Це матеріал для вчителів. Розробка уроку розрахована для здобувачів освіти 10 класу. Вона допоможе повторити про рід іменників та якісно підготуватися до ЗНО з української мови.
10 клас. Українська мова. Андріївський ліцей Карпівської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області
Тема: Рід іменників. Іменники спільного роду
Мета: повторити й поглибити знання учнів про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення роду іменників, сформувати поняття про іменники спільного роду; розвивати вміння знаходити іменники чоловічого, жіночого, середнього і спільного роду у висловлюванні, визначати їх роль у реченнях; розвивати творчі здібності школярів; виховувати естетичні почуття, інтерес до вивчення народних звичаїв, любов до рідного слова.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: презентація уроку.
ХІД УРОКУ
І.Мотивація навчання школярів.
Організаційний момент
Доброго дня усім! Привітаймо наших гостей усмішкою.
- Які іменники запросимо сьогодні на урок? (Уважність, старанність, пам'ять , увага).
Визначення мети
Запишемо дату.
У цей день наші предки відзначали день Прокопа. Тоді виходили добровольці та на шляху ставили віхи – дороговкази, щоб подорожні не збилися зі шляху. Тому й казали: Прокіп ступає, дорогу прокладає.
Давайте і ми будемо на цьому уроці встановлювати віхи, щоб не заблукати на шляху вивчення іменника як частини мови.
Наші завдання:
повторити все, що знаємо про іменник;
дізнатися нове про іменники спільного роду;
перевірити знання за допомогою тестів;
з´ясувати, над чим треба ще попрацювати.
ІІ.Актуалізація опорних знань
Віха допитливості.
Дидактична гра «Снігова куля»
Визначте правильнi формулювання.
Якщо є неправильнi, виправте:
* Імeнник - це частина мови, яка має значення дії предмета. –
* Iменники бувають власнi й загальнi. +
* Iменники подiляються на icтoти i неживі предмети. –
* Власнi iменники пишуться з великої букви. + –
* До власнux iменникiв належать тiльки iмeнa та прiзвища людей. –
* Бiльшiсть iменникiв мають форму однини i множини. +
* Iменники в реченнi бувають пiдметом i додатком. +
Гра « Так» чи « Ні».
Оголошення теми
Запишемо тему.
ІІІ.Сприймання та усвідомлення учнями нового матеріалу.
Віха нових знань
Вивчення нового матеріалу
Коментар учителя. Кожному іменникові властивий граматичний рід. У назвах людей і тварин за допомогою роду розрізняють стать і вік істот: хлопець — дівчина, голуб — голубка — голубеня. Проте є багато назв тварин, у яких розрізнення родових іменникових форм відсутнє: оса, синиця, білка, -:жайворонок, короп. Це пов’язано з тим, що людина не мала потреби розрізняти стать таких істот.
У назвах неістот рід не має реального значення, бо ми не можемо пояснити, чому одні іменники належать до певного роду: понеділок, середа, клен, 6ереза, смуток, радість, захоплення.
Крім жіночого, чоловічого, середнього роду, іменники можуть належати со спільного роду: бідолаха, нероба, сирота, базіка, шульга. У реченні вони виступають то як іменники чоловічого роду, то як іменники жіночого роду: Який ти плакса, Петре! Не будь плаксою, Оленко!
Деякі іменники належать лише до чоловічого роду, але можуть позначати осіб чоловічої і жіночої статі: Валентина Іванівна — досвідчений лікар.
Спостереження над мовним матеріалом
Наближення зими у всьому серце чує:
І в шелесті листків, і в вітрі, і в стежках,
Що ждуть, коли блакить в сніжинках завирує,
І срібний стане сад, і забіліє шлях.
Розподільне письмо
Ч. р. ж.р. с.р.
Шелест зима наближення
Листок стежка серце
Вітер блакить
Сад сніжинка
шлях
Проблемне запитання
Зробити синтаксичний розбір речення, визначити рід іменника.
Усі радісно вітали листоношу.
Повідомлення вчителя
Кожному іменникові властивий граматичний рід. У назвах людей і тварин за допомогою роду розрізняється стать і вік істот: хлопець — дівчина, голуб — голубка — голубеня. Майже всі іменники, за невеликим винятком, належать до певного роду: чоловічого, жіночого чи середнього; деякі іменники можуть вживатися як у чоловічому, так і в жіночому роді.
Крім жіночого, чоловічого, середнього роду, іменники можуть належати до спільного роду. Наприклад: бідолаха, нероба, сирота, базіка, лівша.
Іменники, що означають осіб як чоловічого, так і жіночого роду, називаються іменниками спільного роду. Їх рід визначається в контексті. Деякі іменники — назви осіб за професією чи характером діяльності (інженер, педагог, суддя, професор, льотчик, лікар) — можуть означати осіб як чоловічої, так і жіночої статі, але належать тільки до чоловічого роду.
Бесіда за опорним плакатом
Робота за опорною схемою
Віха трудівника
Виконати завдання.
Визначте іменники, що можуть означати осіб і чоловічої, і жіночої статі.
1. Директор школи повноправно належала до сіячів розумного, доброго, вічного. 3. Режисер підійшов до кінокамери, узяв мікрофон і наказав усім приготуватися до репетиції.
ІV.Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок
Віха пізнання
Знання – срібло, а практика – золото.
Творчий диктант
1. Роботяща, працьовита людина. 2. Людина, яка говорить багато і беззмістовно. 3. Неуважна людина. 4. Людина з дефектом мови, що полягає у невмінні правильно й чітко вимовляти деякі слова чи звуки. 5. Той, хто навчився чого-небудь самостійно, без систематичного навчання, без керівника. 6. Той, хто мешкає поруч, поблизу кого-небудь. 7. Службовець пошти, який розносить кореспонденцію адресатам.
Підказка : листоноша, сусіда, самоучка, роззява, пустомеля, недоріка, роботяга.
Хвилинка відпочинку з позитивним настроєм
Робота за опорним плакатом
Робота в парах «Навчаючи, учусь»
Задати 2-3 питання за схемою.
З дужок виберіть прикметник-означення до незмінюваного іменника.
(Балакучий, балакуче) какаду; (вертлявий, вертлява) шимпанзе; (смачний, смачне) меню (багатолюдний, багатолюдне) Токіо; (піщана, піщане)Чилі і; (сонячний, сонячне) Душанбе; (мальовниче, мальовничий) Кюсюі; (дотепна, дотепне) леді;(новий, нова)АТС;ЛАЗ( реконструйований, реконструйована)
Битва екстрасенсів
Ваше завдання з одного погляду визначити і пояснити рід незмінюваних іменників, а зіншого скласти одне речення з будь – яким із них: Конго ( ріка)- ж.р., какаду(ч.р), бюро(с.р), уся Чилі ( ж.р),замаскований КП( пункт) –(ч.р).
У мого товариша є какаду, його привіз батько з відрядження , а він навчив розмовляти птаху, коли чути дзвінок у дверях какаду питає: « Хто там?».
Служба розшуку
Дуже відповідальна робота у Служби розшуку, потрібно знайти “зайве” слово й додати власний приклад:
причепа,слюсар,бідолаха,лівша.
веселощі,ворота,ріки,окуляри.
вітер,бензин,хутір,море.-
V.Підсумок уроку
Віха тренування
Творча робота
Скласти речення або текст із використанням іменників спільного роду.
Для хлопців
|
Для дівчат
|
Самоперевірка
Першим прибув до фінішу…..Підрахуйте бали і поставте собі оцінку.
У кого 10 балів? …7-9 балів?..менше 6?
Віха оцінювання
VІ.Оцінювання
VІ.Повідомлення домашнього завдання
Розподілити іменники за родами.
Склад, сіль, курча, міф, гриф, джміль, ласка, лава, пара, галченя, таксі, какао, балка, лист, староста, зерно, насіння, бадилля, імя, МВС, Мінфін, сестра, староста, щедрість, сім'я, ТСН, АТС, старт, чемпіон, поет, НБУ.
Ч.р. склад, міф, гриф, бал, джміль, балка, лист, староста, старт, чемпіон, поет, НБУ.
Ж.Р. сіль, ласка, лава, пара,сестра, староста, щедрість, сім'я, ТСН, АТС.
С.Р. курча, галченя, таксі, какао, зерно, насіння, бадилля, імя, МВС, Мінфін.
Рефлексія
Охарактеризувати урок віршем з двох сторчок.
Хтось щось сіє, а хтось жне. Дехто просто так живе.
Та без знань свого путі сенсу нам не віднайти.
БАЖАЮ КОЖНОМУ ВІДНАЙТИ СВІЙ ШЛЯХ!
Тестові завдання
1.Скільки іменників у наведеному реченні:
Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема.
а) один;
б) два;
в) три.
2. Укажіть назви істот:
а) кущ, втікач, жаба;
б) дерево, книга, прищ;
в) людина, нападник, неук.
3. З великої букви пишуться
а) іменники – загальні назви;
б) іменники – власні назви;
в) іменники – назви істот.
4. У якому рядку допущена помилка:
а) гори Карпати, шоколад «Корона»;
б) Леся Українка, журнал Пізнайко;
в) казка «Котигорошко», ріка Дніпро.
5. Укажіть іменник середнього роду:
а) фламінго;
б) піаніно;
в) шимпанзе.
6. Укажіть іменник спільного роду:
а) замазура;
б) плавчиха;
в) кравчиня.
7. У якому рядку вci iменники незмiнювані:
а) мicто, Сочi, коридор;
б) пiлот, пюре, море;
в) журi, шосе, кафе.
8. Укажіть власну назву:
а) Дніпро;
б) печаль;
в ) день.
9. Знайдiть рядок з iменниками спiльного роду:
а) груша, лiвша;
б) ледащо, невдаха;
в) нероба, дівча.
10. Іменники спільного роду називають
а) малят безвідносно до їхньої статі (немовля, оленя);
б) осіб як чоловічої, так і жіночої статі (сирота, плакса);
в) осіб жіночої статі за професією (професор, токар).-*
Ключ теста:
1) в 6) б
2) в 7) в
3) б 8) а
4) б 9) б 5) б 10) б