Тема тижня: «Світ тварин»
Тема дня: Хто такі тварини?
Узагальнена таблиця
№ |
Приклади
|
Очікувані результати учіння |
Індекс |
І |
Ранкова зустріч. |
З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників й доречно реагує на усну інформацію в діалозі. |
|
ІІ |
Групова робота «Мандрівка у Царство тварин» |
Об’єднується з іншими дітьми у групу для навчання та гри. Уживає відповідну до ситуації спілкування (тематика тижня) лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо). Записує слова, вимова і написання яких збігаються. Описує рослини і тварин. Розрізняє комах, павуків, раків, риб, жаб, птахів і звірів. Сприймає монологічне висловлення (казку, вірш, розповідь про події з життя або про спостереження за чимось /кимось/) з метою відповіді на запропоновані запитання. Ставить запитання до усного повідомлення й відповідає на запитання. Описує рослини і тварин. |
|
ІІІ |
Робота з навчальними відео, таблицями, кросвордом |
Висловлює свої думки і почуття з приводу простих медіатекстів (мультфільм, світлини). Добирає відомості / дані з різних джерел інформації. Описує тварин, розрізняє їх істотні ознаки.
|
|
ІV |
Дидактичні ігри: «Хто де живе?», «Відгадай?», «Хто зайвий?»
|
Залучає інших до спілкування, гри. Групує об’єкти, дає назву групі. |
|
V |
Мовна вправа
|
Розпізнає, називає і записує відому малу і велику букву «Ш», «Щ». Пояснює вибір букв на позначення голосних та приголосних звуків (позиція голосного звука після твердого приголосного; позиція голосного звука після м’якого приголосного; позиція приголосного перед голосним; позиція звука [й]). Правильно записує слова, вимова і написання яких збігається. |
|
VІ |
Метод «6 цеглин» «Неіснуюча тварина»
|
Працюває в команді, домовляється, шукає спільне рішення, відстоює свої ідеї, доповнює інших під час практичної діяльності і під час презентації.
|
|
VІІ |
Математичні завдання від тварин |
Обчислює суму (додає), різницю (віднімає) зручним для себе способом у межах 100 без переходу через розряд. Обирає малюнок / схему для ілюстрування арифметичної дії додавання (віднімання). Знаходить необхідні (суттєві) дані для виконання завдання. |
|
VІІІ |
Малюємо тварин |
Надає допомогу тим, хто її потребує, і висловлює вдячність за підтримку. Демонструє іншим результати власної діяльності. |
|
ІX |
Рефлексія. «Щоденник вражень». «Хто такі тварини? Що я дізнався про них?» |
Записує тексти з 3 - 4 коротких речень. Уважно вислуховую думку співрозмовника, висловлюю свій погляд, шануючи гідність інших. |
|
Тема дня: Хто такі тварини?
І. Ранкова зустріч
Вчитель запрошує бажаючого стати «фотографом». Усі інші учасники створюють «похмуру команду», яка має сфотографуватися. Завдання «фотографа» під час зйомки – розсмішити «похмуру команду», а завдання команди – не піддаватися на заохочення «фотографа» (звуки, слова, жести, міміка тощо).
Запропонуйте учням визначити свій емоційний стан за допомогою смайликів (кожний учень має набір символів – смайлів).
Вчитель роздає картки із зображенням тварин (половина картинки). Завдання кожного учасника — знайти свою пару, зібрати картинку. Потім учасники працюють у парі. Кожен має сказати кілька слів про свого напарника.
5. Гра «Абеткова оранжерея».
Діти витягують картку з літерою та називають на неї слово – назву тварини.
6. Зоопарк
Всі сідають в коло так, щоб один стілець був вільним. В центрі кола стоїть ведучий. Кожен учасник, хто сидить у колі, називає себе якоюсь твариною. Учасник, що сидить зліва від вільного стільця, плескає правою рукою по ньому і називає якусь тварину. Той, хто почув назву своєї тварини, повинен зайняти вільний стілець. Учасник, праворуч від якого звільнився стілець, повинен плеснути по ньому і назвати іншу тварину. Завдання ведучого – встигнути зайняти стілець до плескання по ньому. Той, хто не встиг плеснути, стає ведучим.
7. Гра «Риби, птахи, звірі»
Учасники утворюють коло, в центрі якого стає ведучий. Ведучи закриває очі і починає обертатися навколо своєї осі, витягнувши вперед праву руку, і один раз вимовляє слова: «Риби, птахи, звірі». Потім він зупиняється і говорить будь-яке з цих трьох слів, показуючи рукою на когось з учасників. Той, на кого показали, повинен швидко сказати назву птаха, риби або звіра, в залежності від того, що було названо ведучим. Ведучий рахує до трьох, і якщо за цей час учасник не встиг нічого сказати або сказав не те, що потрібно, він виходить з гри. Назви риб, птахів, звірів не повинні повторюватися.
8. Щоденні новини
Оберіть помічника дня і попросіть його подати інформацію за допомогою
піктограми або шаблону про дату, назву тижня, погоду, кількість присутніх.
- Чи здогадалися ви, чому будуть присвячені наші ранкові зустрічі цього тижня?
Гра «Дешифрувальник»
В
|
Р |
А |
И |
Т |
И |
Н |
(Наші ранкові зустрічі цього тижня будуть присвячені тваринам).
Розмістіть назву тижня «Світ тварин» на видному місці (фліпчарт, стіна тощо) для створення тематичної Стіни слів.
9. Підсумок
- Чи сподобалась вам ранкова зустріч?
- Давайте візьмемося за руки, побажаємо один одному вдалого дня і з хорошим настроєм почнемо працювати.
ІІ. Групова робота «Мандрівка у царство тварин»
Зверніться до дітей з повідомленням:
Озирнімося – довкола шепоче листя, хвилюються гілки дерев, здалеку долинає пташиний спів. Куди не кинь оком - усюди вирує життя. Саме тому нашу Землю називають живою планетою.
Крім нас, людей, нашу планету населяє велика різноманітність тварин. На Землі живуть близько 2 млн. тварин, а в Україні - більше 50 тисяч видів. І сьогодні ми з вами вирушимо в уявну подорож у царство тварин.
Об’єднайте дітей у 4 групи. Кожній роздайте зображення (світлини, малюнки) тварин − представників однієї з груп: «Звірі», «Птахи», «Риби», «Комахи»
Звірі: собака, кажан, їжак, вівця, кит, ведмідь.
Птахи: лелека, щиглик, сова, голуб, гуска, соловей.
Риби: щука, окунь, акула, сом, карась.
Комахи: комар, бджола, муха, колорадський жук, сонечко, метелик.
Запропонуйте дітям надрукувати підпис під кожним зображенням «хто це?» та зачитати назви тварин.
Попросіть учнів обговорити та порівняти своїх істот в кожній групі за планом:
- Який зовнішній вигляд має?
- Де живе?
- Чим харчується?
- Як пересувається?
- Народжується чи вилуплюється?
Запропонуйте записати на карточці одним словом, як називаються їхні тварини.
Вправа «Крісло автора»
Представник з кожної групи розповідає про тварин за пропонованим початком: «Наша група описувала таких істот…» та пропонованим кінцем: «Усіх цих істот можна назвати…(звірі, риби, птахи, комахи)».
Усі карточки з надписами «Звірі», «Риби»,
«Птахи», «Комахи» учитель розташовує на Стіні слів.
ІІІ. Робота з навчальними відео, таблицями, кросвордом
Перегляд та обговорення відео «Якими бувають тварини?» https://www.youtube.com/watch?v=xnd7plFco9c
— Тварин дуже багато. Тварини, що відрізняються між собою формою тіла, розміром, забарвленням, зовнішнім виглядом, належать до різних видів.
За певними ознаками серед них також виокремлюють різні групи. Згадаймо їх.
• Лелека, горобець, ластівка — це... (птахи).
• Лисиця, ведмідь, вовк — це... (звірі).
• Бджола, комар, сонечко — це... (комахи).
• Карась, щука, лящ — це... (риби).
• Яка істотна ознака птахів? (Тіло вкрите пір'ям.)
• Яка істотна ознака звірів? (Тіло вкрите шерстю.)
• Яка істотна ознака комах? (6 лапок.)
· Яка істотна ознака риб? (Тіло вкрите слизькою лускою)
Назвіть істотні ознаки царства тварин. (Тварини народжуються, дихають, живляться, залишають потомство.)
Робота за таблицею «Як рухаються тварини»
Цікаві факти
Житель морського дна — вудильник, схожий на камінь, зарослий водоростями. Чому риба має таку назву? З голови в нього звисає виріст — «вудка» з «ліхтариком» на кінці. «Вудка» і «ліхтарик» заманюють дрібних рибок — їжу для вудильника. У цієї риби дуже великий рот. Забарвлення і форма тіла роблять його непомітним для ворогів. Цю неприємну на вигляд рибу ще називають морським чортом.
Кроти зовсім не сліпі. Дослідження останніх років спростували існуючу думку про те, що кроти сліпі, оскільки живуть під землею. Насправді, у кротів досить гострий, хоча і обмежений, зір. А побачене кротом світло, служить знаком небезпеки, адже проникнення світла для нього означає не що інше, як те, що в нору проник хижак.
http://www.eco-live.com.ua/sites/default/files/u3/int-mole.jpg
Папуги не лише наслідують звуки.
Існує думка, згідно якій папуга, що «говорить», просто відтворює почутий набір звуків. Проте, тридцятирічне вивчення такої здатності наших пернатих друзів показує зворотне. Виявляється, папуги можуть вирішувати прості лінгвістичні завдання на рівні 4-6 річних дітей, і навіть комбінувати завчені слова в нові одиниці.
http://eco-live.com.ua/sites/default/files/imagepicker/e/ecolog/ara.jpg
Цікаві факти про життя комах
https://www.youtube.com/watch?v=Bmtg5LHRds4
Кросворд для кмітливих
Завдання:
– Яке слово закодоване?
– Поясніть, чому саме воно?
ІV. Дидактичні ігри
Гра «Хто де живе?»
У царстві кожна група тварин живе в своєму будиночку. Та от біда: вийшли всі вони на весняне сонечко погрітися, а потім почали всі разом гратися, веселитися. А коли настав час вертатися додому, тварини розгубилися: забули, де чий будиночок.
- Давайте допоможемо їм повернутися у свої будиночки.
Складіть пазли
Гра «Відгадай?»
До якої групи належить тварини? Як називають їх дитинчат. Чим вони їх вигодовують?
Гра «Хто зайвий?»
Учні роздивляються зображення на слайдах, визначають зайву тварину. Відповідь обґрунтовують, називаючи ознаки певної групи тварин.
V. Мовні вправи
Пограйтеся з дітьми зі словами-назвами тварин, що їх написали діти.
собака, кажан, їжак, вівця, кит, ведмідь.
лелека, щиглик, сова, голуб, гуска, соловей.
щука, окунь, акула, сом, лящ.
комар, бджола, муха, колорадський жук, сонечко, метелик.
- Прочитайте слова, які містять один склад, три склади.
- Прочитайте слова, які починаються голосним звуком.
- Знайдіть слово, яке закінчується м’яким приголосним звуком.
- Прочитайте слова, які містять звук «о».
- Які зі слів однаково починаються.
- Прочитайте слова, в яких звуків більше, ніж букв. (їжак, щука, лящ,щиглик). Детальніше зупиніться на вимові слів «щука, лящ, щиглик».
Запропонуйте вимовити ці слова протяжно. Які звуки чуємо?
Поясніть, що на письмі ці звуки позначаються буквою «ща». Покажіть букву «ща» і запитайте, на яку букву вона схожа («ша»).
Ознайомте учнів із написанням букв: Ш, Щ. Запропонуйте написати їх у повітрі пальчиком, носиком, правою та лівою руками по черзі й одночасно; пальчиком на різних поверхнях.
Надавайте допомогу дітям у написанні цих літер.
Гра «Впізнай за ознаками»
Про кого так кажуть?
Робота над загадками
Прочитайте загадки, виправте помилки, запишіть відгадки.
VІ. Метод «6 цеглин» «Неіснуюча тварина»
Завдання:
Запитання до дітей:
VIІ. Математичні завдання від тварин
Усна лічба
Порахуйте скільки тварин на малюнках
Віршовані задачі
Є тут мишка – гострозубка
є тут зайчик – куций хвіст,
є тут білка – тепла шубка,
що малесенька на зріст.
Ще й лисиця є, сестриця
і вигадлива, й метка
є кабан, їжак, куниця.
Ну, а хто це нас ляка?
сміху, жартів не люблю!
Сяду я на вашу хату,
Всіх вас разом роздавлю!
Математична розмальовка
Задачі
1. Один джміль запилив 6 квіток, а другий ще 4 квітки . Скільки всього квіток запилили обидва джмелі?
2. Їжак вухатий впадає у сплячку на 6 місяців. 4 місяці він уже проспав. Скільки ще місяців йому залишилося проспати?
3. Чорний лелека зловив 3 жаби і 7 рибок. На скільки більше зловив риб лелека?
Спонукайте дітей скласти свої задачі про тварин та розв’язати їх.
«Танграм»
Скласти фігуру тварини за зразком
Попросіть назвати і полічити геометричні фігури у кожній тварині.
VIІІ. Малюємо тварин (плямографія)
Роздайте дітям фарби і попросіть зробити пляму будь-якого кольору на аркуші паперу.
Роздайте кожній дитині соломинку для коктейлю. Попросіть подути в неї на пляму.
З утвореного силуету за допомогою фарби (олівців, фломастерів) створіть образ будь-якої тварини.
Такий спосіб малювання називається плямографія.
Або
Запропонувати дітям на вибір шаблони тварин. Діти обводять шаблони і домальовують тварин.
ІХ. Рефлексія. «Щоденник вражень». «Що я дізнався про тварин?»
Запропонуйте учням продовжити думку «Тварина, яка має найзатишніше житло – це …» у письмовій формі («Щоденник вражень»).
Діти можуть писати будь-яким способом (олівцями, фломастерами, кольоровими ручками та ін.), малювати, створювати піктограми до теми.
Дайте завдання учням поспостерігати за домашньою тваринкою (якщо є) або обрати тваринку для спостереження в навколишньому середовищі. Під час
спостереження попросіть звернути увагу на: характер, поведінку; уподобання в
їжі; звички.