Дана розробка розкриває основні захворювання серцево-судинної системи людини. Знайомить учнів із видатним кардіохірургом М. Амосовим та дає практичні поради , щодо збереження здоров'я.
Тема: Серцево-судинні хвороби та їх профілактика.
Мета: поглибити знання учнів про особливості серцево-судинної системи, сформувати знання про причини, ознаки серцево-судинних хвороб; розвивати вміння використовувати набуті знання для профілактики серцево-судинних захворювань, розвивати інтелект, логічне мислення учнів, вміння аналізувати інформацію, робити висновки і узагальнення; виховувати патріотизм і почуття гордості за досягнення вітчизняних вчених в галузі кардіології, сприяти вихованню відповідальності за майбутнє, приділити увагу соціальному вихованню.
Обладнання й матеріали: мультимедійний проектор, комп’ютер, роздатковий матеріал.
Форми роботи: проектна, групова робота, використанні інтерактивних методів
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І Орг момент
Привітання
Ми розпочинаємо урок. А на уроці ми..
У важні!Розумні! Організовані! Кмітливі!
ІІ Перевірка д/з
На інтерактивній дошці розміщений малюнок будови серця людини. Завдання підписати значення цифр. Перший учень називає частину серця, інші дають пояснення функцій та відповідаючи на запитання.
Наприклад № 1 – перикард
2 Вправа «Передай далі» - вчитель задає запитання, учні дають відповідь. Право відповідати на запитання передається через іграшку серце. Якщо учень не знає відповіді він використовує слово підтримай та звертається до свого товариша
3 Вправа «Мішень» - учні працюють на роздаткових листках
Пригадати ,що ми вивчали на попередніх уроках нам допоможе вправа «Мішень». Учні на роздатковому листку біля номера запитань ставлять мінус або плюс. Під час перевірки на дошці, якщо відповідь вірна ми розташовуємо сердечко біля цифри
1. Серцевий м’яз утворений гладенькою мязевою тканиною (-)
2.Коронарні судини живлять серце (+)
3. Тристулковий клапан серця знаходиться між: правим передсердям і правим шлуночком (+)
4. Пульс в нормі може бути від 100 -120 ударів на хвилину (-)
5. Серцевий цикл – період від одного скорочення передсердь до іншого – складається з трьох фаз і триває 0,8 секунд (+)
6. Шлях крові від правого шлуночка до лівого передсердя називають малим колом кровообігу (+)
Вчитель: Життя влаштоване так, що вас обов'язково ранять в серце. Агата Крісті
А також я хочу навести слова американського лікаря К.Купера: «Наш організм розрахований на 120років життя. Якщо тривалість нашого життя менша, то це зумовлено не недоліками організму, а тим, як ми з ним поводимося» .
ІІІ Мотивація навчальної діяльності
У другій половині ХХ століття основну небезпеку для здоров'я населення і проблему для охорони здоров'я стали представляти неінфекційні захворювання, в першу чергу хвороби серцево-судинної системи, які в даний час є провідною причиною захворюваності, інвалідизації та смертності дорослого населення. Сталося «омолодження» цих захворювань. Вони стали поширюватися і серед населення країн, що розвиваються.
Вправа «Мозковий штурм»
Підведення підсумку вчителем.
У більшості економічно розвинених країн захворювання серцево-судинної системи займають перше місце серед причин захворюваності інвалідизації та смертності, хоча їх поширеність у різних регіонах значно коливається. У Європі щорічно вмирають від серцево-судинних захворювань приблизно 3 млн. чоловік, у США - 1 млн., це складає половину всіх смертей, в 2,5 рази більше, ніж від усіх злоякісних новоутворень разом узятих, причому ј померлих від серцево-судинних захворювань складають люди у віці до 65 років
На попередніх уроках ми познайомилися з внутрішнім середовищем людини, щойно згадали будову серця та його життєві процеси , вивчили кровоносні судини. Як ви гадаєте про що час поговорити? Чи все ми дізналися?( думки учнів)
Отже, тема нашого уроку « Серцево-судинні захворювання та їх профілактика».
Завдання нашого уроку ( на дошку прикріплюються геометричні фігури з написами завдань уроку)
Серце – хвороби серця
Прямокутник червоний – хвороби судин
Коло червоне – хвороби крові
Трикутник зелений – профілактика хвороб
На уроці ми з вами поглибимо знання про серцево-судинну систему, поговоримо про причини, ознаки захворювань серця, судин, крові та їх профілактику. Дізнаємося про дослідження стану здоров’я учнів нашої школи, та визначимо фізичну роботу серця.
І, звичайно, з уроку ви повинні винести тверді переконання –
СЕРЦЕ - важлива частинка вас і ви повинні себе берегти!
ЗДОРОВ’Я - найцінніший скарб, ви повинні цінувати його!
IV Вивчення нового матеріал
• Якби не було хвороб, хто б взагалі згадував про здоров'я. (М. Амосов)
Микола Амосов – видатний кардіохірург, який перший розпочав робити операції на серці, створив штучний мітральний клапан серця, спас десятки тисяч життів, за кожну смерть переживав , як за власну. Він є автором багатьох книг, мудрих порад, власним прикладом довів, що на роботу серцево-судинної системи впливає здоровий спосіб життя.
Перегляд відео презентації про М. Амосова
Групи: « Хвороби серця», «Хвороби судинної системи», «Хвороби крові», «Профілактика хвороб»
Хвороби |
Ознаки |
|
|
Група №1 «Хвороби серця»
Група №2 «Хвороби судин»
Поєднати руханку із практичним завданням «Визначення проби Руфьє»
Метод « Рівний рівному» - дану частину проводе учениця 11 класу спільно з вчителем
Учениця 11 класу працювала над науковою роботою « Моніторинг фізичного здоров’я школярів», вона розповість про основні хвороби, які поширені в нашій школі. Та допоможе провести визначення проби Руфьє ( додаток)
Хід завдання:
Формула проби Руф’є = [4 х (Р1 + Р2 + Р3) – 200] /10
Оцінка рівня |
Показник |
Високий |
менше 3 |
Вище середнього |
4-6 |
Середній |
7-9 |
Нижче середнього (задовільний) |
10-14 |
Низький |
більше 15 |
Зв’язок з науковою роботою
4 Продовження роботи групи « Хвороби крові»
Зробити акцент на хворобі СНІД: шляхи передачі, стигма, дискримінація, правила, щоб не захворіти
5 Вправа «Зворотній зв’язок»
На початку уроку ми шукали відповідь на питання чому серцеві хвороби займають лідируюче місце. Давайте через чітко пропишемо причини захворювання:
1 Мала активність
2 шкідливі звички
3 неправильне харчування
4 екологія
5 стресові ситуації
5 Робота групи «Профілактика серцево - судинних хвороб»
( учні виготовили плакат мотиватор.)
Використання відео показу « Які продукти корисні для серця»
V Узагальнення знань з теми
1. Вправа «Встановіть логічні зв’язки»
І. Встановіть відповідність між захворюваннями і їх ознаками.
1) Дистонія А Погіршення постачання м’яза серця кров’ю
2) Тромбофлебіт Б Порушення тонусу судин
3) Інсульт В Підвищення артеріального тиску
4) Ішемічна хвороба Г Гостре порушення мозкового кровообігу, що
призводить до ушкодження тканин мозку
Д Запалення стінок вен з утворенням згустку в
їхньому просвіті
ІІ. Встановіть відповідність між захворюваннями і їх ознаками.
1) Ушкодження клапанів вен; А Інфаркт міокарда;
2) Омертвіння в м’язі серця в результаті Б Аритмія;
порушення коронарного кровообігу;
3) Ущільнення стінок артерій за рахунок В Варикозне розширення;
розростання сполучної тканини,
звуження їхніх просвітів і погіршення
кровопостачання органів;
4) Порушення серцевого ритму. Г Гіпертонія;
Д Атеросклероз.
Представник з кожної команди витягує завдання із ознаками захворювання – завдання встановити діагноз
На слайді ознаки хвороби.( інсульт, інфаркт, варикозне розширення вен)
VI Підсумок уроку
1.Вправа «мікрофон»
Продовжіть речення:
2Оцінювання роботи учнів
Сьогодні на уроці вдалося….
Але були й недоліки…
VII Домашнє завдання, вивчити п 22 повторити п 18- 21, підготувати кросворд по темі внутрішнє середовище та серцево-судинна система