Розробка майстер-класу журналістики "Жургаки інтерв’юента"

Про матеріал
Розробка майстер-класу "Жургаки інтерв’юента». Можна використовувати керівникам гуртка журналістики та викладачам курсу "Медіаграмотності"
Перегляд файлу

Майстер – клас «Жургаки інтерв’юента»

Обладнання: ноутбук, проектор, дошка для презентацій, ручки (10 шт.), бумага А4 (20 аркушів), капелюх та фішки, «Пам’ятка інтерв’юера»                                (за кількістю присутніх)

 

Хід заняття

І. Знайомство у вигляді інтерв’ю – презентації респондента від першої особи (Я…).

Усі учасники діляться на пари ( парування відбувається з незнайомцями). За дві хвилини потрібно дізнатися про співрозмовника якомога більше змістовної інформації, щоб мати можливість потім присутніх з ним познайомити.

Але спочатку теоретичне питання:

  • https://school-cj.org/images/a/Zhurnalystyka_4.jpgЯкий жанр журналістики називають інтерв’ю?

Інтерв'ю́ (англ. interview) — це бесіда, вибудована за певним планом через безпосередній контакт інтерв'юера з респондентом з обов'язковою фіксацією відповідей. У журналістиці є самостійним жанром, що представляє суспільно вагому новину у вигляді відповідей особи на запитання журналіста.

Отже, знайомство! ( юнкори презентують своїх опонентів).

-Чи важко бути інтерв’юером? Чому ні? Чому так? Думки різні. Зараз я надам декілька порад для вдалого інтерв’ю. 

  • Жургаки для інтерв’юера.
  • Попереднє дослідження
    • Проведіть попереднє дослідження перед інтерв’ю, якщо це можливо. Вивчіть досьє на людину, в якої братимете інтерв’ю. Опрацюйте документи, які дозволять глибше розібратися в проблемі й вимагатимуть додаткових уточнень.
    • Після цього ви зможете сформулювати запитання так, щоб вони якомога ближче торкалися теми. Це також допоможе вам більше дізнатися про людину, в котрої ви братимете інтерв’ю.
  • Підготуйте декілька вступних запитань
    • Якщо ви заготуєте кілька основних запитань, це вам може знадобитися. Бо зекономить час і збереже спрямованість інтерв’ю.
    • Під час підготовки запитань слід чергувати закриті (на які можна відповісти тільки ТАК чи НІ) та відкриті запитання (на них зазвичай відповідають у довільній формі).
  • Приклад добре підготованих записів для інтерв’ю
  • Вступні запитання або запитання «для розігріву»

Запитуйте їх на початку, щоб респондент відчув себе комфортно, бо ж це прості й не особисті питання.

  • Як я можу вас представити? (повне ім’я, посада). Чи можу я вказати ваші дані в статті?

Переконайтеся в тому, що ім’я записане без помилок, навіть якщо воно не складне.

  • Де ви навчались?
  • Які матеріали ви використовуєте і чому саме ці?
  • Головні запитання інтерв’ю

Це та частина, де ви отримуєте найбільш цікаву й корисну інформацію.

  • Як би ви описали значимість вашої роботи для інших людей?
  • Що на вас вплинуло або надихнуло?
  • Як війна вплинула на теми й вибір аудиторії, якій ви адресуєте своє мистецтво?
  • Яку роль у вашому суспільстві відіграють художники?
  • Заключні запитання

Зазвичай це та частина бесіди, коли ви ставите найскладніші та викривальні запитання, одночасно з фінальним запитанням (див. нижче).

  • Ваші критики стверджують, що ви не так уже й далеко відійшли від вуличних художників чи простих ілюстраторів. Як можете відповісти на цю критику?
  • Що ще ви можете додати або вважаєте за потрібне повідомити читачам?
  • Відео «Приклад початку інтерв’ю» 

Ведення інтерв’ю

Попередьте, що ви журналіст

У багатьох ситуаціях це очевидний факт, проте не завжди. Особливо це актуально під час інтерв’ю в режимі онлайн. Попередити важливо з точки зору етичної та професійної позиції.

Дайте респонденту знати, якщо ви чи інший журналіст будете використовувати камеру для фото- чи відеозапису – щоб не застати респондента зненацька чи непідготовленим. В деяких місцях потрібен дозвіл на проведення зйомки чи запису аудіо.

Почніть з загальних питань

В залежності від обсягу вільного часу важливо розпочати з простих, мало не безневинних запитань. Допоможіть людині прийти до тями до того, як ви почнете задавати емоційно складніші чи гострі запитання. Це допоможе людям дещо про вас дізнатися.

Контролюйте процес інтерв’ю

Іноді очікування у інтерв’юйованих інші, ніж у вас. Політики часто намагаються повернути напрямок обговорення на потрібну їм тему. Звичайні громадяни, не знайомі з процесом інтерв’ю, часто говорять про речі, які не мають відношення до теми. І хоч ви мусите бути люб’язні, однак суворо контролюйте інтерв’ю.

Не підганяйте респондента

Водночас із необхідністю контролю за темпом інтерв’ю також важливо дати людям завершити думку. Іноді люди намагаються хоча б щось сказати під час незручної паузи, буває, більше, ніж треба.

Досліджуйте і прояснюйте

Іноді респондентам не дуже вдається чітко висловити свою думку. Іноді вони старанно уникають відповідей. В такому разі ви можете запитати по-іншому. Часом це допомагає сформулювати відповідь за респондента як варіант підтвердження відповіді: «отже, ви говорите про те, що…»

Відео «Як ставити додаткові питання»

Поставте додаткові запитання

Не будьте надто зациклені на підготовлених питаннях і протоколюванні заміток, інакше можете забути поставити додаткові запитання. Іноді найціннішу інформацію можна отримати від запитань, які ви не планували.

Делікатні запитання - наостанок

Репортеру треба бути жорстким. Ви маєте задати важкі питання й отримати на них відповіді. Правильна стратегія для цього – зберегти найнапруженіші запитання для завершальної частини інтерв’ю. У підсумку, у вас все-таки збережеться шанс підготувати свій матеріал, навіть якщо суб’єкт інтерв’ю розсердиться на ваші надто прямі запитання й відмовиться відповідати на них.

Завершення інтерв’ю

Закінчити інтерв’ю двома запитаннями – це завжди хороша ідея:

  • «Чи маєте ще щось, що б хотіли сказати?»

Це хороша можливість для вашого джерела надати вам інформацію, яка важлива для нього/неї, чи відповісти на запитання, які ви не збиралися задавати.

  • «Чи можу я зв’язатися з вами, якщо в мене виникнуть додаткові питання? »

Це дозволить вам завершити матеріал в тому випадку, якщо ви або редактор вважатимете за потрібне щось уточнити або якщо історія матиме розвиток і вам буде потрібна на це відповідь.

І наприкінці інтерв’ю не забудьте подякувати своєму гостю і ще раз представити його читачам, слухачам, глядачам.

  • Картинки по запросу мудрая соваПохожее изображениеДілимося на дві команди: «Сова» та «Слон», бо саме ці тварини уособлюють мудрість та велич і розум. Спробуймо себе справжніми ін терв’юерами: вам надано попередню (коротку) інформацію про респондента. Завдання кожної команди «розговорити» цю особу, поставивши їй якомога змістовніші питання, які придумуєте й записуєте на аркушах паперу спільно командою, щоб познайомити з нею оточуючих. 5 хвилин на підготовку. Користуймося пам’яткою, яка є у кожного на столі.

Пам’ятка інтерв’юера

Необхідно пам'ятати:

  • Підготуйтеся до інтерв’ю. Заздалегідь зберіть інформацію про співбесідника, а також про проблему, яку хочете з ним обговорити. Підготуйте кілька запитань.
  • З самого початку зробіть запас запитань дещо більший, ніж видається необхідним.
  • Якщо інтерв’ю охоплює різну тематику, згрупуйте запитання за тематичними блоками.
  • Розставте пріоритети в питаннях і визначте, яку найбільш важливу інформацію вам треба отримати від респондента.
  • Найбільші проблеми інтерв’ю: обмежений час та складний респондент, котрий неохоче відповідає на запитання.
  • Під час інтерв’ю ви насамперед повинні дізнаватися про факти й думки.
  • Намагайтеся створити для респондента комфортні умови.
  • Інтерв’ю може перетворитися на переговори, якщо респондент почувається некомфортно або ж не має бажання щось вам розповідати.
  • Як журналіст ви маєте бути непохитним і доброзичливим.
  • Іноді респондент, відповідаючи «без коментарів» або ж даючи надто загальну, розпливчату відповідь, ставить себе в невигідне становище. Ви можете йому про це нагадати.
  • Ваш сюжет стане цікавішим, якщо інтерв’ю включатиме думки людей з протилежними точками зору.
  • Свої особисті забобони слід відсунути вбік й намагатися ставити об’єктивні запитання, які відображають широкий спектр думок.
  • Не варто благоговіти перед відомим та авторитетним гостем.
  • Не можна обманювати аудиторію, свідомо уникаючи незручних для співрозмовника тем та задаючи надто спрощені запитання.
  • Важливо пам’ятати, що ведучий не зобов’язаний вступати в полеміку. Він насамперед журналіст, який представляє інтереси глядачів, а не прокурор, слідчий чи психіатр.
  • Знову хочу запитати чи важко бути інтерв’юером? (відповіді учасників)

ІІ. Рефлексія

Сподіваюся, що майстер-клас вам сподобався і ви отримали корисну інформацію  як стати справжнім інтерв’юером. Тому без зайвих зусиль дасте відповіді на питання.

Контрольні запитання до заняття:

Питання 1. Що ви можете зробити, якщо ваш респондент неохоче вступає в діалог? (Відповідей декілька)

  1. Швидше перейти до більш важливих питань.
  2. Спитати, чому співбесідник такий мовчазний, і запитати, як це можливо виправити.
  3. Публічній персоні можна сказати й те, що відповідь «без коментарів» виставить його в непривабливому світлі.
  4. Всі перелічені варіанти.

Питання 2. Правильно чи Ні: Якщо респондент неохоче відповідає на важливе запитання, то замість відмови від інтерв’ю варто сформулювати запитання по-іншому й намагатися знайти правильний курс.

Питання 3. Що з перерахованого нижче НІКОЛИ не можна робити під час інтерв’ю? (Одна відповідь)

  1. Перечекати мовчки незручний момент.
  2. Пояснити, про що сюжет.
  3. Наприкінці інтерв’ю запитати респондента, чи він/вона має ще щось, що б хотів/ла додати?

Питання 4. Хороше інтерв’ю відрізняється від звичайної розмови (Одна відповідь):

  1. Чітким розподілом ролей.
  2. Наявністю визначеної теми розмови.
  3. Більш формальним характером спілкування.
  4. Більш чіткими часовими рамками розмови.
  5. Всі варіанти правильні.

Ви - справжні молодці!

 Дякую за увагу!

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
2 листопада 2021
Переглядів
694
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку