Розробка до уроку української мови в 6 класі "Узагальнення вивченого про іменник"
.............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Відділ освіти , сім’ї, молоді та спорту
Веселинівської селищної ради
Веселинівського району
Миколаївської області
Зеленівська філія Колосівської ЗОШ І – ІІІ ст..
Семенова А.В. – вчитель української мови та літератури
Українська література 6 клас
Тема: Леся Українка. Образ ліричної героїні в поезіях "Як дитиною,
бувало", "Мрії", "Тиша морська"
Мета: - розповісти учням про дитинство Лесі Українки, з’ясувати роль батьків і родини у вихованні поетеси, дослідити, коли і як сформувалися провідні риси її характеру, познайомити з першими поезіями маленької Лесі, підготувати дітей до сприйняття поетичних творів поетеси;
- виразно читати та аналізувати поезії, розвивати уяву, логічне мислення, уважність, розвивати навички виразно читання ліричних творів, вміння характеризувати образ ліричної героїні поезій, визначати художні засоби, з"ясувати їх роль у поезіях;
- виховувати почуття співпереживання, прагнення бути мужнім, впевненим, цілеспрямованим, волелюбним, як і Леся Українка.
Обладнання: підручники з української літератури, фонозапис поезій Лесі Українки, літературні картки уроку(для учнів), виставка книжок поетеси
Хід уроку:
1. Мотивація
"Розсипанка"
Духу, багатство, міцність, найбільше, людини
Найбільше багатство людини — міцність духу(Гете)
1.Мужній той, хто зумів в нещасті добрим бути. (Марціал)
2. Кожен коваль своєї долі (Аппій)
3. Тільки герой знаходить мужність додержуватися своєї долі. (Гессе Герман)
4.Найбільше багатство людини — така міцність духу, при якій не бажаєш жодних багатств. (Гете)
- Про яку рису характеру йде мова в поданих прислів"ях?
- Чи знаєте ви людей, які характеризуються великою мужністю?
Слово вчителя:
Колись у далекому минулому грецький мудрець-філософ Зенон проводив свої заняття в Афінах. Він говорив, що людина має надавати перевагу розумові, а не почуттям серця, повинна мужньо і стійко переносити життєві труднощі, негаразди. Так виник філософський напрям — стоїцизм, а його прибічники стали називатися стоїками.
Тепер про людину, яка виявляє стійкість і мужність, незламність волі під час життєвих випробувань, говорять, що вона має стоїчні риси характеру.
Словничок:
стоїцизм — риса характеру, що характеризується стійкістю, мужністю, вмінням долати труднощі за допомогою розуму.
Саме таким стоїчним характером і володіла видатна українська поетеса Леся Українка. справжнє її прізвище — Лариса Петрівна Косач
2. Оголошення теми, мети уроку
ознайомитися (з біографією, творчістю)
Ми прочитати (вірші, проаналізувати)
визначити (як розкривається поетеса у
своїх віршах)
3.Сприйняття нового матеріалу
Розповідь про Лесю Українку
Слово вчителя:
"Hаша Леся" - говоpимо пpосто і звично, ніби пpо найдоpожчу, найближчу і pідну людину. Обpаз Лесі Укpаїнки входить у життя з пеpшими піснями й віpшами, пеpшими дpукованими pядками, полонить сеpце своєю великою любов'ю до наpоду, мужністю і величчю, своєю незламною силою. Ось уже понад сто pоків живемо з її натхненною поезією.
фонозапис вірша
На шлях я вийшла ранньою весною
І тихий спів несмілий заспівала,
А хто стрівався на шляху зо мною,
Того я щирий серденьком вітала:
Непевна путь, мій друже, в нас обох, –
Ходи! Шлях певний швидше знайдем вдвох.
Ох, довгий шлях сей, тяжко йти по йому,
Найтяжчий для того, хто одинокий!
Та не сама я на шляху тяжкому,
Я не сама мандрую в світ широкий.
Леся Українка народилася на чарівній Волині у дворянській сім"ї — Олени та Петра Косачів. Родина Косачів була незвичайною, адже дала світові кількох письменників. Мати — Письменниця Олена Пчілка (оповідання "Сосонка"). Літераторами, громадськими діячами, науковцями були дядько (брат матері — Михайло Драгоманов), його дружина. Але найзнаменитішою стала, звичайно, Леся Українка.
Діалог
Після вечері сім’я збиралася в батьківському кабінеті. Це була невелика, зі смаком опоряджена кімната – улюблене місце дітей і дорослих. На стіні, у вишитих Ольгою Петрівною рушниках, висів портрет Шевченка з пишними козацькими вусами, в пальті і чорній смушевій шапці, а далі – фото господарів, рідних і знайомих та самої Ольги Петрівни – в довгому білому платті, з трояндою на грудях.
Згадує Мати Лесі — Олена Пчілка
Мати: Моя донька, Лесенька, з дитинства була хворобливою дитиною.
Коли їй було 6 років, ми пішли до річки святити воду. Це було саме на Водохреща. Трапилося нещастя : Леся провалилася, промочила ніжки, потім застуда. Ми з чоловіком навіть не здогадувалися, що в майбутньому це буде хвороба на все життя. Леся страждала від страшних болів, мовчки переносила операції. До школи, звісно, ходити не могла. Тому навчалася вдома з нашою допомогою.
Родина була великою. ось так згадує Лесю її сестра - Ольга
Сестра Ольга: Леся була молодшою від мене. але з дитинства була бойовим
дівчиськом, верховодила навіть у хлоп"ячому гурті. Вона мала чудові
здібності, оволоділа 10 мовами, історією, літературою.
Пам"ятаю, як ми з батьком збиралися у великій кімнаті, Леся грала
на фортепіано, сама навіть писала музику.
А коли заарештували нашу тітку Єлю, Леся написала свій перший вірш "Надія". А мама запропонували їй обрати псевдонім — Леся Українка.
Майбутній поетесі було лише 9 років.
Ні долі, ні волі у мене нема,
Зосталася тільки надія одна:
Надія вернутись ще раз на Вкраїну,
Поглянути ще раз на рідну країну,
Поглянути ще раз на синій Дніпро, –
Там жити чи вмерти, мені все одно;
Поглянути ще раз на степ, могилки,
Востаннє згадати палкії гадки…
Ні долі, ні волі у мене нема,
Зосталася тільки надія одна.
З-поміж усіх рідних найбільш дружньою була Леся зі своїм братом Михайлом
Брат Михайло: Все своє дитинство ми провели разом. Разом гралися, разом вчилися, працювали. Наші батьки так пишалися, коли побачили підручник стародавнього світу, який написала Леся для нашої молодшої сестрички.
Я пам"ятаю дитинство, коли ми, незважаючи на наше дворянське походження, любили проводити вільний час разом із селянськими дітьми, коли перебували у своєму сільському маєтку в селі Колодяжне.
Дуже цікаво розповідав тоді дядько Лев про русалок, мавок, лісовиків. Що Леся аж побігла уночі до лісового озера, щоб їх побачити.
Пізніше Леся про напише у драмі "Лісова пісня". А поки вона багато читає, подорожує.
Леся Українка: Моя мати постійно супроводжувала мене різними мальовничими місцями України. Я зустрічалася з відомими людьми — цікавими. Через важку хворобу мені довелося побувати на лікуванні в Єгипті, Криму, Грузії. Я бачила чудові місця, насолоджувалася теплим сонечком, писала свої твори про українців, про відомих героїв інших країн. Мені здавалося, що все це — моя душа, моє життя. Мені не було боляче, наснагу і підтримку я відчувала завжди.
Ні! Я жива!
Я буду вічно жити!
Я в серці маю те, що не вмирає!
Леся Українка померла в Грузії в містечку Сурамі. Ми сьогодні захоплюємося цією талановитою жінкою, яка все життя долала свій фізичний біль.
фонозапис
Найкраще поетеса розкриє свій внутрішній світ у своїх творах.
- Яка ж вона - Леся Українка?
Заповнення таблиці
родина |
|
перебування |
дворянська інтелігентна освічена |
|
Україна Полісся Крим Єгипет Грузія |
діяльність |
Леся Українка |
риси характеру |
поет музикант лінгвіст автор підручника перекладач |
|
мужня вольова незламна сила духу стоїчний характер |
4.Змістово-пошукова діяльність
- Статичні, динамічні вправи для виразного читання;
Статичні вправи
1) «Лопаточка». Язик висунути, розслабити, покласти на нижню губу. Стежити,щоб язик не тремтів. Тримати 10 с.
2) «Чашечка». Рот широко розкрити. Язик підняти вгору. Потягнутися до верхніх зубів, але не торкатися їх. Утримувати язик в такому положенні 10 с.
3) «Голочка». Рот відкрити. Язик висунути далеко вперед, напружити його, зробити вузьким. Утримувати в такому положенні 10 с.
4) «Гірка». Рот відкрити. Бічні краї язика притиснути до верхніх корінних зубів. Кінчиком язика торкнутися нижніх передніх зубів. Утримувати в такому положенні 10 с.
Динамічні вправи
1) «Годинник». Висунути язик. Тягтися язиком поперемінно вправо вгору і вліво вгору. Рухати язиком з кута рота в повільному темпі під рахунок.
2) «Конячка». Присмоктати язик, ,клацнути ним. Клацати повільно, сильно.
3) «Карусель». Висунути язика. Тягтися язиком поперемінно то до носа, то до
підборіддя. Рот при цьому не закривати.
4 «Смачне варення». Висунути язик, облизати верхню губу і прибрати язик в глиб рота.
Дихальні вправи
- загасіть подихом свічку;
- загасіть подихом чотири свічки;
- загасіть подихом свічки на вашому святковому торті.
Виразне читання ланцюжком
Художній аналіз поезій
"Як дитиною, бувало" — образ мужньої, сильної духом дівчинки
Робота з підручником ст.57
Словничок:
епіграма — невеличкий вірш, що висміює когось.
Виразне читання поезії
Бесіда:
- На які частини можна умовно поділити поезію?
( 1- фізичний біль дитини;
2 — незламний дух)
Лірична героїня — забуває гордість
боїться образити сміхом
схильна до прощення
- В яких словах вміщено головну думку поезії?
Головна думка: "Щоб не плакать, я сміюсь; плачу я, щоб не смятись" (протиставлення думок, зміна поглядів ліричної героїні)
- Як називається твір письменника, який, по суті, розкриває біографію самого автора?(автобіографічний)
- Що можна додати до нашої таблиці про характер Лесі?
- Риси характеру — це вроджені якості, дарунок долі чи потрібно їх розвивати?
Літературна ігротека
"3 — зайвий"
лихо, бувало, тихо
признавалась, сміялась, топталась
драма, епіграма, телеграма
давня гордість, зброя сміху, зірватись має епіграма
Знайди рядок за приголосними
ЩБЛТЬМНПТЛ
"Мрії" — роздуми над поезією. Неповторний світ дитинства
- Про що мріє дитина в дитинстві?
- Якого кольору бувають мрії? (творчі роботи учнів)
Виразне читання поезії
Бесіда:
- Чому вірш називається "Мрії?
- Які її мрії?
«Асоціативне гроно»
дивне
принци, королівни
Мрії казка (неповторність дитинства)
завжди перемагати
- Які автобіографічні риси поетеси відображені у поезії?
Хто сильніший — переможець чи переможений? Чому? На чиєму боці ви?
Випишіть художні засоби
епітети |
любі роки, надзвичайний, дивний вік, горді переможці |
метафори |
душа бажала, укриті таємницею, розум очаровали, погляд спускався |
|
|
* Творче малювання
- Намалюйте мрії
- Яка ваша мрія?
- Від чого залежить, щоб мрія здійснилася?
Літературна ігротека
Добери "пари" (антоніми)
принци - ... королівни
переможець - ... сперечник
"здайся" - ... "не здамся"
плакати - ... сміятись
Знайди рядок за приголосними
КЛТКДШБЖЛ
ГВРВУБНЗДМС
2 "30"
Змістово-пошуковий міні-модуль
4.Змістово-пошукова діяльність
"Тиша морська" — образ ліричної героїні в поезії
Слово вчителя:
- Хто бував у Криму?
- Чим приваблює Крим людей?
Демонстрація слайдів про Крим, Чорне море, Ялту
Леся Українка , як ви знаєте, хворіла, тому лікарі радили їй частіше перебувати в місцевостях із теплим сухим кліматом. Таким благодатним краєм є Крим. Саме там, у Євпаторії, видатна поетеса проводила багато часу. Спостерігала за чарівною природою і викладала свої незабутні враження в поетичні рядки. Так Леся Українка пише цикл поезій "Кримські спогади", які присвячує братові.
Виразне читання поезії
- Які враження від цієї поезії?
Художній паспорт поезії
Назва поезії |
"Тиша морська"
|
Історія написання |
Перебування у Криму, цикл віршів "Кримські спогади"
|
Тема |
опис краси моря в період затишшя; прагнення протистояти морським життєвим бурям
|
Художні образи |
лірична героїня - вразлива, має поетичну душу, романтична чутлива до краси світу рішуча, смілива, волелюбна |
Художні засоби |
епітети — час полудневий, ясне небо, ясне сонце, злотиста блакить, світла країна (яскраво характеризують явища та предмети) метафори — не колишуться вітрила, колихає море, золото спадає (малюють романтичну картину морського пейзажу) повтори — ясне, ледве-ледве (привернення уваги) ласкаво-зменшувальні слова — хвилечка, човенце, весельце, віконце(надання задушевності) |
Віршовий розмір |
4-стопний ямб |
Головна думка (ідея) |
треба долати всілякі життєві труднощі, бути оптимістом
|
Мої враження |
|
- Доведіть, що "Тиша морська" — ліричний твір
Літературна ігротека"
1.Римування
- Добери риму з поезій
сонце — віконце
хвилі — білі
перлиста — золотиста
каміння - проміння
2.Знайди за початком
1. Як би я тепер хотіла ...
У мале човенце сісти..
2.Не страшні для мене ... вітри,
Ні підводнії каміння
3."Що, болить?" - мене питали...
Але я не признавалась
4.Я дивилась на малюнках...
Не на гордих переможців
3.Віднови рядок за приголосними
ТШМРСЬК ( Тиша морська)
КДТНБВЛ (Як дитиною, бувало)
ЩБНПЛКТЬСМЛСЬ (Щоб не плакать, я сміялась)
5.Підсумок уроку
Клоуз-тест
1.Справжнє ім’я Лесі - …
2.Перший опублікований твір Лесі Українки називався …
3.Лесина "душа бажала" у дитинстві...
4.Поезія "Мрія" має таку назву, тому що ..
5.Поезія "Тиша морська" навіює ліричній героїні...
6.У своїх творах Леся Українка використовує такі автобіографічні моменти:...
Сенкан
1. Іменник (тема)
2. Два прикметника
3. Три дієслова
4. Речення — висловлювання з теми
5. Синонім до теми
Леся Українка
Сильна, вольова
Живе, творить, надихає.
Долає всі життєві перешкоди
Незламна дочка Прометея
Дpугої такої, як Леся, не було, не має і не буде на світі. Леся - неповтоpна.Вона спpавжня дочка мужнього і сильного наpоду - укpаїнського. Вона безсмеpтна, як безсмеpтний і наш наpод. Вогонь від Пpометея, відданий нею наpодові - то надія, сподівання на визволення, на волю.
Відpоджується деpжава Укpаїна, а pазом з нею і її наpод. Вона,наче Мавка, пpокинулась від зимового сну і каже світові устами дочки Пpометея:
Hі! Я жива! Я буду вічно жити!
6.Оцінювання
Самооцінка
Оцінка вчителя
7. Домашнє завдання
1.Вивчити напам"ять вірш "Як дитиною, бувало"
2.Намалювати ілюстрації до поезій
3. Творче завдання:
- написати вірш, сенкан про улюблений куточок природи;
- діалог з Лесею Українкою
Виразне читання:
інтонація
темп
пауза
логічний наголос
текст |
темп, інтонація |
почуття |
Певне, се країна світла
та злотистої блакиті,
Певне, тут не чули зроду,
Що бува негода в світі!
|
середній, питальна
розповідна
середній
питально-оклична |
захоплення від дивовижної краси
здивування,
подив від неймовірності, краси |
Додатки
1. Спогади матері, сестри, брата
Згадує Мати Лесі — Олена Пчілка
Мати: Моя донька, Лесенька, з дитинства була хворобливою дитиною.
Коли їй було 6 років, ми пішли до річки святити воду. Це було саме на Водохреща. Трапилося нещастя : Леся провалилася, промочила ніжки, потім застуда. Ми з чоловіком навіть не здогадувалися, що в майбутньому це буде хвороба на все життя. Леся страждала від страшних болів, мовчки переносила операції. До школи, звісно, ходити не могла. Тому навчалася вдома з нашою допомогою.
Родина була великою. ось так згадує Лесю її сестра - Ольга
Сестра Ольга: Леся була молодшою від мене. але з дитинства була бойовим
дівчиськом, верховодила навіть у хлоп"ячому гурті. Вона мала чудові
здібності, оволоділа 10 мовами, історією, літературою.
Пам"ятаю, як ми з батьком збиралися у великій кімнаті, Леся грала на
фортепіано, сама навіть писала музику.
А коли заарештували нашу тітку Єлю, Леся написала свій перший вірш "Надія". А мама запропонували їй обрати псевдонім — Леся Українка.
З-поміж усіх рідних найбільш дружньою була Леся зі своїм братом Михайлом
Брат Михайло: Все своє дитинство ми провели разом. Разом гралися, разом вчилися, працювали. Наші батьки так пишалися, коли побачили підручник стародавнього світу, який написала Леся для нашої молодшої сестрички.
Я пам"ятаю дитинство, коли ми, незважаючи на наше дворянське походження, любили проводити вільний час разом із селянськими дітьми, коли перебували у своєму сільському маєтку в селі Колодяжне.
Дуже цікаво розповідав тоді дядько Лев про русалок, мавок, лісовиків. Що Леся аж побігла уночі до лісового озера, щоб їх побачити.
Пізніше Леся про напише у драмі "Лісова пісня". А поки вона багато читає, подорожує.
Леся Українка: Моя мати постійно супроводжувала мене різними мальовничими місцями України. Я зустрічалася з відомими людьми — цікавими. Через важку хворобу мені довелося побувати на лікуванні в Єгипті, Криму, Грузії. Я бачила чудові місця, насолоджувалася теплим сонечком, писала свої твори про українців, про відомих героїв інших країн. Мені здавалося, що все це — моя душа, моє життя. Мені не було боляче, наснагу і підтримку я відчувала завжди.
Ні! Я жива!
Я буду вічно жити!
Я в серці маю те, що не вмирає!
Вправи для виразного читання
Статичні вправи
1) «Лопаточка». Язик висунути, розслабити, покласти на нижню губу. Стежити,щоб язик не тремтів. Тримати 10 с.
2) «Чашечка». Рот широко розкрити. Язик підняти вгору. Потягнутися до верхніх зубів, але не торкатися їх. Утримувати язик в такому положенні 10 с.
3) «Голочка». Рот відкрити. Язик висунути далеко вперед, напружити його, зробити вузьким. Утримувати в такому положенні 10 с.
4) «Гірка». Рот відкрити. Бічні краї язика притиснути до верхніх корінних зубів. Кінчиком язика торкнутися нижніх передніх зубів. Утримувати в такому положенні 10 с.
Динамічні вправи
1) «Годинник». Висунути язик. Тягтися язиком поперемінно вправо вгору і вліво вгору. Рухати язиком з кута рота в повільному темпі під рахунок.
2) «Конячка». Присмоктати язик, ,клацнути ним. Клацати повільно, сильно.
3) «Карусель». Висунути язика. Тягтися язиком поперемінно то до носа, то до
підборіддя. Рот при цьому не закривати.
4 «Смачне варення». Висунути язик, облизати верхню губу і прибрати язик в глиб рота.
5) «Змійка». Рот широко відкрити. Язик сильно висунути уперед, напружити, зробити вузьким. Язик максимально висувати вперед і прибирати в глиб рота. Рухати язиком у повільному темпі.
6) «Барабанщики». Посміхнутися, відкрити рот і постукати кінчиком язика за
верхніми зубами, багаторазово і чітко вимовляючи д-д-д. Спочатку звук д вимовляти повільно. Поступово прискорювати темп.