Розробка конспекту уроку біології в 8 класі " Серцево-судинні хвороби"

Про матеріал

Дана розробка розкриває основні захворювання серцево-судинної системи людини. Знайомить учнів із видатним кардіохірургом М. Амосовим та дає практичні поради , щодо збереження здоров'я.

Перегляд файлу

Тема: Серцево-судинні хвороби та їх профілактика.

Мета: поглибити знання учнів про особливості серцево-судинної системи, сформувати  знання про причини, ознаки серцево-судинних хвороб; розвивати вміння використовувати набуті знання для профілактики  серцево-судинних захворювань, розвивати інтелект, логічне мислення  учнів, вміння аналізувати інформацію, робити висновки і узагальнення; виховувати патріотизм і почуття гордості за досягнення вітчизняних вчених в галузі кардіології, сприяти вихованню відповідальності за майбутнє, приділити  увагу соціальному вихованню.

Обладнання й матеріали: мультимедійний проектор, комп’ютер, роздатковий матеріал.

Форми роботи: проектна, групова робота, використанні інтерактивних методів

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І Орг момент

Привітання

Ми розпочинаємо урок. А на уроці ми..

У важні!Розумні! Організовані! Кмітливі!

ІІ Перевірка д/з

  1. Вправа «Упізнай»

На інтерактивній дошці розміщений малюнок будови серця людини. Завдання підписати значення цифр. Перший учень називає частину серця, інші дають пояснення функцій та відповідаючи на запитання.

Наприклад № 1 – перикард

  • Як іще можна назвати? ( навколосерцева сумка)
  • - Яка її функція? ( захист серця від тертя об грудну клітку)

 

 

Картинки по запросу будова серця малюнок

2 Вправа «Передай далі» -  вчитель задає запитання,  учні дають відповідь. Право відповідати на запитання передається через іграшку серце. Якщо учень не знає відповіді він використовує слово підтримай та звертається до свого товариша

  1.          Які органи утворюють кровоносну систему?
  2.          Центральний орган цієї системи?
  3.          Яка роль кровоносних судин?
  4.          Що таке артерії?
  5.          Яка кров тече по венах?
  6.          Як називається м’яз серця?
  7.          Які структури серця перешкоджають руху крові у зворотному напрямку?
  8.          Що таке серцевий цикл?
  9.          Скільки він триває?
  10.     Чому дорівнює ЧСС у дорослої людини?
  11.     Від чого залежить ця величина?
  12.     Яка тканина утворює середню стінку  артерій і вен?
  13.     Який клапан пропускає кров до артерій?
  14.     Як називається стан підвищеного  артеріального тиску ?
  15.     Як називаються клапани між передсердями і шлуночками?
  16.     Мале коло кровообігу бере початок? ( правий шлуночок)
  17.     Велике коло кровообігу закінчується? ( праве передсердя)
  18.     Яка кров знаходиться в легеневій вені? ( збагачена киснем)
  19.     Що це за функція серця – автоматія?
  20.     Що є у венах, щоб кров не рухалася назад?
  21.     Які судини найтонші?
  22.     Як називається найбільша судина нашого організму?
  23.     Де кров змінюється із венозної на капілярну?

3 Вправа «Мішень» - учні працюють на роздаткових листках

Пригадати ,що ми вивчали на попередніх уроках нам допоможе вправа «Мішень». Учні на роздатковому листку біля номера запитань ставлять мінус або плюс. Під час перевірки на дошці, якщо відповідь вірна ми розташовуємо сердечко біля цифри

image056

 

1. Серцевий м’яз утворений гладенькою мязевою тканиною (-)

2.Коронарні судини живлять серце (+)

3. Тристулковий клапан серця знаходиться між: правим передсердям і правим шлуночком (+)

4. Пульс в нормі може бути від 100 -120 ударів на хвилину (-)

5. Серцевий цикл – період від одного скорочення передсердь до іншого – складається з трьох фаз і триває 0,8 секунд (+)

6. Шлях крові від правого шлуночка до лівого передсердя називають малим колом кровообігу (+)

 

 

Вчитель:  Життя влаштоване так, що вас обов'язково ранять в серце. Агата Крісті

А також я хочу навести слова американського лікаря К.Купера:  «Наш організм розрахований на 120років життя. Якщо тривалість нашого життя менша, то це зумовлено не недоліками організму, а тим, як ми з ним поводимося» .  

