Розробка дидактичних матеріалів для уроків теоретичного та виробничого навчання

Про матеріал
Робота присвячена розробці дидактичних матеріалів для уроків теоретичного та практичного .Серед усієї класифікації виокремлено один із засобів організації самостійної роботи учнів на уроці – комплект роздавальних карток-завдань. Укладено план уроку згідно чинної програми, обґрунтовано доцільність, необхідність та користь використання саме такого виду дидактичного матеріалу на конкретному етапі уроку і ,власне, розроблено набір карток-завдань з теми: «Моделювання очей».
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

ДПТНЗ «Чернігівське вище професійне училище побутового обслуговування»

 

 

 

Конкурс письмових інструктажів на тему:

«Розробка дидактичних матеріалів для уроків теоретичного та виробничого навчання»

 

D:\конкурс\100181356336762893.jpg

 

Підготувала викладач Загорянська Г.В.

 

 

Чернігів 2014 

Анотація

Конкурсна робота присвячена розробці дидактичних матеріалів для уроків теоретичного та практичного навчання. Під час опрацювання запропонованої теми мною було розглянуто та докладно вивчено характерні особливості видів дидактичного забезпечення на уроках. Серед усієї класифікації виокремлено один із засобів організації самостійної роботи учнів на уроці – комплект роздавальних карток-завдань. Укладено план уроку згідно чинної програми, обґрунтовано доцільність, необхідність та користь використання саме такого виду дидактичного матеріалу на конкретному етапі уроку і ,власне, розроблено набір карток-завдань з теми: «Моделювання очей».

У кінці роботи зроблено висновки про те, що такий вид індивідуального заняття, як опрацювання карток завдань, мобілізує знання учнів, концентрує їхню увагу, активізує мисленнєву функцію, поглиблює знання та має на меті зменшити кількість помилок під час виробничого навчання.

 

 

 

 

 

 

 

 

D:\конкурс\ШТЗ-093.jpg

 

Характеристика обраного виду дидактичного матеріалу

 

Самостійна робота в методиці вивчення теоретичного курсу основ макіяжу – це особливий вид навчальної діяльності, який відбувається за межами безпосередньої участі вчителя. Це організована вчителем активна діяльність учнів, що спрямована на виконання поставленої дидактичної мети у спеціально призначений для цього час, а саме: на пошук знань, їх осмислення, закріплення, формування та розвиток навичок і вмінь, узагальнення і систематизація отриманих знань.

Як дидактичне явище самостійна робота під час уроку представляє собою, з одного боку, навчальне завдання, з другого – форму вираження відповідної діяльності: пам’яті, мислення, творчої уяви при виконанні учнем навчального завдання, яке в кінцевому випадку приводить учня до поглиблення та розширення сфери застосування вже набутих знань.

Процес вивчення теми «Моделювання очей» може бути вдосконалений шляхом методично організованого застосування матеріалів для самостійної роботи, а саме: комплекту роздавальних карток.

Основною формою роздавального матеріалу є картка, яка містить дидактично організовану навчальну інформацію. Картка застосовується для індивідуальної, парної та групової самостійної роботи під час уроку. Картка повинна мати чітку структуру і складатися, як правило, з таких компонентів: завдання, зразка виконання, опори, ключа для самоперевірки або взаємоперевірки.

Крім того, кожна картка має певні умовні позначення, сигнали, що підказують учневі її функцію у навчальному процесі.

Компоненти картки можуть варіюватися залежно від виду самостійної роботи та виду картки. Так, наприклад, при парному виконанні самостійної роботи картка повинна містити також і ключі для взаємоконтролю та взаємокорекції. Картки окремих видів (наприклад, мотивуюча, інформуюча) можуть різнитися за своєю структурою. Це може бути звернення до учня, що мотивує його наступну діяльність, або розповідь про певні обставини (умови), факти, від яких залежить розуміння змісту завдання. Вони, звичайно, не містять експліцитного завдання, не пропонують зразків виконання завдань і не мають ключів для перевірки.

Завдання є ключовим, найважливішим компонентом у картці. Основними вимогами до формулювання завдання є: стислість (лаконічність, конкретність), здатність спрямувати і сконцентрувати увагу учнів на певній проблемі (задачі), обмеженість і конкретність щодо предмета мовлення, теми.

Формулювання завдання окреслює конкретний результат, який повинен бути досягнутий за допомогою даної вправи. Це надає самостійній роботі цілеспрямованого характеру. Важливо, щоб у самому завданні був виділений спосіб визначення кінцевого результату.

Завдання має ще й навчальний характер, бо вчить уважно прочитувати інструкції, виявляти підказуючі елементи, так звані приховані опори.

Наявність у картці зразка виконання залежить певною мірою від рівня самостійної роботи. Він є обов’язковим на копіювальному та творчому рівнях.

Такий компонент картки як опора не є обов’язковим. Наявність чи відсутність опори теж зумовлюється рівнем самостійної роботи. Наприклад, для копіюючого рівня опора є обов’язковим компонентом картки, а для творчого рівня – зайвим. До того ж опора на копіювальному рівні.

Кожна картка має містити ключ для самоконтролю і самокорекції, якщо йдеться про індивідуальне виконання самостійної роботи, і ключ для взаємоконтролю та взаємокорекції, якщо самостійна робота виконується у парному режимі. Але наявність у картці ключа залежить від рівня самостійної роботи, для якого призначається картка.

Картка завдань повинна відповідати таким принципам:

принцип доступності (картки розробляються вчителем згідно досягнутого рівня учнів);

принцип самостійної діяльності (робота з картками-завданнями здійснюється самостійно);

принцип індивідуальної спрямованості (робота з дидактичними матеріалами здійснюється в індивідуальному темпі, складність і вид матеріалів може підбиратися також індивідуально);

принципи наочності і моделювання (оскільки наочно-образні компоненти мислення грають виключно важливу роль в житті людини, використання їх в навчанні опиняється надзвичайно ефективним);

принцип міцності;

принцип пізнавальної мотивації;

принцип проблемності.

Основні дидактичні функції карток-завдань:

1) дають змогу швидко запропонувати учням різноманітні навчальні завдання, форми для заповнення при самостійному вивченні, закріпленні та використанні навчального матеріалу;

2) дозволяють індивідуалізувати навчальний процес.

Таким чином, дидактичний роздавальний матеріал — особливий тип наочного навчального посібника, переважно карти, таблиці, набори карток з текстом, цифрами або малюнками, які роздаються учням для самостійної роботи в класі.

 

D:\конкурс\98936079.jpg

План уроку

Тема програми: Методи корекції типів обличчя

Тема уроку:  Моделювання очей

Мета уроку:

  • навчальна - познайомити учнів з різними формами очей та способами їх моделювання за допомогою прийомів макіяжу; виявити рівень знань учнів з даної теми, отриманих на попередніх уроках; активізувати пізнавальну діяльність учнів.
  • розвивальна - продовжувати розвивати в учнях уміння аналізувати, порівнювати, працювати зі схемами, картками; правильно та логічно мислити, і  грунтовно висловлювати свої думки.
  • виховна – виховувати почуття любові та поваги до навчання та обраної професії; формувати естетичну вихованість; удосконалювати навички спілкування.

Тип уроку - комбінований

Вид уроку - урок-бесіда

Дидактичне забезпечення – мультимедійна дошка, проектор, ПК, картка-завдання, презентація.

Міжпредметні зв’язки - візажна справа.

Хід уроку

  1. Організаційна частина. Привітання, перевірка присутніх, підготовка робочих місць та готовності учнів до уроку, записи в журнал.
  2. Перевірка домашнього завдання. Метод опитування-з місця, форма опитування-індивідуальна, прийом опитування-постановка запитань.
  3. Повідомлення теми, мети та завдань. Оголошення теми уроку, її місця та важливість серед навчальної програми, постановка завдань перед учнями, які необхідно виконати за урок.
  4. Початкова мотивація навчальної діяльності учнів. Зацікавленість вивченням даної теми (необхідна у професійній діяльності та у повсякденному житті).
  5.      Актуалізація опорної навчальної інформації. Бесіда з учнями, необхідна в якості опори для вивчення нового матеріалу уроку.
  6. Вивчення нового матеріалу. Послідовний виклад навчального матеріалу уроку з демонстрацією презентації на мультимедійній дошці з теми «Послідовність корекції різних форм очей за допомогою макіяжу» (презентація додається).
  7. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу. Висновки з основних питань навчального матеріалу теми, закріплення отриманої навчальної інформації шляхом виконання вправ на картках-завданнях (картка-завдання додається).
  8. Підсумкова частина заняття. Підбиття підсумків заняття, рефлексія, виставлення та коментування оцінок.
  9. Повідомлення домашнього завдання та його коментування. Так як домашнє завдання полягає у розробленні інструкційно-технологічної картки під назвою «Моделювання різних типів очей за допомогою макіяжу» з обов’язковим додаванням фотоілюстрацій, необхідно дати рекомендації з його виконання.

 

 

 

 

 

01f31e9621df

Очікувані результати застосування дидактичного матеріалу

На етапі «узагальнення та систематизація вивченого матеріалу» я звернулася до такого виду дидактичного забезпечення як картка-завдання.

Свій вибір поясню наступними аргументами:

  • використання карток-завдань сприятиме виробленню в учнів навичок самостійно працювати в індивідуальному порядку, використовуючи для цього свої знання, уміння і навички;
  • знаходячись в ситуації, відмінній від ситуації на уроці, в нових практичних умовах учень здійснюватиме самостійну пошукову діяльність, активно розвиваючи при цьому свою інтелектуальну, мотиваційну, вольову, емоційну і інші сфери;
  • пам'ять людини має виборчий характер: чим оригінальніший і яскравіший матеріал, тим міцніше він закріплюється і довше зберігається. Тому у своєму дидактичному матеріалі (картка-завдання) я використала ілюстровану інструкційну картку, яку необхідно заповнити учням, і вважаю, що це дозволить ефективніше і якомога краще засвоїти їм отримані знань на уроці;
  • обраний мною вид дидактичного матеріалу допоможе учням на уроках виробничого навчання, адже самостійне заповнення інструкційної картки може сприяти безпомилковому виконанню корекції різних типів очей на практиці без допомоги майстра;
  • така форма роботи, під час письмової перевірки, дозволить мені оцінити рівень знань учнів і ступінь засвоєння матеріалу на уроці.
  • організована робота з картками-завданнями економить час на виконання домашнього завдання, сприяє диференціації навчання.

Отже, завдання методики полягає в тому, щоб знайти найбільш ефективні засоби навчання та способи організації самостійної роботи, її матеріального забезпечення і здійснення результативної її перевірки.

Висновки

 

Творчі здібності розвиваються протягом усього життя особистості завдяки засвоєнню нею суспільно – історичного досвіду. Особливо інтенсивно цей розвиток відбувається в старших класах шкіл та училищ, саме тут у дітей часто виявляються здібності до найрізноманітніших видів діяльності, у тому числі й творчої. У цей період дуже важливо виявити і стимулювати такі прояви. І в цьому плані величезні можливості має освітня спеціальність «Візажист-стиліст», предмети якої найбільш підходять для організації стимулювання творчого мислення.

Знання, вміння і навички, що їх учні одержують на уроках візажної справи, основ макіяжу, матеріалознавства та інших, мають методологічне значення, вони дають можливість пізнавати гармонію краси та прекрасного, власноруч створювати макіяж та перетворювати його на основі певних технологічних прийомів в креативне візажне мистецтво. Запропоновані завдання вчителем-теоретиком  мають допомогти учням засвоїти ці прийоми і в подальшому практично їх застосовувати на уроках виробничого навчання та у повсякденному житті.

Учні повинні, працюючи над поставленим завданням, відкривати для себе щось якісно нове, досі їм невідоме, що не зустрічалося в їхній практиці, або ж навпаки, поглиблювати та закріплювати знання з уже набутого досвіду.

Використання такого виду дидактичного матеріалу як карток-завдань дозволяє зробити висновок про те, що вони надають ефективні результати на уроках теорії з основ макіяжу.

Вчитель теоретичного навчання, використовуючи картки-завдання, може більше працювати із основною групою учнів та має можливість краще оцінити та проаналізувати рівень знань кожного.

Такий вид самостійної роботи, як опрацювання карток завдань, мобілізує знання учнів, концентрує їхню увагу та активізує мисленнєву функцію. На мою думку, позитивним буде застосування такого виду роздавального матеріалу під час уроку на етапі узагальнення та систематизації вивченого матеріалу, адже саме письмове виконання завдання на картках поглибить знання учнів з вивченого матеріалу, сприятиме кращому зоровому запам’ятовуванню та використання даної картки-завдання (самостійне заповнення інструкційної картки) зменшить кількість помилок під час виробничого навчання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D:\конкурс\40534675.jpg

doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Розробки уроків
Додано
17 січня 2023
Переглядів
838
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку