Система роботи вчителів української мови та літератури при підготовці учнів до ЗНО: проблеми, шляхи їх подолання
Григор’єва Галина Борисівна,
учитель української мови та літератури
Харківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 28
Харківської міської ради Харківської області
Нaпевно, кожeн вчитeль дoклaдає максимум зусиль, щоб знaйти цiкaві метoди та форми рoботи з дітьми з метою якісної підготовки здобувачів освіти до ЗНО, обрати певний стиль, напрямок та систему роботи. Намагається створити умови для позитивного розвитку, творчої реалізації. На сьогодні існує неймовірна кількість сучасних навчальних технологій. Які метoди та форми обрати і, водночас, вдало їх реалізувати разом з дітьми, вирішує саме вчитель.
ХХІ століття – це час змін. Саме це відбуваються і в освітньому процесі. Інформативний світ дуже стрімко змінюється, дедалі важче в ньому орієнтуватися вчителю та учню, а ще важче - творити і виховувати людину, яка відчує себе у суспільстві реалізованою. Весь час замислюєшся над тим, як зробити урок цікавим, інноваційним та модерним, аби учні з бажанням ішли в клас; як надихнути особистість, яка зуміла б поєднати свій духовний світ, знання, практику, творчість із реальним світом, що її оточує. Новітня школа повинна, насамперед, дбати про розвиток особистостей. А чи не тому ми часто бачимо світ сірим, а у ньому так мало людей, які мають свої думки, переконання, а більше тих, хто просто повторює механічні дії?
Так і є. Учитель творить людську душу, розвиває почуття та самостійне мислення.
Гадаю, що одним із важливих кроків підвищення ефективності уроків української мови та літератури є ініціювання в практику роботи вчителя сучасних новітніх методів та прийомів навчання. Результативними вважають уроки з використання сучасних технологій, які пожвавлюють процес навчання й перешкоджають переваги одного учасника освітнього процесу над іншим. Використання різноманітних технологій – це елементи створення атмосфери добрoзичливостi й порозуміння, позбавлення у дитини почуття страху, спробувати мотивувати впевненість у своїх силах, налаштувати на успіх, виявити здібність до творчості.
Головним завданням використання інформаційних технологій у процесі вивчення української мови та літератури є підвищення пізнавального інтересу здобувачів освіти до вивчення предмета, можливості його опанування. Цілком зрозуміло, що особистість, яка зацікавлена, хоче зрозуміти матеріал, засвоює його набaгато швидше та краще, ніж та, що не зацікавлена змістом того, що вивчає. Широке використання сучасних методичних прийомів візуалізації навчального матеріалу надає можливість поєднувати та комбінувати на одному занятті велику кількість цікавих завдань, залучаючи все більше учнів до активної роботи. Не може бути і універсальних схем, придатних для всіх випадків організації навчання. Найдієвіший варіант - апробувати різне.
Використання сучасних методів та прийомів навчання – це не самоціль, а лише засіб для досягнення тієї атмосфери в класі, яка найкраще сприяє співробітництву, порозумінню й доброзичливості, надає можливості реалізувати дані методи, і, врешті-решт,- отримати кінцевий результат.
Зовнішнє незалежне оцінювання – об’єктивний показник оцінювання ефективності організації вчителем систематизації та узагальнення знань, умінь, навичок учнів. Досвід показує, що результат тестового оцінювання залежить не тільки від рівня навчальних досягнень, але й від їх технічної та психологічної підготовленості саме до цієї форми контролю знань. Технічна підготовленість означає, що здобувач освіти знає правила проведення тестового оцінювання. Психологічна підготовленість передбачає вміння правильно оцінювати свої можливості та час, відведений на виконання завдань. Для підвищення результатів ЗНО у шкільній практиці необхідно застосовувати на різних етапах уроку найпоширеніший тип – тестування.
Саме для якісного впровадження тестування як методичної форми обов'язковим є послідовність та систематичність, продумування методів його використання протягом усього навчального року, причому не тільки під час проведення тематичної атестації, а й на уроках вивчення та закріплення нового матеріалу, що буде чудовим та ефективним тренінгом для школярів, призвичаюватиме їх до виконання завдань такого типу. Першорядну роль в ефективному освоєнні школярами тестових технологій відіграє успішне оволодіння ними алгоритмів виконання тестових завдань різних тематичних типів, рівнів складності та структури; втілення аналізу результатів тестування; визначення типових помилок, яких припускають учні, та реалізація шляхів їхнього усунення. Саме такий підхід до впровадження тестових технологій сприятиме якісній підготовці випускників до зовнішнього незалежного оцінювання.
ЗНО тестує знання, вміння, навички за весь курс української мови та літератури. Тому головна проблема, з якою доводиться стикатися при підготовці, - це прогалини у знаннях.
Звідси постає перше завдання, яке треба вирішити вчителю, - це виявити і ліквідувати всі прогалини в базових знання.
Потрібно вести моніторинг рівня знань учнів з усіх тем, починаючи з 5 класу.
Поряд із тренувальними варіантами, що містять завдання з усіх тем, які подібні до екзаменаційних тестів, активно використовувати різні тематичні добірки. Це особливо важливо, коли якийсь розділ учневі дається з великими труднощами. У цьому випадку великий обсяг виконаних завдань з однієї теми дозволяє перевести якість знань із засвоєної теми.
Найбільш ефективною при підготовці до ЗНО є методика різнорівневого уроку, заснована на диференційованому підході до учнів. Доцільно використовувати технології рівневої диференціації, що особливо допомагає при підготовці до здачі тестів.
Величезну увагу приділяю самостійній, груповий роботі. Також практикую у своїй роботі заліки та огляди знань за темами. Можна проводити заліки в кінці теми у вигляді тесту, складеного із завдань трьох рівнів. При тестуванні використовувати як паперові, так і електронні варіанти. Останні особливо привабливі, тому що дозволяють отримати результати практично відразу після закінчення тесту. Головна умова тут - систематичність, робота на кожному уроці.
Звичайно, ідеальний варіант, до якого прагне кожен учитель, - самостійна навчальна робота дитини в інтерактивному середовищі навчання, використовуючи готові електронні навчальні курси, навчальні, тренувальні та перевірні роботи в мережі Інтернет.
Успішній реалізації ІКТ на уроках української мови та літератури є застосування Інтернету з його практично необме можливостями збору та зберігання інформації. Використовуючи мережу Інтернет, учні отримують доступ до великого потоку нової інформації з усіх тем.
Використання Інтернет-ресурсів дозволяє учням брати участь в дистанційних конкурсах, олімпіадах в режимі online.
І, звичайно, важливо організувати систему роботи вчителя української мови та літератури з батьками при підготовці учнів до ЗНО.
Проблема взаємодії сім'ї і школи не нова. Час йде, світ змінюється, змінюються і взаємини батьків та школи. Нерідко важко буває залучити батьків до процесу виховання дітей, і часто батькам самим потрібна допомога вчителя у вирішенні багатьох питань.
Використання інноваційних методів навчання при підготовці учнів до ЗНО – це відхід від стандартів, це той розумовий і емоційний позитив, який забезпечує активну роботу мислення, уяви, пам’яті учнів і дає хороший результат.
Сучасному суспільству потрібен не виконавець, а творець, людина, яка здатна жити повноцінним життям в інноваційному просторі сьогодення і своєю діяльністю цей простір створювати. Ось чому чим більше ми тренуємо свій мозок, розвиваємо фантазію та творчі здібності, тим більше цікавих ідей і рішень до нас будуть приходити.
Актуальність роботи.
У сучасних умовах однією із стратегічних завдань системи освіти стає формування особистості з високим рівнем інтелектуальної культури, орієнтованої на безперервний саморозвиток, що визнає пріоритет загальнолюдських цінностей, здатних забезпечити своєю діяльністю сталий розвиток людства в майбутньому. Лише творча особистість спроможна створювати, керувати, пропонувати нові теорії, нові технології, нові напрямки розвитку, знаходити шляхи виходу зі складних нестандартних ситуацій. Із людини розумної, вона повинна перетворитися на людину свідому, а для цього необхідно переходити на нові технології навчання.
Здійснений аналіз наявних та зовсім нових інноваційних методик дає змогу дійти висновку, що педагогам слід звернути увагу на використання прийомів запам’ятовування, тлумачення їх та безпосереднє втілення в освітній процес задля інтенсифікації та фіксації заученого матеріалу. Підсумовуючи вищесказане, можна дійти певних висновків щодо проведення уроків з української мови та літератури у загальноосвітніх школах із використанням підсилюючого елементу в вигляді технік запам’ятовування. На сьогодні розвиток шкільної освіти вимагає все нових і нових шляхів вирішення. Є необхідність якісного удосконалення знання з української мови та літератури. Потрібно розробляти і користуватися новими підходами та технологіями, спрямованими на підвищення мотивації навчальної діяльності здобувачів освіти .
БІБЛІОГРАФІЯ
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Українська мова
5-9 класи. Пояснювальна записка / За ред. Р. В. Мовчан. 2017