Тема. Незмінювані іменники
Мета. Пояснити, які саме іменники є незмінюваними, навчати учнів
визначати їх рід, вживати у зв’язному мовленні; розвивати вміння
вживати незмінювані іменники у зв’язному мовленні, творче
мислення; виховувати пошану до рідного слова, до рідної землі,
бажання стати ерудованою людиною.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форма уроку: урок-подорож до столиці України
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотиваційний етап
З’ясування емоційної готовності учнів.
Діти, сьогодні ми не тільки опрацюємо нову тему, але й здійснимо уявну подорож до Києва. Тож зафіксуймо кольором свій настрій на початку уроку. (Коментарі учнів). Нехай ваш гарний настрій буде запорукою успіху на сьогоднішньому уроці і допоможе досягти нових вершин у пізнанні мовної теми.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Київ – це місто над Дніпром. Немає, певно, більш величної та могутньої ріки. Саме з Дніпра відкриваються неповторні панорами на місто, з його кремезними кручами та позолоченими церквами. Їх у Києві дуже багато. Києво-Печерська Лавра, Володимирський собор, Софія Київська, Андріївська церква. До речі, остання красується на схилах старовинної частини Києва – Андріївському узвозі. Також місто славиться зеленими парками, музеями, затишними кав’ярнями.
ІV. Оголошення теми уроку
Вчитель.
Серед різних видів транспорту вагоме місце займає метрополітен, (скорочено: метро). Київський метрополітен почав діяти з 1960 року.
Київ радісно шумів над шахтами … . Нашим … неможливо не милуватися. До Хрещатика ми дісталися … .Вийшовши з … , попрямували ошатною вулицею. Довго згадують гості столиці зручне … .
V. Виконання системи практичних завдань на застосування й закріплення знань, формування вмінь і навичок.
Вчитель.
Приїхавши на екскурсію у місто, напевне кожен із вас захоче відвідати зоопарк. Київський зоологічний парк — це природоохоронна, науково-дослідна та культурно-освітня установа, що є штучно створеним об'єктом природно-заповідного фонду загальнодержавного значення. За свою вікову історію зоопарк пройшов довгий шлях від громадського звіринцю до одного з найбільших за територією зоологічних парків Європи, займає площу близько 34,22 га. Вхід прикрашено скульптурами могутніх левів і зубра. У зоопарку можна побачити і маленького колібрі, і смішного кенгуру, і волохатого шимпанзе. А екскурсоводом у нас буде Марія Петренко.
1.Провідміняти словосполучення:
Олена Петренко, волохатий шимпанзе.
Висновок: - незмінюваними є іменники іншомовного походження із
кінцевим голосним;
-жіночі прізвища на приголосний та о;
- деякі абревіатури.
2.Замінити словосполучення незмінюваним іменником.
Автомобільна дорога – (шосе)
Стоянка паровозів – (депо)
Поїздка за кордон – (турне)
Теплий шарф – (кашне)
Маленький гаманець – (портмане)
Швейна майстерня – (ательє)
Вчитель.
Гуляючи вулицями Києва, відвідуючи історичні та культурні пам’ятки, ми захотіли відпочити і зайшли в кафе.
3.Складання асоціативного куща.
Зверніться до офіціанта, попросіть меню, щоб замовити страви. До кожної з вибраних страв доберіть прикметники.
Какао Ситро Меню Желе Пюре
(гаряче) (газоване) (смачне) (вишневе) (картопляне)
Тірамісу К А Ф Е Олів’є
(солодке) (насичене)
Ескімо Рагу Філе Безе Фрі
(холодне) (овочеве) (рибне) (біле) (тепле)
Ми в кафе відпочивали,
Смачні страви куштували.
Подивіться вправо, вліво,
Тут і там – знання на диво!
Треба їх усі придбати,
Щоб розумними зростати.
Записати іменники-відповіді на запитання, додавши до кожного означення. Визначити рід іменників. Для довідок скористатись матеріалом, поданим у підручнику на с.111. За допомогою словника з’ясувати походження незрозумілих слів.
Слова для довідок: Дефо, Кіліманджаро, Токіо, колібрі, Тбілісі, пенсне, кімоно, таксі, меню, муліне.
Розподілити іменники за родами.
Колібрі, леді, салямі, ситро, желе, філе, місіс, євро, авокадо, поні, суфле, івасі, таксі, фойє.
VІ. Підсумок
VІІ. Опрацювати §34. Виконати вправу 286. Високий рівень – написати твір-мініатюру про тварин, використовуючи незмінювані іменники.