Розробка позакласного заходу"Тиждень математики"

Про матеріал
Розробка тижня математики містить дидактичні матеріали,що стимулюють розвиток творчого потенціалу здобувачів освіти засобами математики ,інтерактивних методик , цікавих фактів про математиків, походження математичних знаків.
Перегляд файлу

C:\Users\дом\Documents\77777.jpg

 

Тиждень    математики.

 

 

        План проведення тижня математики.

 

Понеділок.

  1. Лінійка «Урочисте відкриття тижня математики.»
  2. Математична вікторина.

Вівторок.

  1.  Лінійка « Походження математичних знаків.»
  2. Аукціон знань.

Середа.

  1. Лінійка « Біографічні мініатюри.»
  2. Конкурс  художників.

Четвер.

  1. Лінійка « Цікаві факти з життя математиків.»
  2. Математичний бій.

П’ятниця.

  1. Лінійка « Юні математики.»
  2. Цікава математика.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Урочисте відкриття тижня


В залі висять плакати із висловами:
« Математику вже тому треба вивчати, що вона розум до ладу приводить»
М. В. Ломоносов
« Мова природи – мова математики»
Г. Галілей
« Математика – це мова, на якій говорять всі точні науки»
М. І. Лобачевський
« Математика – гімнастика розуму»
А. Суворов
« В математиці є своя краса, як в живопису і поезії»
М. Жуковський
1 – й учень
Увага! Увага! Увага!
Сьогодні будем, друзі, з вами
Царицю всіх наук вітать,
Так можем гордо і по праву
Ми математику назвать.
2 – й учень
Наук на світі є багато.
Їх навіть важко полічить.
Та нам їх треба добре знати,
Щоб Всесвітом оволодіть.
3 - й учень
Наука – знайдені алмази,
Вугілля, золото і мідь,
В руках людей могутній лазер
І сотні скошених угідь.
4 – й учень
Наука нам допомагає
Ракети в космос запускать
І будувати всюдиходи,
Щоб грунт на Місяці вивчать.
5 – й учень
До різних ми наук охочі.
Нехай ведуть нас до вершин,
А зараз ми сказати хочем
« Наш математиці уклін!»

  1. Математика
    Ти визнана давно главою всіх наук –
    Потрібна нам ти скрізь, завжди і всюди,
    Без математики ми нині, як без рук.
    З тобою з казки дійсність творять люди.
    Освоївши тебе – рвемося у політ,
    Створили вже розумні ми машини,
    Штурмуємо космічний світ
    І різних фактів визнаєм причини.
    З тобою – підкоряємо природу,
    З тобою ми невпинно ростемо,
    На благо рідного народу
    Твої досягнення ми віддамо.
  2. Доповідь « Математика – цариця всіх наук»
  3. Доповідь « Короткі відомості з історії математики»
    А) алгебра;
    Б) геометрія.

  4. Цей тиждень, друзі, досить особливий
    Час інтелекту, мрій, думок , змагань,
    Ми славимо усіх наук царицю
    І розум свій покажем без вагань.
    Згадаєм нині формулу Герона,
    Яку ти вже не раз писав,
    Згадаєм також і Ньютона,
    Біном якого пізнавав.
    Хай в пам'яті воскресне Архімед,
    Що за творіння славлений велике,
    Відомий всім згадається Вієт,
    Що формулу рівнянь зумів відкрити.
    Відомий обдарований Декарт –
    Творець координатної системи.
    І Лобачевський – всіх учених брат,
    Та скульптор геометрії – Коперник.
    І нині славний Чебишов – титан,
    Софія Ковалевська – наша прима.
    Могутній їм даровано талант,
    Їх розум – непохитна брила.
    Думок великих та ідей творці,
    Що рід людський виношував століття,
    Крізь бурі перейшовши дні важкі,
    Переживуть тепер тисячоліття.
    Запам'ятай, що Гаусс всім сказав:
    « Є математика – царицею наук»
    І недаремно він заповідав
    Творити в вогнищі робіт і мук.
    Безмежна роль її у відкритті законів,
    У створенні машин – повітряних, земних,
    І було б важко нині без Ньютонів,
    Що дала нам історія до наших днів.
    Нехай не станеш Піфагором ти,
    Яким у мріях вирости бажаєш.
    Та будеш ти людиною завжди
    І Україну вславиш добрими ділами.
     

 


 

  1. Математична  вікторина
    5 клас
    1. Сума років трьох братів дорівнює 21.
    Чому вона буде дорівнювати через 6 років?

2. Замість того, щоб відняти 15, Петрик додав 15.
На скільки його результат відрізняється від правильного?

      3. Яка остання цифра добутку 274 х 392 х 973?

4. Чи завжди правильна рівність а : а?

5. Скільки існує двозначних чисел?

6 клас
1. Два батька й два сини з'їли на сніданок 3 яйця, причому кожен з'їв по одному. Як це могло статися?

      2.Дівчинка має стільки ж братів, скільки й сестер, а в хлопчика
      братів немає. Скільки в цій сім’ї хлопчиків і дівчаток?

3.Маємо два бідони на 4 і 5 літрів. Чи можна відміряти ними 3 літра води і як саме?

4. Зустрілись троє друзів і вирішили зіграти в шахи. Домовились, що кожен з кожним зіграє один раз. Скільки було зіграно партій?

5. Як записати число 100, використовуючи лише п’ять одиниць?

7 клас
1. До міста їде мотоцикліст, а назустріч йому – 2 легкових, 3 вантажних автомобілі і 1 велосипедист. Скільки автомобілів їде до міста?

2. Два туристи пройшли за день 34 км. Скільки кілометрів пройшов кожний, якщо вони йшли з однаковою швидкістю?

3. Назвіть число, яке не впливає на суму і число, що не впливає на добуток.

4. Скільки буде, коли 10 поділимо на половину?

5. Знайдіть значення виразу

( 2389586 + 64472891)х(5657429 – 5657429) : 564832028

8 клас
1. Опівночі йшов дощ. Чи можна ждати сонячної погоди через 2 доби?

2. Автомобіль долає відстань від міста А до міста В за 1 год 20 хв.
Зворотній шлях він робить за 80 хв. Як це пояснити?

3.100 синиць за 100 днів з’їдають 100 кг зерна. Скільки зерна з’їдять за 10 днів 10 синиць?

4. Скільки разів зустрічається цифра 8 від 1 до 100?

6. Професор лягає спати о 8 год вечора, а будильник заводить на 9 ранку.
Скільки професор спатиме?

9 клас
1. На березі 5 гілок. На кожній гілці по 5 яблук.
Скільки яблук на березі?

2. П’ять в квадраті – 25, десять в квадраті – 100.
А чому дорівнює кут в квадраті?

3.Екіпаж, до якого запрягли трьох коней, проїхав
за 1 год 15 км. З якою швидкістю рухався один кінь?

4. Що потрібно додати до квадрата різниці двох чисел,
щоб одержати квадрат їх суми?

6. Рівність 101 – 102 = 1 неправильна. Переставте одну цифру так,
щоб вона стала правильною.


            Походження   математичних    знаків.

 

  Ви тільки подумайте, скільки було розв’язано прикладів за всі роки навчання. Скільки років, додаючи, віднімаючи, множачи й ділячи, ви бачили перед собою ці знаки: « +»; « -»; «∙»; «:». А чи замислювалися ви про те, звідки прийшли до нас і що означали від самого початку?

     Насправді, походження знаків, які використовуються в арифметиці і алгебри, не завжди можна точно встановити. Існує думка, що знаки «+» і «-» виникли внаслідок торговельної практики. Виноторговець рисками зазначав, скільки мір вина він продав із барила. Доливаючи в барило нові запаси, він перекреслював стільки рисок, скільки мір він поновлював. Подейкують, сааме так і виникли знаки додавання і віднімання в XV столітті. До цього доданки довгий час записували один поруч з іншими без жодного знака між ними. На початку XV століття для позначення дії додавання використовували початкову букву латинського слова « plus» - латинську букву «р»; вона і означала додати. Але незабаром загальні визнання здобув знак  «+».

      Існує також інша правдоподібна версія, що пояснює появу цього знаку. Замість «а плюс в» (латинською «а et в ») писали «а і в». Оскільки слово «et» або «і», доводилося писати часто, то його стали скорочувати до літери «t», що в решті-решт обернувся на відомий нам знак «+».

       Однак не можна сказати, що спеціальні знаки для позначення арифметичних дій вигадали європейські математики. Ще давні єгиптяни позначали додавання спеціальним знаком- малюнком ніг, що крокують. Назва «доданок» уперше зустрічається в роботах математиків ХІІІ століття, а поняття «сума» отримало сучасне тлумачення лише в ХV столітті.

        Для позначення віднімання в Греції у ІІІ столітті до нашої ери використовували перевернути грецьку літеру  псі. Італійські математики користувалися для цього літеру мю,що є першою буквою в слові «мінус». У ХVІ столітті для позначення дії віднімання почали використовували відомий нам знак «-».

        Для позначення дії множення лея кіз європейських математиків в ХVІ столітті вживали букву «М», що була першою в латинському слові, яке означало збільшення, множення- мультиплікація ( до речі, саме від цього слова походить відоме вам слово «мультфільм».

         У ХVІІ столітті деякі математики почали позначати множення косим хрестиком, а решта вживали для цього крапку.

        У XVІ – ХVІІ століттях у вживанні символів не було однаковості. Лише наприкінці  ХVІІІ століття більшість математиків стали вживати для цього крапку « ∙», але часом використовують і косий хрестик  «×».

 Знаки  множення стали загальновідомими завдяки авторитету Готфріда Вільгельма Лейбніца, видатного німецького математика. Довгий час у Європі добуток називали сумою множення. Назва «множник» згадується в роботах ХІ століття, а «множене» - у ХІІІ столітті.

     Упродовж тисячиліть дію ділення не позначали знаками. ЇЇ просто називали і записували словами. Індійськи математики першими стали позначати ділення початковою літерою назви цієї дії – «Д».   

Араби ввели для позначення ділення риску. У ХІІ столітті її запозичив у арабів італійський математик Фіббоначі, він також перший скористався терміном «частка». Знак «:» (двокрапка) для позначення ділення стали вживати наприкінці ХVІІ століття.

          Рівність  у різні часи позначали по-різному і словами, символами. Зручний і зрозумілий зараз знак «=» увійшов до загального вжитку у ХVІІІ столітті. А запропонував його в 1557 році англійський автор підручник Ребер Рікорд. Цей знак також став загальноприйнятий завдяки Г. В. Лейбніцу.

 

 

 

        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                  

  

 

 

 

 

 

Аукціон знань!

Ученим можеш ти не бути, але ерудитом бути зобов’язаний!!!

Класно вважати себе всезнайкою, блиснути в компанії чимось новим і викликати подив оточуючих. Перевір себе нашою вікториною. Запиши відповіді і принеси їх вчителю математики, при вдалому проходженні вікторини ти отримуєш бали.

Перший правильно відповів на всі питання отримує приз!

Питання:

1. У якому європейському місті знаходиться пам’ятник нулю?
2. Назвіть «математичні» рослини.
3. У які «цифри» люди одягаються?
4. Які цифри «пишуть» льотчики в небі?
5. Яка цифра широко відома у світовій політиці – та ще з епітетом «велика»?
6. Цифра в класному журналі – це …
7. Яке число можна знайти в кожному автомобільному бензобаку?
8. Над яким підприємством можна побачити вивіску з написом «СТО»?
9. Без чого не можуть обійтися мисливці, барабанщики і математики?
10. Що відрізняє один поїзд від іншого з погляду математика?
11. Який математичний знак нагадує рух губ верблюда, коли він жує жуйку?
12. Як називається математичне вираз типу а: а в спортивних іграх?
13. Що є в кожного слова, рослини і рівняння?
14. Чому дорівнює колісна формула армійського восьміколесного вантажівки КамАЗ-6350?
15. Назва якої держави ховається в математичному вираженні а??
16. Який математичний закон, відомий всім з молодших класів, став популярною прислів’ям?
17. Яку формулу прославили Фанхіо, Лауда, Сенна, Прост, Шумахер?
18. Які чоловічі імена мають «математичне» походження?
19. Яка шкільна приналежність зможе відвезти вас куди завгодно?
20. У якому слові можна знайти цілий метр букв О?
21. Яка цифра завжди катається в електричці?
22. Яка цифра красується в центрі кожної вітрини?
23. Що спільного у числа і слова?
24. Локоть людини є старовинної мірою довжини, а яка частина людини служить одиницею часу?
25. Яку математичну фігуру прикрашають діамантами?
26. Якою геометричною фігурою названа любов в одній дуже відомій пісні?
27. Емблемою якого автомобіля є чотири кільця?
28. Які геометричні фігури дружать із сонцем?
29. Яка геометрична фігура потрібна для покарання дітей?
30. Які геометричні фігури є у нас в роті?
31. На який кут повертається солдат за командою «кругом»?
32. Яку форму має президентський кабінет у Білому домі США?
33. Які «математичні» сузір’я ви знаєте?
34. Яку геометричну фігуру прикріплюють до лацкана костюмів випускників вузів?
35. Як називається географічне кільце?
36. А як називають військово-історичне кільце?
37. Яка дуга увійшла в історію 20-го століття?
38. На якій фігурі заснована форма будь-якої сніжинки?
39. Яку форму мають соти бджіл і ос, осередки очей комах?
40. Яку країну Європи її жителі називають «наш шестикутник»?
41. Складання карти якої країни отримало назву «Велике тригонометричне дослідження»?
42. Яка об’ємна геометрична фігура дуже боляче кусається, іноді зі смертельним результатом?
43. Географічний конус – це …
44. Вічнозелений конус – це …
45. Яку математичну фігуру носять на голові чоловіка?
46. Багатогранник з Єгипту – це …
47. Обманний фінансовий багатогранник – це …
48. Назвіть «геометричний» вид тополі.
49. Яку форму мають бульйонні кубики?
50. Яку форму має рятувальний круг?
51. Назвіть музичну міру довжини.
52. Ім’я який казкової героїні походить від назви одиниці вимірювання довжини?
53. Яка домашня птиця добре знає і дуже часто називає одиницю вимірювання земельної площі, що дорівнює 10 000 м2?
54. Назвіть міру для лиха і родзинок.
55. Як називається перпендикуляр до рейок?
56. Які тварини мають вісь симетрії?
57. Які дві букви кожне ребро геометричного тіла зроблять дорогоцінним?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             Біографічні  мініатюри.

Ньютон.

      Різдвянної ночі 1672 року в Англії в родині фермера середньої руки зчинився переполох, але народився хлопчик такої величини, що його можна було скупати в пивному кухолі.  22 роки потому, під час великої чуми 1664 -1665 років, цей юнак, щойно отримавши в Кембриджі звання бакалавра мистецтв, повернувся до свого рідного села Вулстроп. Упродовж 2 років він встиг установить, що білий колір можна розкласти на промені різних кольорів, сформулювати закон всесвітнього тяжіння, а потім вивести Кеплерівські закони руху планет. Цього юнака звали Ісаак Ньютон. Напис на його надгробку каже таке: «Нехай смертні радіють, що серед них жила така окраса людського роду.»

 

Лейбніц.

      Лейбніца знають як філософа, юриста, теолога, історика, винахідника, фізика, натураліста, геолога, хіміка, політика, мовознавця, логіка і математика. У математиці Лейбніц, за його власним словом, був самоуком. Він винайшов аналіз пізніш за Ньютона, але незалежно від нього Петро І, який під час своїх зустрічей із Лейбніцом у Німеччині консультувався з ним щодо освіти в Росії й створення Академії Наук у Петербурзі, присвоїв йому звання таємного радника юстиції російської служби.

 

Гаусс.

Гаусс напівжартома згадував, що навчився рахувати раніше, ніж говорити. У молодості він захоплювався мовознавством і математикою. Та у неповних 19 років він побудував за допомогою циркуля і лінійки правильний 17 – кутник і зробив вибір на користь математики. Інтереси Гаусса  охоплювали всі галузі математики, астрономії, фазики й геодезії. Учений, як з’ясувалося з його записників, передбачив багато відкритів, які перегодом зробили інші математики.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    

Матеріали для проведення конкурсу «Юний художник»

(для учнів 6-8 класів)
Фігура 1 «Вовк»
Точки:
1(0; 4) 6(8;-8) 11(-2;-8) 16(-10;4) 21(-4;8)

2(10; 2) 7(8;-3) 12(-2;-2) 17(-8; 4) 22( 0;4)

3(16; 0) 8(4;-2) 13(-6 ; 2) 18(-6; 6)

4(10; 0) 9(0;-2) 14(-9 ;2) 19(-6;8)

5(10;-8) 10(0;-8) 15(-10;3) 20(-4;6)
Фігура 2 «Пес»
Точки:
1(-2;7) 6(7; 3) 11( 4;-2) 16(-5;2)

2(-2;5) 7(7; 1) 12(-2;-2) 17(-7;2)

3(-1;7) 8(6;-1) 13(-2;-7) 18(-7;5)

4(-1;1) 9(6;-7) 14(-4;-7) 19(-3;5)

5(6;1) 10(4;-7) 15(-4;1) 20(-2;7)
Фігура 3 «Тюльпан»
Точки:
1(0,5;8) 5(1;1) 9(1;-5) 13(-2;2)

2(2;6) 6(1;-4) 10(1;-9) 14(-4,5;8)

3(5,5;8) 7(2;-2) 11(0;-9) 15(-1;6)

4(3;2) 8(0;6) 12(0;1) 16(0,5;8)


Фігура 4 «Кішка»
Точки:
1(4;6) 6(-2;-5) 11(-2;10) 16(1;6) 21(3;6)

2(4;-4) 7(-2;4) 12(-1;9) 17(1;5) 22(3,5;7)

3(2;-7) 8(-1;5) 13(1;9) 18(2;4) 23(4;6)

4(-1;-7) 9(-1;6) 14(2;10) 19(2;-5)

5(-1;-6) 10(-2;7) 15(2;7) 20(3;-4)
Фігура 5 «Золота рибка»
Точки:
1(10;-6) 7(-10;3) 13(0;11) 19(6;0) 25(11;-1)

2(8;-6) 8(-5;3) 14(0;4) 20(8;-2) 26(9;-3)

3(2;-4) 9(-10;9) 15(1;5) 21(9;0) 27(10;-4)

4(0;-1) 10(-4;7) 16(3;5) 22(9;-1) 28(10;-6)

5(-2;-2) 11(-3;11) 17(1;3) 23(10;0)

6(-4;-2) 12(-1;8) 18(1;0) 24(10;-1)
Фігура 6 «Ключ»
Точки:
1(-1;5) 5(5;0) 9(7;-2) 13(6;-7) 17(-9;5)

2(-1;4) 6(6;-1) 10(8;-3) 14(-3;2) 18(-9;6)

3(-2;3) 7(7;0) 11(6;-5) 15(-4;1) 19(-6;9)

4(3;-2) 8(8;-1) 12(7;-6) 16(-5;1) 20(-5;9)

           

Цікаві факти з життя математиків.

  • Відомий польський математик Гую Штейнгауз жартома стверджує, що існує закон, який формулюється так: « Математик це зробить краще». Це значить, що коли доручити двом особам, одна з яких є математиком, виконати незнайому їм роботу, то результат завжди буде таким: математик виконує її краще.
  • Одного разу нудний аспірант довів свого керівника до того, що той сказав йому: «Ідіть і розробіть побудову правильного многокутника зі 65537 сторонами. Аспірант вийшов, щоб повернутися з потрібною побудовою через 20 років, яка зберігається в архівах у Геттінгені.
  • Відомий математик Боссю помирав, бувши без пам’яті. Ніхто з його рідних  не міг домогтися відповіді на жодне питання. Увійшов друг умираючого. Йому пояснили стан справи. «Зачекайте, я змушу його відповісти. Скажи – но мені, друже, який квадрат дванадцяти ?» - «Сто сорок чотирим,» - відповів Боссю. Це були останні його слова.
  • У Ньютона було дві кішки, які звикли рано вранці будити свого хазяїна. Щоб обидві кошки – велика і маленька – могли вибігати на подвір'я, не турбуючи його, учений пропиляв у дверях два отвори, які відповідали розмірам тварин. Коли наступного дня він доповів про це сусідові, той зауважив, що достатньо було б і одного отвору: «Справді! – вигукнув Ньютон – Амені це й на думку не стало.»
  • Відомому математику Остроградському спала на думку якась незвичайно приваблива математична ідея в ту мить, коли він йшов однією з вулиць Петербургу. Тоді він почав списувати формулами те, що вважав за чорну дошку, призначену для запису обчислень. Зненацька дошка стала від нього віддалятися. З’ясувалося, що це була карета. Здивований математик гукав услід візнику: «Стривай! Куди ж ти поспішаєш? Ще трошки!»  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Математичний  бій
  •  
    У змаганні беруть участь 2 команди. Бали підраховує компетентне незалежне журі.
    І.Розминка
    Кожна команда отримує 10 запитань протягом 2 хвилин. Відповідати слід негайно, або пропускати і казати «далі». За правильну відповідь – 1 бал.
    Запитання для 1 команди
    1. Числа, які використовуються при лічбі? (натуральні)
    2. Прямі, які не перетинаються? (паралельні)
    3. Кут, менший за 90? (гострий)
    4. Чотирикутник, у якого протилежні сторони паралельні? (паралелограм)
    5. Частина прямої, яка має початок і не має кінця? (промінь)
    6. Відрізок, що сполучає вершину трикутника із серединою протилежної сторони? (медіана)
    7. Скільки кілограмів в 1 центнері? (100)
    8. Найбільша хорда у колі? (діаметр)
    9. Скільки нулів у числі «мільйон»? (6)
    10. Одне яйце варять 4 хвилини. Скільки хвилин варять 6 яєць? (4)
    Запитання до 2 команди
    1. Прямі, які перетинаються під кутом 90? (перпендикулярні)
    2. Чотирикутник, у якого тільки 2 сторони паралельні? (трапеція)
    3. Кут, більший за 90? (тупий)
    4. Чому дорівнює сума суміжних кутів? (180)
    5. Перпендикуляр, опущений з вершини трикутника до його протилежної сторони? (висота)
    6. Скільки нулів у числі «мільярд»? (9)
    7. Трикутник, у якого дві сторони рівні? (рівнобедрений)
    8. Відрізок, що сполучає центр кола з точкою на хорді? (радіус)
    9. Скільки центнерів в 1 тонні? (10)
    10. Трійка коней пробігла 15 км. Скільки кілометрів пробіг кожен кінь? (15)
    ІІ. Підказки
    Команди по черзі відгадують по два слова. Ведучий формулює три підказки, за якими слід відгадати, про що йдеться. Після першої і другої підказок – 3 с на відповідь. Після третьої – 5 с для остаточної відповіді. Якщо слово відгадано після першої підказки – 3 бали, після другої – 2 бали, після третьої – 1 бал.
    Підказки для 1 – ї команди:
    1. За це знижують оцінку.
    2. Відмінники їх роблять рідко.
    3. На них вчаться. (помилки)
    Підказки для 2 – ї команди
    1. Запам’ятати їх усі не можливо.
    2. За ними обчислюють.
    3. Їх багато у довідниках. (формули)
  • ІІІ. Продовжіть ряд.
    Цей тур письмовий. Команди отримують по 10 послідовностей слів, до кожного з яких необхідно дописати ще одне слово, яке підходить за змістом.
    Час виконання – 2 хв. Відповіді здаються журі. За кожну правильну відповідь нараховуються 1 бал.
    Ряд слів
    1. Доба, година, хвилина …
    2. Квадрат, трапеція, прямокутник …
    3. 25, 36, 49 …
    4. Раціональні, цілі, дійсні, …
    5. Тонна, кілограм, грам …
    6. Лінійка, косинець, циркуль …
    7. Гострий, тупий, прямий …
    8. Діаметр, радіус, центр …
    9. Арифметика, інформатика, алгебра …
    10. Клавіатура, мікрофон, миша …
    ІV Усна лічба
    Членам кожної команди роздаються картки з цифрами від 1 до 5 з комою. Гравці повинні вишикуватися так, щоб утворилася відповідь на запитання.
    Завдання для 1 команди
    15,15 + 19,1
    73,5 : 6
    Завдання для ІІ команди
    19,16 + 6,15
    92,4:7
    V. Конкурс капітанів.
    Капітан кожної команди за 1 хвилину складає із слова «ДИСКРИМІНАНТ» якомога більше слів. За кожне слово – 1 бал.
    Журі підбиває підсумки, визначає команду – переможницю.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                       « Юні   математики.»

  • В історії математики траплялись випадки, коли зовсім маленькі діти демонстрували математичні здібності. Розповімо про деяких з них.

                                          ***                ***

  •       Французький учений   ХVІІ століття Блез Паскаль почав цікавиться математикою в такому ранньому віці, що батько заборонив синові цим займатись. Та,увійшовши через деякий час до дитячої кімнати, побачив, що хлопчик зосереджено розглядає якийсь рисунок із прямих ліній та кіл.
  •         З’ясувалось, Що маленький Блез самостійно знайшов доведення перших теорем геометрії Евкліда й думав над тим, як довести наступну теорему. У шістнадцятирічному віці юнак довів твердження, яке й дотепер вивчають у вищих навчальних закладах і називають теоремою Паскаля. 

                                                      ***

  •        Паскаль сконструював першу обчислювальну машину, написав кілька робіт з арифметики, алгебри й узагалі зробив великий внесок у математичну науку.

                                           ***                   ***

  •        Французький математик  Алексіс Клеро, який жив у ХVІІІ  столітті, написав свою першу наукову працю на тринадцятому році життя, а у 18 років став науковим співробітником Паризької академії наук.                  

                                                       ***

             

  •        Угорський математик Л. Поша у 12 років здивував відомого вченого Ердеша. Ердешу за допомогою складних математичних операцій удалось довести, що коли взяти кілька натуральних, які йдуть поспіль, і відібрати з них більше половини, то серед відібраних чисел обов’язково будуть два взаємно простих числа. Наприклад, із чисел 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 візьмемо 2, 4, 5, 6, 8, 9, 12, тобто сім чисел. За цієї ситуації числа 4 та 9 є взаємно простими. І які б сім натуральних чисел ми не вибрали з дванадцяти чисел, що йдуть поспіль, хоча б два з них обов’язково будуть взаємно простими.
  •        Ердеш запропонував хлопчикові довести це твердження. Той подумав усього півхвилини і відповів: « Але ж із цих чисел два обов'язково будуть сусідніми, а сусідні числа не можуть мати спільних дільників, окрім 1». Досвідчений учений був вражений таким кмітливим рішенням.
  •         Адже справді, оскільки ми беремо більше половинти всіх чисел, то не може бути такого, що між будь – якими двома з них є число, яке ми не взяли. Отже. Два сусідніх числа знайдуться обов’язково!

                              ***                   ***

  •           Математичні здібності дуже рано виявились у французького математика Еваріста Галуа, якмй прожив лише 21 рік і загинув під час дуелі, влаштованої поліцією. У ніч перед дуеллю Галуа написав лист своєму другові, у якому виклав власні міркування. Довгий час учені не розуміли ідей загиблого юнака, аж так вони випереджали свій час. Але коли нарешті зібрались у нього неопублікованих у світовій математиці. І хоча з дня його загибелі минуло понад 150 років, у науці й дотепер говорять про «поля Галуа» та «групи Галуа».       

                                                     ***

  •          Французький математик Бертран у дев’ятирічному віці навчався алгебри й геометрії в доволі оригінальний спосіб. Його дядько керував курсами з підготовки юнаків в одному з найвідоміших вищих навчальних закладів Франції -  Політехнічній школі. Юний Бертран відвідував заняття на цих курсах, не зважаючи на те, що наймолодший зі слухачів був принаймні вдвічі старшим за нього. Викладачі не звертали уваги на хлопчика, однак він розумів геть усе, про що йшлося в класі. У 10 років, після серйозних іспитів, Бертрана було зараховано на ці курси.

                                                        ***

  •         Надзвичайні здібності виявив у дитинстві один із найвизначніших англійських математиків ХІХ століття Гамільтон. У віці 10 років він вивчив геометрію, прочитавши латинське видання дуже складної книги Евкліда «Початки». Коли до його рідного міста приїхав неперевершений рахівник Кольбурн і виступав на естраді, то юний Гамільтон почав з ним змагатися і ні в чому йому не поступався. А в 13 років Гамільтон прочитав «Загальну арифметику», автором якої був один із найвидатніших англійських учених Ньютон, і вступив до університету. У 22 роки юнака було призначено професором університету.

                                                     ***

  •         З однією з найвідоміших жінок – математиків Софією Василівною Ковалевською в дитинстві стався дивний випадок. Коли в будинку її батька робили ремонт, на дитячу кімнату не вистачило шпалер. Отже, кімната простояла кілька років, обклеєна звичайним папером. Але завдяки щасливому збігові обставин на ньому були надруковані записи лекцій з вищої математики Михайла Васильовича Остроградського, одного з найвидатніших російських учених ХІХ століття з Петербурзької Академії наук.
  •       Аркуші, списані дивними, незрозумілими формулами, привернули увагу маленької Соні. Вона годинами просиджувалв біля цих стін, намагаючись збагнути порядок, у якому йшли аркуші, й прочитати написаний на них текст. Саме тому вигляд багатьох формул залишився в її пам’яті. Дівчинка також запам’ятала слова, що їх супроводжували, хоч і не могла тоді зрозуміти змісту. Та коли за кілька років п'ятнадцятирічна Соня брала перші уроки вищої математики, її викладач був страшенно здивований: дівчинка неймовірно швидко засвоїла дуже складні поняття.
  •        Згодом Софія Васидівна Ковалевська стала членом – кореспондентом Петербурзької Академії наук, написала низку чудових наукових праць, одну з яких було відзначено премією Паризької  Академії наук. Навіть зараз студенти – математики вивчають теорему Ковалевської й знайомляться з її дослідженнями про обертання  дзиґи. Але якщо в ХІХ столітті жінка – математик була рідкістю, то зараз нам відомі такі імена, як Поліна Яківна Кочіна й Ольга Олеквандрівна Ладиженськая.

                                                     ***

  •        На першому курсі університету свою наукову діяльність розпочав академік Андрій Миколайович Колмагоров, один із найвидатніших математиків ХХ століття.

                                                      ***

  •         Німецький математик Якоб Штейн до 18 років був пастухом і майже не знав грамоти. Але потім дуже швидко закінчив школу й університет, а у 29 років уже викладав математику й став членом Берлінської Академії наук.

                                                      ***

  •          Дуже рано виявились математичні здібності в майбутнього академіка Льва Семеновича Понтягіна, який втратив зір у 14 річному віці внаслідок вибуху. Пізніше він став одним із найвизначніших математиків.

                                                      ***

  •        Історії відомі випадки, коли математичні здібності виявляються не завжди рано. Видатний московський математик академік Микола Миколайович Лузін у школі аж ніяк не міг похвалитися успіхами в математиці. Його батькові навіть довелося запросити репетитора. Однак пізніше, коли Лузін познайомився з вищою математикою, він настільки захопився цією наукою, що незабаром став одним із найвидатніших учених.

    

                              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                      

Цікава математика

Потренуйте мізки, поворуши звивини.
Бути цікавим – це класно!
Уміти багато – це здорово!
Бути самим собою просто чудово!
А працювати з нами просто чудово!

Відповідай на питання вікторини і заробляй бал і повагу, а може бути захоплення!

1. Яка математична дію з клітинами забезпечує зростання органів живого організму?
– додавання;                   – віднімання;
– множення;                    – ділення.

2. Як називається відстань між двома позначками на вимірювальній шкалі?

– додавання;                       – віднімання;
– множення;                        – ділення.

3. Що виходить при діленні чисел?
- Частка;                             – Приватка;
- Громадка;                       – Колективка

4. Що потрібно брати з героїв, а також з усіх чесних, добрих і порядних людей?

- Задачу;                             – Приклад;
- Рівняння;                         – Систему рівнянь

5. Який результат арифметичної дії є солодким на смак?
– різниця;                            – сума;
– частка;                              – остача
.
6. Який математичний знак існує?

- Корінь;                               – Стебло;
- Лист;                                  – Квітка

7. Якому овочу математичний радикал (витяг кореня) є «родичем»?
– томат;                                 – огірок;
– редис;                                 – репа.

8. Формули якого множення вивчають на уроках математики в школі?
- Швидкісного;                    - Прискореного;
- Скороченого;                    - Фігурного

9. Що іноді роблять з персоналом підприємства?
- Спрощення;                        – Приведення подібних членів;
- Скорочення;                      – Винесення за дужки.

10. Як називається повторювана група цифр у записі нескінченної дробу?
- Тайм;                                     – Період;
- Раунд;                                   – Гейм

11. Як закінчується ця відоме прислів’я: «Ясно, як …»?

- Двічі два;                              – Тричі три;
- П’ятьма п’ять;                      – Шістьма шість.

12. Як називається відома картина російського живописця-передвижника Н. П. Богданова-Бельського?

- «Доказ теореми»;                   – «Обчислення за допомогою калькулятора»;
- «Лічба»;                                    – «Пробне тестування».

13. Що проводять, коли зіставляють або порівнюють одне явище з іншим, подібним?

- Перпендикуляри;                    – Паралелі;
- Похилі;                                      – Спіралі.

14. Яка геометрична фігура підробляє в цирку гімнастичним снарядом?

- Коло;                                           – Прямокутник;
- Ромб;                                           – Трапеція

15. Які геометричні фігури є спортивними гімнастичними снарядами?

- Кільця;                                         – Квадрати;
- Ромби;                                          – Трикутники.

16. Що є назвою музичного інструмента?

- Трикутник;                                 – Квадрат;
- Овал;                                            – Ромб

17. Яким математичним словом характеризують нетовариську, скритну людину?

- Прямолінійний;                    - Замкнутий;
- Пунктуальний;                     – Увігнутий.

18. Як називається щільна вовняна тканина з похилим рубчиком?

- Гіпотенуза;                    - Бісектриса;
- Медіана;                          – Діагональ

19. Як ще можна назвати багатокутник?

- Полігон;                        - Плац;
- Казарма;                        - Бліндаж

20. Яка планета немислима без кілець?

- Юпітер;                        - Марс;
- Венера;                        - Уран

21. Яка з цих геометричних фігур дала назву хвороби і кістки руки людини?

- Пряма;                            – Промінь;
- Відрізок;                        - Ламана

 

 

docx
Пов’язані теми
Математика, Позакласні заходи
Інкл
Додано
8 листопада 2022
Переглядів
1340
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку