Розподільні диктанти при вивченні теми "Прикметник як самостійна частина мови"

Про матеріал
Розподільні диктанти при вивченні теми "Прикметник як самостійна частина мови"
Перегляд файлу

Микола Горенко,

учитель української мови та літератури

Краснопільської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Сумської області

Розподільні диктанти при вивченні теми «Прикметник як самостійна частина мови»

Наше повсякденне мовлення та письмо не може існувати без прикметників. Їх ми використовуємо чи не в кожному реченні. Назвати ознаку предмета чи приналежність комусь можна лише за допомогою прикметника. Прикметник  це частина мови, що виражає ознаку предмета і відповідає на питання який? чий? (зелений, мудрий, сміливий). У реченні прикметник найчастіше виступає як означення, що є його основною синтаксичною роллю. За характером ознаки, яку вони виражають, морфологічними і словотворчими особливостями прикметники поділяються на якісні, відносні і присвійні:

  • якісні  велика, духмяне, опуклий, гарячі;
  • відносні  дерев’яні, військова, приміський;
  • присвійні  сестрин, вчителів, заяча, мамин.

Групи прикметників

Завдання № 1

  1.               Подані прикметники згрупуйте і запишіть у дві колонки:

а) якісні;

б) відносні.

Чистий, паперовий, річний, уважний, осінній, живий, оранжевий, глухий, скляний, особливий, атомний.

  1.               У кожному слові підкресліть першу букву. З цих букв прочитайте закінчення вислову: «Не сунь носа до…»

Завдання № 2

  1.               Згрупуйте прикметники і запишіть їх у три колонки:

а) якісні;

б) відносні;

в) присвійні.

Узбецький, дзвінкий, Остапів, дрібний, добрий, слонячий, Амурський, духовий, вовчий (хвіст), убогий, Охтирський, Андріїв, сильний, письмовий, заячий (слід), свіжий.

  1.               Із других букв прочитаєте фразеологічний зворот.

Завдання №3

  1.               Запишіть подані прикметники в три колонки:

а) якісні; 

б) відносні;

в) присвійні.

Грошовий, солодкий, оборонний, Васьчин, легкий, родинний, онуків, овочевий, братній, лікарів, огрядний, центральний, Олегів, вузький, електронний, мамин, охайний, металевий.

  1.               Підкресліть у кожному слові першу букву. Повинно скластися три слова, пропущені у вислові: «…вилетить…, а повернеться…»

 

Завдання №4

  1.               Згрупуйте прикметники і запишіть їх у дві колонки:

а) ті, що належать до твердої групи;

б) ті, що належать до м’якої групи.

Лимонний, античний, сусідній, гіркий, літній, історичний, останній, довічний, вечірній, народний, осінній, енергійний.

  1.               Із перших букв прочитаєте початок приказки: «… - ключ до серця» 

Завдання № 5

  1.               Запишіть подані словосполучення у дві колонки:

а) відносні та присвійні прийменники;

б) якісні прикметники.

Гусяча шкіра, крокодилячий хвіст, вовча натура, крокодилячі сльози, мамина каблучка, мамин синок, гусячі крила, бабусині яблука, осине гніздо, бабські вигадки, вовче виття.

  1.               Підкресліть у другому слові другу від початку букву. З цих букв прочитайте слова замість крапок у відомому вислові: «Без…і…немає України»

 

Завдання № 6

  1.     Подані словосполучення згрупуйте і запишіть у такому порядку: якісні – відносні – присвійні:

(Дівча) коса, (золото) весілля, (лисиця) хвіст, (дівча) врода, (золото) перстень, (лисиця) вдача.

  1.     Розкриваючи дужки, утворіть прикметники. Підкресліть у других словах другу від початку букву. Повинна бути відгадка до загадки: «Літом одежу одягає, а на зиму скидає».

Завдання № 7

  1.               Розкрийте дужки, утворіть подані словосполучення і запишіть їх у дві колонки:

а) з якісними прикметниками;

б) з відносними прикметниками.

(Камінь) ядро, (дуб) учень, (срібло) ніж, (камінь) серце, (золото) осінь, (липа) аналіз, (золото) злиток, (срібло) весілля, (дуб) кора.

  1.               Підкресліть у кожному другому слові другу букву. З цих слів прочитайте початок вислову: «… - роби сміло».

 

Завдання № 8

  1.               Розкриваючи дужки, утворіть сполучення прикметників з іменниками, згрупуйте їх і запишіть у дві колонки:

а) відносні;

б) присвійні.

(Птах) дзьоб, (батько) університети, (птах) переліт, (лисиця) нора, (песець) убір, (батько) брат, (лисиця) комір, (песець) ніжки.

  1.               У кожному другому слові підкресліть другу від початку букву. Відгадайте загадку: «На синьому килимі жовті зерна посіяні».

 

Присвійні прикметники

Завдання № 9

  1.               Утворіть від поданих іменників присвійні прикметники і запишіть їх у дві колонки:

а) із суфіксом –ин-;

б) із суфіксом  -ів- :

Петро, Параска, Ірина, Роман, соболь, Андрій, невістка, циган, Явдоха, Яшко.

  1.               Підкресліть у кожному слові першу букву. Повинно скластися два слова на початку вислову І.Я.Франка: «…і… - великі дві сили».

Завдання № 10

  1.               Розкриваючи дужки, складіть подані словосполучення і запишіть їх у три колонки:

а) прикметники із суфіксом –ів- ;

б) із суфіксом –ов- ;

в) із суфіксом –ев-:

(Сват) іменини, (батько) охоронець, (секретар) адреса, (кум) сміх, (дід) ласка, (Кармелюк) слава, (сторож) замок, (лікар) порада, (брат) риба, (Шевченко) край, (зять) ощадкнижка, (сусід) айва, (Кайдаш) син.

  1.               У наявних іменниках підкресліть другу від початку букву. Прочитайте закінчення приказки: «З великої…»

Завдання № 11

  1.               Подані словосполучення перебудуйте так, щоб із неузгоджених означень утворились узгоджені. Запишіть їх у дві колонки:

а) прикметники із суфіксом –ин-;

б) прикметники із суфіксом –ів-:

Псевдонім Панаса, олівець Галі, сюртук Миколи, хлів Михайла, молот коваля, одяг Марійки, лист Ольги, свояк Василя, розум Петра, онук Наталки, сміх Андруся, сапка Параски.

  1.               Підкресліть у кожному другому слові другу букву. Повинно скластися закінчення вислову «Бджола жалить жалом, а…- …»

Творення прикметників

Завдання № 12

  1.               Від поданих іменників утворіть нові прикметники і запишіть їх у дві колонки:

а) ті, що мають суфікс –ов-;

б) ті, що мають суфікс –ев-:

Березень, ліс, ізюм, рюш, алюміній, поле, шахи, тюль, акація, електроіскра.

  1.               Із перших букв прочитайте закінчення прислів’я: «Добрий сусід…»

Завдання № 13

  1.               Утворіть від поданих іменників прикметники, які мають суфікс –нн-  (1 колонка) і суфікс –н-  (2 колонка):

Ягода, оборона, сукно, солома, глина, злидні, чавун, полотно, хвилина, звір, лимон, листя.

  1.               Підкресліть у кожному слові другу від початку букву. Повинні скластися два слова, пропущені у вислові: «До…треба й …».

Завдання № 14

  1.               Розкрийте й утворіть словосполучення. Запишіть їх у дві колонки:

а) прикметники з –н-;

б) прикметники з –нн-:

(Дерево) короб, (лимон) сироп, (вікно) отвір, (птах) літ, (осінь) ліс, (глина) ідол, (солома) тюк, (туман) острів, (сукно) відріз, (просо) колос, (ціна) ячмінь, (весна) аромат.

  1.               Від перших букв іменників прочитайте два слова, пропущені у вислові: «Золота… … не тішить ».

Завдання № 15

  1.               Утворіть прикметники, розкриваючи дужки. Запишіть їх у дві колонки:

а) із суфіксом –ов-;

б) із суфіксом –ев-:

(Снігур) зграя, (іграшка) набір, (дощ) погода, (ситець) блузка, (сталь) прокат, (слива) джем, (окунь) ікра, (акт) зала, (щавель) борщ, (казка) герой.

  1.               Якщо підкреслити другу букву від початку в новоутворених прикметниках, то можна прочитати два слова, пропущені у прислів’ї: «Яка…, така й …».

Завдання № 16

  1.               Від іменників, що в дужках, утворіть прикметники і подані словосполучення запишіть у дві колонки:

а) із суфіксом –ян-;

б) із суфіксом –ов:

(Мед) збір, (калина) сопілка, (листя) оксамит, (колір) олівець, (пшоно) суп, (сосна) дошка, (вода) слід, (дуб) стіл, (трава) килим, (полотно) скатерть, (береза) каша.

  1.               Від других букв других слів знайдіть два слова, пропущені у вислові: «Всяк…до свого…звик».

Завдання № 17

  1.               Згрупуйте подані прикметники за значенням і запишіть у дві колонки слова, які стосуються:

а) матеріалу;

б) призначення:

Тракторний, вугільний, олов’яний,  електричний, вишневий, картонний, лексичний, ярмарковий, алюмінієвий, технічний.

  1.               Підкресліть першу букву. Прочитайте пропущені два слова із приказки:

«Поставили… … стерегти».

 

 

Завдання № 18

  1.               Від поданих іменників утворіть прикметники і запишіть у дві колонки ті, що стосуються:

а) матеріалу;

б) місця:

 Село, глина, область, ліс, ізюм, округ, рис, держава, кислота, клас, овочі, Одеса.

  1.               Від перших букв повинні скластися два слова, пропущені у прислів’ї «…зробиш - … з’їси».

 

docx
Додано
7 січня 2021
Переглядів
3727
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку