Тиждень математики.
План проведення тижня математики.
Понеділок.
Вівторок.
Середа.
Четвер.
П’ятниця.
В залі висять плакати із висловами:
« Математику вже тому треба вивчати, що вона розум до ладу приводить»
М. В. Ломоносов
« Мова природи – мова математики»
Г. Галілей
« Математика – це мова, на якій говорять всі точні науки»
М. І. Лобачевський
« Математика – гімнастика розуму»
А. Суворов
« В математиці є своя краса, як в живопису і поезії»
М. Жуковський
1 – й учень
Увага! Увага! Увага!
Сьогодні будем, друзі, з вами
Царицю всіх наук вітать,
Так можем гордо і по праву
Ми математику назвать.
2 – й учень
Наук на світі є багато.
Їх навіть важко полічить.
Та нам їх треба добре знати,
Щоб Всесвітом оволодіть.
3 - й учень
Наука – знайдені алмази,
Вугілля, золото і мідь,
В руках людей могутній лазер
І сотні скошених угідь.
4 – й учень
Наука нам допомагає
Ракети в космос запускать
І будувати всюдиходи,
Щоб грунт на Місяці вивчать.
5 – й учень
До різних ми наук охочі.
Нехай ведуть нас до вершин,
А зараз ми сказати хочем
« Наш математиці уклін!»
2. Замість того, щоб відняти 15, Петрик додав 15.
На скільки його результат відрізняється від правильного?
3. Яка остання цифра добутку 274 х 392 х 973?
4. Чи завжди правильна рівність а : а?
5. Скільки існує двозначних чисел?
6 клас
1. Два батька й два сини з'їли на сніданок 3 яйця, причому кожен з'їв по одному. Як це могло статися?
2.Дівчинка має стільки ж братів, скільки й сестер, а в хлопчика
братів немає. Скільки в цій сім’ї хлопчиків і дівчаток?
3.Маємо два бідони на 4 і 5 літрів. Чи можна відміряти ними 3 літра води і як саме?
4. Зустрілись троє друзів і вирішили зіграти в шахи. Домовились, що кожен з кожним зіграє один раз. Скільки було зіграно партій?
5. Як записати число 100, використовуючи лише п’ять одиниць?
7 клас
1. До міста їде мотоцикліст, а назустріч йому – 2 легкових, 3 вантажних автомобілі і 1 велосипедист. Скільки автомобілів їде до міста?
2. Два туристи пройшли за день 34 км. Скільки кілометрів пройшов кожний, якщо вони йшли з однаковою швидкістю?
3. Назвіть число, яке не впливає на суму і число, що не впливає на добуток.
4. Скільки буде, коли 10 поділимо на половину?
5. Знайдіть значення виразу
( 2389586 + 64472891)х(5657429 – 5657429) : 564832028
8 клас
1. Опівночі йшов дощ. Чи можна ждати сонячної погоди через 2 доби?
2. Автомобіль долає відстань від міста А до міста В за 1 год 20 хв.
Зворотній шлях він робить за 80 хв. Як це пояснити?
3.100 синиць за 100 днів з’їдають 100 кг зерна. Скільки зерна з’їдять за 10 днів 10 синиць?
4. Скільки разів зустрічається цифра 8 від 1 до 100?
6. Професор лягає спати о 8 год вечора, а будильник заводить на 9 ранку.
Скільки професор спатиме?
9 клас
1. На березі 5 гілок. На кожній гілці по 5 яблук.
Скільки яблук на березі?
2. П’ять в квадраті – 25, десять в квадраті – 100.
А чому дорівнює кут в квадраті?
3.Екіпаж, до якого запрягли трьох коней, проїхав
за 1 год 15 км. З якою швидкістю рухався один кінь?
4. Що потрібно додати до квадрата різниці двох чисел,
щоб одержати квадрат їх суми?
6. Рівність 101 – 102 = 1 неправильна. Переставте одну цифру так,
щоб вона стала правильною.
Походження математичних знаків.
Ви тільки подумайте, скільки було розв’язано прикладів за всі роки навчання. Скільки років, додаючи, віднімаючи, множачи й ділячи, ви бачили перед собою ці знаки: « +»; « -»; «∙»; «:». А чи замислювалися ви про те, звідки прийшли до нас і що означали від самого початку?
Насправді, походження знаків, які використовуються в арифметиці і алгебри, не завжди можна точно встановити. Існує думка, що знаки «+» і «-» виникли внаслідок торговельної практики. Виноторговець рисками зазначав, скільки мір вина він продав із барила. Доливаючи в барило нові запаси, він перекреслював стільки рисок, скільки мір він поновлював. Подейкують, сааме так і виникли знаки додавання і віднімання в XV столітті. До цього доданки довгий час записували один поруч з іншими без жодного знака між ними. На початку XV століття для позначення дії додавання використовували початкову букву латинського слова « plus» - латинську букву «р»; вона і означала додати. Але незабаром загальні визнання здобув знак «+».
Існує також інша правдоподібна версія, що пояснює появу цього знаку. Замість «а плюс в» (латинською «а et в ») писали «а і в». Оскільки слово «et» або «і», доводилося писати часто, то його стали скорочувати до літери «t», що в решті-решт обернувся на відомий нам знак «+».
Однак не можна сказати, що спеціальні знаки для позначення арифметичних дій вигадали європейські математики. Ще давні єгиптяни позначали додавання спеціальним знаком- малюнком ніг, що крокують. Назва «доданок» уперше зустрічається в роботах математиків ХІІІ століття, а поняття «сума» отримало сучасне тлумачення лише в ХV столітті.
Для позначення віднімання в Греції у ІІІ столітті до нашої ери використовували перевернути грецьку літеру псі. Італійські математики користувалися для цього літеру мю,що є першою буквою в слові «мінус». У ХVІ столітті для позначення дії віднімання почали використовували відомий нам знак «-».
Для позначення дії множення лея кіз європейських математиків в ХVІ столітті вживали букву «М», що була першою в латинському слові, яке означало збільшення, множення- мультиплікація ( до речі, саме від цього слова походить відоме вам слово «мультфільм».
У ХVІІ столітті деякі математики почали позначати множення косим хрестиком, а решта вживали для цього крапку.
У XVІ – ХVІІ століттях у вживанні символів не було однаковості. Лише наприкінці ХVІІІ століття більшість математиків стали вживати для цього крапку « ∙», але часом використовують і косий хрестик «×».
Знаки множення стали загальновідомими завдяки авторитету Готфріда Вільгельма Лейбніца, видатного німецького математика. Довгий час у Європі добуток називали сумою множення. Назва «множник» згадується в роботах ХІ століття, а «множене» - у ХІІІ столітті.
Упродовж тисячиліть дію ділення не позначали знаками. ЇЇ просто називали і записували словами. Індійськи математики першими стали позначати ділення початковою літерою назви цієї дії – «Д».
Араби ввели для позначення ділення риску. У ХІІ столітті її запозичив у арабів італійський математик Фіббоначі, він також перший скористався терміном «частка». Знак «:» (двокрапка) для позначення ділення стали вживати наприкінці ХVІІ століття.
Рівність у різні часи позначали по-різному і словами, символами. Зручний і зрозумілий зараз знак «=» увійшов до загального вжитку у ХVІІІ столітті. А запропонував його в 1557 році англійський автор підручник Ребер Рікорд. Цей знак також став загальноприйнятий завдяки Г. В. Лейбніцу.
Аукціон знань!
Ученим можеш ти не бути, але ерудитом бути зобов’язаний!!!
Класно вважати себе всезнайкою, блиснути в компанії чимось новим і викликати подив оточуючих. Перевір себе нашою вікториною. Запиши відповіді і принеси їх вчителю математики, при вдалому проходженні вікторини ти отримуєш бали.
Перший правильно відповів на всі питання отримує приз!
Питання:
1. У якому європейському місті знаходиться пам’ятник нулю?
2. Назвіть «математичні» рослини.
3. У які «цифри» люди одягаються?
4. Які цифри «пишуть» льотчики в небі?
5. Яка цифра широко відома у світовій політиці – та ще з епітетом «велика»?
6. Цифра в класному журналі – це …
7. Яке число можна знайти в кожному автомобільному бензобаку?
8. Над яким підприємством можна побачити вивіску з написом «СТО»?
9. Без чого не можуть обійтися мисливці, барабанщики і математики?
10. Що відрізняє один поїзд від іншого з погляду математика?
11. Який математичний знак нагадує рух губ верблюда, коли він жує жуйку?
12. Як називається математичне вираз типу а: а в спортивних іграх?
13. Що є в кожного слова, рослини і рівняння?
14. Чому дорівнює колісна формула армійського восьміколесного вантажівки КамАЗ-6350?
15. Назва якої держави ховається в математичному вираженні а??
16. Який математичний закон, відомий всім з молодших класів, став популярною прислів’ям?
17. Яку формулу прославили Фанхіо, Лауда, Сенна, Прост, Шумахер?
18. Які чоловічі імена мають «математичне» походження?
19. Яка шкільна приналежність зможе відвезти вас куди завгодно?
20. У якому слові можна знайти цілий метр букв О?
21. Яка цифра завжди катається в електричці?
22. Яка цифра красується в центрі кожної вітрини?
23. Що спільного у числа і слова?
24. Локоть людини є старовинної мірою довжини, а яка частина людини служить одиницею часу?
25. Яку математичну фігуру прикрашають діамантами?
26. Якою геометричною фігурою названа любов в одній дуже відомій пісні?
27. Емблемою якого автомобіля є чотири кільця?
28. Які геометричні фігури дружать із сонцем?
29. Яка геометрична фігура потрібна для покарання дітей?
30. Які геометричні фігури є у нас в роті?
31. На який кут повертається солдат за командою «кругом»?
32. Яку форму має президентський кабінет у Білому домі США?
33. Які «математичні» сузір’я ви знаєте?
34. Яку геометричну фігуру прикріплюють до лацкана костюмів випускників вузів?
35. Як називається географічне кільце?
36. А як називають військово-історичне кільце?
37. Яка дуга увійшла в історію 20-го століття?
38. На якій фігурі заснована форма будь-якої сніжинки?
39. Яку форму мають соти бджіл і ос, осередки очей комах?
40. Яку країну Європи її жителі називають «наш шестикутник»?
41. Складання карти якої країни отримало назву «Велике тригонометричне дослідження»?
42. Яка об’ємна геометрична фігура дуже боляче кусається, іноді зі смертельним результатом?
43. Географічний конус – це …
44. Вічнозелений конус – це …
45. Яку математичну фігуру носять на голові чоловіка?
46. Багатогранник з Єгипту – це …
47. Обманний фінансовий багатогранник – це …
48. Назвіть «геометричний» вид тополі.
49. Яку форму мають бульйонні кубики?
50. Яку форму має рятувальний круг?
51. Назвіть музичну міру довжини.
52. Ім’я який казкової героїні походить від назви одиниці вимірювання довжини?
53. Яка домашня птиця добре знає і дуже часто називає одиницю вимірювання земельної площі, що дорівнює 10 000 м2?
54. Назвіть міру для лиха і родзинок.
55. Як називається перпендикуляр до рейок?
56. Які тварини мають вісь симетрії?
57. Які дві букви кожне ребро геометричного тіла зроблять дорогоцінним?
Біографічні мініатюри.
Ньютон.
Різдвянної ночі 1672 року в Англії в родині фермера середньої руки зчинився переполох, але народився хлопчик такої величини, що його можна було скупати в пивному кухолі. 22 роки потому, під час великої чуми 1664 -1665 років, цей юнак, щойно отримавши в Кембриджі звання бакалавра мистецтв, повернувся до свого рідного села Вулстроп. Упродовж 2 років він встиг установить, що білий колір можна розкласти на промені різних кольорів, сформулювати закон всесвітнього тяжіння, а потім вивести Кеплерівські закони руху планет. Цього юнака звали Ісаак Ньютон. Напис на його надгробку каже таке: «Нехай смертні радіють, що серед них жила така окраса людського роду.»
Лейбніц.
Лейбніца знають як філософа, юриста, теолога, історика, винахідника, фізика, натураліста, геолога, хіміка, політика, мовознавця, логіка і математика. У математиці Лейбніц, за його власним словом, був самоуком. Він винайшов аналіз пізніш за Ньютона, але незалежно від нього Петро І, який під час своїх зустрічей із Лейбніцом у Німеччині консультувався з ним щодо освіти в Росії й створення Академії Наук у Петербурзі, присвоїв йому звання таємного радника юстиції російської служби.
Гаусс.
Гаусс напівжартома згадував, що навчився рахувати раніше, ніж говорити. У молодості він захоплювався мовознавством і математикою. Та у неповних 19 років він побудував за допомогою циркуля і лінійки правильний 17 – кутник і зробив вибір на користь математики. Інтереси Гаусса охоплювали всі галузі математики, астрономії, фазики й геодезії. Учений, як з’ясувалося з його записників, передбачив багато відкритів, які перегодом зробили інші математики.
Матеріали для проведення конкурсу «Юний художник»
(для учнів 6-8 класів)
Фігура 1 «Вовк»
Точки:
1(0; 4) 6(8;-8) 11(-2;-8) 16(-10;4) 21(-4;8)
2(10; 2) 7(8;-3) 12(-2;-2) 17(-8; 4) 22( 0;4)
3(16; 0) 8(4;-2) 13(-6 ; 2) 18(-6; 6)
4(10; 0) 9(0;-2) 14(-9 ;2) 19(-6;8)
5(10;-8) 10(0;-8) 15(-10;3) 20(-4;6)
Фігура 2 «Пес»
Точки:
1(-2;7) 6(7; 3) 11( 4;-2) 16(-5;2)
2(-2;5) 7(7; 1) 12(-2;-2) 17(-7;2)
3(-1;7) 8(6;-1) 13(-2;-7) 18(-7;5)
4(-1;1) 9(6;-7) 14(-4;-7) 19(-3;5)
5(6;1) 10(4;-7) 15(-4;1) 20(-2;7)
Фігура 3 «Тюльпан»
Точки:
1(0,5;8) 5(1;1) 9(1;-5) 13(-2;2)
2(2;6) 6(1;-4) 10(1;-9) 14(-4,5;8)
3(5,5;8) 7(2;-2) 11(0;-9) 15(-1;6)
4(3;2) 8(0;6) 12(0;1) 16(0,5;8)
Фігура 4 «Кішка»
Точки:
1(4;6) 6(-2;-5) 11(-2;10) 16(1;6) 21(3;6)
2(4;-4) 7(-2;4) 12(-1;9) 17(1;5) 22(3,5;7)
3(2;-7) 8(-1;5) 13(1;9) 18(2;4) 23(4;6)
4(-1;-7) 9(-1;6) 14(2;10) 19(2;-5)
5(-1;-6) 10(-2;7) 15(2;7) 20(3;-4)
Фігура 5 «Золота рибка»
Точки:
1(10;-6) 7(-10;3) 13(0;11) 19(6;0) 25(11;-1)
2(8;-6) 8(-5;3) 14(0;4) 20(8;-2) 26(9;-3)
3(2;-4) 9(-10;9) 15(1;5) 21(9;0) 27(10;-4)
4(0;-1) 10(-4;7) 16(3;5) 22(9;-1) 28(10;-6)
5(-2;-2) 11(-3;11) 17(1;3) 23(10;0)
6(-4;-2) 12(-1;8) 18(1;0) 24(10;-1)
Фігура 6 «Ключ»
Точки:
1(-1;5) 5(5;0) 9(7;-2) 13(6;-7) 17(-9;5)
2(-1;4) 6(6;-1) 10(8;-3) 14(-3;2) 18(-9;6)
3(-2;3) 7(7;0) 11(6;-5) 15(-4;1) 19(-6;9)
4(3;-2) 8(8;-1) 12(7;-6) 16(-5;1) 20(-5;9)
Цікаві факти з життя математиків.
« Юні математики.»
*** ***
***
*** ***
***
*** ***
***
***
***
***
***
***
***
Цікава математика
Потренуйте мізки, поворуши звивини.
Бути цікавим – це класно!
Уміти багато – це здорово!
Бути самим собою просто чудово!
А працювати з нами просто чудово!
Відповідай на питання вікторини і заробляй бал і повагу, а може бути захоплення!
1. Яка математична дію з клітинами забезпечує зростання органів живого організму?
– додавання; – віднімання;
– множення; – ділення.
2. Як називається відстань між двома позначками на вимірювальній шкалі?
– додавання; – віднімання;
– множення; – ділення.
3. Що виходить при діленні чисел?
- Частка; – Приватка;
- Громадка; – Колективка
4. Що потрібно брати з героїв, а також з усіх чесних, добрих і порядних людей?
- Задачу; – Приклад;
- Рівняння; – Систему рівнянь
5. Який результат арифметичної дії є солодким на смак?
– різниця; – сума;
– частка; – остача
.
6. Який математичний знак існує?
- Корінь; – Стебло;
- Лист; – Квітка
7. Якому овочу математичний радикал (витяг кореня) є «родичем»?
– томат; – огірок;
– редис; – репа.
8. Формули якого множення вивчають на уроках математики в школі?
- Швидкісного; - Прискореного;
- Скороченого; - Фігурного
9. Що іноді роблять з персоналом підприємства?
- Спрощення; – Приведення подібних членів;
- Скорочення; – Винесення за дужки.
10. Як називається повторювана група цифр у записі нескінченної дробу?
- Тайм; – Період;
- Раунд; – Гейм
11. Як закінчується ця відоме прислів’я: «Ясно, як …»?
- Двічі два; – Тричі три;
- П’ятьма п’ять; – Шістьма шість.
12. Як називається відома картина російського живописця-передвижника Н. П. Богданова-Бельського?
- «Доказ теореми»; – «Обчислення за допомогою калькулятора»;
- «Лічба»; – «Пробне тестування».
13. Що проводять, коли зіставляють або порівнюють одне явище з іншим, подібним?
- Перпендикуляри; – Паралелі;
- Похилі; – Спіралі.
14. Яка геометрична фігура підробляє в цирку гімнастичним снарядом?
- Коло; – Прямокутник;
- Ромб; – Трапеція
15. Які геометричні фігури є спортивними гімнастичними снарядами?
- Кільця; – Квадрати;
- Ромби; – Трикутники.
16. Що є назвою музичного інструмента?
- Трикутник; – Квадрат;
- Овал; – Ромб
17. Яким математичним словом характеризують нетовариську, скритну людину?
- Прямолінійний; - Замкнутий;
- Пунктуальний; – Увігнутий.
18. Як називається щільна вовняна тканина з похилим рубчиком?
- Гіпотенуза; - Бісектриса;
- Медіана; – Діагональ
19. Як ще можна назвати багатокутник?
- Полігон; - Плац;
- Казарма; - Бліндаж
20. Яка планета немислима без кілець?
- Юпітер; - Марс;
- Венера; - Уран
21. Яка з цих геометричних фігур дала назву хвороби і кістки руки людини?
- Пряма; – Промінь;
- Відрізок; - Ламана