РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ У СКЛАДНИХ РЕЧЕННЯХ З РІЗНИМИ ВИДАМИ ЗВ’ЯЗКУ (тренувальні вправи)

Про матеріал
Урок-узагальнення вивченого з теми "Складні речення з різними видами зв'язку". Матеріал уроку побудовано на вивчених творах Тараса Григоровича Шевченка.
Перегляд файлу

                            Урок української мови у 9 класі

Тема: РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ У СКЛАДНИХ РЕЧЕННЯХ З РІЗНИМИ ВИДАМИ ЗВ’ЯЗКУ (тренувальні вправи)

Мета: поглибити знання учнів про складні речення з різними видами зв’язку (структуру, смислові відношення, засоби зв’язку); закріпити знання учнів з особливостей пунктуації в складних синтаксичних конструкціях; удосконалити пунктуаційні вміння й навички вживати відповідні розділові знаки між частинами складних речень з різними видами зв’язку; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати почуття поваги до українського художнього слова, його краси й сили.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Культура мовлення і стилістика: інтонація складних речень з різними видами зв’язку.

Текст (риторичний аспект): складні речення з різними видами зв’язку в текстах художнього стилю.

Міжпредметні зв’язки: використання складних синтаксичних конструкцій у художніх творах (література).

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Вид уроку: урок — лінгвістичне дослідження

Обладнання: роздатковий матеріал, ноутбуки, портрет Т.Г.Шевченка, українські вишиті рушники, записи на дошці

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

(створення системи проблемних ситуацій як елементу формування внутрішньої мотивації):

                                                                Світом керують думки.

                                                               Уміти думати – це вміти складати речення.

            С. Єрмолаєнко

 

Ці слова доводять надзвичайну роль мови в існуванні людини.

 А батьком української літературної мови вважають Т.Г.Шевченка. Тому що саме в його творах українське слово зазвучало з незнаною доти силою, натхненням, мужністю, красою. Тому сьогодні на уроці ми будемо досліджувати саме його твори щодо наявності складних речень з різними видами зв’язку. Сьогодні присутні повинні переконатися, що ви -– творчі особистості: зможете віднайти в текстах речення певного виду, перебудувати їх, скласти свої речення. Ці знання знадобляться вам під час ДПА, під час подальшого навчання, під час вибору професії.

ІІІ. Ознайомлення дев’ятикласників з темою, метою й завданнями уроку

Після вивчення теми: «Складні речення з різними видами зв’язку» ви повинні…

D:\Украинский язык 9 класс\Картинки вырезаные\53-1.jpg

D:\Украинский язык 9 класс\Картинки вырезаные\53-2.jpg

ІV. Актуалізація опорних знань

  1. Повторимо вивчене:

- Робота над презентацією: «Складні речення»

V. Виконання системи дослідницьких завдань, спрямованих на розвиток пунктуаційних умінь і навичок та творчих здібностей

1. Дослідження-пошук

1. І день, і ніч ґвалт, гармати; (далекі за змістом, є розділові знаки) СРРВЗ

Земля стогне, гнеться; (далекі за змістом, є розділові знаки)

Сумно, страшно, а згадаєш – (наслідок)

Серце усміхнеться. (« Гайдамаки» - «Треті півні»)

2. Не спинила хуртовина пекельної кари: ляхи мерзли, а козаки грілись на

пожарі (пояснення)   СРРВЗ

(«Гайдамаки» - «Гонта в Умані»)

3. Ти нас ріжеш – заріж і їх: (причина – наслідок), протиставлення

Вони – католики. («Гайдамаки» - «Гонта в Умані»)      Безсполучникове

4. …Розбиває та не вип’є

 живущої крові  – воно знову оживає (Причина  : , але авторський знак -)

і сміється знову… («Кавказ»)                  Безсполучникове

5. Нам тільки сакля очі коле:  (пояснення)

Чого вона стоїть у вас

Не нами дана; чом ми вам

Чурек же ваш та вам не кинем,

Як тій собаці? («Кавказ»)                             Безсполучникове

(Чурек – несолоний хліб, сакля – житло).

6. Коли б вже швидше розкопали,  СРРВЗ

Тоді б у рай нас повпускали,

бо так сказав Петрові бог: (пояснення)

«Тоді у рай їх повпускаєш, як все москаль позабирає …» («Великий льох»)

7. У тій невеличкій книжці, що ім’я її «Кобзар», клекоче ціле море горя народного…(Складнопідрядне, тільки дві частини)

8. Коли (сп.) ми читаємо твори Т.Шевченка, милуємося красою його слова, нам здається, що (Сп.) він – поряд. Цюпа). – (СРРВЗ ( із сполучниковим зв’язком) : сурядним і підрядним).

 - Перебудуйте у речення із сполучниковим і  безсполучниковим зв’язком.

Коли (сп.) ми читаємо твори Т.Шевченка, милуємося красою його слова, нам здається: він – поряд.

Виконати синтаксичний розбір речення

Розпов., неокл., складн., з різними видами зв’язку: спол., безспол.(спол. підр. коли, інтонація); підрядне обставинне часу, пояснення, доповнення.

2. Дослідження-розпізнавання

- Визначити вид складних синтаксичних конструкцій. Накреслити схеми.

Вид ССК

 

 

 

 

 

Першим знайомством з книжкою малий Тарас зобов’я-заний батькові, який мав звичай щонеділі читати в хаті житія святих -  так велось у християнських сім’ях…

Навесні 1845 року сталася важлива подія у житті Шевчен-ка: завершився термін навчання в Академії мистецтв, Рада якої надала йому звання некласного художника.

Ніхто з друзів Шевченка не відчував, що членів Кирило-Мефодіївського братства спіткає страшне лихо, яке зруйнує їхні життя…

Епітафія – короткий вірш, текст у віршах чи прозою, де висловлено жаль над померлим; бувають епітафії і сатиричного змісту.

(1+2=блок)

Схема

 

 

 

 

 

Вид

 

 

 

 

3. Пунктуаційний практикум

1.Тарас Шевченко народився на українській землі, під українським небом, проте він належить до тих людей-світочів, які стають дорогими для всього людства й у пошані всього людства знаходять своє безсмертя. (ноутбук – усно)

 2.Народжений матір'ю-кріпачкою і сам кріпак, він став борцем, революціонером титанічної сили – хто ж як не він?! (Під диктовку)

2 - дві рівноправні сурядні частини поєднані інтонацією – кома, перед завершальною частиною – тире

3. Його боялися царі і смертельно ненавиділи кріпосники.   Тараса Шевченка відправили в солдати, бо, мабуть, ті вінценосні кати вважали, що звідти йому вже не буде вороття. (ноутбук – усно)

4. Шевченко впевнено йшов до своєї мрії, і , коли людина  усім своїм життям присягає служити народові, його не зламати і жодним ворогам  не зупинити! (ноутбук – усно)

(4 – кома між сполучниками сурядності і підрядності, бо  речення можна вилучити, не перебудовуючи)

 

4. Дослідження — лінгвістичне реконструювання (робота в парах)

  1. З поданих простих речень утворити складну синтаксичну конструкцію

Бог докоряє людям. Вони були жорстокими до панського байстря. Вбили її своєю несправедливістю та  бездушністю. Після смерті дівчина перетворилася на лілею – квітку чистоти й цноти, квітку Богоматері.

(1 учень – біля дошки, інші працюють на ноутбуках)

Бог докоряє людям, бо вони були жорстокими до панського байстря: вбили її своєю несправедливістю та  бездушністю; після смерті дівчина перетворилася на лілею – квітку чистоти й цноти, квітку Богоматері.

      - Визначте стиль мовлення цього  складного речення РВЗ.          

      -  Про який твір Т.Шевченка йдеться? (Балада Т.Г.Шевченка «Лілея»)

Хвилина відпочинку: Прочитати напам’ять уривок із балади Т.Г.Шевченка.

      2.    Прослухайте слова пісні. Назвіть твір Тараса Григоровича.  Скільки компонентів має складне Шевченкове речення – речення із різними видами звязку?

Тяжко мені сиротою

На сім світі жити:  1

Свої люде – як чужії, 2

Ні з ким говорити;  3

Нема кому розпитати, 4

чого плачуть очі;  5

Нема кому розказати, 6

Чого серце хоче,  7

Чого серце, як голубка,

І день і ніч воркує;  8

Ніхто його не спитає,

Не знає, не чує. 9

-  Так чому ж Т.Г.Шевченка називають Кобзарем, народним поетом?

Дайте відповідь складним реченням РВЗ.

(Т. Г. Шевченко – народний поет:  писав про те, що турбує кожну людину просто і емоційно,  пробуджуючи в  душах читачів найвищі почуття)

 

 

 

 

 

 

5. Дослідження фрейм проблеми

«Складні  речення з різними видами звязку  у творах Шевченка і про Шевченка»

 

Кома в складному реченні з різними видами зв’язку на межі двох сполучників (сурядного та підрядного)…( ставиться, коли підрядну частину можна вилучити, а речення не потребує перебудови)

 

Наприклад:

 

 

!

Дві рівноправні частини,  з’єднані єднальним сполучником і (й), та (у значенні і), мають спільну частину,  то …(кома між ними не ставиться)

Наприклад:

 

 

!

Якщо дві і більше рівноправних сурядних частин поєднані інтонацією, то між ними ставиться кома, а перед завершальною частиною …(ставиться тире)

Наприклад:

!

У реченнях із різними видами звязку, що розпадаються на великі логічні блоки чи однотипно побудовані частини, між блоками чи однотипними частинами ставлять …(двокрапку)

Наприклад:

 

 

 

 

VІ. Підсумок уроку

1. Перевірка виконання завдань уроку: знати, уміти, цінувати…

- Яка роль складних речень з різними видами зв’язку у текстах художніх стилів? (ІНТОНАЦІЙНЕ ВИДІЛЕННЯ РЕЧЕНННЯ,  ДЛЯ НАГОЛОШЕННЯ НЕПРЯМОГО ЗАПИТАННЯ, ДЛЯ ОБРАЗНОГО ВИСЛОВЛЕННЯ ДУМКИ У ФОРМІ СКЛАДНОГО РЕЧЕННЯ)

- Де здебільшого використовуються речення із різними видами зв’язку?

- Де можна застосувати знання з теми  «Складні речення із РВЗ»?

(ДПА, майбутня професія: створення реклами, редагування тексту, письменник, поет і просто розумна людина)

2. Мотивація оцінок.

VІІ. Домашнє завдання

1. Виправити помилки у самостійній роботі, виконаній на минулому уроці, в зошитах із друкованою основою.

 

Джерела:

1. Омельчук С. А. Усі уроки української мови у 9 класі / С. А. Омельчук, А. І. Ляшкевич. — Х. : Вид. група «Основа», 2010. — 361 с.

2. Нікішина Т. В. Усі дидактичні матеріали з української мови у 9 класі. — Х.: Вид. група «Основа», 2009. — 238 с.

3. Твори Т.Г.Шевченка: «Лілея», «Кавказ», «Великий льох», «Думка», «Гайдамаки».

4. ДПА з української мови. Диктанти

5. Відомості з біографії Т.Г.Шевченка

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
10 червня 2020
Переглядів
6779
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку