Розробка інтегрованого уроку з математики та природознавства"Повторення таблиці множення і ділення чисел на 8. Задачі на спосіб зведення до одиниці. Корисні копалини"
Відділ освіти Синельниківської районної державної адміністрації
Комунальний опорний загальнонавчальний заклад
«Іларіонівська середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Синельниківської районної ради Дніпропетровської області»
Інтегрований урок математики та природознавства у 3 класі
Вчитель: Третяк
Ольга Володимирівна
ІІ категорії
смт Іларіонове 2016 р.
Тема: Повторення таблиці множення і ділення чисел на 8. Задачі на спосіб зведення до одиниці. Корисні копалини.
Мета: формувати вміння розв'язувати задачі на спосіб зведення до одиниці; закріпити навички табличного множення і ділення на 8; навчати використовувати вивчений матеріал під час розв'язування задач і прикладів; розвивати обчислювальні навички, логічне мислення, математичне мовлення; виховувати самостійність; ознайомити учнів з найважливішими корисними копалинами, економним і раціональним їх використанням; розвивати спостережливість, уміння порівнювати; виховувати почуття гордості за багатство рідного краю, бажання економно використовувати корисні копалини.
Обладнання: картки з індивідуальним завданням, мультимедійна презентація по темі уроку, проектор.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вчитель Дзвоник у школі кожен раз
До роботи кличе в клас.
Виконати зможем
Нелегкі завдання.
Всім нам допоможе
Старанність у навчанні.
ІІ. Актуалізація опорних знань
9 |
40 |
42 |
36 |
15 |
14 |
24 |
3 |
56 |
8 |
к |
о |
р |
и |
с |
н |
і |
п |
а |
л |
45 : 5 =
23 + 17 =
48 – 7 =
9 • 4 =
7 + 8 =
2 • 7 =
55 – 31 =
27 : 3 =
8 • 5 =
21 : 7 =
47 + 9 =
17 – 9 =
6 • 6 =
28 – 14 =
18 + 18 =
— Пропоную переглянути Мультфільм «Цінні у всьому світі корисні копалини» ( З серії «Це наше і це твоє»)
Перегляд мультфілму.
— Кам’яне вугілля, нафта, природний газ, торф, граніт, пісок, глина, сіль, залізна руда – це все корисні копалини. Їх добувають у природі і використовують у промисловості і народному господарстві. Тому вони є корисними.
Яка від них користь?
(Демонстрація корисних копалин на слайдах).
Щоб виготовити скло і зробити склянку, потрібний пісок. Щоб побудувати будинки, потрібно мати багато піску, граніту, вапняку. Для опалення будинків, руху авто і літаків потрібні нафта, природний газ, кам’яне вугілля. Для виготовлення транспортних засобів потрібні метали, які виплавляються із залізної руди. Щоб виготовити тарілку, потрібна особлива глина – каолін. Щоб суп був смачним, потрібна сіль. Тому без корисних копалин людям довелось би дуже важко.
Пропоную здійснити цікаву подорож у таємничий світ, що знаходиться у нас під ногами. Це світ підземного царства. Про скарби і багатства природи, які знаходяться у земних надрах ви дізнаєтесь разом з казковими гномами.
ІІІ. Повідомлення теми уроку
ІV. Робота нал темою уроку
Гра «Зведи будинок»
Перший будинок діти будують пригадуючи таблицю множення на 8.
8 · 9 + 28
12 + 8 · 5
60 – 8 · 4
24 : 4 · 8
64 : 8 – 8
48 – 16 : 8
48 – 24 : 8
32 : 8 · 2
Що це за каміння тато в піч кладе,
воно чорне, блискуче, тверде,
горить собі, згорає,
людей усіх зігріває. (Кам’яне вугілля)
Готуючись до зими, Гноми заготовляли вугілля. За перший день вони набрали п’ять мішків у які розклали порівну 30 кг вугілля. На другий день вони заготовили 54 кг вугілля. Скільки потрібно гномам таких мішків, щоб розкласти 54 кг вугілля?
1) 30 5
2) 54 ?
?
Фізкультхвилинка з веселими гномами.
V. Розвиток математичних знань
Протягом 5 днів вони використали 40 л бензину, витрачаючи кожного дня однакову кількість. На скільки ще днів їм вистачить 64 л бензину, якщо щодня вони будуть витрачати таку саму кількість рідини?
5 дн. — 40 л
? — 64 л
Дітям роздані картки (додаток) з завданнями різного рівня. З іншої сторони малюнок з предметом, який виготовляється з певної корисної копалини. Перевірка відбувається наступним чином: на слайді з’являється гном з певною відповіддю. Всі учні в яких вийшла така відповідь встають біля дошки і показують іншу сторону картки. Гном показує корисну копалину з якої виготовлені ці предмети. Якщо залишились діти, які не ввійшли в жодну групу, їм допомагають всі розв’язати завдання правильно.
У кожній групі одна дитина розповідає про дану корисну копалину.
Учень 1
Кам’яне вугілля тверде, крихке, чорного кольору, має блиск, під час згорання виділяє багато тепла. Його використовують як паливо на електростанціях, підприємствах, у побуті. За його допомогою виготовляють ліки, парфуми, та інші речовини. В Україні значні запаси кам’яного вугілля знаходяться у Донецькій області. Його добувають у шахтах, іноді кар’єрним способом.
Учень 2
Нафта – масляниста темно-бура рідина. Вона легша за воду, тому її важко загасити під час пожежі. Вона горить кіптявим полум’ям і виділяє більше тепла, ніж кам’яне вугілля. З нафти виготовляють безліч корисних речей : бензин, гас, машинні мастила, пластмасу, штучний каучук, синтетичні волокна, фарби, лаки, ліки, асфальт та інше. Нафту добувають за допомогою свердловин. ЇЇ родовища в Україні містяться поблизу Карпатських гір.
Учень 3
Природний газ – вкрай важлива для людства корисна копалина. Він безбарвний, з ледве відчутним запахом. Під час горіння виділяє багато тепла. З газу отримують: пластмаси, штучний каучук для виготовлення гуми. По лініях газопроводів він надходить у великі міста та села. Родовища газу розміщенні поблизу Карпат, на дні Чорного моря.
Учень 4
Граніт – це складна корисна копалина, назва походить від грецького слова «гранум», що означає зерно. Граніт складається із зерен трьох мінералів – польового шпату ( червоного кольору), кварцу ( світло сірого) і слюди (чорного кольору). Його використовують для будівництва, облицювання будівель.
Учень 5
Глина
Господиня місить глину
Руду біля хати,
Щоб замазати шпарини
Й сіни збудувати.
А господар у майстерні
Горщики майструє,
Ставить вироби до печі
Та вогонь пильнує.
Глина біла та рожева
У вмілих руках
Стане чайничком, вазоном
І деталлю в двигунах.
Лікар глиною в лікарні
Хвороби лікує.
А замріяний художник
Картини малює.
Глини всякої багато
У нашій країні.
Дай же, Боже, миру й щастя
Рідній Україні!
Учень 6
Пісок використовується для виробництва скла, як формувальні піски при литті металів, а також для виготовлення бетону і штукатурок.
Піски використовуються при будівництві автомобільних і залізничних доріг, для виготовлення бетонів і будівельних розчинів, у виробництві силікатних будівельних матеріалів, при виготовленні виробів грубої кераміки, покрівельних рулонних матеріалів.
Самостійний запис розв’язання задачі з наступною перевіркою.
На слайді умова задачі з коротким записом.
Гноми вирішили зробити подарунок дитячому садочку. Для дітей вони змайстрували пісочниці. В першій площадці у пісочниці було 8 кг піску, у другій пісочниці у 3 рази більше, а в третій – на 7 кг менше, ніж у другій. Скільки кілограмів піску було у третій пісочниці?
І пісочниця – 8 кг піску
ІІ пісочниця – ? у 3 рази більше
ІІІ пісочниця – ? на 7 кг менше
Діти, які розв’язали задачу сигналізують картками. Вчитель пропонує їм допомогти іншим учням, виступити у ролі консультанта.
VI. Підсумок уроку
Бліц-опитування
- Чому їх називають корисними?
- Як називаються місця де є великі поклади корисних копалин?
- Якою корисною копалиною ми користуємося щодня у себе вдома?
- Які корисні копалини видобувають у нашій місцевості?
- Яку корисну копалину використовуємо на уроці?
- Які корисні копалини потрібно, щоб збудувати будинок?
- З якої породи виготовляють скло?
- Які корисні копалини знаходяться у твердому стані?
- Які корисні копалини знаходяться у рідкому стані?
- Які корисні копалини знаходяться у газоподібному стані?
- Чому корисні копалини потрібно раціонально використовувати?
VІІ. Домашнє завдання
С. 38, завдання 271; 272.