Розпізнавання іменників за запитаннями хто? що? Змінювання іменників за зразком «один-багато»

Про матеріал
Закріплювати вміння розпізнавати слова, які відповідають на питання хто? що?; змінювати іменники за числами, визначати їхнє число. Поглибити знання учнів про іменник. Вчити групувати їх за родовими та видовими ознаками . Розвивати усне і писемне мовлення, мислення, творчу уяву, збагачувати словниковий запас. Розвивати аналітичне вміння, увагу, здатність працювати за зразком. Виховувати культуру спілкування, виховувати почуття пошани до традицій українського народу. Використання мультимедійного проєкту «Розумники»
Перегляд файлу

Тема. Розпізнавання  іменників  за запитаннями хто? що? Змінювання іменників за зразком «один-багато»

Мета. Закріплювати вміння розпізнавати слова, які відповідають на питання  хто? що?; змінювати іменники за числами, визначати їхнє число. Поглибити знання  учнів про іменник. Вчити групувати їх за родовими та видовими ознаками . Розвивати усне і писемне мовлення, мислення, творчу уяву, збагачувати словниковий запас. Розвивати  аналітичне вміння, увагу, здатність працювати за зразком.  Виховувати  культуру спілкування, виховувати почуття пошани до традицій українського народу.

Обладнання: мультимедійний проєкт «Розумники» ,предметні малюнки за змістом уроку, мікрофон, презентація до уроку, віночок зі стрічечками.

Тип уроку: закріплення  знань.

Хід уроку

І. Організація учнів до роботи.   (слайд 2)

Стали всі рівненько,

Посміхнулися гарненько,

Настрій із собою взяли

Наш  девіз розповіли.

Девіз розумників :

Ми навчаємось старанно

і працюєм залюбки

Друзі кажуть: "Бездоганно!"
               Ми тепер-Р О З У М Н И К И !

- Сідає  спочатку краса, а потім сила.

- Отож, розпочинаємо наш урок. Я бажаю щоб робота на уроці принесла вам нові знання, приємні враження.

Тому всі - працюємо-активно

 думаємо  - оперативно

 відповідаємо -  правильно.

 ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку . Стимулювання та мотивація навчально - пізнавальної діяльності. (слайд 3-5)

-         Сьогодні на уроці ми  продовжимо досліджувати іменник.

Отже завдання уроку:

-розпізнавати слова, які відповідають на питання  хто? що?

-змінювати  іменники за зразком «один-багато».

Для чого нам  потрібні ці знання?

- У дитинстві я полюбляла плести віночок. За українськими народними традиціями віночок завжди був і є одвічним символом добра і надії, краси і молодості.

- Віночок – це не тільки прикраса, це оберіг. Вважалося, що він володіє

 надприродною силою, що біль знімає, і волосся береже. 

- Подивіться,  який красивий віночок у нас. Сьогодні ми будемо вплітати у віночок нашого уроку – стрічки мовних завдань. Ви знаєте, цей віночок не простий, а чарівний, ось якими краплинками – росинками оточений він, адже вода – це символ сили і здоров’я.

А чарівність його залежатиме саме від вас. Якщо ви будете старанні, то віночок стане символом нашого з вами успіху. Тож часу не гаймо! До роботи поспішаймо.

 IІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Каліграфічна вправа. Вчитель виставляє  коричневу стрічку.(слайд 7-8)

-    Посередині прив’яжемо коричневу стрічку — це символ землі-матінки, нашої годувальниці.(слайд7)

-         Ця стрічечка принесла нам завдання   від панночки Каліграфії. Запишіть каліграфічно  букву К к, буквосполучення. (слайд8)

-         К к Кк кл ка  ки

-         Охарактеризуйте звук (к)

-         Слово, яке ми запишемо каліграфічно, складається з першого складу слова кишеня та другого складу слова калим. Отже, це слово килим. Це словникове слово правопис якого вам треба запам’ятати. (слайд8)

Бесіда. Довідкове бюро.

 Зі словника: килим – барвистий тканий виріб.(Слайди 1-3)

- Килими бувають дуже різноманітні за формою, розміром та призначенням. В основному ми купуємо фабричні килими.

-         Але на Україні славляться гуцульські килими, виготовлені власноруч. Вони різноманітні та неповторні за узорами, виготовлені з натуральних ниток.

-         Люди, які вміють робити щось власними руками цінуються завжди.

-         Все, що ви навчитеся робити власними руками, розвиває і  вдосконалює  вас, як людину.

Гра « Склади речення».( Слайд 4)  Коментоване письмо.

-         Складіть речення з «розсипаних» слів.( землі, на, рясніє, килим, барвистий.)

-         У цьому реченні слово килим вжите в прямому чи переносному значенні? Як ви думаєте? Чому? (килим не виготовлений руками людей )

ІV.    Закріплення знань в процесі практичної діяльності.    Узагальнення знань учнів.  

  1. Інтерактивна вправа «Мікрофон» (слайд 6)

     -Які слова ми зараз вивчаємо?

     - Що означають іменники?

-         На яке питання відповідають слова-назви істот? Наведіть приклади.

-         На яке питання відповідають слова-назви неістот? Наведіть приклади.

     –Я бачу, що ви добре вивчили правила, отже, ми можемо продовжити нашу роботу.

По обидва боки від коричневої  прив’яжемо жовті стрічки — це символ сонечка, яке всьому дає світло і тепло. (слайд10)

            2. Малюнковий диктант

-Розгляньте  малюнки, запишіть слова.

1 варіант-  слова,які відповідають  на питання  (хто?);   (Дятел, горобець, синичка.)

        Як одним словом назвемо ? (птахи) До якої групи належать?

2 варіант - слова,які відповідають  на питання  (що?). (Пенал, ручка,лінійка.)

        Як одним словом назвемо ? (навчальне приладдя)

3.Розумники. Частина 4.

Завдання 1.6.

Добери до слів відповідні питання.

(2 сцени)

 

-   За жовтими  ідуть з різних сторін світло- і темно-зелена – символ живої природи, краси, юності, спокою в природі.  

- Ми запишемо незвичайний диктант, а диктант для розумників. Я називаю слова-назви предметів, а ви впізнаєте і записуєте хто це.  Наприклад: хутро, вухань, морква відносяться  до слова  - заєць.

-Давайте запишемо перше слово (Заєць). А далі самостійно будете записувати слова.

-Мед, вулик, квітка – бджола.

-Голочки, яблуко, клубочок - їжак.

-Гребінь, будильник,  горлечко – півень.

-Книжка, школа, портфель –  учень.

Прочитайте слова, які ви записали. Яке питання поставимо до них?

-Продовжіть мою думку. Слова – назви тварин і людей відповідають на питання…

Фізкультхвилинка

-         За  зеленими стрічечками  в свою чергу синя і голуба – символ неба і води, людям дарує силу і здоров’я.

1.Гра «Яке слово зайве»

Одне слово серед них «зайве». Знайдіть це слово і поясніть, чому воно «зайве»?

Барвінок, мак, ромашка, волошки, льон.

 Як  одним словом назвемо (квіти)

Потім з однієї сторони оранжева – символ хліба, а з другої  фіолетова – символ розуму.

2.  Робота з підручником. Вправа 3, с. 68. (слайд12)

-Прочитайте вірш.

-На яке питання відповідають підкреслені іменники. Змініть за зразком. (біля дошки)

А за ними — малинові, щоб щирими зростали дівчатка. Рожеву стрічку в’язали, щоб у кожної з них достаток був у домі. (слайд15) 

 3.Робота в парах.

-         Ці стрічечки підготували вам завдання у парах . Пригадаємо правила роботи у парах.

-         Слова ,що в дужках змініть так, щоб вони означали  багато предметів.

-         Легенькі білі (хмара) пливуть по небу. (Школяр) посадили вздовж вулиці каштани. Діти обкопували (вишня, слива, груша).

-             І останніми були білі стрічки, але на кожній з них вишивали або малювали золотом чи сріблом сонце і місяць.(слайд17)

Розумники  Вправляння у  розрізненні іменників у однині та множині.( слайд 11)

 

Розглянь малюнок. До поданих слів добери іменники, які означають назви  багатьох птахів.

(2 сцени)

Завдання 3.8.

Допоможи Іринці наповнити кошик овочами або фруктами. Вибери іменники, які  називають один предмет і відповідають на питання що?

(2 сцени)

Завдання 3.7.

До поданих слів добери іменники, які називають багато предметів. І ти допоможеш Світлані розкласти овочі та фрукти на полички.

(3 сцени)

VІ. Домашнє завдання ( слайд 21)

С. 69 Спишіть перший та другий абзац вправи 2, замінюючи малюнки словами. Додаткове завдання – добери слова  до загальної назви електроприлади.

VIІ.  Підсумок уроку

а) Рефлексія (слайд 22)

- Стрічки берегли дівоче волосся від чужих очей. Вони були не коротшими від коси.

 Ось і підійшов до кінця наш  урок.

- Чого навчилися?( Змінювати іменники на один та багато, групувати їх за ознаками)

-  Тихо, діти, здається я щось почула, та це ж краплинки мені шепочуть, дивно, вони мені…( слайд 23)

Перевернувши краплинки читають слово «МОЛОДЦІ»

- Навіть вони задоволені вашою роботою.

- Тепер, я певна, що наш віночок стане символом нашого класу і буде надалі допомагати нам у навчанні.

Резервне завдання

в) Робота в малих групах. Доберіть якомога більше  слів, що означають один предмет до загальної назви.

Група І.  У лісі ростуть гриби.( Підосичник, підберезник, боровик, груздь, лисичка, опеньок)

Група ІІ. Осінній букет складається з квітів.(Жоржини, айстри, хризантеми, чорнобривця,троянди).

Група ІІІ. У вирій полетіли птахи. (Ластівка, шпак, журавель, лелека, жайворонок, зозуля)

Група ІV Аплікацію виготовляли з листя дерев (берези, клена, осики,  дуба, каштану, верби)

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Вороніна Ніна
Додано
11 жовтня 2023
Переглядів
192
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку