Матеріали уроку допоможуть повторити відомості про наукову, специфічно – професійну лексику; навчити визначати її у мовленні; удосконалювати вміння доцільного використання даної лексики у власному мовленні; сформувати в учнів поняття про необхідність збереження здоров'я; розвивати навички толерантного ставлення до людей, які живуть з ВІЛ; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров'я, вміння його берегти; за допомогою мовленнєво – комутативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів повагу до краси та багатства української мови, а також свідоме ставлення до власного здоров'я.
РОЗРОБКА ІНТЕГРОВАНОГО УРОКУ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ у 10 класі
Тема. Специфічно – професійна лексика. Терміни. Терміни в науковому стилі.
Мета: повторити відомості про наукову, специфічно – професійну лексику; навчити визначати її у мовленні; удосконалювати вміння доцільного використання даної лексики у власному мовленні; сформувати в учнів поняття про необхідність збереження здоров'я; розвивати навички толерантного ставлення до людей, які живуть з ВІЛ; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров'я, вміння його берегти; за допомогою мовленнєво – комутативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів повагу до краси та багатства української мови, а також свідоме ставлення до власного здоров'я.
Внутрішньопредметні зв'язки:
Синтаксис: словосполучення, речення, текст.
Стилістика: роль наукової, термінологічної лексики.
Міжпредметні зв'язки: інтегрований урок, вчитель української мови, педагог - тренер спецкурсу Корпусу миру «Профілактика ВІЛ/СНІДУ та вживання ін'єкційних наркотиків серед учнівської молоді»; вчитель інформатики.
Обладнання: комп'ютер, екран, дидактичний роздатковий матеріал.
Тип уроку: повторення здобутих знань.
Хід уроку
Епіграфи до уроку
Наш організм створений на 120 років життя. Якщо ми живемо менше, то це викликано не недоліками організму, а тим, як ми з ним поводимось.
(Кеннет Купер – американський лікар - практик)
Тисячі речей необхідні здоровому, і тільки одна хворому – здоров’я.
(Ірина Вільде – українська письменниця )
І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА
Привітання, встановлення позитивного емоційного настрою.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1.Технологія «Мозковий штурм»
2. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. ВИКОНАННЯ СИСТЕМИ ЗАВДАНЬ МОТИВУЮЧИХ ДО НАВЧАННЯ
Вчитель української мови. Зверніть увагу на дошку, епіграфи до уроку ніби пророчі слова, дійсно, втратити здоров'я легко, а ось відновити його важко. Дата сьогоднішнього уроку символічна – 01.12. і на жаль, досить таки сумна.. У 2018 році відзначається 30 річниця з того моменту, коли 01 грудня почало вважатися Днем боротьби зі СНІДом. Ви запитаєте, як ця дата пов'язана з темою уроку , але ж ви знаєте, що СНІД – це хвороба, медичний термін, а тема уроку, я ще раз хочу наголосити на ній, специфічно - професійна лексика, терміни, терміни у науковому стилі.
Педагог – тренер спецкурсу. Як педагог – тренер спецкурсу від організації Корпус миру в школі и веду профілактичну роботу серед молоді. Готуючись до уроку підібрала статистичні дані з проблеми ВІЛ/ СНІДу в Україні.
Статистичні дані
За десять місяців 2017 року в Україні за даними Центру громадського здоров'я МОЗ України було зареєстровано 14 667 нових випадки ВІЛ-інфекції (з них 2 158 детей до 14 років). Всього з 1987 року в Україні офіційно зареєстровано 312 091 новий випадок ВІЛ-інфекції, від СНІДу в Україні померло 44 221 людина. Найбільш ураженими ВІЛ-інфекцією регіонами є Дніпропетровська, Донецька, Київська, Миколаївська, Одеська й Чернігівська області, а також Київ.
Інформація наведена без урахування АР Крим та Севастополя, які не надають даних щодо статистики епідемії з квітня 2014 року.
Вчитель інформатики. Дані страшні і невтішні, а чим можна зарадити? Звісно, можна залишатися осторонь, можна не зважати на статистику, це десь відбувається і мене не обходить. Але я пропоную вам не залишатися байдужими, необізнаними у даній проблемі, і результатом нашої роботи на уроці буде створення буклету - пам'ятки «Права людей із ВІЛ».
1. Лексико – стилістичний аналіз тексту - вчитель інформатики та вчитель української мови
Проблемне питання
До якого стилю належать спроектовані на екран тексти? Чи мають відмінності подані тексти? Якщо так, то які?
Текст 1
СНІД, або Синдро́м набу́того імунодефіци́ту (англ. AIDS) — сукупна назва уражень, що відбуваються на III-IV клінічних стадіях інфекції, яку спричиняє вірус імунодефіциту людини (ВІЛ). Загальноприйнятою назвою хвороби на сьогодні є - ВІЛ-інфекція (англ. HIV-infection, HIV/AIDS).
Під егідою Всесвітньої організації охорони здоров'я (ВООЗ) діє міжнародна медична організація AIDS Care Education and Training, що займається профілактикою поширення ВІЛ-інфекції та підтримкою хворих на ВІЛ -інфекцію/СНІД, у різних країнах Європи, Африки, Азії, Америки й Австралії.
Синдром набутого імунодефіциту вперше було зафіксовано в США в 1983 році. За добу у світі чотириста тисяч осіб заражується цією хворобою. Збудник — вірус, що має вигляд спіралі в трикутній серцевині. Він носить назву ВІЛ (вірус імунодефіциту людини) і має три типи: ВІЛ 1 та ВІЛ 2, що є дуже поширеними в Західній Європі, та ВІЛ 3, від якого страждають переважно американці та африканці. Вірус уражає Т-лімфоцити, що слугують для його розмноження, та макрофаги, що розносять його по організму. ВІЛ руйнує Т-лімфоцити, і це призводить до втрати організмом захисних реакцій, унаслідок чого активізується так звана умовно-патогенна флора організму й різко підвищується ймовірність смертельних запалень, уражень нервової системи, розвитку онкологічних захворювань. Джерело інфекції — безпосередній носій ВІЛ.
Текст 2
Вірус імунодефіциту людини відрізняється від інших вірусів і є дуже небезпечним саме тому, що атакує клітини, які повинні боротися з вірусом. Вірус проникає в організм людини, але йому враз перегороджують шлях особливі клітини, чиє завдання — боротьба з вірусами. Ці клітини є в крові людини. Частина таких клітин називається Т-хелперами (від англійського слова «help» — допомагати захищати).
Призначення цих клітин — «запустити» або «увімкнути» імунну систему й тим самим допомогти організму відбити атаку вірусів. Підхопивши вірус, наприклад грипу, людина якийсь час хворіє: у неї підвищується температура, болить горло тощо. Але потім починає діяти її імунна система, яка вступає в боротьбу з вірусами, і людина одужує.
Головна небезпека при СНІДі полягає в тому, що ВІЛ нападає саме на Т-хелперів — ті клітини, які відповідають за «увімкнення» імунної системи. Вірус змінює програму життєдіяльності клітин, і, замість того щоб захищати організм, Т-хелпери починають виробляти такі самі віруси ВІЛ. Як наслідок, Т-хелпери, захоплені ВІЛ, перетворюються на клітини цього вірусу, тимчасом як число непошкоджених клітин різко скорочується. Через катастрофічне зменшення Т-хелперів імунна система не спрацьовує, і організм перестає чинити опір хворобі.
Методичні матеріали
«Профілактика ВІЛ/СНІДУ та вживання ін'єкційних
наркотиків серед учнівської молоді».
(тексти наукового і науково – популярного стилю, наявні терміни)
2. Лексикографічна робота дітей з вчителем української мови
Роботу доцільно провести розподіливши учнів по групах.
Кожна група отримає проблемне пошукове завдання
Знайдіть і підкресліть слова, які вам не зрозумілі
Картка № 1
Багато хвороб викликаються мікроорганізмами, які настільки малі, що їх можна побачити лише за допомогою потужного мікроскопа. Серед них є бактерії та віруси. Бактерії викликають дифтерію, туберкульоз, кашлюк, тиф, правець, холеру. Віруси можуть викликати грип, застуду, кір, віспу, свинку та інші захворювання. Бактерії й віруси можуть передаватися від хворої людини до здорової й заражати її. Такий процес називають інфікуванням. Інфекція в перекладі з латинської мови означає «отруювати», «заражати». Бактерії та віруси називають «інфекційними агентами».
Картка № 2
Віруси й бактерії можуть передаватися через повітря, при користуванні спільним посудом, при тісному контакті між людьми та багатьма іншими способами.
Коли хворих людей стає багато, починається епідемія. Її можна зупинити, зменшивши можливість контакту хворих та здорових людей.
Навколо нас у повітрі, воді, ґрунті, на поверхні предметів перебувають мільярди бактерій та вірусів. Але наш організм уміє від них захищатися. У нас є спеціальний захист — імунна система.
Картка № 3
Слово імунітет перекладається з латинської мови як «звільнення». Імунна система звільняє нас від непрошених гостей, суворо розправляється з ними.
Але армії бактерій і вірусів охоче допомагають нікотин, алкоголь та наркотики. Вони знижують наш імунний захист. Крім того, є вірус, який сам проникає в імунну систему й руйнує її. Такий вірус назвали вірусом імунодефіциту людини (скорочено ВІЛ). Дефіцит — це нестача чого-небудь. У цьому разі це нестача захисних сил організму. Лікарі називають такий стан синдромом набутого імунодефіциту (скорочено СНІД).
ІУ. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ.
1. Робота в зошиті.
Виписати з запропонованих карток слова – терміни і слова специфічно – професійної лексики. Для зручності можна тексти спроектувати на екран.
Те́рмін (від лат. terminus — межа, кордон) — слово або словосполучення, застосоване для позначення деякого поняття.
Термінологія – сукупність термінів, тобто слів або словосполучень, що висловлюють специфічні поняття з певної галузі науки, техніки чи мистецтва, а також сукупність усіх термінів, наявних у тій чи іншій мові.
Вчитель української мови. Скажіть до якої галузі належать підкреслені та виписані вами слова.
(медицина, медична лексика, доцільно усно дати визначення певних слів)
Хвороба – це порушення життєдіяльності організму, його працездатності, здатності адаптуватися до змін навколишнього середовища внаслідок дії факторів ураження.
Інфекція – стан, коли в організм потрапляють патоген, який розмножується і може здійснити хвороботворний ефект.
Імунітет – сукупність захисних організмів, які допомагають організму боротися з чужородними чинниками.
Вчитель української мови. Хочу зазначити, що свою професійну лексику має кожна галузь науки. Перед вами стоїть завдання розподілити спроектовані на екран подані терміни залежно від галузі знань, сфери їх використання (педагогіка, мовознавство,математика, психологія, літературознавство, фізика, спорт, професійно – виробнича лексика, політична лексика, військова лексика )
Титр, систематизація, експеримент, шарада, типізація, конфлікт, помпезність, перипетія, манускрипт, напруга, гімн, фосфоресценція, фініш, методика, алгоритм, концентрація, фільтрування, білінгвізм, анафора, форсувати, фехтування, суфікс, формування, фрезерування, суфікс, інтерлінгвістика, диктатура, фракціонування, кореляція, натуралізм, психоаналіз, узагальнення, розвиток.
Педагог - тренер. На жаль, поки що не знайдені ліки, які могли б остаточно вилікувати людей, у яких виявили ВІЛ або СНІД. На сьогодні число ВІЛ – інфікованих у світі перевищує 30 мільйонів. А померло від цієї хвороби – 6 мільйонів. Україна залишається лідером у Європі за масштабами поширення ВІЛ-інфекції. За оцінками експертів UNAIDS, в Україні з ВІЛ - інфекцією живе до 240 тисяч осіб. І тільки кожен другий знає про свій діагноз – станом на 1 листопада 2017 року на обліку в Україні перебуває 139 394 ВІЛ-позитивних пацієнта. У нашій країні інфікований 1% дорослого населення.
Проблемні питання для учнів
Назвіть основні шляхи передачі ВІЛ – інфекції
Назвіть основні методи запобігання ВІЛ – інфікування
Вчитель інформатики. На сьогоднішній день питання профілактики ВІЛ стоїть гостро, бо найбільше під вплив чогось негативного попадає молодь, саме тому вашій увазі пропонується декілька цікавих роликів
Перегляд відеороликів
«Зірки проти СНІДУ», https://www. youtube.com/watch?v=8T0aqDI0iR8
«У вас виявили ВІЛ – інфекцію, реакція» https://www.youtube.com/watch?v=BzSf6Pw0ovg
Педагог – тренер. Основним завданням, яке стояло перед вами було формування позитивного ставлення до здоров'я, а кінцевим продуктом – виготовлений буклет - пам'ятка. Завдяки матеріалам, розміщеним у буклеті, люди перестануть зневажати тих, хто відрізняється від них діагнозом.
Вчитель інформатики. Буклет - пам'ятку будемо створювати у програмі Microsoft Office PowerPoint за зразок пропоную взяти пам'ятку, створену педагогом – тренером Перчак Лесею Ярославівною.
діти працюють над створенням буклету
Педагог – тренер. Що таке толерантність?
Толера́нтність (від лат. tolerantia — терпіння) — у загальному розумінні слова, – ослаблення чи відсутність можливості реакції на який-небудь несприятливий чинник внаслідок зниження чутливості до його впливу. На індивідуальному рівні — це здатність сприймати без агресії думки, які відрізняються від власних, а також — особливості поведінки та способу життя інших. Терпимість до чужого способу життя, поведінки, звичаїв, почуттів, ідей, вірувань є умовою стабільності та єдності суспільств.
ВІЛ – інфекція – проблема не менш соціальна, ніж медична, ВІЛ – інфіковані особи та хворі на СНІД потребують соціального захисту і підтримки, не можуть бути обмеженими у своїх правах.
У. ПЕРЕВІРКА ОПРАЦЬОВАНОГО МАТЕРІАЛУ.
Технологія тестування «Питання - відповідь» питання можна спроектувати на екран, а можна роздрукувати
1. ВІЛ — це:
а) вірус, який розмножується в організмі людини в крові, у клітинах імунної системи;
б) вірус, який розмножується в організмі людини, у клітинах слизової оболонки рота;
в) вірус, який розмножується в клітинах рослин;
г) вірус, який розмножується в бактеріях.
2. СНІД — це:
а) глибоке ураження імунної системи, викликане ВІЛ;
б) ураження нервової системи, викликане вірусами;
в) ураження травної системи, викликане бактеріями;
г) ураження дихальної системи, викликане бактеріями.
3. Люди заражаються ВІЛ найчастіше:
а) при переливанні крові;
б) при вживанні наркотичних речовин, які вводяться спільним шприцом;
в) при пересадці органів;
г) від ВІЛ-інфікованої матері під час вагітності та годуванні грудьми.
4 Віл передається:
а) при контактах у громадському транспорті;
б) при чханні;
в) при рукостисканні;
г) у разі користування спільними голками для ін’єкцій.
5 Який із запропонованих заходів не належить до ефективних методів попередження
ВІЛ - інфікування?
а) використання одноразових шприців та одноразових систем переливання крові;
б) використання марлевої пов’язки, що закриває рот і ніс;
в) перевірка донорської крові на ВІЛ;
г) запобігання контакту крові здорової людини з кров’ю ВІЛ-інфікованої людини.
6 Відомо, що кількість носіїв Віл-інфекції серед наркоманів становить:
а) 10 %;
б) 30 %;
в) 50 %;
г) 80 %.
УІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Інтегроване домашнє завдання
УІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Технологія «Незакінчене речення»
Вчитель української мови. Підбиваючи підсумки уроку, хочеться закінчити урок переглядом мудрої притчі.
www. youtube.com/watch?v=NlyyfbuGXxU
Вчитель української мови. Хочеться подякувати колегам за участь у проведенні такого цікавого уроку, а вам діти за активну роботу, побажати міцного здоров'я і правильного вибору життєвих пріоритетів.
1