Цікаві вправи та ігрові завдання допомагають розвивати, збагачувати мову учнів, поглиблювати знання, закріплювати вивчений матеріал.
Подані завдання допомагають вчителю української мови ефективніше та цікавіше подати програмовий матеріал з української мови, зацікавити учнів уроками мови, урізноманітнити їх діяльність, сприяють розвитку мислення і творчої діяльності.
Ігорові завдання та цікаві вправи відповідають вимогам програми з української мови у 6 класі. Завдання різні за ступенем складності, тому використовувати їх треба диференційовано.
Беручи пропоновані завдання за основу, вчитель повинен творчо підходити до їх використання на заняттях, удосконалювати, застосовувати на уроках відповідно до класу та підготовленості учнів.
Матеріал можна використати для проведення позаурочних заходів для розвитку мислення, збагачення словникового запасу, закріплення орфоепічних та орфографічних навичок.
1. Гра « Лінгвістичний двобій»
Робота в парах . Учень сам обирає номер завдання і суперника. Починає гру словами: "Я викликаю на двобій…"
1. Як називаються слова, що виражають ознаку предмета?
2. Як змінюються прикметники ?
3. Чим прикметник виступає у словосполученні ?
4. Що виражають ступені порівняння прикметників?
5. Які форми ступенів порівняння прикметників є простими , а які – складними?
6. Як відрізнити якісні прикметники від відносних?
7. Які дві форми мають якісні прикметники ?
8. Які прикметники означають приналежність чого –небудь особі чи тварині?
9. У яких сполученнях слів стираються ознаки якісних , відносних і присвійних прикметників?
10 . Коли відносні прикметники стають якісними?
11. На які питання відповідають прикметники?
12. Якими членами речення бувають прикметники?
13. Чи всі прикметники мають ступені порівняння?
14. Які форми має вищий ступінь порівняння?
15. За допомогою чого можна посилити значення вищого ступеня порівняння?
16. На які питання відповідають присвійні прикметники?
17. Залежно від чого прикметники поділяються на тверду і м`яку групи?
18. Які прикметники вказують на ознаку прикметника , що виражається більшою чи меншою мірою?
19. У чому полягає різниця між повною і короткою формами прикметників?
20. У яких відмінках прикметники жіночого й середнього роду мають одночасно повну нестягнену й повну стягнену форми?
2.«Гра «Детективне агентство»
Виконайте завдання!
1. Прочитайте текст. Яка його головна думка?
2. Випишіть словосполучення « іменник + прикметник».
3. Визначте групу прикметника за значенням , а також його рід, число, відмінок.
Редакція журналу щодня одержує чимало листів. Ці листи щирі й відверті. Відчувається, що їх авторам хочеться висповідатися, спитати поради. Адже розповісти про себе все, навіть найінтимніше, найзавітніше незнайомій людині легше, ніж найближчому другові.
Ці два листи прийшли одночасно. Обидва від дівчат, від ровесниць. Одна дівчина, закінчивши школу, пішла працювати до канцелярії, її пригнічує одноманітність хай і нескладної, але такої буденної праці. Вона заздрить тим, хто завжди в дорозі, хто ночує в наметах, хто бачить над собою не стелю, а зоряне небо.
Інша дівчина стала геодезистом. Тижні, а то й місяці вона проводить у полі, тому так сумує за гамірливим містом, так заздрить своїм ровесницям, які можуть хоч щовечора відвідувати якщо не музеї й театри, то принаймні дискотеки. Професію свою вона ненавидить. «Мені здається, я сіла не в свій поїзд. Треба б пересісти, але як же непросто це тепер зробити»,— пише вона.
Тож придивляйтеся до людей, до їхньої праці, до прози й поезії професій, які вас зацікавили! Щоб не довелося потім пересідати її інший поїзд.
3. Гра « Поетичні угрупування»
Робота в групі.
________________________ курка
________________________ сміявся
________________________ хутко
________________________ урвався.
3. Р обота в парах
Виберіть із тексту якісний прикметник. Утворіть його просту і складену форми ступенів порівняння
Честь і слава хліборобам, |
Що живуть в моїм селі! |
Хлібороби хліб нам роблять, |
Знайте й ви про це, малі. |
В пору літню, в час осінній, |
Навесні – в гарячий час - |
Косять, жнуть вони і сіють, |
Лан орють – у котрий раз! |
Хлібороб на своїм полі |
Нам вирощує врожай. |
Пшениці шумлять на волі - |
Де початок їм, де край? |
А їсте ви паляницю, |
Калачі смачні їсте - |
Не забудьте уклонитися |
Хліборобові за те! |
4. Словниковий диктант
« Корисні поради»
Лісо/степовий , народно/поетичний, право/фланговий, давньо/грецький, східно/китайський, суспільно/ корисний , віце /президентський, навчально/виробничий, жовто /блакитний, жовто/гарячий,проїз …ний, неоціне…ий, ран…ій, довг дан…ий, пра( ж, з) кий, зап…яс…ний , закон…ий, не/високий; не/настанний, не /веселий, а сумний.
5. Розподільний диктант з "ключем"
Повільний, радісний, лисиччин, глиняний, ароматний, Юлин, осінній, цікавий, Даринчин, дощовий, угорський, Елин, Європейський, ясний, Йосипів.
ПЕРЕВІРЯЄМО
6. Обери позицію
7. Творче спостереження з елементами аналізу
Виразно прочитати речення. Усно визначити синтаксичну роль прикметників. Пояснити правопис Н і НН у прикметниках. Яка головна думка висловлювання? Яка роль прикметників у мовленні?
У 1891 році до Києва з гастролями приїхав не зрівня(н. нн)ий Петро Ілліч Чайковський. У глядацькому залі сидів студент київського музичного училища Рейнгольд Глієр. Митець, який виконував власні твори на сцені, здавався йому недосяж(н. нн)им. Музика лилась неспи(н. нн)им казковим водоспадом. Концерт мав не сказа(н. нн)ий успіх і не сподіва(н. нн)і наслідки. Юний Глієр, який мріяв про кар'єру скрипаля, відтепер твердо вирішив стати професій(н. нн)им композитором.
8. Самостійна робота
Прочитайте текст. Випішіть речення з прикметником. Зробіть морфологічний розбір прикметника.
Поки ще ти малий — учися в світі все робити.
Рано встань та потрудися, і цікаво буде жити.
Ти привчай до всього руки,
вчись майстерності щоднини.
Пізнавай усі науки, бо ж у світі ти — людина.
9. Кросворд “Чарівні клітини”
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Антонім до слова чорний.
2. Вищий ступінь порівняння прикметника глибокий( проста форма)
3. Прикметник від слова олово.
4. Синонім до прикметника низький .
5. Прикметник від іменника Запоріжжя
6. Найвищий ступінь порівняння прикметника зелений.
10. «Коректор»
Виправте помилки, пов’язані з утворенням ступенів порівняння прикметників.
Самий спритніший, найбільш популярніший, більш кращий, найчорнявенькіший, маліший, тонкіший, найбільш сивий, гнідіший.
11. Скласти сенкан
до слова « Прикметник»
1. Прикметник
2. Самостійний, яскравий.
3. Означає, характеризує, описує.
4. Надає образності, емоційності.
5. Епітет.
12. « Спільний проєкт»
Завдання на вибір Завдання:
1. Прочитайте уривок із вірша « Мені однаково…» .
В неволі виріс між чужими
І, неоплаканий своїми,
В неволі, плачучи, умру .
І все з собою заберу,
Малого сліду не покину
На нашій славній Україні,
На нашій — не своїй землі.
Та неоднаково мені,
Як Україну злії люде
Присплять, лукаві, і в огні
Її, окраденую, збудять...
Ох, не однаково мені.
2. Випишіть прикметники.
І завдання - до виділених прикметників дібрати синоніми , скласти із ними речення із звертанням.
ІІ завдання - до виділених прикметників дібрати антоніми, скласти із ними речення з однорідними членами. .
ІІІ завдання - З виділеними прикметниками скласти речення з прямою мовою
( Зміст речень пов`язати з життям Шевченка) .
13. Лінгвістична
фізкультхвилинка
Іменник – руки опускаємо
Прикметник :
Жіночий рід – руки вгору
Чоловічий рід – руки у сторони
Середній рід – руки вперед
Множина – руки зімкнули
Земля – Яка? – ласкава, люба, рідна,
А сонце - Яке?– щире, золоте,
А небо - Яке?- – лагідне, погідне,
Життя-Яке? – прекрасне, золоте.
А очі в мами – Які? – добрі, ніжні,
А голос – Який? – чистий і дзвінкий,
А руки - Які? – теплі і надійні,
А погляд – Який?– сонячний, ясний.
Квітки у полі - Які?– білі, сині,
Червоні, жовті, голубі.
Хмарки у небі – Які? – бистрокрилі,
Весняні, літні й зимові.
14. Пояснювальний диктант
1. Запишіть речення під диктовку. Визначте синтаксичну роль прикметників у записаних реченнях. Поясніть вивчені орфограми .
Пам`ятаймо Шевченкову весну як весну нації. Поет дав розіп’ясти себе за народ і Україну . Він карався, мучився, але не каявся, хоч знав, що може воскреснути хіба його дух. Найкращий і найцінніший скарб доля дала йому лише по смерті - невмирущу славу й усерозквітаючу радість, яку вмільйонах людських сердець усе наново збуджуватимуть його твори. Слово Кобзаря – вічне!
2. Яка тема та основна думка тесту? Який стиль та тип мовлення ?
15. Загадки
Встав замість крапок потрібні за змістом прикметники. Відгадай загадки.
1. Ой за лісом, за пралісом … діжа горить.
(Сонце)
2. Чорна корова всіх людей поборола, а … кобила всіх зведе.
(День і ніч)
3. Біжить чимчик по долинці у … кожушинці.
( Заєць)
4. Хто полем з краю в край, ріже … коровай.
( Трактор оре)
16. Гра « Прикметники
на одну букву»
Ведучий пропонує на певну букву дібрати і записати прикметники.
Наприклад, на букву р : радісний, рідний, рідкісний, рухливий…
Переможцем стає той, хто протягом визначеного часу ( 3 – 5 хв. ) правильно назве найбільшу кількість таких слів.
17. Вільне письмо на тему
« Україна – рідний край»
( Використати якнайбільше прикметників)
18. Заповніть кола Вена
19. Загадки-жарти
1. Який відносний прикметник показує ознаку хвороби, відсутньої на землі? (Морська)
2. Який прикметник називає ознаку хустинки, намоченої в морі? (Мокра)
3. Назвіть прикметник, що означає "смак" долі. (Гірка)
4. Назвіть прикметник, що означає людину, яка ніколи не заглядає у дзеркало. (Сліпа)
5. Назвіть прикметник, що показує ознаку каміння, якого немає в річці. (Сухе)
6. Який голос буває у дорогої тканини? (Оксамитовий)
7. Назвіть прикметник, що показує ознаку бочки, в яку не можна налити воду. (Повна)
8. Який прикметник означає посуд, з якого не їдять? (Порожній)
20 . Вербальне оцінювання
Працьовиті
Розумні
Ич,які гарні,
Кмітливі
Мудрі
Енергійні
Творчі
Наполегливі
Ич, який дружний
Колектив
1
Ірина Кондратюк