Тема: «Ренесанс в українській культурі: наслідок тривалого прлцесу взаємодії вітчизняної та європейської культури чи самобутній феномен традиційної культури?»
Нагадаю, шо Ренесанс або Відродження — це епоха небувалого інтелектуального і художнього розквіту у 14 — початку 17 ст., в ході якого виникла нова культура, звернена до земних справ, прагнення людей до щасливого життя, сформувалися нова філософія і наука; мистецтво. Ренесанс прийшов в Україну пізніше західноєвропейського Відродження. Причина такого відставання була пов´язана із занепадом внаслідок монголо-татарської навали, коли на українських землях були знищені головні культурні центри.
Відповідь на поставлене питання проста: український ренесанс – це процес взаємодії української та західноєвропейської культур. Для підтвердження цього приведу таки докази:
Найраніше і найяскравіше ренесансні тенденції проявилися в архітектурі, тому подивимося на архітектуру:
Слайд - У Європі виникає готичний стиль, у XIV ст. цей стиль поширюється в Галичині. Найстарішою пам'яткою готичної доби, де готичні елементи співіснують ще з візантійським стилем, є Вірменська церква у Львові ( 14 ст.). У православних храмах з'являються поодинокі деталі, властиві європейській готиці, але творчо переосмислені нашими майстрами.
Слайд - В XVI ст. в архітектурі Європи панує стиль Ренесансу. Ренесансний стиль приходить і в Україну. Лише у Львові у цьому стилі збудовані: «Високий замок», «Чорна кам'яниця», будинок та вежа грецького купця Корнякта, каплиця Трьох святителів, братська Успенська церква. Оновлений замок в Острозі, перетворився на справжній ренесансний центр у Східній Європі і заслужено називався "волинськими Афінами".
Слайд - Хто ж будував ці споруди? Архітекторами та будівельниками були переважно італійці та митці зі Швейцарії: Петро Італієць, Домінічі Римлянин, Петро Барбоні. Наприклад: Успе́нська церква у Львові — збудована Павол Римлянином. «Чорна кам'яниця» - збудована італійцем Петром Красовським,
Але відомі імена й українських архітекторів: Мартин Люшня, Лука Пряшів, Амвросій Прихильний ( збудував у Львові синагогу).
За малюнками XVI ст., знаємо, що значна кількість придніпровських церков будувалися, вочевидь, західноукраїнськими майстрами. Отже, ренесанс у архітектурі поширювався саме з західноукраїнських земель, бо Західна Україна була територіаьно ближча до Західної Європи і стала провідником культури Відродження для всієї України.
Висновок: архітектура України переймає досягнення Західної Європи, навчається кращому і починає свій подальший розвиток на синтезі двох культур. Хоча, я не оспорюю домінанту національного стилю, треба просто подивитися на дерев'яні храми на західноукраїнських землях, передусім у Карпатах і на Прикарпатті.
Подивимося на мистецтві різьби та скульптурі. У різьбленому українському іконостасі відчувається вплив італійського Ренесансу, залишилися відомими імена майстрів з німецького міста Нюрнберга.
Слайд - Прикладом гармонійного поєднання скульптури і різьблярства, де є ренесансні мотиви є надгробні пам´ятники. Порівняйте скульптури на надгробку Ганни Синявської з Бережан і Матір Божую зі скульптури Мікеланжело "Мадонна з немовлям". В обох випадках ви бачите образ жінки, шо зворушує гармонією, грацією форм. Ви бачите, що українські митці, як і великий Мікеланжело намагались пробудити у глядачів емоції — ніжності, зворушливості, величі, гідності, що так яскраво виражені в обох витворах.. Все так схоже….
Відбувалися зміни і в іконопису, йшов розрив із візантійською традицією. Польські королі ХІV-ХV ст., першими з яких були Казимир Великий та Ягайло, доручали саме «руським» майстрам розписувати фресками найголовніші храми в Польщі.
Постаті звільняються від візантійської нерухомості, урочистості й ставали більш земними, обличчя набули усе більш індивідуального виразу. Найпопулярніші сюжети - зображення святих, зокрема Юрія Змієборця і сцен «Страшного суду».
Але стверджую, що відбувалося органічне поєднання традиції українського мистецтва з новими ренесансними віяніями. Тому у скульптурі на надгробку Ганни одяг виготовлений так, ніби списаний із ікони.
Слайд - Я можу привести багато прикладів, впливу західної культури на українську, бо цей вплив відчувався скрізь: у театральному, ювелірному мистецтві, музичній культурі, живопису, книгодрукуванні. Але всі запозичення вдумливою працею приводяться до злагоди з місцевими традиціями і так засвоюються українськими митцями.
Слайд - Торкнуся духовної культури: Зачинателями гуманістичної культури в Україні вважаються Юрій Дрогобич, Павло Русин та Станіслав Оріховський.
Всі вони навчалися в університетах Західної Європи, Станіслав Оріховський - аж в пьятох. В Західній Європі С. Оріховського називали "русинським Ціцероном.
Невже ви вважаєте, що повернувшишя додому, вони не принесли з собою прогресивні ідеї Західного Відродження?
Звичайно, що історія та світоглід кожного народу неповторні, тому неповторні і їх культури, але жити ізольовано від інших держав в 16-17 ст. було вже неможливо, бо розпочався процес зародження індустріального суспільства ( і в Україні також – згадайте фільварки.)
Слайд - Ми себе бачили нащадками Великої Русі, тому намагалися відновити традиції Русі-України, але й йти в ногу їз часом, приймаючя досягнення Західного Ренесансу. Доказ тому: Острозька греко-слов'яно-латинська академія. засновано У 1576 князем Василем-Костянтином Острозьким. Сплетіння трьох культур: давньоруської, візантійської та західноєвропейської - це перша особливість нашого Ренесансу
Слайд – другою собливістю українського Ренесансу було те, що він відбувався в період, коли ми не мали своєї держави і відчували на соби національні, релігійні утиски, тому головною ідеєю Ренесансу в Україні було на відміну від Західної Європи не стільки відродження гуманізму, скільки прагнення національного відродження що виявилось у діяльності братств, у розвитку полемічної літератури, православної освіти.
Слайд: Висновок: Український народ створив свою багату культуру, Але наша культура перебувала у тісному зв 'язку з європейською культурою і переймала кращі досягнення Західної Європи. Ренесансна культура України - це частина загальноєвропейського Ренесансу.
-------------------------
1