Посібник складено за новою навчальною програмою, відповідно до Державного стандарту початкової загальної освіти. Він є доповненням до «Букваря» М. Д. Захарійчук, В. О. Науменко. Завдання викладені в доступній для дітей формі, розвивають пізнавальну активність, допомагають розвинути увагу, пам'ять, мовлення, творчі здібності.
Відділ освіти Новоселицької РДА
Рингацький НВК
Посібник до «Букваря» М. Д. Захарійчук, В. О. Науменко
, ,
Починаються на «А».
око всім милує,
нам смак дарує,
Аромат дає .
Про здоров'я ці слова.
Буква «Аа»
Знайди мене в тексті і обведи зеленим олівцем.
Росла в саду дуже красива яблунька. Весною вона вкривалась рожевим цвітом. А влітку на її гілках наливалися червонобокі яблука.
І. Сенченко
Знаєш літеру просту,
Яка зветься «буква У»?
У таких словах: ,
, , , .
Буква слово починає
І країну називає:
Ця країна – –
Рідна ненька, батьківщина!
«ау»
Знайди нас в текстах і обведи синім олівцем.
«уа»
Знайди нас в текстах і обведи зеленим олівцем.
Мауглі грався камінчиками та не помітив, як вовки пішли за вбитим буйволом. Нарешті з ним залишились тільки декілька страусів, Акела, Багіра, Балу та сім'я жабенятка Мауглі.
Р. Кіплінг
В аудиторії, де проходив урок малювання дітки працювали з фарбами і гуашем.
кругленьке –
Як , .
Точнісінько таке ж воно
Як наша буква «О».
в очерет забрів
Озеро знайти хотів.
В крапнула роса
Олень думав, що .
Буква «О»
Знайди мене в казці і обведи червоним олівцем
В палаці чарівних казок
Неподалік від Вежі Сміху височів палац. Зубчасті стіни його були прикрашені безліччю різноманітних химерних фігур. На даху, на самому вершечку, сиділа прекрасна царівна, а біля її ніг звивався й сповзав униз по стіні Змій Горинич...
Здибав рибалку-видру:
— Ви хоч раз гуляти вийдіть!
Всі ви, , від води
Не відводите !
Краще б не ловили,
А хотів би я , аби
Всі ви, , полюбили
, , !
Буква «И»
Знайди мене у віршику і обведи зеленим олівцем
Буква «и» у жоднім слові
Перша не стоїть ніколи.
Позначає вона звуки
У словах: «зимовий», «руки»,
«Добрий», «чемний», «хлопчик», «син»
«Мирний», «сонячний», «один».
А у слові «доброти»
Відшукай цю букву ти.
„ем”, це — ми і мудра мама,
Мова, мир і .
, музика, піжама
І Мурко, малий дряпко.
Це — Маринка і ,
М’ята, мальви, , .
Це — Михайлик і ,
Море, марево, .
«МУ»
Знайди мене в казці і обведи жовтим олівцем
Щоб кіт мишку не впіймав
Маленькій Олі мама читала книжечку. В книжечці розповідалося про дивні речі.
Була собі на світі мишка-норушка. Вилізла вона з нірки погуляти. А за нею погнався кіт вусатий. Мишка злякалась — та в нірку.
Тремтить мишка в нірці, від страху дрижить, а кіт біля нори сидить.
На цьому й кінчилась казка.
Оля й питається мами:
— А що далі було? Не впіймав кіт мишки?
— Хтозна, — каже мама. — Кіт біля нори сидить, а мишка в норі.
Ніч. Усі полягали спати. Книжечку про кота й мишку мама на столі поклала. Не спиться Олі.
"Це ж мишка в книжечці, — думає вона. — Вискочить із книжечки, побіжить, а кіт вусатий її й упіймає".
Встала Оля тихенько, взяла книжечку про мишку та й заховала її в шафу. Щоб кіт не впіймав. (Василь Сухомлинський)
у дивився
Усе бундючився, крутився.
Ірина забрала,
В пиха геть пропала.
Буква «І»
Знайди мене в тексті, обведи червоним олівцем, порахуй і запиши, скільки ти знайшов.
Буква «І» – кумедна трішки,
Бо одну лиш має ніжку.
Зате скрізь вона встигає,
Слів багато починає
І всередині стоїть,
Бути добрими нас вчить:
Ніжність, радість, щирість, літо,
Вітер, іній, пісня, квіти.
_____________
Наша Ніна у неділю
наділа!
І , і ,
Нумо, дівчинко, в таночок!
Гнате, чом такий понурий?
Награвай на !
Ти ж, Назаре — на
І нехай танцює Ніна!
«НО»
Знайди мене в тексті, обведи синім олівцем, порахуй і запиши, скільки ти знайшов.
«НА»
Знайди мене в тексті і обведи жовтим олівцем, порахуй і запиши, скільки ти знайшов.
В носорога немовля
Букву „Н” не вимовля!
Вчитись зовсім не бажає –
Ріг на носі заважає!
Живе норка у норі,
Темно в нірці дітворі,
Норка нюх і норов має,
Носорогу дорікає –
Хоч в норі у нас і ніч,
Та наука - гарна річ.
То ж причину не шукай,
А дитя своє навчай!
Бо ж усі повинні знати
Як ім’я своє назвати. ___________
з біля вишні
меду віднайшли,
Набрали нишком
І до віднесли.
Буква «В»
Знайди мене в тексті, обведи зеленим олівцем.
Буква «в»
Знайди мене в тексті, обведи червоним олівцем.
Буква „В” — волошка, врода
Вітер, верби, водоспад.
Віра, Віктор і Володя
І вишневий диво-сад.
Там Варвара вишні рвала,
Трохи з дерева не впала!
Поможіть Варварі злізти,
Щоб варення взимку їсти!
питає:
— Хто вище всіх птахів літає?
— Літають люди вище всіх
На своїх стрімких!
, і
Дуже люблять букву «Л»
З букви «Л» для цирку
Змайстрували гірку,
Щоб катались звірі
І жили у мирі.
Буква «Л»
Знайди мене в вірші і обведи синім олівцем
Буква „ел” — любов і ласка,
Літо, листя, лебідь, ліс.
Липка, яблунька гілляста
Й білий хлібчик на столі.
Над селом літає бусол,
Льон синіє на полях.
Ладки, ладоньки, ладусі,
Люлі-люлі, немовля.
Стоять під снігом сонно.
Сидять на соснах .
на ставок з розгону
Скотились весело з гори.
спілі, сині
Виглядають із ,
З них вареннячко зимою
Будем їсти ми з тобою.
«СО»
Прочитай вірш. Знайди мене в вірші і обведи синім олівцем
Спить старий сердитий сом,
Сниться сому сьомий сон.
Сонце пестить поплавок,
Сом сопе на весь ставок.
«СО»
Прочитай вірш. Знайди мене в вірші і обведи зеленим олівцем
Сиділо сонечко на підвіконнечку,
Сміялось сонечко маленькій Сонечці.
Світи нам сонечко! – сказала Сонечка
На синє моречко, на наше полечко.
Під в садочку
дрімав у холодочку.
Катя любила —
з молочком зварила.
Іди, котику, до хати,
Будеш куштувати.
Буква «К»
Прочитай вірш. Знайди мене в вірші на початку слова і обведи зеленим олівцем. Знайди мене в вірші всередині слова і обведи жовтим олівцем.
ПІСНЯ ПРО УКРАЇНУ
Дівчина-калина
В білому віночку
Вийшла із хатини,
Стала на горбочку.
А як заспівала
Солов’їно-дзвінко —
В лісі розстеляла
Килими з барвінку.
Золотила ниву,
Голубила небо,
Дітвору щасливу
Кликала до себе.
Кличе всіх щоднини
До краси і згоди
Пісня України,
Що єдна народи.
Стоїть на току
У червонім .
Будем просити:
- Ходи жито молотити!”
вранці на паркані,
Поки все іще в тумані,
Голос перший подає,
Що вже встає.
Буква «П»
Прочитай вірші. Знайди мене біля голосного і обведи зеленим олівцем. Знайди мене біля приголосного і обведи жовтим олівцем.
Буква «пе» така хороша,
Є в словах: політ, пороша,
Пісня, паросток, природа,
Перепілочка, погода.
Посміхнися, прочитай,
І пораду пам'ятай:
Доброта – душі перлина
Для дорослого й дитини!
Скільки слів на букву «пе»:
Парасолька, перепел,
Попіл, поле, падолист,
Пил, пігулка і полин.
Наша матінка-Природа,
На цю літеру й погода,
І папуга, і павліни —
То природи все перлини.
Ранок розбудив —
геть прогнав нічну комашку,
вмив росою квітку й листя,
витер барвистим.
У полі розцвіли ,
До них злітаються комашки.
Красивий приповзає,
Собі виплітає.
«РА» «РО» «РИ» «РУ»
Прочитай вірш. Знайди «РА» і обведи зеленим олівцем. Знайди «РО» і обведи синім олівцем. Знайди «РИ» і обведи червоним олівцем. Знайди «РУ» і обведи жовтим олівцем.
Щоби радісним був ранок,
Щоб купавсь в росі світанок,
Треба, щоб в жару й морози
Пам’ятали ми про розум.
Щоб природу не губили,
Щоб ромашку посадили.
Річку чистою зробили,
Рибу й раків в ній ловили.
Ранок, радіо, ріжок,
Ромчик, хрумка, пиріжок.
Радість, райдуга, роса,
Буква „ер” іще не вся!
Край, окраєць і країна,
Крила, крона, явори.
І вечеря, і родина,
І дари для дітвори!
Толин татко тракторист,
а Тарасиків — танкіст.
Токар татко у Тетянки
вчитель — у Дмитра й Оксанки.
поле обробляє,
Вітчизну захищає,
токар й зробив, токаря навчив.
Гарні в діток татусі
і потрібні нам усі!
Буква «Т»
Прочитай вірші. Знайди слова, в яких я зустрічаюся двічі і обведиці слова жовтим олівцем
Тарас, Тетянка й такса Тіт
Збирають речі в турпохід
Тетянці торбинку тітка дає.
Все для здоров'я в торбинці тій є.
Ходить тигрик по крамниці,
Бачить — тортик на полиці.
Довго він той тортик нюхав,
Озирався, тер за вухом,
Чухав носа, очі мружив —
Умовляв себе він дуже,
Та, сховавшись у куток,
Відкусив-таки шматок.
Всім відома буква «е»
У таких словах живе:
Небо, , день, ,
Берег, вересень, ,
Вітерець, , клени,
Деревце струнке зелене…
Доброта в словах і справах –
Добрим людям – честь і слава!!!
Буква «Е»
Прочитай вірші. Знайди слова, в яких я зустрічаюся на початку слова і підкресли однією рискою, а інших випадках підкресли двома рисками.
Страус ему — енергійний,
Елегантний, емоційний.
Етикету він охоче
Малюків навчити хоче:
— На екскурсії в савані
Будьте чемні та охайні!
Едик, Федір, Леся й пес
в ліс пішли по едельвейс.
Не знайшли, хоча й шукали,
тільки в лісі заблукали.
Едельвейс — чудова квітка,
що цвіте у горах влітку,
та не в лісі — на вершинах зацвітає,
щоб людина не змогла її знайти.
Так що треба підрости!
А без мами і без тата —
то нема чого шукати.
Збудував наш ,
З димаря виходить .
Ось , – бах!
Дуже добрий в домі дах.
І як піде дощ рясний,
Нам він буде не страшний.
Буква «Д»
Прочитай вірші. Знайди мене, де я позначаю твердий приголосний і підкресли однією рискою, а де я позначаю м’який приголосний підкресли двома рисками.
Дощик землю поливає,
Щедро трави напуває.
Дітки дякують, радіють,
Бо добро робити вміють.
Доброта всіх прикрашає,
Нам завжди допомагає.
Ця чеснота не проста,
Ще й лікує доброта!
Дятел дерево довбав.
Дощик дятла не дістав:
У дуплі у дятла дім.
Дятленятам добре в нім.
в поспішає,
Ранець за плечима має.
Там лежить усе рядком:
Пензель, , альбом.
збирається на свято
Гарний танець танцювати.
буде помагати
Сцену льоном прикрашати.
Буква «Ь»
Прочитай вірші. Знайди слова, в яких я зустрічаюся в кінці слова і підкресли однією рискою. Знайди слова, в яких я зустрічаюся в середині слова і підкресли двома рисками.
Грудень і січень – холод лютує,
Березень-місяць – весну подарує,
Квітень – заквітне, травень – буяє,
Зелень травиці до ніг простеляє,
Червень та липень – ой, літечко-літо!..
Серпень-трудяга – покосами жито.
Вересень-осінь – коротшає день…
Жовтень грибочком усівся на пень...
Ось погляньте — знак м’який,
Задоволений такий!
Він у реченні бува
Так пом’якшує слова!
„ Ген стоїть маленька донька
Й простяга свою долоньку.
Ненька вишеньку дає.
З-під землі джерельце б’є.”
Бавлять ранньої пори
Бобренят старі .
Бубонить до :
- Бобреня боїться .
била в .
Бе! - за-бе-кав їй ,
Бий тихіш, будь ласка, білко,
Бо розбудиш перепілку.
Буква «Б»
Знайди в тексті бл, обведи червоним олівцем, а бр, обведи зеленим олівцем, порахуй, скільки їх ти знайшов.
Благородні білченята
Дуже люблять маму й тата,
Вчать абетку доброти,
Приєднайсь до них і ти!
Добрі будьмо на землі
І дорослі, і малі!
В доброті – багато дива,
Бути добрим – так важливо!
Бігла білочка в долинку,
Бачить бубликів торбинку.
Бджілок швидко погукала,
Бубликами частувала.
Під березою сиділи,
Усі бублики поїли.
гучно ґелґотали -
зерно клювали.
Гонять ,
на ґанок сів.
Галці говорив:
“Я на груші звив,
з пір’ячка і гілочок
для маленьких діточок”.
Буква «Г»
Знайди в тексті гар, гор, гус і обведи різними кольорами
Гуска – добра господиня.
Гарбузи садила нині,
Гречку сіяла й горох,
Притомилась, ох!
А гусак і гусенятка
Полили гарненько грядки,
Глечиком носили воду
Від криниці до городу.
Гарнi гостi в горобчихи:
Горностай принiс горiхи,
Горобину — горлиця.
Гомонять у горницi.
Ґава знайшла,
думала — .
Розколоти не змогла
й зігнула трішки.
Ґава, ґедзь і
Полетіли навпростець.
Ґава й ґедзь - в гайочок,
в садочок.
Буква «Ґ»
Знайди мене в текстах і обведи зеленим олівцем.
Гусенятко ґелґотіло,
Тата з мамою любило,
Біля гуски й гусака
Танцювало гопака.
І співало: «Аґрус, ґава,
Буква «ґе» – така цікава!
Ґудзик, ґанок, ґринджолята.
Ґринджолята – це санчата».
Маленьке ґавеня на ґанку
Ґоґель моґель робить зранку.
Якнайкращого ґатунку
Мамі Ґаві в подарунок.
, і чижі,
Між собою не чужі!
Бо ім’я їх, кожен знає –
Буква «че» розпочинає.
, червень, чарівник,
Чиж, і .
Чуб, чебрець - слова чудові
В українській, нашій мові!
Щоб її чудово знати,
Букву «че» вже час вивчати!
«Чи»
Знайди мене в текстах і обведи зеленим олівцем.
«Че»
Знайди мене в текстах і обведи жовтим олівцем.
Чиста спинка, чисті вушка,
Чистотою сяє хрюшка!
Чисті зубки, чистий хвостик,
Така чиста – можна в гості!
Чиста річечка тече.
Познайомтесь, буква — „че”.
Чарівник, чоло, чалма.
Чижик був — тепер нема!
Черепаха, черевик,
З чорним чубом чоловік
Наливає в чашку чай,
П’є без тебе. Вибачай.
Йосип по гайочку йшов
Білу там знайшов.
У неї зламане
змастимо його!
Буква «Й»
Знайди мене в тексті, обведи зеленим олівцем і порахуй, скільки ти знайшов
Рідний край
Водограй,
Полів розмай,
Зелен гай,
Ліщина...
Все це рідний,
Любий край —
Наша Батьківщина.
Пам’ятай,
Не забувай
Батьківську
Стежину.
Прикрашай,
Шануй, люби
Дім свій —
Батьківщину.
Хом'ячок наш захворів -
Хтось холодним напоїв.
Хом'ячкові нудно в
Ходить в гості сіра .
В ховрашка є гарна ,
лежить там на.
Хрущ літає біля ,
Йому світять .
Буква «Х»
Знайди мене перед приголосним і обведи зеленим олівцем, а перед голосним обведи синім олівцем.
Хліб тобі не зайчик носить —
Брат мій сіє, тато косить.
Хліборобом хочу стати,
Як мій братик, як мій тато.
Прибіжить із лісу зайчик —
Сам подам йому окрайчик!
Хутром хвалиться ховрах,
а хвостом - химерний птах.
Хоботом — хоробрий слон,
барвами — хамелеон.
Кожен має хвацький хист —
хутро, хобот або хвіст.
А коли навкруг все спить,
хто над стріхою хурчить?
То без хобота й хвоста
хрущ над хатою літа!
Завітав до –
Чорний фрак позичив крук,
на скрипочці зіграв,
Засвистів і заспівав.
слухала ,
Та й утнула гопака!
Буква «Ж»
Знайди мене на початку слова і обведи червоним олівцем, а всередині обведи жовтим олівцем.
Журиться журавлик дуже —
Жодна жабка з ним не дружить.
Журавлику, не журися,
Біля жабок не барися.
Глянь, уже журавленята
Можуть над лужком кружляти.
Жаба каже: "Жабенята!
Треба скрізь по правді жити,
Старших дуже поважати,
Завжди з усіма дружити".
В кімнаті за шторою стоїть,
У чистенький одяг лежить.
Є там , , –
Гарно складені вони.
шкарпеток, –
Шерстяні всі і нові.
В мене скрізь порядок тут,
Я шаную мамин труд.
Буква «Ш»
Знайди мене перед приголосним і обведи зеленим олівцем, а перед голосним - фіолетовим олівцем.
Я спішу до шафи зрання,
Бо у ній моє убрання –
Шарфик, шапка, і штанці,
Та чому ж там олівці?
Шахи, шашки, дві серветки…
Тільки де ж мої шкарпетки?
У шершня і шиншили
Є два мішки шипшини.
А в шкряботушок-мишок —
Аж шість шершавих шишок.
збирав —
На поскладав...
А солодку
Сховав у торбинку!
Їде по дорозі,
Їздовий спить на ...
згорнувсь в
Поклав голки на .
Буква «Ї»
Знайди мене у віршах і обведи зеленим олівцем, а букву «І» обведи синім олівцем.
Їде в поїзді їжак,
Поряд з ним — його рюкзак.
На ногах кросівки:
Він їде із мандрівки.
Їжак прийшов до їжака:
Поший, будь ласка, піджака.
Кравець-їжак
Пошив піджак,
А ще, крім того, і штани,
Бо друзями були вони.
На сидів дятел,
Він конопатив.
А походжала,
Яблуками смакувала.
в садок раз забрело
Червоне знайшло.
Яринка в тім саду гуляла
Ягнятку ще дала.
Буква «Я»
Знайди мене в тексті, обведи зеленим олівцем.
Буква «я»
Знайди мене в тексті, обведи червоним олівцем.
Яків на яблуні яблука рвав,
Яблука в пазуху Яків ховав.
Не знав цей крадійко, що сторож Яким
Давно вже з-під яблуні стежить за ним.
Ось алея яворова,
Яків м’ячика ганя.
Ось телятко і корова,
Ось ягничка і ягня.
Яструб ящірку шукає.
Яна яблука несе.
Я вже всю абетку знаю!
Я щаслива. От і все.
Юля частувала Юру юшкою
Із та .
А Юра Юлі казав: — Смакота!
Дай іще юшечки і для .
має,
У поглядає.
їй пасує,
Скрізь у нім вона мандрує.
Буква «Ю»
Знайди мене у віршах. На початку слова і після голосного обведи зеленим олівцем, а після приголосного обведи жовтим.
Юрасик любить працювати,
Він юний садівник, юннат.
З юрбою малюків завзятих
За школою він садить сад.
Юнга плюхнувся в калюжу,
Стояв і носом хлюпав дуже.
Весь у багнюці аж до вух,
Бруднющий навіть капелюх.
Юнга мчить тепер щодуху
Мити вдома шию й вуха.
сміявся з ,
Що не знає ноти,
Хоча і в нього, у ,
Знання тих нот – як в
вивели гуляти
Своє єдине дитинча.
За їх сім'єю зубатий
Єхидно стежить з-за .
Буква «Є»
Знайди мене в тексті, обведи зеленим олівцем.
Буква «є»
Знайди мене в тексті, обведи червоним олівцем.
Є в Данилка брат Євген,
тітка Єва, дід Євмен.
Дід Євмен сопілку має,
гарно грає і співає.
Тітка Єва і Євгенко
їй підспівують любенько.
Сонечко весіннє гріє —
добре, що у нас пісні є.
Добре, коли є родина
і співуча батьківщина!
Єнот і єхидна складали валізи,
Вони до Єгипту летіли без візи.
Єдиний літак донесе їх туди,
До пляжу, до пальм, до морської води.
, і
Цирк влаштовують щодня.
стриба, жонглює,
їх дресирує.
забрів у двір рогатий -
втекло до .
Цілу ніч йому не спалось-
Цапа боялось.
Буква «Ц»
Знайди мене в тексті. Якщо я позначаю м’який приголосний, обведи зеленим олівцем, а якщо твердий – жовтим.
Цуценя забігло в хату
і давай все куштувати:
і цукерки і цукати,
дуже смачно цуценяті.
А цибульку як гризнуло —
з хати наче вітром здуло.
Кицюня вранці від криниці
Водиці принесла для птиці.
П'ють ластівка і горобець
Цілує мама: "Молодець!"
Он росте ліщини ,
На дрімає .
Щиглик поруч сів на
Та зустрів сусідську .
Щось їй довго щебетав –
Спати не дав…
Буква «Щ»
Знайди мене в тексті, обведи синім олівцем, порахуй і запиши, скільки ти знайшов.
Щиро щиглик у ліщині
Щебетав собі щоднини:
— Щоб нам щедре літечко
Виростило житечко,
Щоб щасливий равлик
Міг щипати щавлик.
Лящик щавлю нащипав.
Щуку в гості погукав.
Над ставком періщитиь дощ.
В ляща й щуки буде борщ.
Щиглик з гаю прилітав,
Їм в ліщині щебетав.
Мале дівча по йде,
У їх покладе,
нарве у лузі,
Сьогодні ж свято у матусі.
Що це за гра?
Із бобрами грають,
Гол в забивають.
– їх ,
Йде на полі жвава гра!
Буква «Ф»
Знайди мене в тексті разом з голосним обведи жовтим олівцем, а разом з приголосним обведи зеленим.
На галявині в футбол
Грають фазанята
В нових формах голубих,
Що купив їм тато.
А на кухні в фартушку
Мама-фазаниха
Їм готує на обід
Фрукти і горіхи.
Гафійка й Федь із мамою
Прийшли до зоопарку,
Там зебру бачили з ламою,
Фламінго і цесарку,
Жирафів двох із Африки,
І дрохву, й козенятка,
І фазана з фазанкою,
Й манюнє фазенятко.
1