвивати увагу, логічне й образне мислення, усне й писемне мовлення, емоційну сферу
Перегляд файлу

Урок № 14

Тема: Складнопідрядне речення, його будова, засоби звязку в ньому.

Мета: дати поняття про складнопідрядне речення, пояснити, якими сполучниками  пов’язуються його частини; формувати вміння впізнавати складнопідрядні речення, визначати їхні граматичні основи, розряди сполучників сурядності, якими з’єднуються частини складносурядного речення; виховувати любов до краси осінньої природи; формувати пунктуаційну грамотність, удосконалювати вміння  працювати з таблицею, розвивати увагу, логічне й образне  мислення, усне й писемне мовлення, емоційну сферу

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, таблиця.

 

Хід уроку

 

 

І. Перевірка домашнього завдання.

 

* Диктант із коментуванням.  Зробити синтаксичний розбір записаних речень (усно). Накреслити схеми речень.

 

Береза спалахне свічею у потемнілому гаю, а місяць золоту кирею на неї зодягне свою. Скрипка пливе над землею, і зветься та скрипка вітром, і скрипка та багатострунна тихо за обрій сплива.

Є.Гуцало.

ІІ. Підготовка до сприймання нового матеріалу.

 

* Робота біля дошки.  Записати речення, підкреслити граматичні основи. Чи  є  прості речення, що входять до складного, рівноправними за змістом? Від якого речення можна поставити питання до іншого? Поставити такі питання. Як повязані між собою  частини складного речення?

 

І. Книга вчить, як на світі жить. Вівсяна каша хвалилась, ніби вона з маслом родилась. Коли Бог розуму не дав, то і коваль не вкує. Не поможе й булава, коли дурна голова. Мудрий мовчить, коли дурний ворчить. Дурень може стільки питань задати, що сто мудрих не зможуть відгадати. Там треба перелізти,  де не можна перескочити. На дзеркало не треба нарікати, коли кривую пику в нім видати.

Народна творчість.

ІІ.Моє дитинство – дзеркало, в якому відображались небеса колись. Можна подивитись у джерельце й побачити, як на гусях-гусятах летить Івасик-Телесик, схожий на тебе в дитинстві.  Хочеться в дитинство повернутись, щоб з криниці неба зачерпнути. Як нам в дитинстві далекому в нинішню зрілість хотілось!  Чи не для того хотілось, щоб  нині дитинство приходило в сни?

З тв. Є.Гуцала.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

 

* Робота з підручником.  Опрацювання теоретичного матеріалу  і таблиці (с. 35).

 

V. Виконання  вправ на закріплення вивченого.

 

*Попереджувальний диктант.  У кожному з речень підкреслити граматичні основи. Вказати речення складносурядні та складнопідрядні. Поставити  питання від головної частини складнопідрядних речень до підрядної.

 

І. Сховавши фарби в зелен-вітах, підкралась осінь, наче рись, і в тіло вистиглого літа вже пазурі її впялись. (Д.Луценко.) Невже це листопад? Це леопард, який нам видається листопадом. Цей леопард забрів у листопад, та він таки зостався леопардом. Грайте, бубни дубів, бо у танець пішов листопад. Грайте, скрипки беріз, бо у танець пустилася осінь. (Є.Гуцало.)

ІІ. За обрієм гуляє листопад, й земля рипить, морозами окута. За вечоровим небосхилом з дівчатьми дружить листопад, бо літо, серцю здавна миле, не повертається назад.

З тв.А.Малишка.

 

* Пояснювальний диктант. У кожному з речень підкреслити граматичні основи, поставити питання від головної частини до підрядної. Накреслити схему першого речення.

 

І. Де панують мир і любов, там не ллється кров. Впізнавай світу, поки молоді йдуть літа. Як буде правда, то буде й рада. Як буде мудра голова, то знайдеться й булава. Убрався в жупан і дума, що він пан. Тікай набік з дороги, бо суне пан безногий. І цариця стане ворона, як спаде корона. Як ти плачеш, твої вороги тішаться. Діждемо пори, що й ми вилізем з нори.

Народна творчість.

ІІ.  Пахнуть хлібом слова, що мене їх навчила мати. Я працювати мушу, щоб не соромитись хліба. Був я в гостині, де люди живуть співочі. Сядь, моє серце, послухай, хто там у хаті плаче. Коли мені не допоможуть вірші, то вже не допоможуть лікарі. Але ще гірше, як іржаву мисль вганяють молотком у дошку рими. Над людством нахилюсь, як над потоком, в якому видно воду аж до дна.

З тв. Д.Павличка.

 

* Навчальний диктант. У складнопідрядних реченнях підкреслити граматичні основи й поставити питання від головної частини до підрядної.

 

Чи знайоме вам гостре, до фізичного болю гостре почуття нудьги за рідною країною, яким  обкипає серце від довгого перебування на чужині? Чи відомий вам психологічний стан, коли за один рідний згук, один рідний образ ладен буваєш заплатити роками життя?

Розятрений тугою, затоплений у задумі, плентався я якось берегом річки, не помічаючи навіть, як  чорна хмара обіймала крайнебо. Тільки перші краплі дощу, що з глухим стуком упали на землю, змусили мене озирнутися  навкруги, пошукати захисту від зливи. Коли я почав озиратися,  по моїх напружених нервах ударила хвиля  рідних, близьких мені згуків. Я виразно почув  журливо-поважний голос української пісні. Я чув, як пісня дужчає, здіймається вгору, перекочується могутнім грюкотом і гине тихим акордом у плюскоті зливи. Це була чумацька пісня, і я вже ніби був у степу, бачив мажі, і до вуха мого долітав рик волів. (За М.Коцюбинським;  134 сл.)

 

VІ. Підбиття підсумків уроку.

 

VІІ. Домашнє завдання. П. 4, пригадати й записати 5 народних прислівїв – складнопідрядних речень.

 

doc
Додано
18 березня 2020
Переглядів
1473
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку