Тема уроку: «Рух — це життя»
Мета уроку: сформувати поняття рухова активність і її користь на організм, поняття гіподинамія та координація; сформувати поняття про загартування, його принципи, види та значення для зміцнення здоров‘я; розглянути особливості комплексного загартовування сонцем, повітрям, водою; сформувати практичні вміння та навички загартовування.
Обладнання: конспект уроку, презентація з ситуативними завданнями, підручник.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
— Доброго дня, діти! (Слайд 1) Наш сьогоднішній урок я хочу почати трохи не звично, а саме з фізкультхвилинки (слайд 2) для очей, адже очі наші постійно втомлюються від зошитів, підручників, екранів мобільних телефонів,телевізорів тощо. Тому зараз увага на дошку, дивимось анімацію фігур і виконуємо разом (слайд 3 – анімація фігур).
— Відпочили? А тепер попрацюємо.
ІІ. Актуалізація опорних знань
— Діти дайте відповіді на декілька питань (слайд 4).
1. Пригадайте правила здорового життя.
2. Які із цих правил ти виконуєш?
3. Якими правилами нехтуєш? Чому?
4. Чому треба додержуватися правил здорового способу життя?
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні на уроці ми з вами дізнаємося про рухову активність, її користь, правила та види загартовування, і чим воно корисне для здоров’я (слайд 5).
ІV. Вивчення нового матеріалу
— Одним з основних правил здорового життя та умовою росту й розвитку людини є достатня рухова активність.
Рухова активність (слайд 6) — це будь-які форми руху, що потребують енергії, наприклад ходьба, фізична робота, фізичні вправи, заняття спортом тощо. Виокремлюють рухову активність низьку, помірну та інтенсивну.
Види рухової активності (слайд 7):
Низька: Повільна ходьба, сидіння за робочим столом, робота за комп’ютером, перегляд телепередач.
Помірна: Швидка ходьба, прибирання оселі, робота на городі, гра на піаніно.
Інтенсивна: Біг, заняття фізичною культурою і спортом, танці, рухливі ігри.
Фізична активність знижує дратівливість і тривожність, покращує самопочуття, додає впевненості у собі, сприяє соціальній інтеграції у суспільстві. Діти й підлітки віком 5–17 років мають активно рухатися щонайменше 60 хв щодня.
Фахівці рекомендують дітям займатися трьома видами фізичної активності (слайд 8).
Кардіонавантаження — їм варто приділяти найбільше часу з необхідних 60 хв. Діти мають виконувати кардіонавантаження принаймні тричі на тиждень. Це будь-яка активність, що пришвидшує пульс і змушує пітніти — наприклад, швидка ходьба чи катання на велосипеді.
Зміцнення м’язів — приміром, гімнастика та віджимання. Рекомендуємо виконувати такі вправи щонайменше тричі на тиждень.
Зміцнення кісток — це можуть бути стрибки на скакалці, біг — як мінімум тричі на тиждень.
В вашому віці найкраще щотижня займатися фізичними вправами тричі на тиждень по 30-40хв. Особливо корисна ранкова гімнастика, спортивні заняття, рухливі ігри.
За недостатності руху виникає гіподинамія. Вона стає причиною порушень розвитку скелета, втомлюваності, поганого сну.
Гіподинамія (слайд 9) — це стан, який супроводжується численними симптомами, більшість з яких — це і є наслідок недостатньої фізичної активності. Можна виділити такі основні прояви гіподинамії: млявість, сонливість; поганий настрій, дратівливість; загальне нездужання, втома; погіршення апетиту; порушення сну, зниження працездатності.
Подібні симптоми періодично може відчувати практично кожна людина, але мало хто пов’язує їх із гіподинамією. Тому при появі таких ознак слід замислитися, чи достатньо часу ви приділяєте фізичним тренуванням. Тривале зниження фізичної активності призводить до атрофічних змін у м’язах, кістковій тканині, порушується обмін речовин, знижується синтез білка. Гіподинамія вкрай несприятливо позначається на роботі головного мозку, виникають головні болі, безсоння, люди стають емоційно неврівноваженими. (Слайд 10) Ще одна з ознак гіподинамії — підвищення апетиту, через що збільшується кількість споживаної їжі. Знижена фізична активність і надмірне харчування можуть досить швидко викликати розвиток ожиріння, що спричинює порушення жирового обміну, призводить до виникнення атеросклерозу. Відомо, що наявність атеросклерозу значно підвищує ризик появи серцево-судинних захворювань.
Чимала увага має приділятися фізичній активності у дітей, особливо шкільного віку. При тривалому сидінні за партою відбувається застій крові в судинах нижніх кінцівок, що призводить до збіднення кровопостачання інших органів, у тому числі й головного мозку. Як наслідок — погіршуються розумові процеси, пам’ять і концентрація уваги. Крім того, у малорухливих дітей слабка м’язова система. Через слабкість м’язів спини у них формуються порушення постави. Як бачимо, наслідки гіподинамії можуть виражатися в порушенні функцій багатьох органів і систем, причому найчастіше такі порушення з низькою фізичною активністю пов’язують в останню чергу, хоча насправді це не так.
— Координація (слайд 11) — процеси узгодження активності м'язів тіла, спрямовані на успішне виконання рухового завдання. При формуванні рухової навички відбувається видозміна координації рухів, в тому числі оволодіння інерційними характеристиками рухливих органів.
У сформованому динамічно стійкому русі відбувається автоматичне урівноваження всіх інерційних рухів без продукування особливих імпульсів для корекції. Коли м'язи людини взаємодіють злагоджено й ефективно, можна говорити про гарну координацію рухів. Люди з гарною координацією, як правило, виконують рухи легко і без видимих зусиль, як, наприклад, (слайд 12) професійні спортсмени. Однак координація потрібна не тільки в спорті. Від неї залежить кожен рух людини.
— Ми ознайомилися з поняттям гіподинамія і координація, тепер увага на слайди: дивимося і коментуємо.
Слайд 13-14: гіподинамія — проблема дорослих та дітей.
Слайд 15-16: координація — здорове тіло, здоровий дух.
Слайд 17: завдання на координацію дій: однією руко гладити живіт, а іншою плескати себе по голові. А також зміна рук, і повторення вправи.
— Діти, дайте будь ласка відповідь на таке питання: «Що сприяє розвитку твого організму?» Правильно — це загартовування.
Загартовування (слайд 18) — це комплекс дій для зміцнення організму. Загартовування робить організм стійким до цих мікроорганізмів, і тому хвороба не розвивається або швидко перебігає у легкій, майже непомітний, формі.
Минуло не одне тисячоліття з того часу, як людство довідалося про цілюшу силу трьох великих лікарів природи (слайд 19): сонця, повітря і води. Саме вони — вода, повітря і сонце — залишаються і досі основними загартовуючими чинниками. До того ж, використані людиною у сполученні з фізичною культурою та правильно поставленою руховою активністю, ці чинники є певним гарантом вашого здоров'я, можуть запобігти багатьом хворобам.
Особливо цінним є загартовування в дитячі та юнацькі роки. Адже чим раніше починають застосовувати природні загартовуючі фактори, тим стійкішим стає організм до дії несприятливих умов довкілля.
Загартування (слайд 20) — один із дієвих і важливих заходів зміцнення здоров'я. Під час загартування різноманітними засобами потрібно дотримувати поступовість у використанні методів: починай з нетривалого загартування повітрям, спи з відчиненою кватиркою влітку, а пізніше і взимку, полегши свій одяг, перейди до занять у роздягнутому вигляді і так поступово дійди до загартування на морозному повітрі. Загартування ефективне тільки за різниці в температурі тіла і навколишнього середовища.
Лікарі визначають такі принципи загартування (слайд 21):
•систематичність занять (виділити для загартування невеликий час, хоча б 5—10 хв, але щодня, і не дозволяти собі переривати його);
•поступовість збільшення навантаження (як часу процедур так і їх інтенсивності);
•комплексність (використання різних факторів і форм);
•врахування стану здоров'я того, хто загартовується;
•позитивний психоемоційний настрій (загартовуватися треба хотіти і робити це тільки в гарному настрої).
Починати загартування краще наприкінці літа — на початку осені, коли організм отримав так зване стихійне загартування під час оздоровлення. Починати потрібно із загартування повітрям (як менш інтенсивного). Повітряні ванни мають супроводжуватись раціональним одягом.
Перш ніж почати загартовувальні процедури, слід звернутись до лікаря, оскільки загартовування неабияк впливає на організм, особливо якщо людина вирішила зробити це вперше. Лікар допоможе правильно підібрати загартувальні засоби й порадить, як ними користуватися. Загартовування проводять з урахуванням маси тіла, пульсу, сну, апетиту та загального самопочуття.
Загартовуватися потрібно так само, як вмиватися, чистити зуби, дотримуватись режиму дня. Загартовувальні фактори слід поєднувати з фізичними вправами, іграми, спортом. Ранкова гімнастика, наприклад, має завершуватися водними процедурами, рухомі й спортивні ігри на повітрі мають поєднуватися з купанням у відкритих водоймах, туристичні походи й лижні прогулянки, які проводять у різних метеорологічних умовах, збільшують загартовувальний ефект.
Які бувають види загартовування?
Способи загартовування можна класифікувати за кількома принципами. Розрізняють пасивне й активне загартовування (слайд 22).
Пасивним загартовуванням, ефективність якого невелика, займаються люди, професії яких пов'язані з тривалим перебуванням на свіжому повітрі і охолодженням (моряки, лісоруби, робітники холодильників) або з проживанням у холодному кліматі.
Активне загартовування передбачає систематичне застосування штучно створюваних і суворо дозованих температурних впливів. До цього способу загартовування належать усі спеціальні загартовуючі процедури (сонячні, повітряні і світло-повітряні ванни, обтирання, обливання, компреси, купання, сауна, лазня, душ, ходіння босоніж).
Повітрям(Аеротерапія): — Під дією повітряних (слайд 23) ванн поліпшується склад крові, загальний обмін речовин, тонізується мускулатура, відбувається посилене "згорання" жиру. Враховуючи такий активний вплив повітряних ванн на організм людини, приступати до них слід обережно.
Так, загартовування повітрям дітей молодшого дошкільного віку найкраще починати при температурі, не нижчій від 19-20°С, слабкому вітрі, у тіні. Старшим дітям можна дозволити цю процедуру і при температурі повітря Ф 18°С. І за умови, якщо діти достатньо підготовлені, то рекомендувати повітряні ванни при нижчій температурі. Тривалість першої процедури не має перевищувати 15-20 хв.
Перші повітряні ванни,(слайд 24) як правило, приймають під час ранкової гімнастики, для занять якою хлопчикам бажано виходити тільки в трусах, а дівчаткам — у купальниках.
Сонцем (Геліотерапія): — Вплив(слайд 25) сонця на організм багатогранний. Його проміння посилює обмін речовин, стимулює діяльність ендокринних залоз, тонізу нервову систему, що дуже важливо для нормального розвитку молодого організму. Крім того, ультрафіолетове випромінювання вбиває бактерії, сприяє виробленню вітаміну Б. Ось чому особи, які загартовуються сонцем, менше хворіють на інфекційні хвороби, рахіт. Якщо розумно користуватися сонячними ваннами, в крові збільшується кількість гемоглобіну, дихання стає повільнішим, але глибшим, що сприяє насиченню організму киснем.
Протипоказаннями для приймання сонячних ванн можуть бути: гострі форми туберкульозу легенів; туберкульоз кісток, суглобів залоз; підвищена нервова збудливість; сильне виснаження й різка анемія. Не рекомендують перебувати на сонці безпосередню перед вживанням їжі або одразу після нього.
Тривалість першої сонячно ванни — 4-5 хв. (по одній хвилині на спину, груди, лівий і правий боки). Поступово тривалість сеансів збільшують (додають через кожні два дні про 2 хв.), доводячи їх до 40 хв. Очі бажано захищати темними окулярами. Лежати треба на підстилці або топчані, захищаючи голову від сонця.
Водою: — Загартування (слайд 26) водою слід починати з обтирань. При цьому спочатку температура води має бути не нижчою від + 26°С. Знижуючи щодня приблизно на 1° С, її доводять до + 22°С для дітей молодшого віку і до + 18-20°С — для старшого. Обтираються губкою або мокрим рушником, починаючи з рук, шиї, тулуба.
Купання посилює апетит, поліпшує травлення та обмін речовин, тренує терморегуляторні механізми.
Ходіння босоніж:
— Дуже ефективний спосіб загартовування (слайд 27) — ходити бігати босоніж. А щоб уникнути можливого переохолодження, слід привчатися на ніч мити ноги холодною водою. Ходьба босоніж як засіб загартовувати та зміцнювати здоров'я і навіть лікування деяких захворювань використовувалася з давніх часів. За даними давньогрецьких істориків, у спартанських і афінських навчальних закладах, де загартовуванню майбутніх воїнів приділяється величезна увага, вихованці цілий рік ходили босоніж. Право носіння взуття вони отримували лише з вісімнадцятирічного віку. Відомо, що учасники перших Олімпійських ігор змагалися босоніж.
— Є ще багато видів загартовування — це моржування, контрастний душ, розтирання снігом, ходіння босоніж по снігу, сон у спальних мішках на веранді, сольові кімнати, ходіння босоніж по вологих килимках – просочених розчином морської солі, полоскання горла холодною водою з додаванням різноманітних трав тощо.
— Щоб закріпити ваші знання про загартовування організму, хочу ще розказати основні правила загартування, і я сподіваюсь, що ви їх запам’ятаєте.
— Головним девізом, закликом чи правилом у загартуванні є таке сполучення слів: Поступовість, Систематичність, Дозованість, Індивідуальність, Різноманітність, Відновлення.
V. Домашнє завдання
— Зараз діти запишемо домашнє завдання, а потім , якщо у нас ще залишиться час, трохи пограємо.
1) Прочитати параграф 7 (ст. 71-73).
2) Дати письмово відповіді на питання на сторінці 73.
VI. Підсумки уроку
— Щоб цікаво підвести підсумки уроку, пропоную розгадати кросворд (роздати роздрукывки з кросвордом). Як бачите головне слово-підказка у вас є – це Здоров’я. Зараз по черзі будемо відповідти на питання до кросворду, а потім звіримо наші відповіді з відповідями на слайді. Готові? Почали.
|
З |
а |
й |
м |
а |
т |
и |
с |
ь |
|||
Г |
і |
п |
о |
д |
и |
н |
а |
м |
і |
я |
|
|
|
С |
о |
н |
ц |
е |
м |
|
|||||
Л |
і |
к |
а |
р |
||||||||
|
С |
п |
о |
р |
т |
|
||||||
В |
у |
х |
а |
|||||||||
я |
з |
и |
к |
|||||||||
1. Кожний ранок обливатись і зарядкою… (займатись)
2. Як називається наслідок недостатньої фізичної активності? (Гіподинамія)
3. Геліотерапія — це загартовування чим: сонцем чи водою? (сонцем)
4. Хто людей з біди рятує
І хвороби всі лікує –
Призначає процедури
І таблетки і мікстури? (Лікар)
5. Бокс, хокей, бобслей, футбол,
Сноуборд і волейбол…
Стадіон, басейни, корт —
Об’єднало слово… (спорт)
6. Дві дірочки голови усе чують навкруги.
А нам треба відгадати, як їх будемо називати. (Вуха)
7. Лежить колода серед болота, не гниє, не іржавіє. (Язик)(Слайд 29)