 

ІІІ Мотивація навчальної діяльності

  1. ПРОБЛЕМНЕ ПИТАННЯ

 У другій половині ХХ століття основну небезпеку для здоров'я  населення і проблему для охорони здоров'я стали представляти неінфекційні захворювання, в першу чергу хвороби серцево-судинної системи, які в даний час є провідною причиною захворюваності, інвалідизації та смертності дорослого населення. Сталося «омолодження» цих захворювань. Вони стали поширюватися і серед населення країн, що розвиваються.

  •  Як ви гадаєте з чим це пов’язано? ( ключове слово: поширення хвороб)

Вправа «Мозковий штурм»

Підведення підсумку вчителем.

У більшості економічно розвинених країн захворювання серцево-судинної системи займають перше місце серед причин захворюваності інвалідизації та смертності, хоча їх поширеність у різних регіонах значно коливається. У Європі щорічно вмирають від серцево-судинних захворювань приблизно 3 млн. чоловік, у США - 1 млн., це складає половину всіх смертей, в 2,5 рази більше, ніж від усіх злоякісних новоутворень разом узятих, причому ј померлих від серцево-судинних захворювань складають люди у віці до 65 років

На попередніх уроках ми познайомилися з внутрішнім середовищем людини, щойно згадали будову серця та його життєві процеси , вивчили кровоносні судини. Як ви гадаєте про що час поговорити? Чи все ми дізналися?( думки учнів)

Отже, тема нашого уроку « Серцево-судинні захворювання та їх профілактика». 

Завдання нашого уроку ( на дошку прикріплюються геометричні фігури з написами завдань уроку)

Серце – хвороби серця

Прямокутник червоний – хвороби судин

Коло червоне – хвороби крові

Трикутник зелений – профілактика хвороб

 

На уроці ми з вами поглибимо знання про серцево-судинну систему, поговоримо про причини, ознаки захворювань серця, судин, крові та їх профілактику. Дізнаємося про дослідження стану здоров’я учнів нашої школи, та визначимо фізичну роботу серця.

І, звичайно, з уроку ви повинні винести тверді  переконання –

СЕРЦЕ - важлива частинка вас і ви повинні себе берегти!

ЗДОРОВ’Я - найцінніший скарб, ви повинні цінувати  його!

IV Вивчення нового матеріал

  1. Розповідь вчителя про видного українського кардіолога М. Амосова.

 Якби не було хвороб, хто б взагалі згадував про здоров'я. (М. Амосов) 

Микола Амосов – видатний кардіохірург, який перший розпочав робити операції на серці, створив штучний мітральний клапан серця, спас десятки тисяч життів, за кожну смерть переживав , як за власну. Він є автором багатьох книг, мудрих порад, власним прикладом довів, що на роботу серцево-судинної системи впливає здоровий спосіб життя.

Перегляд відео презентації про М. Амосова

  1. Об’єднання в групи
  • Попередньо учні нашого класу отримали випереджуюче індивідуальне завдання підготувати міні - проекти по хворобам серцево-судинної системи ( учнів запросити до дошки) – вони будуть спікерами груп

Групи: « Хвороби серця», «Хвороби судинної системи», «Хвороби крові», «Профілактика хвороб»

  • Клас об’єднується у 4 групи. (Отримують фішки: червоне серце, прямокутник, коло, зелений трикутник. Учні займають свої місця відповідно фішок) Працюють над особистим завданням 3 хвилини заповнивши таблицю ( Формат А3). Спікери розповідають про хвороби які досліджували. Секретарі – коментують запис. Учні класу записують інформацію до карток.

Хвороби

Ознаки

 

 

  • Кожна група представляє свої результати, інші групи на роздатковому матеріалі заповнюють таблиці

Група №1 «Хвороби серця»

Група №2 «Хвороби судин»

  1. Фізкультхвилинка

Поєднати руханку із практичним завданням «Визначення проби Руфьє»

Метод « Рівний рівному» - дану частину проводе учениця 11 класу спільно з вчителем

Учениця 11 класу працювала над науковою роботою « Моніторинг фізичного здоров’я школярів», вона розповість про основні хвороби, які поширені в нашій школі. Та допоможе провести визначення проби Руфьє ( додаток)

Хід завдання:

  1. Виміряти ЧСС в стані спокою за 15 с. – записати показник Р1
  2. Виконати присідання протягом 45 с.
  3. Відразу виміряти ЧСС – за перші 15 с – записати показник Р2
  4. Відпочити 30 с
  5. Виміряти ЧСС за останні 15 с – записати результат Р3
  6. Виконати математичний розрахунок за формулою:

Формула проби Руф’є = [4 х (Р1 + Р2 + Р3) – 200] /10

Оцінка рівня

Показник

Високий

менше  3

Вище середнього

4-6

Середній

7-9

Нижче середнього (задовільний)

10-14

Низький

більше 15

 

 

 

 

Зв’язок з науковою роботою

 

4 Продовження роботи групи « Хвороби крові»

Зробити акцент на хворобі СНІД: шляхи передачі, стигма, дискримінація, правила, щоб не захворіти

5 Вправа «Зворотній зв’язок»

На початку уроку ми шукали відповідь на питання чому серцеві хвороби  займають лідируюче місце. Давайте через чітко пропишемо причини захворювання:

1 Мала активність

2 шкідливі звички

3 неправильне харчування

4 екологія

5 стресові ситуації

5 Робота групи «Профілактика серцево - судинних хвороб»

  • Які профілактичні способи попередження серцево-судинної системи ви рекомендуєте?

( учні виготовили плакат мотиватор.)

Використання відео показу « Які продукти корисні для серця»

 

V Узагальнення знань з теми

1. Вправа «Встановіть логічні зв’язки»

І. Встановіть відповідність між захворюваннями і їх ознаками.

1) Дистонія                           А Погіршення постачання м’яза серця кров’ю

2) Тромбофлебіт                   Б Порушення тонусу судин

3) Інсульт                              В Підвищення артеріального тиску

4) Ішемічна хвороба             Г Гостре порушення мозкового кровообігу, що

                                                   призводить до ушкодження тканин мозку

                                               Д Запалення стінок вен з утворенням згустку в

                                                    їхньому просвіті

ІІ. Встановіть відповідність між захворюваннями і їх ознаками.

1) Ушкодження клапанів вен;                                  А Інфаркт міокарда;

2) Омертвіння в м’язі серця в результаті                Б Аритмія;

   порушення коронарного кровообігу;

3) Ущільнення стінок артерій за рахунок               В Варикозне розширення;

   розростання сполучної тканини,

   звуження їхніх просвітів і погіршення

 кровопостачання органів;

4) Порушення серцевого ритму.                            Г Гіпертонія;

                                                                                   Д Атеросклероз.

 

 

  1. Вправа «Встановіть  діагноз».

 Представник з кожної команди витягує завдання із ознаками захворювання – завдання встановити діагноз

  1. У хворого спостерігаються зміни основних функцій серця: автоматизм, проведення збудження та скоротливості, порушується серцевим ритм.(аритмія)
  2. У хворого ущільнені стінки артерій, звузився їхній просвіт, часто утворюються тромби. У хворого гіпертонічна  хвороба, страждає від  ожиріння  (атеросклероз)
  3. У хворого стискуючий, пекучий біль, що сковує грудну клітку,»віддає» в різні частини тіла, задуха( гострий інфаркт міокарду)
  4. У хворого спостерігається гостре порушення мозкового кровообігу, розлади його функції. Основними показниками є: оніміння лівої частини тіла, погана мова, перекошений куточок губ під час посмішки.  Одним із наслідків цієї хвороби є розрив кровоносних судин, що супроводжується крововиливами в мозок. (інсульт)
  5. У хворого спостерігається загальна слабкість після перенесеної довготривалої хвороби, шкірні покриви бліді, часті запаморочення, серцебиття, можливі втрати свідомості. ( залізовмісна анемія, здати кров на еритроцити)
  6. У хворого постійно підвищений артеріальний тиск,часті головні болі, нерідко шум у вухах, погіршився зір.( гіпертонія)

 

  1. Вправа  «Що з тобою?»

На слайді ознаки хвороби.( інсульт, інфаркт, варикозне розширення вен)

VI Підсумок уроку

1.Вправа «мікрофон»

Продовжіть речення:

  • Ми сьогодні на уроці знайомилися із….
  • Я дізналася про хвороби….
  • Основні симптоми інфаркту….
  • Основні симптоми інсульту…
  • Основні симптоми недокрів’я…
  • Причини цих хвороб….
  • Щоб серцево-судинні хвороби не стали на заваді мого здоров’я я буду…

2Оцінювання роботи учнів

Сьогодні на уроці вдалося….

Але були й недоліки…

 

VII Домашнє завдання, вивчити п 22 повторити п 18- 21, підготувати кросворд по темі внутрішнє середовище та серцево-судинна система

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Пономаренко Лина
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
11 березня 2018
Переглядів
2907
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку