Тема уроку: «Сім нот, сім кольорів», 1 клас
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Форма уроку: інтегрований урок
Smart – мета уроку [2, 3]:
-
сформувати первинне уявлення про нотну грамоту, основи живопису;
-
дати поняття «ноти, нотний стан, скрипковий ключ, основні та похідні кольори»;
-
познайомити з новою технікою – «технікою пальчикового живопису»
-
розвивати пам’ять, увагу, спостережливість, слухове, зорове, тактильне сприйняття, елементарні вокальні навички, вміння аналізувати та узагальнювати;
-
продовжити формувати комунікативні навички, навички групової та самостійної роботи;
-
виховувати взаємоповагу, охайність під час роботи [4].
Дидактичні задачі уроку:
-
створити умови для засвоєння змісту понять «ноти, нотний стан, скрипковий ключ, основні та похідні кольори;
-
навчити змішувати основні кольори для отримання похідних, додавати потрібну кількість води;
-
вивчити з учнями розспів «до, ре, мі, фа, соль, ля, сі»
-
учням дотримуватись встановлених ними правил поведінки під час групової роботи, активно працювати;
Очікувані результати для учнів:
-
знають назви нот, основні та похідні кольори;
-
розуміють поняття «нотний стан, скрипковий ключ»;
-
вміють співати розспів «ДО, РЕ, МІ, ФА, СОЛЬ, ЛЯ, СІ»;
-
вміють змішувати кольори для отримання похідних;
-
вміють спокійно, тихо, швидко переміщуватись у класі.
Навчально – методичне забезпечення уроку:
-
комп’ютер, проектор, презентація до уроку;
-
наочність на дошці: нотний стан, фігури нот, скрипковий ключ;
-
акварельні фарби, палітри, баночки з водою;
-
відеоматеріали: кліп ансамблю «Казка»;
-
звуковий ряд: розспів О. Анофрієв «До, ре, мі, фа, соль, ля, сі», ансамбль «Зернятко» А. Мігай «Сім нот», В. Кукоба «Абетка і ноти»;
-
матеріали для дидактичної гри «Торбинка»;
-
матеріали для самооцінки уроку: фотокартки учнів на магнітах, смайлики;
-
online – сервіси «Всеосвіта», «YouTube».
План уроку
І. Підготовчий етап
-
Організація класу (1 хв.)
-
Мотивація навчальної діяльності учнів (3 хв.)
-
Актуалізація та коригування опорних знань з інтегрованих предметів (1 хв.)
-
Повідомлення теми, мети та завдання уроку (1 хв.)
ІІ. Основна частина
-
Вивчення нової теми (9 хв.)
-
Фізкультхвилинка (3 хв.)
-
Творче перенесення знань і навичок учнів у нові ситуації (12 хв.)
-
Узагальнення та систематизація навчальних досягнень дітей (2 хв.)
ІІІ. Підсумок уроку (3 хв.)
Структура уроку
І. Підготовчий етап
-
Організація класу – 1 хвилина – (розкриття плану проведення уроку)
1) Вправа «Психологічна настанова» (створення позитивної атмосфери, дарування посмішки)
-
Мотивація навчальної діяльності учнів – 3 хвилини – (постановка проблемної задачі)
-
Слухання пісні «Сім нот»
-
Актуалізація та коригування опорних знань з інтегрованих предметів –1 хвилина – (евристична бесіда)
-
Повідомлення теми, мети та завдання уроку – 1 хвилина –
(повідомлення теми та задач уроку на основі попередньої бесіди, створення зацікавленості)
ІІ. Основна частина
-
Вивчення нового матеріалу
-
Казкова історія з розспівом – 2 хвилини – (слухання казки, рольова гра (співання голосами ноток))
-
Вправа «Здогадайся» – 1 хвилина – (евристична бесіда)
-
Групова робота, гра «Шукай, шикуйся, повторюй» – 5 хвилин –
(об’єднання дітей в групи за допомогою різнокольорових карток з нотками, робота за вказівками вчителя та малюнка на слайді)
-
Закріплення понять – 1 хвилина – (використання завдань на впізнання вивчених об’єктів, спілкування «питання – відповідь»)
-
Фізкультхвилинка. Танцюємо та співаємо разом з ансамблем «Казка» –
3 хвилини
-
Творче перенесення знань і навичок учнів у нові ситуації
-
Вправа «Дивуй» – 1 хвилина – (проблемне питання)
-
Відео від «чарівника» – 4 хвилини – (перегляд відеоматеріалу з слуханням коментування вчителя)
-
Постановка задачі – 2 хвилини – (спілкування «питання – відповідь», об’єднання в групи за допомогою кольорових карток, інструктаж за слайдом)
-
Практична робота в групах – 5 хвилин – (обговорення завдань в групах, самостійна робота, техніка «пальчикового живопису»)
-
Узагальнення та систематизація навчальних досягнень дітей
-
Віршик про нотки – 1 хвилина – (декламація вірша підготовленим учнем з показом нот, що повісили групи на дошці)
-
Дидактична гра «Торбинка» – 1 хвилини – (спілкування дітей «питання – відповідь»)
ІІІ. Підсумок уроку
-
Гра «Співай та піднімай» – 1 хвилина – (слухання розспіву, гра)
-
Гра «Слухай та підстрибуй» – 1 хвилина – (слухання команди, гра)
-
Самооцінка «Моє фото» – 1 хвилина – (самооцінка рівня засвоєння матеріалу за допомогою розміщення свого портрету на дошці)
Хід уроку
І. Підготовчий етап
-
Сьогодні ми проведемо урок мистецтва, в якому об’єднаємо урок музики та образотворчого мистецтва
1) Вправа «Психологічна настанова» [5]
Якщо посміхнутися небу і сонцю – розійдуться хмари.
Якщо посміхнутися Всесвіту – трапиться щось казкове.
Давайте посміхнемося губами, долоньками, очима, серцем.
-
Мотивація навчальної діяльності учнів
-
Слухання пісні «Сім нот» [6] (слайд 2)
-
Послухаємо веселу пісню, подивимось на малюнок на слайді. Можна посміхатися, сидячи пританцьовувати, але слухати і дивитися бо мова йде про основу музики і основу живопису.
-
Актуалізація та коригування опорних знань з інтегрованих предметів
-
Про що співається у пісні? (Про ноти) Які ви знаєте ноти? (До, Ре, Мі, Фа, Соль, Ля, Сі) Скільки їх? (Сім) (слайд 3)
Що вам нагадали стрічки віночка? (Веселку) Які кольори вона має? (Червоний…) Скільки їх? (Сім) (слайд 4)
-
Повідомлення теми, мети та завдання уроку (слайд 5)
-
Тема нашого уроку «Сім нот, сім кольорів». Ми з вами разом вивчимо назви ноток, навчимося співати їхніми голосками, будемо змішувати кольори, об’єднаємо веселку і нотки та створимо веселковий нотний стан! Як це?
ІІ. Основна частина
-
Вивчення нового матеріалу
-
Казкова історія з розспівом [7] (слайд 6)
-
Дізнайтеся, послухавши історію про нотки. У сім’ї цариці Музики та царя Скрипкового ключа народилося семеро діточок – маленьких чорненьких однакових ноток. Люблячі батьки назвали їх До, Ре, Мі, Фа, Соль, Ля, Сі. Ноткам дуже подобалося сидіти на п’яти лінієчках нотного стану та співати веселі пісеньки. Кожна нотка вибрала собі місце й співала тільки тоді, коли приходила її черга. Вони так пишалися своїми особливими голосочками!
-
Давайте спробуємо заспівати голосами ноток. (Діти співають під фонограму, потім слухають продовження історії).
-
Одного разу, після дощику, нотки побачили на небі веселку. О диво! Вона мала сім кольорів! Стільки ж, скільки було й ноток! Вони радісно заспівали, бо тепер кожна з них матиме сорочечку свого кольору, і дітки перестануть плутати їх.
-
Вправа «Здогадайся»
-
Як ви гадаєте сорочечку якого кольору вибрала нотка «До»…? (Вчитель перераховує нотки, діти називають відповідні кольори)
-
Тепер ви здогадалися як нам зробити веселковий нотний стан? (Розфарбуємо нотки) (слайд 7)
-
Групова робота, гра «Шукай, шикуйся, повторюй»
-
Для початку роботи попрацюємо в групах. Підходьте і виберіть собі картку з ноткою (дод. 1). На вашій картці назва нотки і її колір. Об’єднайтесь в групи за назвами ноток. Дивіться на слайд. (Діти спочатку шикуються по порядку за назвами нот, в групах їх називають).
Вчитель міняє завдання і діти шикуються за кольорами веселки, називаючи їх в своїх групах. (Можна повторити декілька разів.)
-
Закріплення понять (слайд 8)
-
А тепер згадаємо і повторимо нові солова. Подивіться на малюнок слайду назвіть цей предмет, перевірте. Наші нотки – розумниці є основою музики, бо кожна мелодія записується за допомогою нот.
-
Фізкультхвилинка. Танцюємо та співаємо разом з ансамблем «Казка» [8]
-
З нами сьогодні назви ноток вивчає ансамбль «Казка». Давайте разом з дівчатами заспіваємо і потанцюємо (слайд 9)
-
Творче перенесення знань і навичок учнів у нові ситуації
-
Вправа «Дивуй»
-
Прийшов час зробити кольоровими нотки з нотного стану на дошці. Зробимо їх такими, як кольори веселки. Відкрию вам таємницю: розфарбовувати нотки ми будемо за допомогою трьох кольорів – жовтого, червоного, синього (слайд 10). Це можливо? (Діти дають коментарі, припущення).
-
Подивіться відео де, мабуть, працює чарівник. (Діти дивляться відео і слухають коментар вчителя).
-
Відео від «чарівника» [9] (слайд 11)
-
Як ви гадаєте дійсно працював чарівник? (Відповіді дітей).
-
Які три кольори використовував автор відео? (Жовтий, червоний, синій). Це основні кольори – з них починаються всі кольори, це основа живопису (слайд 12). Як отримати оранжевий колір? (Змішати жовтий з червоним). Як отримати зелений колір? (Змішати жовтий та синій). Як отримати фіолетовий колір? (Змішати червоний та синій). Скільки кольорів отримуємо? (Шість). Хто помітив якого кольору веселки у нас не вистачає? (Блакитного). Ми з ним вже знайомі. Як його отримати? (У синій додати води).
-
Постановка задачі
-
Тепер прийшов час і нам стати чарівниками. Об’єднайтеся в групи за кольорами. Ви бачите на своєму столі фарби, палітри, баночку з водою, пензлики. Представник кожної групи знімає з дошки нотку яку треба розфарбувати. Кожна група називає колір своєї нотки.
-
Практична робота в групах (слайд 13)
-
(Діти експериментують зі змішуванням фарб, отримують потрібний колір та відтисками одного пальчика наносять колір на нотку. Учні, що працюють з основним кольором, експериментують з додаванням різної кількості води).
-
Витирайте пальчики серветками і повісьте нотку у своє місце на нотний стан.
-
Узагальнення та систематизація навчальних досягнень дітей
-
Віршик про нотки
-
Який яскравий нотний стан у нас вийшов. Послухайте віршик про нотки який приготував для вас учень класу. Учень розказує вірш і показує нотки.
До, Ре, Мі від сміху заливаються.
Фа та Сі на гойдалці гойдаються.
Соль та Ля у піжмурки граються.
Нотки діткам усміхаються,
на наступну зустріч сподіваються.
-
Дидактична гра «Торбинка» (слайд 14) фонова музика [10])
-
Правила гри: У торбинці лежать три картки з основними кольорами. Представник кожної групи витягує дві картки, учні групи вгадують який колір вийде під час змішування.
-
Проведення гри.
ІІІ. Підсумок уроку
-
Правила гри: Під фонограму діти співають ноти і підіймають карту коли звучить їх нотка.
-
Проведення гри.
-
Гра «Слухай та підстрибуй»
-
Правила гри: Вчитель називає кольори веселки, діти, з положення стоячи, підстрибують коли чують назву кольору зі своєї картки.
-
Проведення гри.
-
Ми з вами сьогодні виконали багато завдань, грали, були чарівниками, співаками, художниками. Покажіть за допомогою свого портретика чи задоволені ви своєю роботою під час уроку. (Діти підходять до дошки під відповідний «смайликом» вішають свій портретик (дод. 2)).
Список використаних джерел
1. Типові освітні програми для закл. заг. серед. освіти. 1 клас / Укладач А. В. Лотоцька. – Харків: Вид-во «Ранок», 2018. 192 с.
2. Державний стандарт початкової школи [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennya-derzhavnogo-standartu-pochatkovoyi-osviti
3. Триєдина мета уроку [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://vpu19.ucoz.ua/Metodika/triedina_meta_uroku.pdf
4. Бірюк І. А. Інтегровані уроки у початковій школі: методичний посібник / Бурюк І. А.; Володимирецька ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 – Володимирець: 2018. – 65 с.
5. Інтерактивні прийоми «Психологічна настанова на урок» [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://vseosvita.ua/library/interaktivni-prijomi-psihologicna-nastanova-na-urok-56339.html
6. «Сім нот» слова Н. Кулик музика А. Мігай [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.youtube.com/watch?v=9OoNKSb7fpA&feature=youtu.be
7. Олег Анофрієв: До-ре-мі-фа-соль [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.youtube.com/watch?v=LAqk5FxdGDk
8. Ансамбль «Казка» [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://youtu.be/dTpz4YlWZ74
9. Як отримати кольори при змішування фарб [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.youtube.com/watch?v=iET8QBc1JJA
10. Абетка і ноти дитячі пісні В. Кукоба [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.youtube.com/watch?v=0lBMCIcnbMg&t=101s
Додаток 1
Додаток 2
Я задоволений своєю роботою під час уроку.
Мені було легко працювати.
Я все зрозумів.
Я задоволений своєю роботою, але помилявся.
Мені було не складно працювати,
але я не все зрозумів.
Я не задоволений своєю роботою.
В мене було багато помилок.