Методичний кейс
«Розробка інтегрованих уроків засобами використання сучасних інформаційних та комунікаційних технологій в умовах дистанційного навчання»
Підготувала
вчитель англійської мови
Козіївської гімназії
Шуневич Олена Андріївна
2022
У XXI столітті предмети не можуть вивчатися відірвано від реальності, а шкільний урок – існувати сам собою. Тож на допомогу педагогам та учням приходить інтегроване навчання – світова практика, залучена до освітнього процесу завдяки реформі «Нова українська школа».
Інтегроване навчання ґрунтується на комплексному підході. Межі між предметами стираються, а навчальний процес стає частиною загальної картини світу. Учителі заохочують учнів шукати зв’язок між дисциплінами, опиратися на вже набуті знання і навички з різних сфер. Це, у свою чергу, навчає їх критично мислити, краще розуміти, засвоювати та застосовувати загальні поняття, толерантно ставитися до різних цінностей і поглядів, бути здатними приймати рішення, оцінювати інформацію та виконувати нові завдання.
Події 2020 року привернули увагу всього суспільства до технологій дистанційного
навчання. Пандемія COVID-19 на кілька місяців унеможливила очне навчання, а
дистанційне навчання стало єдиною доступною формою в системі середньої та вищої
освіти. Методика проведення дистанційних занять знаходиться у процесі становлення, а принципи дистанційного навчання та його особливості стали серйозними викликами для системи освіти в цілому.
Перед вчителем постало завдання поєднати інтегроване навчання з дистанційним.
Для організації роботи на дистанції дуже важливий зв’язок з учнем. Під час уроків у класі кожен може поставити питання й одразу отримати на нього відповідь. Звичайно ж, на відстані такої можливості немає. З часом у здобувача освіти може згаснути інтерес, розсіюватися увага. Дитині важко стимулювати себе до самостійної роботи, оскільки вона не знаходиться в колективі, де існує конкуренція (наприклад, бути найкращим учнем у класі) або можливість проведення емоційної дискусії з певного питання. Тому до викладача, який працює в системі дистанційного навчання, є певні вимоги:
- відповідати дуже швидко на листи;
- хвалити оперативність слухачів;
- встановити чіткий графік спілкування в режимі онлайн і чітко його дотримуватися;
- створити атмосферу психологічного комфорту тощо.
Важливо постійно створювати сприятливий настрій, емоційне піднесення. Учень має відчувати, що його наставник не суворий контролер, а добрий учитель, який завжди прийде на допомогу. Необхідно створити умови для повноцінної самореалізації школярів, прояву успішності, самоствердження, підвищення їх самооцінки.
Створення таких умов полягає у відборі відповідного змісту предмету, розширення його інформаційного поля через міжпредметну інтеграцію та з урахуванням індивідуальних особливостей, інтересів і нахилів учасників освітнього процесу, зони їх найближчого розвитку. Предметний зміст при цьому набуває практико орієнтований характер і забезпечує не тільки вміння розв’язувати міжпредметні завдання, але й сприяє становленню інформаційної, комунікативної компетентності школярів, наприклад через розв’язання ситуаційних завдань, участі у проєктній діяльності, дискусіях тощо. Крім того, учителі мають володіти технологічними аспектами організації дистанційного навчання, що містять різні прийоми роботи у форумі, чаті, відеоконференціях, електронною поштою та іншими засобами комунікації.
Тому, застосовуючи дистанційну форму навчання потрібно урізноманітнювати її види. Найбільш поширеними є наступні види дистанційних технологій:
- чат-заняття, які проводяться синхронно, коли всі учасники мають одночасний доступ до чату;
- веб-заняття, або дистанційні лекції, ділові ігри, лабораторні роботи, практикуми та інші форми навчальних занять, що проводяться за допомогою засобів телекомунікацій та інших можливостей інтернету;
- телеконференції, що проводяться, на основі списків розсилки з використанням електронної пошти. Для навчальних телеконференцій характерно досягнення освітніх завдань.
Зауважимо, що під час організації дистанційного навчання в закладі освіти доцільно поєднувати синхронний та асинхронний режими навчання.
Варіанти організації дистанційного навчання учнів в асинхронному режимі:
1. Із використанням електронної пошти. Учитель надсилає учням на їх електронні скриньки навчальні матеріали та/або посилання на навчальні онлайн-ресурси, завдання; учні опрацьовують самостійно матеріали та виконують завдання, виконані завдання надсилають на електронну скриньку вчителю.
2. Із використанням Google Диску (Dropbox та інших хмарних сховищ). Учитель створює папку для учнів із навчальними матеріалами та завданнями, учні самостійно опрацьовують матеріали, виконують завдання та розміщують їх у тій же папці.
3. Із використанням соціальних мереж / месенджерів. Учитель створює групу в соціальній мережі/месенджері (Facebook, Viber, Telegram тощо) з обмеженим доступом, розміщує навчальні матеріали та/або посилання на навчальні онлайн-ресурси, завдання. Також у групі можна проводити опитування учасників.
4. Із використанням сайту/блогу/віртуальної дошки тощо. Учитель розміщує навчальні матеріали та/або посилання на навчальні онлайн-ресурси, завдання для учнів на власному (шкільному) сайті або блозі, віртуальній дошці або інтерактивному плакаті (Padlet, Lino, ThingLink, Genial.ly тощо), учні самостійно опрацьовують матеріали, виконують завдання та надсилають їх на електронну пошту вчителя або прикріплюють у коментарях до посту, розміщують відповіді/посилання на виконані завдання на віртуальній дошці, відповіді у тестових системах тощо.
Варіанти організації дистанційного навчання учнів в синхронному режимі:
1. Використання платформ дистанційного навчання (Moodle, Google Classroom та інші). Учитель створює дистанційний курс (клас), реєструє учнів у курсі (або надає їм код приєднання до класу Google Classroom). У створеному дистанційному курсі вчитель розміщує текстові матеріали, презентації, відеозаписи, завдання, посилання на інші освітні ресурси. Учні ознайомлюються з навчальними матеріалами, виконують завдання та завантажують їх до системи дистанційного навчання. Учитель перевіряє, оцінює виконання завдань учнями, пише відповідні коментарі до робіт.
2. Проведення вебінарів, відеоконференцій (BigBlueButton, Google Hangouts, YouTube та інші). Учитель створює обліковий запис у відповідному сервісі, планує трансляцію та надсилає посилання на заплановану трансляцію учням на електронні скриньки. Під час трансляції вчитель може демонструвати дошку, записувати, малювати на ній, надавати можливість дій учням (якщо це дозволяє сервіс).
3. Проведення чатів – спілкування користувачів мережі в режимі реального часу через месенджери: Viber, Messenger, Telegram, WhatsApp, а також можливість проведення чатів надає пошта Gmail.
4. Використання спільних документів Google (документів, презентацій, таблиць, малюнків тощо) дозволяє організувати роботу в режимі реального часу. Учні можуть як створювати документи разом (записувати відповіді, думки, формули, створювати разом слайди тощо), так і коментувати їх. Цей інструмент можна застосовувати також в асинхронному режимі.
Завдяки таким перевагам, як гнучкість та вибір індивідуального темпу, часу навчання, дистанційне навчання складно інтегрувати у традиційну класно-урочну систему. Тож учителі під час карантину відчули необхідність перебудувати навчальний матеріал, виділити найсуттєвіше для пояснення учням. Адже самостійне опрацювання навчального матеріалу школярами потребує значно більше часу ніж у класі. Підготовка вчителя до проведення уроку із використанням технологій дистанційного навчання та перевірка надісланих учнями виконаних робіт також потребує значно більше часу. Тому актуальною під час дистанційного навчання є оптимізація кількості обов’язкових для виконання учнями завдань (робіт) та їх обсяг.
Крім того, проведення онлайн-уроків відповідно до розкладу занять у синхронному режимі за допомогою засобів для відеоконференцій тривалістю 40–45 хвилин стає складним випробуванням як для учнів, так і для вчителів. Виникає гостра потреба у проведенні різноманітних руханок, гімнастики для очей, збільшенні часу на перерви між уроками.
Тому частину уроку (20–25 хвилин) потрібно використати для відеопояснень, а іншу частину (25–20 хвилин) для інтерактивної взаємодії та самостійного виконання завдань учнями. Необхідно враховувати, що під час онлайн-спілкування швидкість засвоєння навчального матеріалу учнями менша ніж в очному навчанні. Отже, вчителю доцільно виділити найсуттєвіший матеріал теми та планувати для онлайн-уроків менший за обсягом матеріал.
У плануванні навчальних занять із використанням технологій дистанційного навчання вчитель може застосувати технологію «перевернутого класу», коли перед вивченням теми наступного уроку учні самостійно опрацьовують навчальне відео (презентацію), а в класі вчитель надає відповіді на питання, пояснює незрозумілі моменти, разом із учнями розв’язують завдання.
Наприклад, під час дистанційного навчання вчитель може запропонувати учням в якості домашнього завдання подивитися відео або презентацію з теми наступного уроку (додатково прочитати 1–2 сторінки підручника), запропонувати 2–3 простих запитання для самоперевірки, враховуючи, що час на ознайомлення з новим навчальним матеріалом не повинен перевищувати 30 хвилин. А на онлайн-уроці в синхронному режимі з’ясувати, які питання виникали у школярів під час перегляду відео (презентації), перевірити відповіді на питання для самоперевірки, акцентувати увагу на певних особливостях теми, що вивчається, розібрати розв’язання завдань. Потім дати учням різноманітні завдання для самостійного виконання в робочому зошиті та спільної взаємодії за допомогою онлайн-інструментів (створення спільного документа/презентації/малюнка/карти знань тощо). Ця частина уроку може бути проведена в асинхронному режимі. Як домашнє завдання запропонувати 1–2 завдання та перегляд відео (презентації) до наступного уроку.
Зрозуміло, що впровадження технології «перевернутого класу» вимагає як відповідної підготовки вчителя до уроків (перепланування навчального матеріалу, підбір та/або створення відео, розробка презентацій, завдань для спільної взаємодії), так і поступової підготовки (привчання) учнів до роботи за цією технологією. Але «перевернутий клас» може бути використаний не лише під час карантину, а й у традиційному очному навчанні.
У плануванні та підготовці уроку вчитель може застосовувати такий інструментарій:
1. Google документи, презентації, таблиці, малюнки тощо: учителі разом з учнями можуть створювати і спільно використовувати документи, презентації, електронні таблиці, а також залишати коментарі.
2. Програма для створення скріншотів, записів відео дозволяє вчителям робити скріншоти у вигляді зображень, редагувати їх і обмінюватися, записувати відеоуроки.
3. Сервіси для створення хмари слів, інтерактивних вправ, ребусів, інфографіки, кросвордів урізноманітнять завдання до уроків.
4. Віртуальні дошки дозволяють зібрати в одному місці різноманітні ресурси до уроку та надати можливість учням залишати свої відповіді, посилання на виконані завдання.
У проведенні уроку вчитель може застосовувати такий інструментарій:
1. Google документи, презентації, таблиці, малюнки: для організації спільної роботи, обговорення певної теми.
2. Сервіси проведення відеоконференцій, вебінарів для відеоуроків.
3. Віртуальні дошки для доступу до матеріалів уроку та забезпечення зворотного зв’язку.
4. Google Форми, онлайн-тести, опитування в групах/месенджері для забезпечення зворотного зв’язку та проведення контролю.
Пандемія коронавірусної хвороби актуалізує необхідність масового використання технологій дистанційного навчання в освітньому процесі. Дистанційне навчання має певні відмінності від традиційного очного навчання, а класно-урочна система не може бути повністю відтворена в режимі онлайн.
Організація якісного масового дистанційного навчання – складний і багатофакторний процес, який зараз знаходиться лише на початку становлення. Але кропітка систематична робота щодо впровадження технологій дистанційного навчання в освітній процес допоможе згодом досягти позитивних результатів.