Тема: Давньогрецька легенда «Соняшник».
Мета: вчити аналізувати прочитане; продовжувати ознайомлення учнів з легендами; вчити складати розповідь по прочитаному тексту; навчати помічати незвичайне у звичайному; удосконалювати навички правильного виразного читання; розвивати критичне мислення, зв’язне мовлення, уяву, фантазію учнів, збагачувати словниковий запас, створювати ситуацію успіху для розвитку особистості дитини, дати можливість кожному відчути радість досягнення, усвідомлення своїх здібностей, віру у власні сили; допомогти дитині зрости в умовах успіху, дати відчути радість від здолання труднощів, допомогти зрозуміти, щоб досягти успіху, по трібно докласти зусиль; розширювати світогляд учнів; виховувати любов до рідного слова;
Очікувані результати: учні аналізують прочитане; знайомляться з легендами; вчаться складати розповідь по прочитаному тексту; удосконалюють навички правильного виразного читання; розвивають зв’язне мовлення, уяву, фантазію учнів, збагачують словниковий запас, розширюють світогляд, проводять дослідницьку діяльність, пошукову роботу, проявляють творчі здібності, креатив, любов до рідної природи, бажання оберігати її.
Обладнання: мультимедійний комплект.
Хід заняття
І 1. Емоційне налаштування.
2. Мотиваційне налаштування. На полях у нас росте
Сонце ясне, золоте,
Жовте око, жовті вії,
Та чомусь воно не гріє.
Джерело: https://dovidka.biz.ua/zagadki-pro-sonyashnik
3. Мозковий штурм. В золотому решеті багато чорних хаток. В кожній такій хатинці білесенькі смачні гостинці.
Височенький я, стрункий,
Капелюшок гарний маю, Його за сонцем повертаю,
Тому й назву таку маю.
І олію з мене б’ють,
І макуху дістають, І у тісто додають.
Чи знаєте ви, що головка соняшника складається із 2000 мініатюрних квітів, які перетворюються на насіння після запилення.
А). Робота в парах. Гра «Склади слово» зі слова соняшник: Учні отримують завдання на листках. Складають слова. Хто зміг скласти найбільше?
4. Мотивація навчальної діяльності.
- Віддавна люди прагнули зрозуміти, як виникли земля, небо, зорі, хто створив рослини, тварини, людей. У розповідях давні люди відображали свої уявлення про навколишній світ та його походження, подвиги незвичайних людей, котрі сприймалися як достовірні. Краса навколишнього світу, різноманіття рослин і тварин вражали людей. Мабуть саме тому існує чимало творів про загадковий рослинний і тваринний світ . Як же називаються ці твори? – Так, це легенди. То що ж таке легенда? Легенда – це поетична оповідь про історичну подію, дива природи, подвиги незвичайних людей, усне народне оповідання про чудесну пригоду, котра сприймається як достовірна.
III. Основна частина уроку.
1.Повідомлення теми і мети уроку.
- Настала осінь. Прохолодно, люди закінчують прибирати з полів вирощене важкою працею. - Що ж збирають восени?
- В останню чергу збирають кукурудзу, соняшник, цукрові буряки.
2. Робота у групах. Вправа «Асоціативний кущ»:
Правила складання асоціативного куща:
- Записати на дошці в центрі ключове слово чи фразу;
- Записати будь-які слова чи фрази, які спадають на думку;
- Ставити знаки питання біля частин куща, в яких є невпевненість;
- Записувати всі ідеї, які з’являються чи скільки дозволяє час.
-Як ви думаєте, чи все ми знаємо про цю струнку рослину? Сьогодні зможемо дізнатися більше про соняшник.
3. Робота над давньогрецькою легендою «Соняшник».
1.- Сьогодні ми познайомимось з легендою, яка прийшла до нас з давньої Греції і називається вона «Соняшник».
2. Щоденні 5.Слухаю і розумію.
-Читання тексту вчителем. -Які думки виникли в учнів після слухання.
- Що нового ви дізналися з тексту? - Словникова робота: Водяна німфа – це божества природних сил у грецькій міфології дівчата, жінки. Клітія володіє мудрістю, таємницями сил природи.
3. Щоденні 5. Читаю для себе. Вправа «Бджілки».
(напівголосне читання учнів, кожен - у своєму темпі).
4.Виконання завдань , поданих після легенди на ст.29.
4. Відео
5. Прийом «Перевернутий клас». «Здивуй усіх». Напередодні уроку учні отримали завдання, знайти цікаву інформацію про соняшники.
1. Всього за півроку рослина може вирости до 2-х метрів, є дивовижною культурою, з якою пов'язано багато цікавих фактів.
2. Батьківщиною соняшника вважається Америка. Здавна квіти використовувались в якості ліків, фарбників, продуктів харчування і для виготовлення олії.
3.Величезна квітка соняшника насправді складається із безлічі маленьких квіток, які дуже полюбляють бджоли. Саме тому соняшники вирощують у регіонах, де займаються бджільництвом.
4.Найвищий у світі соняшник був офіційно зареєстрований у 2009 році. Рослина висотою більше 8 метрів була вирощена Гансом-Петером Шиффером в Німеччині.
5.Соняшники можуть видаляти токсини з забрудненого ґрунту, такі як свинець, миш’як, уран, тощо. Оскільки вони є природними дезактиваторами ґрунту. Соняшники навіть використовувалися для очищення ґрунту в тих місцях, де сталися одні з найбільших у світі екологічних катастроф, наприклад – Чорнобиль (Україна, 1986 рік) і Фукусіма (Японія, 2011 рік).
6. Порожню квітку соняшника без насіння можна використовувати в якості природного очищуючого фільтру.
7.Соняшникова олія була допущена священнослужителями до вживання під час церковного посту, тому її народна назва - пісна олія.
8.Насіння соняшника багате на різні вітаміни і поживні елементи, тому за харчовою цінністю здатні замінити м'ясо, рибу, яйця та овочі. Вітамін D, який людина отримує від перебування під сонячними променями в складі соняшникового насіння міститься у великій кількості.
9.Соняшникова олія надзвичайно багата кальцієм і залізом, а також вітамінами А і D. Це продукт рослинного походження, а тому не може містити холестирину. Але, що цікаво, багато виробників у рекламних цілях спеціально акцентують увагу на його відсутності.
10.Наша країна є найбільшим у світі експортером соняшникової олії (приблизно 40% світового експорту), в Україні виробляється приблизно 20% соняшникової олії світу. Україна вже багато років є найбільшим виробником соняшникового насіння.
11.Насіння соняшника додають до випічки, салатів та використовують як прикрасу для різних страв.
12. Є багато декоративних сортів соняшника, які використовуються для озеленення садів та парків.
Чи знаєте ви, що…
1-ий учень: Соняшник вирощують в Україні як олійну культуру. Насіння його містять олії 30-35%, ядра 50-60%. По кількості олії, що добувають з насіння, соняшник посідає перше місце серед олійних культур, а по смакових якостях соняшникова олія вважається однією із кращих.
2-ий учень: У великій кількості олія використовується для виробництва маргарину та майонезу.
3-ий учень: Соняшник має велике кормове значення. Одержувана при переробці насіння макуха містить 20-35% білків й вважається досить гарним концентрованим кормом для тварин, особливо для молочної худоби
4-ий учень: Соняшник - цінна силосна культура. Завдяки гарним листкам, деякі його сорти дають високі врожаї зеленої маси, що йде для готування силосу. При правильній агротехніці соняшник дає зеленої маси 500-600 ц і вище з 1 га. Він дуже добре силосується як у чистому виді, так й у суміші з іншими рослинами. Силос із соняшника містять легкоперетравлювані білки, вуглеводи й вітаміни, має високу поживність. Згодовування його значно підвищує продуктивність тварин.
5-ий учень: Соняшник – цінна технічна культура. Її використовують для технічних потреб (при виготовленні мила, лаків, фарб, лінолеуму). Соняшникова олія є складовою частиною для виробництва фарби, ліків, оліфи. Лікувальні властивості мають і квіти, і листя, і навіть коріння. Допомагає вона в разі головних болей, запалень, захворювань шлунку, серця, легенів, печінки, кашлю.
6-ий учень: Культурно- естетичне значення: Символ родючості та процвітання, соняшник у нас завжди зображали на творах народного мистецтва: малювали на картинах, посуді, чи просто на стінах хати, на печі, додавали в орнамент на дерев’яних чи глиняних виробах, розписували цими квітами писанки. Гарячими пелюстками цвіте соняшник на вишитих рушниках та українських сорочках. Тут він символізує енергію сонця і здоров’я. з давніх-давен по всій Україні цю квітку саджали біля тинів та на городах. Серце рослини -це щедрий кошик, наповнений доспілим насінням. У серпні соняшник стає королем поля, даруючи трудівникам багатий урожай.
7. Дослідницька діяльність. Дослід «Добуваємо олію. Прес». Діти складають аркуш вдвічі, всередину кладуть насіння соняшника. За допомогою ручки чи олівця «прес».
Що побачили на папері? Про що це свідчить?
8. Виставка продуктів, виготовлених з насіння соняшника. 9. Фізкульхвилинка. https://youtu.be/ZXrfXF_02RE
10. Технологія «Сенкан». Тема «Соняшник».
1. Соняшник. 2. Високий, жовтий, сонячний… 3. Росте, повертається, красується, жовтіє… 4. Соняшник повертає за сонечком своє золоте решето. 5. Сонях, сояшник, посонячник.
11. Кулінарний калейдоскоп. 1. Використання олії у кулінарії. Що готують, використовуючи олію. У які страви додають олію? Які із згаданих страв ви готуєте? Поділіться своїми рецептами.
12. Майстер-клас «Виготовляємо соняшник». Заздалегідь підготовлений папір, ножиці, клей. Деякі учні отримують шаблони пелюсток соняшника.
Алгоритм виготовлення соняшника: 1) Аркуш жовтого чи помаранчевого кольору ділимо навпіл по довжині та розрізаємо. 2) Згинаємо отримані прямокутники навпіл, потім ще тричі. 3) Малюємо на зігнутому папері шаблон пелюстки соняшника. 4) Вирізаємо шаблони. 5) З паперу вишневого, коричневого або помаранчевого кольору вирізаємо серединку соняшника – круг відповідного розміру. 6) На серединку, тобто на круг наклеюємо пелюстки. 7) Вирізаємо стебло та листя. 8) Демонстрація виробів.
Можна використовувати інші технології виготовлення соняшника. Наприклад, рвана аплікація.
Виставка дитячих робіт.
13. Цікаві задачі. Математика. 1. Соняшник - це квітка медонос. Коли він цвіте, бджоли збирають нектар і пилок. Один гектар соняшнику «дає» 50 кг меду. А скільки кг меду дає 100 га?(5000 кг) 2. З 5 кг соняшникового насіння можна виготовити 1 л олії. Скільки олії можна віджати з 10 кг?(2л), з 20 кг (4 л), з 50 кг (10 л), із 100 кг (20 л).
14. Рефлексія. 1.Чи дізналися щось нове під час заняття? Ваші очікування справдилися? 2. Чи змогли б продовжити асоціативний кущ до слова соняшник? 3. Самооцінювання навчальної діяльності під час заняття. 4. Намалюйте ваш настрій.
Література:
https://agrokorm.ua/news/holding/2023/09/13/18804
https://vseosvita.ua/library/prezentatsiia-na-temu-asotsiatyvnyi-kushch-652686.html
https://naurok.com.ua/urok-divovizhniy-sonyashnik-133764.html
https://youtu.be/ZXrfXF_02RE