Розробка бінарного уроку з хімії та біології. Тема. "Знайома та незнайома речовина вода, склад її молекули, фізичні властивості, поширеність в природі".

Про матеріал
Пропоную до уваги розробку бінарного уроку з хімії та біології. Сподіваюсь, матеріал розробки урока буде цікавим для вчителів хімії. Матеріал цієї розробки містить інформацію щодо доречного використання сучасних методів, які суттєво допомагають зробити урок цікавим.
Перегляд файлу

                        Відділ освіти Добропільської міської ради

Навчально – виховний комплекс

«Загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів №7

  – дошкільний навчальний заклад»

 

 

 

 

 

 

 

 

Знайома і незнайома речовина вода,

склад її молекули, фізичні властивості,

поширеність в природі.

Бінарний урок з хімії та біології.

 

 

 

 

Учитель хімії

навчально – виховного комплексу

«Загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів №7

 – дошкільний навчальний заклад»

 

Джос Людмила Григорівна   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                  

м. Добропілля

2020 рік.

Тема:  Знайома і незнайома речовина вода, склад її молекули, фізичні властивості, поширеність в природі.

 

Мета:   Поглибити знання про воду та її властивості, розвивати вміння працювати в группах, виховувати інтерес до предмета.

Задачі урока:

 - ознайомити учнів з будовою молекули води, властивостями води, 

поширеністю води в природі, учні повинні засвоїти поняття складу молекули води, вміти описувати поширеність води у природі, знати фізичні властивості води;  розкрити   роль хімічних знань у поясненні природи води; сприяти застосуванню хімічних знань на практиці.

- сформувати вміння розпізнавати різноманітні властивості води, її значення для розвитку живих істот на нашій планеті; продовжувати формувати вміння працювати з випереджувальними завданнями, виділяти основну думку, розвивати вміння логічно мислити, встановлювати зв’язки між будовою води та її фізичними властивостями; розвивати пізнавальну активність та творчі здібності; розвивати здатність до самоосвіти;

- сприяти формуванню бережливого ставлення до води, екологічного  виховання, сприяти формуванню інтересу до вивчення природничих наук, виховувати вміння працювати самостійно та в групах;  виховувати дбайливе відношення до навколишнього середовища та природних ресурсів своєї країни.

Тип уроку:  засвоєння нових знань та вмінь.

Основні поняття і терміни:  атом Гідрогена, атом Оксигена, вода, аква, гідро, будова молекули, формула речовини, водневий зв’ язок, фізичні властивості, агрегатний стан речовини, гідросфера, біосфера.

Методи і методичні прийоми:  розповідь з елементами бесіди, моделювання, методи ІКТ (презентація), елементи з лепбук з технологією доповненої реальності  « Таємниці води» з безкоштовним мобільним додатком LiCo.STEM, демонстрації, метод проблемних питань,  опитування, робота в групах.

Обладнання: підручник, таблиці, комп’ютер, проектор, інтерактивна дошка, пластилін декількох  кольорів, аркуши картону, набори картинок до завдань, листи бумаги, карточки з завданнями, різнокольорові олівці, фломастери.

 

Хід уроку.

2.

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ   ЕТАП.   Привітання  класу. Перевірка  готовності   до уроку. Визначення психологічного  настрою учнів.

           Учні займають місця  відповідно до своїх робочих груп. Привітання, побажання успіхів, « рапортичка про відсутніх», створення позитивного емоційного настрою. Ознайомлення учнів з листами самооцінювання до уроку, з умовами проведення власного самоооцінювання, правилами роботи в групах.

          Учням пропонується  на виготовлених з  бумаги  блакитного кольору хімічних колбах зробити записи про те, що вони сьогодні очікують від уроку і презентувати свої очікування біля дошки.

ІІ. МОТИВАЦІЯ  НАВЧАЛЬНОЇ  ДІЯЛЬНОСТІ  УЧНІВ.

          Вчитель: сьогодні на уроці ми отримаємо додаткову інформацію про  найдивовижнішу речовину на нашій планеті – воду. Вода – унікальна за своєю будовою та за своїми властивостями.

Вода! Ти не маєш ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуються, не знаючи, що ти таке. Не можна сказати, що ти необхідна для життя: ти-саме життя. Ти-найбільше багатство у світі…

Антуан де Сент-Екзюпері

            На різних мовах назви води різні. Пропоную за допомогою наступних шифровок взнати, яка назва води:

1. на латинській та італійській мові, 2. на  грецькій мові.

1 шифровка -   13, 19, 74, 18.

2 шифровка – 1, 49, 110, 88, 8

Важлива умова щодо виконання розшифровки – обов язкове використання ПСХЕ.

( відповіді до шифровок: 1. – аква, 2. – гідро.)

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ  ТЕМИ  І  МЕТИ   УРОКУ.

Тема урока. Знайома і незнайома речовина вода, склад її молекули, фізичні властивості, поширення в природі.

Мета урока. Поглибити знання про воду та її властивості, розвивати вміння працювати в групах, розвивати інтерес до предмета хімія. Питання, які будемо обговорювати на уроці, можно за принципом кроссенс показати ось так:

           

         

          

          

         

          

          

         

        

3.

IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

Вчитель:  пропоную пригадати, що ми вже знаємо про воду. Учням в кожній групі потрібно  на аркушах в формі крапельок записати відому інформацію, може з використанням малюнків, або якихось символів і  зробити презентацію  біля дошки. Яка група швидше це завдання  виконає  -  отримує  бонуси  до оцінювання роботи учнів на уроці.                

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО  МАТЕРІАЛА.               

1. Будова молекули води.

Вчитель: працюємо з підручником, находимо інформацію щодо будови молекули води, та з  пластиліну двох різних кольорів робимо в кожній групі по три моделі молекули води. Виготовлені молекули потрібно презентувати і знову важливо, яка група зробе таке  завдання швидше.

Отже, насправді, якщо ми ще це не знали, будова молекули води  у формі кута.

                     

 Атоми Гідрогену розміщені під кутом 104,5°, що спричиняє   несиметричність    такої структури і це дає  те що називають полярність молекули води.

              Ми звикли склад води позначати формулою Н2О, але правильніше було б склад води записувати формулою 2О)n,, де п дорівнює 2, 3, 4 і т.д., оскільки насправді окремі мо­лекули води з'єднані зв'язками, які схематично позначають крапками.  Справа в тому, що між  різними молекулами води існують міцні сили, тобто зв язки. Ці зв’язки називаються водневими. Вони виникають між атомами Оксигену однієї молекули та атомами Гідрогену іншої. Цей зв'язок слабкий, але, коли він повторюється багаторазово, отримуємо сильну взаємодію молекулі. По міцності водневий зв'язок приблизно в 15-20 разів слабкіше зв'язку між О та Н. Тому водневий зв'язок легко розривається, що спостерігається, наприклад, при випаровуванні води. Цей зв'язок слабкий, але, коли він повторюється багаторазово, отримуємо сильну взаємодію молекул. Тому процес випаровування та кипіння утруднений. Водневий зв'язок пояснює і текучість води, силу натягування (водна плівочка), форму краплі (мішечок) і інші особливі, унікальні  за своєю природою властивості води.

4.

Ось так поєднуясь, молекули води утворюють молекулярну кристалічну гратку у вигляді ажуру.            

Вчитель:   Пропоную учням 1 групи поєднати між собою три молекули води за допомогою водневого зв’ язку, так само зробити  в 2 та 3 групі, потім поєднати між собою з’ єднані молекули від кожної групи. Ось так,  наочно, ми зробили модель того, як  утворюється  водневий  зв язок  між  молекулами води.

             Від будови речовини залежать її властивості. Так, від будови молекули води, від утворення  зв язків між її  молекулами,  залежать особливі, унікальні, майже магічні властивості води.

2. Властивості води.

Учням з кожної  групи, користуючись текстом підручника,  по черзі, на інтерактивній дошці потрібно заповнити таблицю  щодо вже відомих фізичних властивостей води.

Колір, запах, смак води

 

Температура замерзання води

 

Температура кипіння води

 

Густина рідкої води (г/мл) за t = 4 °C

 

Густина льоду (менше чи більше води)

 

Під час замерзання вода розширюється чи стискається

 

Учні  знайомляться з інформацією про фізичні властивості води з лепбук з технологією доповненої реальності « Таємниці води» з безкоштовним мобільним додатком LiCo.STEM.  

             

 

Вода має пам’ять. Вода здатна вбирати в себе як позитивну так і негативну енергію.

5.

                                                                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.

Вчені виділяють 5 різних станів води в рідкому вигляді й 14 станів у замерзлому вигляді. Що буде, якщо взяти замерзлу чисту воду і продовжити охолодження? З водою відбудуться чудові перетворення. За мінус 120 градусів за Цельсієм вода стає тягучою, а за температури нижче мінус 135 градусів вона перетворюється на «скляну» воду. «Скляна» вода — це тверда речовина, в якій відсутня кристалічна структура, як у склі. 

Фізкультхвилинка.

Учні рухами відповідають на питання завдання « Вірю, не вірю». Піднялись.  Якщо: « так » – хлопок у  ладоні, « ні » – руки в боки, повороти направо, наліво.

Питання   фізкультхвилинки.

1.   Вода — це проста речовина? (Ні)

2. Молекула води складається з двох атомів Оксигену й одного атома Гідрогену? (Ні)

3.  Вода — найпоширеніша речо­вина на планеті й займає площу в 3/4 поверхні землі? (Так)

4.  Молекули води в рідкому стані розташовані групами? (Так)

5.  Будь - яка вода замерзає за темпе­ратури 0 °С? (Ні)

6.  Густина води найбільша за темпе­ратури 0 °С? (Ні, за температури +4 °С)

7. Вода повільно остигає й повіль­но нагрівається? ( Так)

8. Вода найкращий розчинник.(Так)

3. Вода   -  найпоширеніша та найважливіша речовина на Землі. 

            Учні, разом з вчителем хімії та вчителем біології, з використанням «Вікіпедії» (uk.wikipedia.org),  складають  на  інтерактивній  дошці  ментальну мапу про воду як частину гідросфери Землі, в  такій формі іде засвоєння інформації про розповсюдження води на Землі. У нас,  на планеті, дійсно, водою вкрито 4/5 поверхні земної кулі — це океани, моря, озера, річки. Значні її кількості у вигляді льоду та снігу вкривають високі гори й величезні простори Арктики й Антарктики. І тільки прісної води на планеті менше 1 %.  Вода здійснює у природі постійний кругообіг, випаровуючись з поверхні й повертаючись на землю у вигляді опадів. У вигляді величезних мас снігу та криги, не танучи протягом року, знаходиться вода на верхів'ях високих гір і в полярних місцевостях. Надра Землі також містять воду, яка просочує ґрунт і гірські породи. 

7.


Більшу частину водної оболонки нашої планети становить солона вода Світового океану (96,5 %), меншу частину — прісні води суходолу. Велика кількість води перебуває в газоподібному стані в атмосфері.  Багато води в атмосфері — у вигляді пари, туману хмар. Значні кількості води містяться в земній корі у вигляді підземних вод. 

                                                                              

VI.  Узагальнення і систематизація знань.

1. Учням  груп  одним, двома реченнями дати відповідь до питання                      « Що для мене є вода», але  за такої умови:  а) з критикою; б) з гумором; в) з повагою.

2.  Виконання завдань про воду онлайн,  (сайт  LearningApps.org )

VII. Підсумки уроку. Заповнення аркушів самооцінювання.

Заповнення учнями  листків самооцінювання. Учням  груп показати свої почуття, думки  щодо уроку, щодо своїх очікувань, виконання мети уроку, дописав таку  інформацію до колб з паперу, які заповнювали на початку уроку.                                                                                                                                   

               

8.

 

      Листок

самооцінювання роботи учня          ( учениці)

7 а класу -----------------------------------

( фамілія, ім я)

 

-----------     Мій настрій на початку урока

--------------Мені вдалося гарно попрацювати на уроці

-----------Під час роботи групи я виступав, вносив пропозиції, робив слушні доповнення

-------------Мій настрій по завершенню урока

 

Я вважаю, що урок був ------------

---------------------

 

 

Як я працював

 ( працювала) на  уроці

 

1. Чи повторив я знайомий вже мені матеріал-----

2. Чи висловлював я нові ідеї--------

3. Чи плідно я працював--------

4. Чи  справдились мої очікування від уроку-------------

5. Чи змінився мій настрій від уроку

-----------------

6. Який мій внесок в роботу групи, як я оцінюю свою роботу в групі

-----------------

7. Судження членів групи про мою роботу, їхнє оцінювання моєї роботи

----------------

Коментарі учня

( учениці)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Оцінка учня

( учениці)

щодо завдань

 

 

 

Завдання 1.

Завдання 2.

Завдання 3.

Завдання 4.

Завдання 5.

Завдання 6.

Завдання 7.

 

 

 

Всього балів

----------------

 

Оцінка вчителя

--------------------

 

9.

VІІI. Домашнє завдання.

Обов’ язкове:
1. Опрацювати матеріал підручника § 25
2. Виконати завд. № 1,3 з підручника

3. Знайти відповіді до таких  запитань:

-   Які є у води таємниці?

-  Чому вода в земних умовах може знаходитися одночасно в трьох агрегатних станах?

Для душі:

4. Виконати творче завдання: знайти цікаву інформацію про воду, які є  загадки та прислів’ я про воду, як показана вода в творчості художників та поетів, скласти казки про воду.

5. Скласти синквейн  про воду.

 

6. Ознайомитись з інформацією з Лепбук «ТАЄМНИЦІ ВОДИ» з технологією доповненої реальності та завантажити її можно за посиланням: http://www.chemteacher/if.ua/ju/voda.rar

   

7.  За допомогою програми Stik-Bot Studio зробити мультик про особливості води.

Вчитель:  завершити цей урок про особливу, унікальну речовину воду просто необхідно такими словами відомого  письменника.

                                       Вода!  Ти не маєш ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуються, не знаючи, що ти таке.  Не можна сказати, що ти необхідна для життя: ти-саме життя. Ти-найбільше багатство у світі…

                                                                                      Антуан де Сент-Екзюпері

Вчитель :  пропоную на згадку про наш урок,  зробити моделі  крапельок води з ось таких палочок и подарувати їх на  пам ять нашим гостям.

10.

Список використаних літературних джерел.

  1.   Гатовська Д. А. «Лепбук, як засіб навчання в в умовах освітньої системі». - Меркурий, 2015. — С. 162-164.
  2.   Кравець І.В., Мідак Л.Я., Кузишин О.В. Технологія augmented reality як засіб для покращення ефективності вивчення хімічних дисциплін // Тези доп. Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю «Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання: досвід, тенденції, перспективи», 9-10 листопада 2017 р. – Тернопіль, 2017. – С.151-154.
  3.   Мартинова Н., Самохвалов Д., Семашко В. Ефективні рішення організації процесу навчання: поєднання друкованих навчальних матеріалів з мобільними системами доповненої реальності // Технічні науки та технології. – 2017. - - № 3 (9). С.107-114.
  4.   Мідак Л.Я. Використання технологій мобільного навчання на уроках хімії в закладах загальної середньої освіти/ Л.Я. Мідак, В.М. Луцишин, Ю.Д. Пахомов, І.В. Кравець // Інформаційні технології в освіті та науці: Збірник наукових праць. – Випуск 10. – Мелітополь: ФОП Однорог Т.В., 2018. – С. 184-187.
  5.   Мідак л.я., Пахомов ю.д., Луцишин в.м. Технології мобільного навчання на практичних заняттях з хімії в загальноосвітній школі // Тези доп. Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю «Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання: досвід, тенденції, перспективи», 9-10 листопада 2017 р. – Тернопіль, 2017. – С. 211-214.
  6.   http://www.bbc.com
  7.   http://cikavosti.com/tsikavi-fakti-pro-morya-ta-okeani/#hcq=FY9uu6r

 

 

 

 

 

11.

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
23 травня 2020
Переглядів
693
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку