Розробка Е-контенту для дистанційного навчання з зарубіжної літератури 8 клас з теми "Горацій "До Мельпомени"

Про матеріал

Розробка навчального Е-контенту для дистанційної школи з теми « Квінт Горацій Флакк «До Мельпомени» («Мій пам'ятник стоїть…») розрахована на учнів 8 класу. Тема вивчається в розділі «Античність. Давньоримська поезія», що відповідає чинній програмі із зарубіжної літератури (Зарубіжна література. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів)

Перегляд файлу

  Розробка навчального електронного контенту з повним дидактичним забезпеченням (мультимедійним супроводом) для дистанційного навчання з зарубіжної літератури 8 клас з теми «Античність. Квінт Горацій Флакк «До Мельпомени» («Мій памятник стоїть»…)»

 

Анотація

 Розробка навчального Е-контенту для дистанційного навчання «Квінт Горацій Флакк «До Мельпомени» розрахована на учнів 8 класу. Тема вивчається у розділі «Антична література. Давньоримська лірика» і відповідає чинній програмі з зарубіжної літератури. Розробка складається з кількох розділів. І розділ — Пояснювальна записка — вказано очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів відповідно до програми із зарубіжної літератри за розділами:

 - ключові компетентності (НЛ-2, НЛ-3);

- предметні компетентності.

ІІ розділ — Маршрутний лист за темою, що вивчається. Він складається зі звернення до учня мотивації та плану дій. Учню пропонуються посилання на електронні підручники та відеоролик про Горація.

ІІІ розділ — Завдання для учнів. Вони носять репродуктивний (вивчення біографії), дослідницький та творчий характер (відповіді на питання, заповнення таблиці, компаративний аналіз творів). Відповіді свої учень має змогу порівняти із зразками відповідей. Творча робота розрахована на обдарованого учня та пропонує за перекладом-підрядником написати свій переклад уривку поетичного тексту.  Завдання ілюстровано портретами поетів та репродукціями картин на задану тему. Учень повинен виконати і контрольні тести як перевірку засвоєного.

 

    

 

Пояснювальна записка

Розробка навчального Е-контенту для дистанційної школи з теми « Квінт Горацій Флакк «До Мельпомени» («Мій памятник стоїть…») розрахована на учнів 8 класу. Тема вивчається в розділі «Античність. Давньоримська поезія», що відповідає чинній програмі із зарубіжної літератури (Зарубіжна література. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. 5-9 класи, оновлена)

 http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programi-5-9-klas-2017.html

У розробці «Квінт Горацій Флакк «До Мельпомени» враховано вивчення наступного змісту навчального матеріалу (згідно з програмою):

Квінт Горацій Флакк»До Мельпомени» («Мій памятник стоїть…»).Тема мистецтва і призначення митця у творі. Памятник як символ вічності поезії. Розуміння автором значення свого доробку.

ТЛ    Ода як жанр поезії.

ЛК   Античні образи й мотиви у творчості письменників різних часів і народів.

УС   Українські переклади творів античних митців.

 На вивчення теми відводиться 1 година (згідно з календарно-тематичним плануванням)

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів (за розділами)

Учень/учениця

Ключові компетентності

- усвідомлює взаємозв’язок між ухваленим рішенням і його наслідками (НЛ-2);

- висловлює судження про цінність життя, гармонічну красу людини (НЛ-3)

Предметні компетентності

- називає видатних представників античної культури, їхній внесок в історію світової культури;

- розповідає про основні факти життя і творчості митців;

- знає визначення поняття «ода», її характерні ознаки, які виявляє у прочитаному тексті;

- аналізує вірші поетів з акцентом на розкриття античних ідеалів, авторської позиції;

- називає імена відомих українських перекладачів творів античності, висловлює судження про їхній внесок у розвиток української культури, прилученні українства до світових вершин.

Маршрутний лист

Квінт Горацій Флакк «До Мельпомени» («Мій памятник стоїть…»). Тема мистецтва і призначення митця у творі. Памятник як символ вічності поезії. Розуміння автором значення свого доробку.

Юний друже!

 У тебе є слушна нагода познайомитися з творчістю поета, імя якого стало майже загальним, дякуючи багато численним перекладам і переспівам його знаменитої оди «До Мельпомени» у різні епохи різними авторами.

 Так, вплив Горація на світову літературу переоцінити неможливо — саме йому, «сатирику Горацію», Данте відводить місце поруч з Вергілієм і Гомером. У деяких сонетах італійця Петрарки й англійця Мільтона прослідковується вплив Горація. Його твори вивчали й перекладали російські автори — Ломоносов, Державін, Пушкін, Фет.

  В Україні Горація цитували у Києво-Могилянській академії, на нього посилалися частіше, ніж на інших «латинців». Феофан Прокопович закликав вчитися у Грація майстерності. А у збірці «Сад божественних пісень» Г. Сковороди звучать, зокрема, гораціанські мотиви. Його поезія знайшла нове життя в перекладах І. Франка та В. Щурата, М. Білика, М. Зерова, Б. Тена, А.Содомори та інших.

 Знайомство з творчістю Горація, можливо, і тебе зробить його шанувальником і надихне зробити свій власний переклад його знаменитої оди, оригінальна назва якої “Ad Melpomenem” (“ Exegi monumentum”)/

 Гадаю, що виконуючи наступні завдання, ти збагатишся новими знаннями й відкриєш для себе щось невідоме.

 

План твоїх дій

1. Виконуємо біографічне дослідження.

 Прочитай статтю підручника «Літературний монумент Горація» (Євгенія Волощук, Олена Слободянюк «Зарубіжна література. Підручник для 8 класу», Київ, «Генеза», 2016, с 114-115). Скористайся посиланням

http://www.geneza.ua/shop_content.php?coID=915

Познайомся з матеріалами про життєвий шлях Горація, дізнайся, хто такий Меценат і яку роль він відіграв у творчій діяльності поета.

 

Переглянь відеоролик про життя Горація та його діяльність за посиланням:

https://youtu.be/HyII-8ZimSs

 

http://tunnel.ru/media/images/2017-07/post/108480/5.png   http://azertag.az/files/galleryphoto/2016/1/14605549835466038603.jpg

          Квінт Горацій Флакк                                             Гай Цильній Меценат

Напиши твір-мініатюру (5-6 речень) «Меценат і Горацій»

 

http://svitppt.com.ua/images/56/55703/960/img6.jpg

 

2. Знайомимося з теоретичним поняттям «ода»

 Теоретичні відомості також можеш знайти в підручнику «Зарубіжна література 8 клас» на стор. 115-116

http://www.geneza.ua/shop_content.php?coID=915

 

 

3. Читаємо оду Горація у перекладі М. Зерова.

 

Мій памятник стоїть тривалішій від міді.

Піднісся він чолом над царські піраміди.

Його не сточить дощ уїдливий, гризький,

Не звалить налітний північний буревій,

 

Ні років довгий ряд, ні часу літ невпинний;

Я не умру цілком: єства мого частина

Переживе мене, і від людських сердець

Прийматиму хвалу, поки понтифік-жрець

 

Ще сходить з дівою в високий Капітолій.

І де шумить Авфід в нестриманій сваволі,

І де казковий Давн ратайський люд судив, —

Скрізь говоритимуть, що син простих батьків,

 

Я перший положив на італійську міру

Еллади давній спів. Так не таїсь від миру,

І лавром, що зростив святий дельфійський гай,

О Мельпомено, ти чоло моє звінчай.

 

Словник

Понтифік-жрецьверховний жрець, який щороку сходив на Капітолій молитися Юпітерові про благоденство Римської держави; на час написання оди ним був Август.

Капітолій — один із семи пагорбів яких виник Давній Рим, де розташовувався Капітолійський храм, відбувалися засідання сенату і народні збори.

Авфід — річка в східній частині Італії, на батьківщині Горація.

Давн — міфічний цар Апулії

Дельфійський гай — у Дельфах знаходився храм Аполлона, бога високих мистецтв. Переможців на Дельфійських іграх нагороджували лавровим вінком.

Мельпомена — одна з девяти античних муз. Спочатку була музою пісні, а пізніше її вважали музою трагедії. Горацій звертається до музи в її первісному значенні.

«Я перший положив на італійську міру…» — Горацій першим у римській літературі розробив поетичні принципи Алкея і Сапфо.

 

4. Працюємо зі змістом твору .

Подумай та дай відповіді на питання, покажи своє розуміння оди Горація, розкрий авторське бачення проблеми призначення митця і мистецтва.

 

1) Про який памятник йдеться у поезії «До Мельпомени»?

2) Які автобіографічні відомості зазначив поет у вірші?

3)Про яку заслугу в галузі поетичного мистецтва згадує Горацій?

4) Що незвичного є в поезії поета?

5) Чому вірш «До Мельпомени» належить до жанру оди?

 

Порівняй свою думку з пропонованим варіантом міркувань.

 

1) Поет упевнений, що є памятники, яким не загрожують ні дощі, ні буревії. Вони — у памяті людей, адже йдеться про найкращих, найзнаменитіших діячів в історії людства. Вони — у поетичних рядках, що переживуть віки, бо написав їх талановитий поет.

2) «Син простих батьків..» — Горацій нагадує про совє «заплямоване» походження: був сином колишнього раба.

3) «Я перший положив на італійську міру Еллади давній спів…» — Горацій писав латиною, використовуючи віршові розміри, винайдені Сапфо, Алкеєм.

4)  По-перше, він зводить собі памятник сам, не чекаючи, доки його увічнять у мармурі чи бронзі. По-друге, поет настільки упевнений у своєму таланті, що вважає себе гідним лаврового вінка Мельпомени.

5) Цей вірш можна назвати одою, бо в ньому висловлені високі почуття, викликані роздумами про роль митця і мистецтва. Твору притаманні урочистість і піднесеність.

 

5. Працюємо з перекладами та переспівами твору.

Ода Горація «До Мельпомени», що стала відома під назвою «Памятник», є для поета програмним віршем. Вона поклала початок традиції підбиття митцем підсумків свого творчого шляху. Саме з цим твором у поезію входить мотив увінчення памяті поета в його творчому доробку, який буде потрібен майбутнім поколінням. Ода Горація стала зразком для поезій В. Шекспіра, Г. Державіна, О. Пушкіна, М. Рильського.

Проведи порівняльний (компаративний) аналіз поезій Горація та О. Пушкіна, заповнивши таблицю.

 

https://pbs.twimg.com/media/CkR4M4lUkAAZ_vl.jpg    

 

Exegi monumentum  (1836)

Я  памятник себе воздвиг нерукотворный,

К нему не зарастет народная тропа,

Вознесся выше он главою непокорной

Александрийского столпа.

Нет, весь я не умру — душа в заветной лире

Мой прах переживет и тленья убежит —

И славен буду я, доколь в подлунном мире

Жив будет хоть один пиит.

Слух обо мне пройдет по всей Руси великой,

И назовет меня всяк сущий в ней язык,

И гордый внук славян, и финн, и ныне дикий

Тунгуз, и друг степей калмык.

И долго буду тем любезен я народу,

Что чувства добрые я лирой пробуждал,

Что в мой жестокий век прославил я свободу

И милость к падшим призывал.

Веленью божию, о муза, будь послушна,

Обиды не страшась, не требуя венца;

Хвалу и клевету приемли равнодушно

И не оспаривай глупца.

 

Горацій

Пушкін

Мій памятник стоїть триваліший від міді. Піднісся він чолом над царські піраміди

Я памятник себе воздвиг нерукотворный, к нему не зарастет народная тропа, вознесся выше он главою непокорной Александрийского столпа

Я не умру цілком: єства мого частина переживе мене, і від людських сердець прийматиму хвалу, поки понтифік-жрець ще сходить з дівою в високий Капітолій

 

І де шумить Авфід в нестриманій сваволі, і де казковий Давн ратайський люд судив, — скрізь говоритимуть…

 

Я перший положив на італійську міру Еллади давній спів…

 

О, Мельпомено, ти чоло моє звінчай…

 

 

Перевір свої висновки за допомогою кіл Вена

 

Спільними залишаються тема та ідея віршів.

 

 

 

 

http://knigi.at.ua/files/portrets/rilskij.jpg 

 

Я пам'ятник собі поставив нетривалий —

Не з міді гордої, не з мармурових брил.

Скупі слова мої, що на папері стали,

Укриє завтра пил.

 

Ні сили віщої не дарувала доля,

Ні слави славної мені не прирекла,

І час мене змете, як сохле листя з поля,

Мов крихти зо стола.

 

І я забудуся, і, може, лиш припадком

Хтось, розглядаючи старих книжок сміття,

Незацікавленим напом'яне нащадкам

Мале моє життя.

 

І скаже: жив, писав; приймав хвали й образи;

А втім, ніколи нам не бракне диваків...

...Та що, коли додасть: зате в житті ні разу

Неправді не служив!

 

Подумай, у чому вбачає свою заслугу М. Рильський?

 

6. Вчимося творити (за бажанням)

Скористуйся підрядковим перекладом оди Горація, зробленим Г. Кочуром, та спробуй скласти власний варіант перекладу уривку твору.

Я звів  памятник, від міді триваліший,

Від царської постави пірамід вищий, його

Ні дощ їдкий, ні аквілон нестямний

Не зможе зруйнувати, ані ненезчисленний

Ряд років, ні перебіг часів.

Не весь я вмру: значна частка мене

Уникне Лібітіни: всякчас майбутньою

Зростатиму славою, свіжий, поки на

Капітолій

Ступатиме з мовчазною дівою понтифік.

 

7. Перевіряємо набуті знання

Юний друже!

Ти закінчив виконання всіх завдань. Сподіваюся, що ти відкрив багато нового й у світі, й у собі, і що тобі було цікаво. Пропоную пройти тест для перевірки набутої компетентності.

І рівень (10 * 0,5 = 5б.) Обери правильну відповідь

1. При якому римському імператорі жив і працював Горацій?

А) Гермоник  Б) Октавіан Август  В) Нерон

2.  Горацій навчався в:

А) Афінській академії   Б) був самоучкою   В)Воєнній академія

3. Жанр, до якого ніколи не звертався Горацій:

А) ода   Б) сатира  В) байка

4. Найбільшим шанувальником і покровителем Горація був:

А) Октавіан   Б) Меценат   В) Вергілій

5. У найвідомішій своїй оді «До Мельпомени» автор звертається:

А) до музи комедії   Б) до музи історії    В) до музи трагедії

6.  Ніколи не перекладав твори Горація:

А) Гомер  Б) Содомора  В) Зеров

7. Друга назва оди «До Мельпомени»

А) «Гімн собі»   Б) «Памятник»

8. Книга, яка не належить творчості Горація

А) Еподи  Б) Сатири   В) Одіссея

9. На думку Горація, він залишиться в памяті нащадків:

А) тим, що брав участь у заколоті проти влади

Б) за уславлення римських наукових досягнень

В) за те, що підняв статус поезії латинською мовою

10. Латинська сентенція, яку можна вважати епіграфом до оди «До Мельпомени»:

А) «Життя — це боротьба»

Б) «Жити — означає мислити»

В) «Життя коротке, мистецтво вічне»

ІІ рівень (5*1 = 5б.) Допиши правильну відповідь

1. Горацій — це давньоримський _______________________

2. Меценат — це ___________________________________

3. Метал, який, на думку Горація, є не досить тривким — _______________

4. Назва доби римської поезії, яку вважають найславетнішою в літературі Давнього Риму ______________________________________

5. Вінець, якого бажає для себе поет _________________________

ІІІ рівень (1*2 = 2б.) Установи відповідність

Між персоналіями та їхнім положенням

1) Горацій     а) заможний покровитель мистецтва

2) Октавіан Август   б) політичний діяч, який організував         заколот проти влади

3) Брут     в) римський поет

4)Меценат     г) римський імператор

 

Занеси відповіді до таблички та надай для перевірки

І рівень

ІІ рівень

ІІІ рівень

1-                      6-

2-                      7-

3-                      8-

4-                      9-

5-                     10-

1. ________________________

2. ________________________

3. ________________________

4. ________________________

5. _________________________

1) –

2) –

3) –

4) -

 

Бажаю успіхів і тільки правильних відповідей!

 

docx
Додано
25 березня 2018
Переглядів
4845
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку