Тема. Розпізнавання іменників за запитаннями хто? що? Змінювання іменників за зразком «один-багато»
Мета. Закріплювати вміння розпізнавати слова, які відповідають на питання хто? що?; змінювати іменники за числами, визначати їхнє число. Поглибити знання учнів про іменник. Вчити групувати їх за родовими та видовими ознаками . Розвивати усне і писемне мовлення, мислення, творчу уяву, збагачувати словниковий запас. Розвивати аналітичне вміння, увагу, здатність працювати за зразком. Виховувати культуру спілкування, виховувати почуття пошани до традицій українського народу.
Обладнання: мультимедійний проєкт «Розумники» ,предметні малюнки за змістом уроку, мікрофон, презентація до уроку, віночок зі стрічечками.
Тип уроку: закріплення знань.
Хід уроку
І. Організація учнів до роботи. (слайд 2)
Стали всі рівненько,
Посміхнулися гарненько,
Настрій із собою взяли
Наш девіз розповіли.
Девіз розумників :
Ми навчаємось старанно
і працюєм залюбки
Друзі кажуть: "Бездоганно!"
Ми тепер-Р О З У М Н И К И !
- Сідає спочатку краса, а потім сила.
- Отож, розпочинаємо наш урок. Я бажаю щоб робота на уроці принесла вам нові знання, приємні враження.
Тому всі - працюємо-активно
думаємо - оперативно
відповідаємо - правильно.
ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку . Стимулювання та мотивація навчально - пізнавальної діяльності. (слайд 3-5)
- Сьогодні на уроці ми продовжимо досліджувати іменник.
Отже завдання уроку:
-розпізнавати слова, які відповідають на питання хто? що?
-змінювати іменники за зразком «один-багато».
Для чого нам потрібні ці знання?
- У дитинстві я полюбляла плести віночок. За українськими народними традиціями віночок завжди був і є одвічним символом добра і надії, краси і молодості.
- Віночок – це не тільки прикраса, це оберіг. Вважалося, що він володіє
надприродною силою, що біль знімає, і волосся береже.
- Подивіться, який красивий віночок у нас. Сьогодні ми будемо вплітати у віночок нашого уроку – стрічки мовних завдань. Ви знаєте, цей віночок не простий, а чарівний, ось якими краплинками – росинками оточений він, адже вода – це символ сили і здоров’я.
А чарівність його залежатиме саме від вас. Якщо ви будете старанні, то віночок стане символом нашого з вами успіху. Тож часу не гаймо! До роботи поспішаймо.
IІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
- Посередині прив’яжемо коричневу стрічку — це символ землі-матінки, нашої годувальниці.(слайд7)
- Ця стрічечка принесла нам завдання від панночки Каліграфії. Запишіть каліграфічно букву К к, буквосполучення. (слайд8)
- К к Кк кл ка ки
- Охарактеризуйте звук (к)
- Слово, яке ми запишемо каліграфічно, складається з першого складу слова кишеня та другого складу слова калим. Отже, це слово килим. Це словникове слово правопис якого вам треба запам’ятати. (слайд8)
Бесіда. Довідкове бюро.
Зі словника: килим – барвистий тканий виріб.(Слайди 1-3)
- Килими бувають дуже різноманітні за формою, розміром та призначенням. В основному ми купуємо фабричні килими.
- Але на Україні славляться гуцульські килими, виготовлені власноруч. Вони різноманітні та неповторні за узорами, виготовлені з натуральних ниток.
- Люди, які вміють робити щось власними руками цінуються завжди.
- Все, що ви навчитеся робити власними руками, розвиває і вдосконалює вас, як людину.
Гра « Склади речення».( Слайд 4) Коментоване письмо.
- Складіть речення з «розсипаних» слів.( землі, на, рясніє, килим, барвистий.)
- У цьому реченні слово килим вжите в прямому чи переносному значенні? Як ви думаєте? Чому? (килим не виготовлений руками людей )
ІV. Закріплення знань в процесі практичної діяльності. Узагальнення знань учнів.
-Які слова ми зараз вивчаємо?
- Що означають іменники?
- На яке питання відповідають слова-назви істот? Наведіть приклади.
- На яке питання відповідають слова-назви неістот? Наведіть приклади.
–Я бачу, що ви добре вивчили правила, отже, ми можемо продовжити нашу роботу.
По обидва боки від коричневої прив’яжемо жовті стрічки — це символ сонечка, яке всьому дає світло і тепло. (слайд10)
2. Малюнковий диктант
-Розгляньте малюнки, запишіть слова.
1 варіант- слова,які відповідають на питання (хто?); (Дятел, горобець, синичка.)
– Як одним словом назвемо ? (птахи) До якої групи належать?
2 варіант - слова,які відповідають на питання (що?). (Пенал, ручка,лінійка.)
– Як одним словом назвемо ? (навчальне приладдя)
3.Розумники. Частина 4.
Добери до слів відповідні питання. (2 сцени) |
|
- За жовтими ідуть з різних сторін світло- і темно-зелена – символ живої природи, краси, юності, спокою в природі.
- Ми запишемо незвичайний диктант, а диктант для розумників. Я називаю слова-назви предметів, а ви впізнаєте і записуєте хто це. Наприклад: хутро, вухань, морква відносяться до слова - заєць.
-Давайте запишемо перше слово (Заєць). А далі самостійно будете записувати слова.
-Мед, вулик, квітка – бджола.
-Голочки, яблуко, клубочок - їжак.
-Гребінь, будильник, горлечко – півень.
-Книжка, школа, портфель – учень.
Прочитайте слова, які ви записали. Яке питання поставимо до них?
-Продовжіть мою думку. Слова – назви тварин і людей відповідають на питання…
Фізкультхвилинка
- За зеленими стрічечками в свою чергу синя і голуба – символ неба і води, людям дарує силу і здоров’я.
1.Гра «Яке слово зайве»
Одне слово серед них «зайве». Знайдіть це слово і поясніть, чому воно «зайве»?
Барвінок, мак, ромашка, волошки, льон.
– Як одним словом назвемо (квіти)
Потім з однієї сторони оранжева – символ хліба, а з другої фіолетова – символ розуму.
2. Робота з підручником. Вправа 3, с. 68. (слайд12)
-Прочитайте вірш.
-На яке питання відповідають підкреслені іменники. Змініть за зразком. (біля дошки)
А за ними — малинові, щоб щирими зростали дівчатка. Рожеву стрічку в’язали, щоб у кожної з них достаток був у домі. (слайд15)
3.Робота в парах.
- Ці стрічечки підготували вам завдання у парах . Пригадаємо правила роботи у парах.
- Слова ,що в дужках змініть так, щоб вони означали багато предметів.
- Легенькі білі (хмара) пливуть по небу. (Школяр) посадили вздовж вулиці каштани. Діти обкопували (вишня, слива, груша).
- І останніми були білі стрічки, але на кожній з них вишивали або малювали золотом чи сріблом сонце і місяць.(слайд17)
Розумники Вправляння у розрізненні іменників у однині та множині.( слайд 11)
Розглянь малюнок. До поданих слів добери іменники, які означають назви багатьох птахів. (2 сцени) |
|
Допоможи Іринці наповнити кошик овочами або фруктами. Вибери іменники, які називають один предмет і відповідають на питання що? (2 сцени) |
|
До поданих слів добери іменники, які називають багато предметів. І ти допоможеш Світлані розкласти овочі та фрукти на полички. (3 сцени) |
|
VІ. Домашнє завдання ( слайд 21)
С. 69 Спишіть перший та другий абзац вправи 2, замінюючи малюнки словами. Додаткове завдання – добери слова до загальної назви електроприлади.
VIІ. Підсумок уроку
а) Рефлексія (слайд 22)
- Стрічки берегли дівоче волосся від чужих очей. Вони були не коротшими від коси.
– Ось і підійшов до кінця наш урок.
- Чого навчилися?( Змінювати іменники на один та багато, групувати їх за ознаками)
- Тихо, діти, здається я щось почула, та це ж краплинки мені шепочуть, дивно, вони мені…( слайд 23)
Перевернувши краплинки читають слово «МОЛОДЦІ»
- Навіть вони задоволені вашою роботою.
- Тепер, я певна, що наш віночок стане символом нашого класу і буде надалі допомагати нам у навчанні.
Резервне завдання
в) Робота в малих групах. Доберіть якомога більше слів, що означають один предмет до загальної назви.
Група І. У лісі ростуть гриби.( Підосичник, підберезник, боровик, груздь, лисичка, опеньок)
Група ІІ. Осінній букет складається з квітів.(Жоржини, айстри, хризантеми, чорнобривця,троянди).
Група ІІІ. У вирій полетіли птахи. (Ластівка, шпак, журавель, лелека, жайворонок, зозуля)
Група ІV Аплікацію виготовляли з листя дерев (берези, клена, осики, дуба, каштану, верби)