Тема. У чому неповторність планети Земля та її природного супутника Місяця.
Музикотерапевтична педагогіка «ПіснеЗнайка» диск «Всесвіт».
Ключові компетентності: компетентності у галузі природничих наук, володіння державною мовою, інноваційність, навчання впродовж життя, громадянські та соціальні компетентності, загальнокультурна грамотність.
Змістові лінії: громадянська відповідальність, здоров’я і безпека.
1. Природнича розминка «Чи вірите ви?»
Чи вірите ви в те, що?..
*Температура на поверхні Сонця сягає 6 тис. градусів, а в глибині — до 15 *млн градусів.
*Усі речовини, з яких складається Сонце, перебувають у твердому стані.
*Сонце постійно випромінює багато світла і тепла.
*Сонячним світлом і теплом освітлюються й обігріваються планети, які рухаються навколо Сонця.
*Планети випромінюють світло і тепло.
*Планети — холодні космічні тіла. Їх освітлює й обігріває Сонце.
*Планети світяться відбитим сонячним світлом.
*Шлях, яким планета рухається навколо Сонця, називається орбітою.
Музикотерапевтична педагогіка «ПіснеЗнайка». Пісня про Сонце.
2. Гра «Відгадай планету за описом»
Я - єдина планета в Сонячній системі, на якій існує життя. Я- третя від Сонця планета. На мені склалися сприятливі умови для життя рослин, тварин і людей. Атмосфера, що закутує мене блакитнуватим серпанком, має придатний для дихання кисень та захищає мене від перегрівання, охо-
лодження й ударів небесних тіл. Окрім цього, значну частину моєї поверхні займають водойми. А вода потрібна всім живим організмам.
Музикотерапевтична педагогіка «ПіснеЗнайка». Пісня О, Земле!
Вправа 3. Розгадування кросворда
1. Планета — сусідка Землі. (Марс)
2. Небесне тіло, яке само світиться. (Зірка)
3. Космічне тіло, яке обертається навколо планети. (Супутник)
4. Слов’янський бог Сонця. (Ярило)
5. Зоря, навколо якої обертається Земля. (Сонце)
— Отже, яке слово вийшло по вертикалі? (Місяць)
Музикотерапевтична педагогіка «ПіснеЗнайка». Пісня Місяць!
4. Бесіда за малюнком «Планети Сонячної системи»
— Знайдіть на малюнку орбіти кожної планети. Яка з планет має найдовшу орбіту? Яка — найкоротшу? Чому?
— У більшості планет є природні супутники — космічні тіла. Вони рухаються навколо планет по своїх орбітах. Супутник Землі — Місяць.
— У 1969 році американські астронавти Ніл Армстронг і Едвін Олдрін побували на Місяці. Їм навіть вдалося поїздити на місячному всюдиході. У результаті вивчення Місяця вчені довели, що на Місяці немає повітря і води, тому там не можуть жити рослини й тварини.
5. Робота в групах. Викладіть на партах висловлювання, використовуючи подані слова. Прочитайте отримані висловлювання.
1-ша група: Марс, Сонце, Місяць, штучний, природний, супутник Землі, Нептун.
Місяць — природний супутник Землі.
2-га група : Перші, люди, тварини, Армстронг, Гагарін, що підкорили, Олдрін, Місяць.
Перші люди, що підкорили Місяць,— Армстронг і Олдрін.
3-тя група : Кратери, утворені, комет, від ударів, западини, це, метеоритів.
Кратери — це западини, утворені від ударів метеоритів.
— Яких українських космонавтів ви знаєте? Леонід Каденюк.
6. Гра «П’ять речень» Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні знання про Сонячну систему та її склад.
7. РЕФЛЕКСІЯ
- Що таке Місяць?
- Що таке Сонце?
- Чим розрізняються Місяць і Сонце?
- Як рухається Місяць?
- Чим для Землі являється Місяць?
- Яка поверхня Місяця? Яку форму має Місяць?
- Що називають орбітою Місяця?
- Що ближче до Землі: Сонце чи Місяць? (Місяць).
- Чому не можна жити на Місяці?