«Формування професійної компетентності учнів на уроках виробничого навчання з використанням інтерактивних форм та методів навчання»

Про матеріал
Доповідь на тему «Формування професійної компетентності учнів на уроках виробничого навчання з використанням інтерактивних форм та методів навчання»
Перегляд файлу

Безверхня Н.О, майстер           

                                                            виробничого навчання 

                                                      «Кухар. Кондитер»

                                                                       Лозівський центр

професійної освіти

Харківської області

                                                                            

 

 

          «Формування професійної компетентності учнів  на уроках виробничого навчання з використанням  інтерактивних  форм та методів навчання»  (Слайд 1)

  Компетентнісний підхід на сьогодні є одним із сучасних  для підготовки конкурентноспроможних  фахівців, які мають професійну кваліфікацію, вміють розв’язувати і виконувати різноманітні ділові і життєві ситуації, працювати в колективі.

      Професійна компетентність кваліфікованого робітника    це здатність і готовність працівника до реалізації здобутих у навчальному закладі знань, умінь, навичок, досвіду в професійній діяльності.

Основними якісними показниками формування професійних компетентностей учнів є високий рівень самостійного оволодіння новими знаннями, уміння пошуку корисної навчальної інформації із різних джерел та практичне використання її для набуття професійної майстерності.

        Успіх виробничого навчання значною мірою залежить не тільки від правильного визначення його мети і змісту, а від методів навчання, які використовуються майстром у різних навчально-виробничих умовах.

Інтерактивні методи навчання можна розглядати як різновид активних методів навчання, які сприяють розвитку самостійної творчої діяльності учнів у процесі оволодіння професією.

Інтерактивне навчання – це спеціальна форма організації пізнавальної активності учнів, це взаємодія учасників з метою взаєморозуміння, спільного розв’язання навчально-виробничих задач, розвитку особистісних якостей учні (Слайд 2) 

         Залежно від мети уроку та форм організації навчальної діяльності учнів розрізняють: інтерактивні технології кооперативного навчання (робота в парах; робота в малих групах тощо); технології ситуативного моделювання (розігрування ситуацій за ролями); технології колективно-групового навчання (обговорення проблеми в загальному колі; мікрофон; мозковий штурм) (Слайд 3); технології опрацювання дискусійних питань (дебати тощо).

Основні структурні елементи уроку  виробничого навчання  з   інтерактивними методами:

  • мотивація і стимулювання діяльності учнів;
  • актуалізація опорних знань учнів за основними поняттями теми уроку;
  • пояснення нової теоретичної навчальної інформації, порядку виконання вправ;
  • практичний показ, інтерактивна вправа;
  • підведення підсумків та оцінювання результатів. (Слайд 4)

СУЧАСНІ ІНТЕРАКТИВНІ ТЕХНОЛОГІЇ ПРИ ПІДГОТОВЦІ КВАЛІФІКОВАНИХ РОБІТНИКІВ З ПРОФЕСІЇ “КУХАР”

  • нестандартні форми проведення уроків виробничого і теоретичного навчання;
  •  майстер-клас ресторатора для майстрів виробничого навчання та учнів;
  • використання проектних технологій  (Слайд 5)

Високу ефективність демонструють активні форми проведення нестандартних уроків

  • уроки у вигляді змагань та ігор (конкурси, КВК,турніри, ділові ігри, вікторини тощо)
  • уроки, основані на імітації діяльності проведення громадсько-культурних заходів  
  • уроки, основані на нетрадиційній (інноваційній) діяльності учнів (уроки взаємонавчання, уроки співпраці); 
  •   бінарні та інтегровані уроки (Слайд 6-8);
  • урок-КВК, «Заправні перші страви: борщі» (Слайд 9);

Велике значення відіграє гра як у підвищенні професійного інтересу, так і у розвитку творчої активності кожного учня, активної взаємодії всіх учнів, розвитку комунікативних та професійних компетенцій.

  •    урок – подорож – «Українські та італійські кулінарні традиції ». Майстер - клас італійського ресторатора  (Слайд 10).

До нас в ліцей був запрошений італійський ресторатор Луіджи Делоренсе. На відкритому уроці ресторатор продемонстрував майстер-клас та презентував італійські страви – салат «Мікс», бутерброди «Брускетта», фруктовий салат та гаряча страва «Курка з ананасом». Майстер-клас – інтерактивний метод заняття, що заснований на практичних показах.

Уроки виробничого навчання сприяють розвитку творчої активності учнів, формуванню професійної компетентності учнів.

Починаючи з позитивної мотивації навчальної діяльності,  залучаю учнів до обговорення матеріалу, що буде вивчатись, націлюю їх на спільну роботу, даю змогу усвідомити її кінцевий результат і готую до активної навчальної  пізнавальної діяльності.

 Для застосування інтерактивних форм та методів навчання необхідне таке дидактичне забезпечення: інструкційно-технологічні картки,

інструкційно фото-алгоритми приготування страв, картки-завдання; опорні конспекти; відео майстер-класи, відео ролики, у тому числі і власного виробництва,  різнорівневі тестові завдання, презентації, кросворди, тести.

Увесь цей матеріал використовую на уроках виробничого навчання, частково заміняючи практичні покази.

  При актуалізації опорних знань учнів за основними поняттями теми уроку для виконання навчально-виробничих робіт, активізації знань з різних предметів   професійно-теоретичної підготовки використовую  інтерактивні методи та вправи:

 «Інтелектуальна розминка»; «Вірю – не вірю» або «Так чи ні», тест «Угадай код»; «мозковий штурм»; картка-завдання, «Відео загадка», «Телефон», інтерактивна вправа «Побудова грона».  

(Слайд 11)

Інтерактивні методи та вправи (приклади) (Слайд 12 - 13)

Спільна діяльність у процесі такої роботи більш продуктивна (за рахунок різноманіття використаних прийомів і методів), адже відбувається активне, більш емоційне спілкування учнів, з’являється більший прояв ініціативи.

Таким чином, відтворення раніше засвоєної інформації забезпечує перехід на новий рівень пізнавальної діяльності, а саме: усвідомлення засвоєних базових знань та вмінь для подальшого навчання.

При поясненні нової теоретичної навчальної інформації, порядку виконання вправ на уроках використовую методи та вправи:

  • «Коло ідей»;
  • «Навчаючи – вчуся»;
  • «крок за кроком»
  • організація роботи в парах, групах;
  • «Джигсоу»;
  • опорні конспекти  (Слайд 14).

Інтерактивні методи та вправи (приклади) (Слайд 15).

     При вирішенні проблемних ситуаціій відбувається складна і найцінніша для розвитку особистості розумова робота: подив, прикидка, здогад, зіставлення можливих шляхів, вибір рішення, залучення доказів і, далі – перевірка правильності і цінності рішення й обраних шляхів, аналіз результатів і т.д.

На закріплення вивченого матеріалу  застосовую такі вправи:

  •  «Знайди помилку на відео»;
  • «Незакінчене речення»;
  • «Вставити пропущені слова»;
  • тести; технологічний кросворд;  дискусія;
  • «Два – чотири – всі разом»;
  • розв’язання виробничих ситуацій. (Слайд 16)

Інтерактивні методи та вправи (приклади) (Слайд 17)

І саме проблемний виклад, залучення до обговорення, пошук вирішення поставленних завдань забезпечують розвиток логічного мислення та свідчать про формування більш високого рівня пізнання.

Під час самостійної роботи учнів  розвиваю їх активну діяльність, з повагою ставлюся до будь-якої ідеї, намагаюся створити ситуацію успіху, надаючи консультації та контролюючи роботу.

Такий підхід сприяє тому, що учні чітко усвідомлюють особливості отриманих завдань, уявляють план своїх дій, проявляють самостійність і творчість, відчувають відповідальність за якість роботи перед товаришами, об'єктивно оцінюють результати своєї діяльності. Така організація навчальної діяльності учнів є свідченням наявності в учнів найвищого рівня пізнання – творчого.

  Активно використовую  метод аналізу конкретних або проблемних ситуацій. Приклади, що відбираються для роботи по даному методу при навчанні учнів, мають бути аналогічні реальним робочим ситуаціям і поширеним проблемам і завданням, з якими стикається фахівець в майбутній професії.

При підведенні підсумків уроку надаю можливість учням оцінити власну роботу (за певними критеріями) та обговорити результати уроку, використовуючи методи та вправи:

  • «Пять пальців»;
  • "Рефлексивний екран»;
  • «Метод незакінченого речення»

(Слайд 18)

Обговорення підсумку уроку допомагає учням усвідомити досягнутий результат роботи, задаючи питання: «Що нового дізнались на уроці?», «Де можна використати знання та вміння теми?», «Які питання ще не вирішені?», «Що сподобалося, не сподобалося на уроці?».

Це допомагає учням усвідомити досягнутий результат роботи та його важливість для розвитку їх фахових компетенцій.

      Одним із  інтерактивних методів є метод проектів. Проект-це «П'ять П»: проблема, планування, пошук інформації, продукт, презентація. (Слайд 19)   Проект    це поєднання теорії та практики, постановка певного розумового завдання і практичне його виконання. Метод проектів – це також сукупність прийомів, операцій, спрямованих на оволодіння певною областю практичних і теоретичних знань.

Цей метод органічно поєднується з методом навчання у співпраці, проблемним і дослідницьким методом навчання. У свідомості учня це має такий вигляд: «Я знаю, для чого мені потрібно все, що я пізнаю, і де я можу ці знання застосувати».

      Творчий проект - це навчальне завдання, яке активізує діяльність учнів, в результаті якої створюється продукт, що має новизну.

   Сучасний напрямок розвитку майстерні «Кухар» (Слайд 20)

За минулий  рік кафедрою з професії «Кухар. Кондитер» були реалізовані такі проекти:

Творчий проект «Кабінет-кафе «Sea breeze» -  «Морской бриз» (Слайд 21)

Учнями за професією «Кухар» під керівництвом  досвідчених майстрів виробничого навчання  розроблено  арт-дизайн  класу – морський стиль: біло-сніжні «вітрила»- штори - творча робота учениць - випускників  за професією «Кравець». На фоні світлих пісчаних тонів стін, як елемент кафе, вміло естетично поєднується з інтерьером барна стойка «Голуба лагуна» та меблі кафе. Як творче дизайнерське рішення-картини, елементи декору з природних матеріалів: морські камінці, мушлі, натуральні мотузки та звичайно морський дзвін.

Одним з етапів  проекту «Кафе» «Sea breeze»»  була розробка: меню та технологічних карток до кожної страви, що передбачало застосування  знань учнів з усіх предметів професійно-теоретичної та практичної підготовки. (Слайд 22).

 В меню включені страви, рецептури яких багаті  різноманітними  видами риб та морськими інгредієнтами. Це пікантний салат з восьминога з руколою і помідорами «чері», салат «Тартар» з морського гребінця і авокадо, «Юшка Пескаторе»,  гарячі закуски: «Чорноморські мідії» в білому вині і томатному соусі, «Соте з бебі - кальмарів», основні страви: «Запечений морський язик» та закритий пиріг з морепродуктами. 

 Творчий проект «NATURAL KITCHEN» - ТЕХНОЛОГІЯ  ЗДОРОВОГО ХАРЧУВАННЯ

  • Учням запропонували 3 теми новітніх технологій для розробки  творчих проектів: «NATURAL KITCHEN», «OPEN KITCHEN», «GRILL TABLE». 

         Розробка  кожного проекту розділена на 2 етапи :

1- теоретичний – дослідницька робота, пошук інформації. Учні, які навчаються за професією «Кухар. Кондитер» створили яскраві творчі проекти  у вигляді  презентацій з використанням мультимедійних засобів.

 2 – практичний – технологічний. Учні з обраних інгредієнтів склали рецептуру , технологічну картку та презентували свою страву за  обраною темою проекту, з застосуванням сучасних технологій  та обладнання.

      В процесі  застосування методів проектів учень виявляє та вивчає проблему, збирає і аналізує необхідні джерела інформації, розробляє  і виготовляє певний виріб,  публічно захищає - презентує свій проект.

Майстри виробничого навчання за професією «Кухар. Кондитер» розробили  та доповнили  потемні та поурочні матеріали. Створено «Інформаційний банк з професії «Кухар», фото, відеоматеріали, презентації, які широко застосовуються на уроках практичного  та теоретичного навчання з використанням  мультимедійного обладнання (Слайд 26).

Наш ліцей прийняв активну участь в конкурсі - огляді навчальних майстерень (лабораторій) з професії «Кухар» у професійно-технічних навчальних закладах Харківської області у 2017/2018 н.р. і  посів 4 місце.

Уроки виробничого навчання з використанням інтерактивних методів навчання надають учням можливість:

 - формування основних пізнавальних і  професійних знань, умінь, навичок;

  • засвоєння одночасно теорії і практики, підвищення інтелектуального розвитку, логічного мислення;
  • реалізації індивідуальних, професійних можливостей. (Слайд 27)

Практика показує, що при  використанні інтерактивних методів навчання, учні запам’ятовують 75% того, що висловлювали самі, 85% того, що робили самі. Поліпшується не тільки запам’ятовування матеріалу, а також і його використання у повсякденному житті.

        Успішному формуванню професійної компетентності кваліфікованого робітника необхідні: поєднання професійних і особистісних якостей фахівця, прагнення до саморозвитку і самореалізації у своїй майбутній професійній діяльності.

      Праця майстра – це постійний пошук: нових методів, нових ідей, нових напрямків, нового себе. (Слайд 28)

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
17 січня 2023
Переглядів
1484
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку