Розробка містить цікаві відомості, ігрові моменти, ребуси, загадки, прислів'я, повчальні правила у віршованій формі.
Тема. Наш друг-велосипед
Мета: розширити поняття про поведінку під час їзди на велосипеді. Розвивати навички поведінки на дорозі. Виховувати увагу, вміння поводитися серед людей, любов до рідного міста
Хід бесіди:
І. Організація класу
ІІ. Повідомлення теми
Загадка
Ясним ранком повз дороги
На траві блищить роса.
По дорозі їдуть ноги
Та біжать два колеса.
У загадки є секрет:
Що це? Мій... (велосипед).
Велосипед
Маю я велосипед!
Поспішаю уперед –
Натискаю на педалі:
Нумо, швидше!
Нумо, далі!
Кури, гуси і коти,
Розбігайся хто куди!
Повороти дуже вдалі!
Нумо, швидше!
Нумо, далі!
От причепа, от пристав!
Не злякаєш: “Гав! Гав! Гав!”
Аж у вухах вітер свище:
Нумо далі!
Нумо швидше!
Аж каміння з-під коліс!
От я майстер! Вище ніс!
Хто сказав, що я малий ще?
Нумо далі!
Носа вище!..
Як це сталось?..
Що за диво?..
Чом я носом у кропиві???
Олеся Овчар
Велосипед
Мій новий велосипед,
Ніби вітер мчить вперед.
Увесь день гасає,
Втоми він не знає.
Он який чудовий
Мій товариш новий.
Поміркуй! Що спільного і чим відрізняються предмети,
зашифровані у ребусах 1(велосипед) та 2 (автомобіль). Одна
відмінність заховалася у ребусі 3 (бензин).
Велосипед винайшли раніше, ніж мотоцикл і аавтомобіль. Близько 500 років тому видатний учений, винахідник художник Леонардо да Вінчі той самий, що придумав креслення ліфта зробив креслення велосипеда. Але ніхто його не зумів виготовити.
А перші велосипеди дуже відрізняються від сучасних. Вони були дерев’яними і більше нагадували самокат. У 19 столітті інженер Драйз у Німеччині зробив бігову машину, схожу на велосипед. Педалей у нього не було. Той хто їхав, відштовхувався від землі ногами, а потім піджимав їх і їхав за інерцією. Шин і ланцюгової передачі також ще не було. Через деякий час придумали педалі,якими крутили переднє колесо, що було набагато більшим від заднього. Пізніше зробили триколісний велосипед, але колеса залишилися дерев’яними. А називалися велосипеди дуже по чудернацькому: і костотряс, і павук.
Як ви думаєте, чому велосипед мав назву костотряс? (Колеса були дерев’яними і на твердій дорозі, на камінні дуже трясло)
Павуком називали велосипед, у якого спереду було велике металеве колесо з багатьма тонесенькими спицями, яке нагадувало павутину.
Тепер велосипед зручний, легкий і красивий. Сьогодні велосипеди є на будь-який смак — дитячі, жіночі, спортивні, дорожні, кладені, водяні, вантажні, циркові, на двох. У світі існує понад 15 тисяч різних моделей. Є велотрактор, за допомогою якого можна виконувати деякі сільськогосподарські роботи на городі чи в саду. Є всюдиходи, на яких їздять по землі і плавають по воді. Існує навіть велобатискаф, яким водолаз подорожує по морському дну.
Сьогодні ми з вами відправимось в уявну подорож нашим містом. Подорожувати ми будемо зі смайликами, як ви вже напевно здогадалися, на велосипеді. В кінці нашої мандрівки, виконавши усі завдання, разом із смайликами ви зможете скласти пазл.
Але перед тим як сісти на велосипед і виїхати за межі свого двору необхідно дізнатися важливі правила. Що ж рушаймо!
Смайлик 1. На двох колесах хочеш мчати?
Потрібно правила всі знати!
Запам’ятай: кататись слід,
Як маєш чотирнадцять літ,
І за кермом велосипеда
Не поспішай, немов торпеда!
Смайлик 2. Всі дороги і газони
Мають і свої закони.
На газонах ростуть квіти,
Щоб могли ми всі радіти.
Їхати на газон не смій
Ти й велосипедик твій!
Смайлик 3. На трьох колесах для маляток
Велосипедів є багато.
Кататись можеш,безперечно,
Ти у місцях лише безпечних.
Смайлик 4. Якщо їде вас багато,
То усі повинні знати:
Один за одним , спина в спину,
Крути педалі без упину.
Смайлик 1. Ти на конику рогатім
Не смій до транспорту чіплятись!
Й на тротуар тебе не просять, –
Проїжджої частини досить!
Смайлик 2. Велосипед – це друг твій славний,
Завжди має бути справним.
Як твій коник барахлить –
Краще вдома хай стоїть.
Ремонтуй його ретельно,
Почекати – не смертельно!
Смайлик 3. Не чіпляй довкола клунки,
Подарунки і пакунки,
На багажнику вози
Невеликі вантажі.
Смайлик 2. А ще, мій друже, пам’ятай
Міцно руль в руках тримай.
Не випускай ані на мить
Якщо хочеш довго жить.
Хороше правило. І далі:
Не знімай ти ніг з педалей.
Смайлик 3.
Два колеса і дві педалі.
Лечу вперед в безмежні далі.
Та з рук керма не випускаю,
Бо правила дорожні знаю.
Фізкультхвилинка
Раз, два! Час вставати.
Будемо відпочивати.
Три, чотири! Присідаймо —
Швидко втому проганяймо.
П’ять, шість! Засміялись.
Взад – вперед понахилялись.
Зайчик сонячний до нас
Завітав у вільний час.
Будемо бігати, стрибати,
Щоб нам зайчика впіймати.
Прудко зайчик утікає
І промінчиками грає.
Сім, вісім! Час настав
Повертатися до справ
Наша подорож розпочнеться від арки Вінницького центрального парку культури та відпочинку імені М.Горького, який був заснований ще у 1936 році. Від нього веде спеціальна велосипедна доріжка. Виконай завдання та отримай першу частину пазла. Отже, проклади маршрут від парку до дитячого майданчика у лісопарку.
Пам’ятай, що рухаємось ми лише по велосипедний доріжці.
(За роботу Смайлик вручає дітям першу частину пазла)
Велосипедист повинен керуватися попереджувальними знаками і правилом: на перехресті рівнозначних доріг завжди пропускати транспортні засоби, які наближаються справа, незалежно від напрямку його руху.
Разом із Смайликом ми під’їхали до Вінницького обласного академічного музично-драматичного театру імені М.К.Садовського і тут наші юні актори нагадають вам про знаки, необхідні для велосипедистів
Сценка: з одного боку сцени виходить Знак 3.8, а з другого — два хлопчики їдуть тихенько на дитячих велосипедах і розмовляють між собою.
Смайлик
Ой, Петрику, поглянь на знак!
Він їхать нам забороняє.
Велосипедів аж ніяк
На ту дорогу не пускає.
Петрик
Подумаєш, який там знак!
Не треба так на них зважати!
Смайлик
Ні, Петрику, не можна так, Ці знаки треба поважати.
І щоб не трапилось біди,
Ми не поїдемо під нього.
Петрик
Ну, а тепер скажи куди?
На іншу їдемо дорогу?
Смайлик
Давай поїдемо туди,
Де нам кататися є змога,
І там не трапиться біди,
Бо спеціальна є дорога.
Розвертаються і їдуть по сцені.
Знак 3.8.
Ну, що й казати, молодці,
Хоч, правда, Петрик гоноровий.
Та все ж слухняні діти ці,
А Смайлик взагалі чудовий!
Знак виходить, а Смайлик і хлопчик продовжують їздити по сцені. Їм назустріч виходить наказовий Знак 4.12 і зупиняється.
Смайлик
Глянь-но, Петрику, на знак!
З ним знайомий здавна.
Тут кататись нам, ось так,
Тут доріжка славна!
То ж давай, щодуху мчи,
Тут кататись можна.
Ну, а знаки підучи,
Буде менш тривожно!
Знак 4.12 Дорожні правила вивчай,
Їх треба зазубрити!
Ніколи їх не забувай,
Щоб у безпеці жити!
(За роботу юні актори отримують другу частину пазла)
Гра “Подорож на велосипеді часу”
На велосипеді можна швидко дібратися до будь-якої частини нашого міста. Проте, сьогодні Смайлик запрошує всіх побувати в минулому і побачити, який вигляд мали деякі відомі усім нам будівлі багато років тому. Подорожувати ми будемо на велосипеді часу. Для того, щоб потрапити в минуле потрібно дати відповіді на питання Смайлика. За роботу ви отримаєте частинку пазла.
Як називають машину, яка рухається завдяки силі їздця? |
У віці 14 р. |
Як називається знак у голубому крузі із зображенням велосипеда?
|
Гальма і кермо |
Як називається знак у крузі, облямованому червоним кольором, із зображенням велосипеда?
|
Велосипед і фігура людини |
Що зображує наказовий знак “Доріжка для пішоходів і велосипедистів?”
|
Рух на велосипедах заборонено |
Які деталі велосипеда обов’язково треба перевіряти перед виїздом?
|
Доріжка для велосипедиста
|
У якому віці водій велосипеда має право рухатися по дорозі? |
Велосипед
|
(За роботу діти отримують третю частину пазла)
Робота у парах “Вулицями рідної Вінниці”
А тепер попрацюйте у парах. Розгадайте ребуси і дізнайтеся назви вулиць нашого міста.
Стань юним дослідником: дізнайся чи є на них спеціальні доріжки для велосипедистів.
(Вулиця Пирогова названа на честь Мико́ли Іва́новича Пирого́ва — відомого хірурга і педагога. Це одна з найдовших вулиць Вінниці (8 км), яка проходить повз садибу Миколи Пирогова.)
(Вулиця Замостянська)
(Вулиця Архітектора Артинова названа на честь першого головного архітектора міста Вінниці. Протягом 1900 - 1917 років усі нові громадські будівлі Вінниці, перші інженерні мережі та мости, нові храми, будинки, кінотеатри та чисельні особняки, нові вулиці, сквери та бульвари, а також заводи міста були споруджені за проектами або під керівництвом Григорія Артинова. Його найвідоміші споруди
(Вулиця Соборна – головна вулиця міста)
(За роботу діти отримують четверту частину пазла)
Тестування
Виберіть правильні відповіді.
Чи потрібні права (спеціальна картка) на водіння велосипеда?
а) Так; б) ні.
Перевірка справності велосипеда включає:
а) гальмо; б) фари;
в) кермо; г) миття велосипеда.
Їздити на велосипеді по проїжджій частині можна з:
а) 18 років; б) 10 років;
в) 14 років; г) 16 років.
Небезпечно кататися на велосипеді проїжджою частиною:
а) не тримаючись за кермо;
б) особам від 14-річного віку;
в) з несправним гальмом;
г) знявши ноги з педалей.
(За роботу діти отримують п’яту частину пазла)
Гра « Склади прислів'я»
Разом із смайликами складіть та поясніть прислів'я
Їдь тихо — облишиш лихо.
Найкращий маршрут той, який найбезпечніший.
Тихіше їдеш далі будеш.
(За роботу діти отримують шосту частину пазла)
Складання пазла (карта Вінниці).
Підсумок уроку
– Що вам відомо про велосипед?
– Чим він відрізняється від інших транспортних засобів?
– Чи повинен велосипедист знати правила дорожнього руху?
– А чи треба їх дотримуватися?