Майстер – клас «Жургаки інтерв’юента»
Обладнання: ноутбук, проектор, дошка для презентацій, ручки (10 шт.), бумага А4 (20 аркушів), капелюх та фішки, «Пам’ятка інтерв’юера» (за кількістю присутніх)
Хід заняття
І. Знайомство у вигляді інтерв’ю – презентації респондента від першої особи (Я…).
Усі учасники діляться на пари ( парування відбувається з незнайомцями). За дві хвилини потрібно дізнатися про співрозмовника якомога більше змістовної інформації, щоб мати можливість потім присутніх з ним познайомити.
Але спочатку теоретичне питання:
Інтерв'ю́ (англ. interview) — це бесіда, вибудована за певним планом через безпосередній контакт інтерв'юера з респондентом з обов'язковою фіксацією відповідей. У журналістиці є самостійним жанром, що представляє суспільно вагому новину у вигляді відповідей особи на запитання журналіста.
Отже, знайомство! ( юнкори презентують своїх опонентів).
-Чи важко бути інтерв’юером? Чому ні? Чому так? Думки різні. Зараз я надам декілька порад для вдалого інтерв’ю.
Запитуйте їх на початку, щоб респондент відчув себе комфортно, бо ж це прості й не особисті питання.
Переконайтеся в тому, що ім’я записане без помилок, навіть якщо воно не складне.
Це та частина, де ви отримуєте найбільш цікаву й корисну інформацію.
Зазвичай це та частина бесіди, коли ви ставите найскладніші та викривальні запитання, одночасно з фінальним запитанням (див. нижче).
Ведення інтерв’ю
Попередьте, що ви журналіст
У багатьох ситуаціях це очевидний факт, проте не завжди. Особливо це актуально під час інтерв’ю в режимі онлайн. Попередити важливо з точки зору етичної та професійної позиції.
Дайте респонденту знати, якщо ви чи інший журналіст будете використовувати камеру для фото- чи відеозапису – щоб не застати респондента зненацька чи непідготовленим. В деяких місцях потрібен дозвіл на проведення зйомки чи запису аудіо.
Почніть з загальних питань
В залежності від обсягу вільного часу важливо розпочати з простих, мало не безневинних запитань. Допоможіть людині прийти до тями до того, як ви почнете задавати емоційно складніші чи гострі запитання. Це допоможе людям дещо про вас дізнатися.
Контролюйте процес інтерв’ю
Іноді очікування у інтерв’юйованих інші, ніж у вас. Політики часто намагаються повернути напрямок обговорення на потрібну їм тему. Звичайні громадяни, не знайомі з процесом інтерв’ю, часто говорять про речі, які не мають відношення до теми. І хоч ви мусите бути люб’язні, однак суворо контролюйте інтерв’ю.
Не підганяйте респондента
Водночас із необхідністю контролю за темпом інтерв’ю також важливо дати людям завершити думку. Іноді люди намагаються хоча б щось сказати під час незручної паузи, буває, більше, ніж треба.
Досліджуйте і прояснюйте
Іноді респондентам не дуже вдається чітко висловити свою думку. Іноді вони старанно уникають відповідей. В такому разі ви можете запитати по-іншому. Часом це допомагає сформулювати відповідь за респондента як варіант підтвердження відповіді: «отже, ви говорите про те, що…»
Відео «Як ставити додаткові питання»
Поставте додаткові запитання
Не будьте надто зациклені на підготовлених питаннях і протоколюванні заміток, інакше можете забути поставити додаткові запитання. Іноді найціннішу інформацію можна отримати від запитань, які ви не планували.
Делікатні запитання - наостанок
Репортеру треба бути жорстким. Ви маєте задати важкі питання й отримати на них відповіді. Правильна стратегія для цього – зберегти найнапруженіші запитання для завершальної частини інтерв’ю. У підсумку, у вас все-таки збережеться шанс підготувати свій матеріал, навіть якщо суб’єкт інтерв’ю розсердиться на ваші надто прямі запитання й відмовиться відповідати на них.
Завершення інтерв’ю
Закінчити інтерв’ю двома запитаннями – це завжди хороша ідея:
Це хороша можливість для вашого джерела надати вам інформацію, яка важлива для нього/неї, чи відповісти на запитання, які ви не збиралися задавати.
Це дозволить вам завершити матеріал в тому випадку, якщо ви або редактор вважатимете за потрібне щось уточнити або якщо історія матиме розвиток і вам буде потрібна на це відповідь.
І наприкінці інтерв’ю не забудьте подякувати своєму гостю і ще раз представити його читачам, слухачам, глядачам.
Пам’ятка інтерв’юера
Необхідно пам'ятати:
ІІ. Рефлексія
Сподіваюся, що майстер-клас вам сподобався і ви отримали корисну інформацію як стати справжнім інтерв’юером. Тому без зайвих зусиль дасте відповіді на питання.
Контрольні запитання до заняття:
Питання 1. Що ви можете зробити, якщо ваш респондент неохоче вступає в діалог? (Відповідей декілька)
Питання 2. Правильно чи Ні: Якщо респондент неохоче відповідає на важливе запитання, то замість відмови від інтерв’ю варто сформулювати запитання по-іншому й намагатися знайти правильний курс.
Питання 3. Що з перерахованого нижче НІКОЛИ не можна робити під час інтерв’ю? (Одна відповідь)
Питання 4. Хороше інтерв’ю відрізняється від звичайної розмови (Одна відповідь):
Ви - справжні молодці!
Дякую за увагу!
1