Заняття 7
Тема. Лабораторія Фіксиків. Вода.
Мета. Створити умови для експериментування. Вчити самостійно досліджувати об’єкт, змінюючи умови та використовуючи дійсні засоби дослідження. Формувати у дітей уявлення про воду і її характерні особливості. Розвивати уміння аналізувати, систематизувати, розуміти причино – наслідкові зв’язки. Закріпити вміння діяти за заданим алгоритмом, дотримуючись правил. Викликати бажання дітей досліджувати, пізнавати нове, незвичайне з оточуючого світу, саме властивості води. Виховувати дбайливе ставлення до води.
Хід заняття
І . Ранкова зустріч.
«Комплімент» - діти стають у коло і дарують компліменти один одному.
«Долонька успіху» - покажіть свою праву долоньку. Давайте пригадаємо, як називаються наші пальчики – помічники. Стисніть мізинчик ті, кого сьогодні зранку поцілувала мама (тато, бабуся…). Стисніть безіменний пальчик ті, хто сьогодні зранку вмився і почистив зубки. Стисніть середній пальчик ті, у кого сьогодні гарна зачіска. Стисніть вказівний пальчик ті, хто сьогодні побачив своїх друзів. Покажіть, що у вас вийшло. (лайк)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Діти вам подобається дивитися мультфільми ? Я пропоную вам подивитися уривок з відомого вам мультфільму. (Мультфільм «Фіксики»).
– Ви здогадалися що це за мультфільм? (Відповіді дітей)
- А хто ж такі фіксики? (Це герої які вивчають оточуючий світ)
- Так це невеличкі мультяшні помічники людини. Вони допомагають ремонтувати зіпсовані предмети. Вам вже відомо, що у фіксиків є своя школа в якій знаходиться лабораторія « Професора Чудакова».
- А хочете ми теж перетворимо наш кабінет в лабораторію? Я буду «Дідусом» а ви «Фіксіками» (наголовники з іменами фіксиків) Давайте запишемо імена фіксиків, які нам дісталися і закодуємо їх.
- Діти, що ж відбувається в лабораторії ? (Відповіді дітей)
- Так в лабораторії проводять різні досліди, щось вивчають пізнають нове, незвичайне. Ось і ми в нашій лабораторії будемо проводити досліди. Але перед тим послухайте одну історію.
ІІІ. Створення проблемної ситуації.
- В одній чарівній країні жили щасливі люди. Сади рясніли фруктами, поля колосилися житом і пшеницею, на луках паслася худоба, у лісах співали птахи. Але сталося якесь лихо і вся благодать стала пропадати: рослини зів’яли, корови перестали давати молоко, птахи перестали співати. Засумували люди, задумалися і звернулися за порадою до Мудреця. Вислухав їх Мудрець, взяв гілочку верби і пішов з нею по лісах, по полях та городах. Зупинився Мудрець за городами і сказав: «Копайте тут, знайдете скарб.» Люди копали день і ніч.
(Аудиозапис, журчання води)
- Відгадайте що це за звук ?(звук води)
Загадка
Я і хмара і туман,
І струмок і океан,
І літаю і біжу,
І скляною бути можу (вода)
- Давайте запишемо слово «вода», прочитаємо його, порахуємо скільки букв у слові «вода», закодуємо « - О – О» та складемо речення.
(Дітям пропонується перегляд відео – презентаціі «Вода»).
- А для чого потрібна вода ? (Відповіді дітей)
- А де можна зустріти воду ? (Відповіді дітей)
- Нас чекають важливі досліди, тому до нас прилетіла Хмаринка, щоб допомогти нам налаштуватися.
Психогімнастика «Хмаринка»
ІV. Досліди з водою.
- Зараз ми з вами будемо досліджувати воду .
Дослід 1. Вода – рідина
Матеріал: 2 стаканчика один пустий, один з водою.
Хід досліду: продемонструвати властивості води, переливається вода з стакану в стакан в різних напрямках.
Висновок: вода – рідина? ллється.
Дослід 2. Чи має вода форму.
Матеріал: чашка, чайник, пробірка чи колба.
Хід досліду: переливання води в різні посудини.
Висновок: вода не має форми.
Під час виконання дослідів Дідус повідомляє: в лабораторії повинно бути чисто, працювати треба охайно.
Дослід 3. Чи має вода запах і смак ?
Матеріал: стаканчики з соком і водою, трубочки.
Хід досліду: діти нюхають та пробують воду на смак.
Висновок: вода не має смаку і запаху
(Перед дослідом Дідух повідомляє про те, що не всі предмети можна нюхати, бо можна отруїтися парами)
Дослід 4. Чи вода прозора?
Матеріал: стакан з водою та стакан з молоком, ложечки.
Хід досліду: в стакан з водою та в стакан з молоком ставимо ложечки.
Висновок: вода прозора в ній видно ложечку, а в молоці ні.
Діти, Дім-Дімич нам передав подарунки, як ви гадаєте, що це ?
(до лабораторії заносять піднос із льодовими фігурками).
- А як ви гадаєте лід це вода чи ні ? (відповіді дітей)
- А в природі де ми можемо зустріти лід ? (відповіді дітей)
- А ми поспостерігаємо чи перетвориться лід у воду.
(Піднос з льодом відставляється на спіл для спостереження під час заняття )
Дослід 5. Вода – розчинник.
Матеріал: стаканчики з водою, сіль, цукор, олія, пісок, рідке мило.
Хід досліду: діти по черзі розчиняють: цукор, сіль, пісок, олію, мило.
Висновок: вода розчиняє, але не всі речовини
- Доречі, а деж це Дім-дімич ? Здається він в школі. А давайте, ми з вами подивимось чим він там займається ?
Фізкультхвилинка
Дослід-гра 6. Мешканці водоймищ.
Фіксики, Дім-Дімичу задали домашнє завдання про морських мешканців, а він не знає як його робити. Допоможемо?
Діти роздивляються шаблони мешканців водоймищ.
Хото ж це такі ? (відповіді дітей)
Дослід 7 Лід.
Матеріал: фігурки з льоду
Хід досліду: діти спостерігають за талим льодом
Подивимось, що ж сталося з нашими льодяними фігурками?
Поки ми малювали наш лід почав танути.
Висновок: маленьки фігурки з льоду розтанули швидше чим великі.
Дослідники, ми з вами розглянули стан води, як рідина, як тверде тіло-лід. А що буде, якщо воду нагріти до стану кипіння ?
Дослід 8. Вода-пар.
Матеріал: вода, електро – чайник, люстерко.
Хід досліду: вімкнути електрочайник довести до кипіння підставити люстерко до носика чайника.
Висновок: коли вода закіпа вона перетворюється в пар.
(Дідус поясняє про безпеку яку несе гаряча вода)
Ну що ж мої любі дослідники, наші дослідження добігають кінця. Та на нас чекають ще цікаві завдання.
Ось ми бачимо водойму, але щось з нею не так. Нам треба поселити сюди морських мешканців.
V. Мнемотехніка. Розвиток пам’яті.
VІ. Підсумок заняття.
Без води не може пташка
Навіть будь-яка комашка,
І дерева хочуть пити,
І барвисті квіточки,
Без води не звариш їжу,
Без води не вмиєш личко,
І купатись добре в річці
У яскравий літній день,
Без води нема життя
То ж давайте берегти
Цей природний скарб життя.
Воду потрібно берегти, не забруднювати, економно використовувати. А ви малята, як будете поводитися з водою?
Лабораторія фіксіків закривається.
Ми з вами дуже добре попрацювали.