Позакласний захід з інформатики
на тему: «Проблеми штучного інтелекту»
Кривий Ріг
2023
Мета:
Форма проведення нестандартного уроку: Дебати.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання та наочність: дошка, комп’ютери з підключенням до мережі Інтернет, підручник, навчальна презентація, мультимедійний проектор.
Програмне забезпечення: браузер, офісні програми.
Хід уроку
І. Організаційна частина
ІІ. Психологічне налаштування учнів на роботу.
Сьогодні на уроці я хочу побажати, щоб ви проявили себе:
Щоб ми працювали спільно, адже лише спільна колективна робота допоможе досягти успіху.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Сьогодні інформаційні технології допомагають у багатьох повсякденних справах: у спілкуванні з близькими, покупках, розвагах, роботі й навчанні. Нам доволі звично бачити, як facebook впізнає нас на фото або як Google вгадує, яку рекламу нам показати, однак за цим стоять найсучасніші технології машинного навчання та аналізу великих обсягів даних.
IV. Вивчення нового матеріалу
Інтелект
Інтелект (лат. intellectus – відчуття, сприйняття, розуміння, розум) – здатність до пізнання і вирішення труднощів, яка об’єднує всі пізнавальні здібності людини: відчуття, сприйняття, пам’ять, уявлення, мислення.
Штучний інтелект
Штучний інтелект (англ. artificial intelligence) — це область інформатики, яка займається розробкою інтелектуальних комп’ютерних систем, інтелектуальних комп’ютерних програм, які імітують роботу людського розуму.
Такі інтелектуальні системи повинні виконувати творчі функції, мисленнєві операції, які традиційно вважаються прерогативою людини, — розуміння мови, уміння навчатися, здатність міркувати, робити висновки та передбачати, вирішувати проблеми тощо.
Проблематика штучного інтелекту
Улітку 1956 року в Університеті Дартмута у США пройшла перша робоча конференція науковців з проблематики штучного інтелекту. Саме тоді і з’явився сам термін «штучний інтелект».
Уважається, що штучний інтелект буде здатний проявляти поведінку, яка не відрізняється від людської. Так, один з основоположників теорії штучного інтелекту Алан Тьюрінг у своїй книзі «Чи може машина думати?» вважав, що машина стане розумною тоді, коли буде здатна підтримувати листування зі звичайною людиною, і та не зможе зрозуміти, що спілкується з машиною (так званий тест Тьюрінга). Тест уважається пройденим, якщо 30 % експертів не розпізнають штучний інтелект.
Уперше тест Тьюрінга було пройдено у 2014 році комп’ютерною програмою «Євген Гусман», яка імітувала розмову з 13-річним хлопчиком з Одеси (розробники В. Веселов та Є. Демченко — вихідці з Росії та України відповідно).
Існує кілька напрямів створення штучного інтелекту:
створення комп’ютерних систем, що імітують діяльність людини (наприклад, емоції, мовлення, жести, відчуття, творчість тощо);
створення комп’ютерних систем на основі використання біологічних елементів (наприклад, нейрокомп’ютер, біокомп’ютер);
створення комп’ютерних систем, які імітують логічне мислення людини на основі використання систем логічного програмування (наприклад, мови Пролог, Лісп та ін.);
створення комп’ютерних систем, які будуть так званими інтелектуальними агентами, що сприймають навколишній світ за допомогою датчиків і впливають на об’єкти в навколишньому середовищі за допомогою деяких механізмів.
Сьогодні дослідження в галузі штучного інтелекту орієнтовано на такі сфери використання:
І як бачимо, системи штучного інтелекту в наш час використовуються в різних сферах діяльності людини — на виробництві, у побуті, науці, медицині, освіті, у банківській сфері та торгівлі, управлінні та менеджменті, логістиці, на транспорті, у сільському господарстві тощо.
V. Дебати
А зараз ми за допомогою жеребкування сформуємо дві команди, одна буде виступати за розвиток штучного інтелекту, інша проти.
(Проводиться жеребкування)
Молодці, з командами все вирішено. А зараз прослухаємо правила дебатів:
1) Після оголошення питання у вас є 1 (одна) хвилина на підготовку.
2) Кожен учасник може відповідати лише на 1 (одне) розгорнуте питання.
3) Для відповіді дається максимум 4 (чотири) хвилини.
4) Відповідь повинна бути сформульована коректно, « Ви за? Чи проти?»
5) Під час виступу не можна заважати.
Всім все зрозуміло? Тож починаємо дебати.
Питання:
Молодці. Ви впоралися з завданням, і навели вагомі аргументи на підтримку і проти розвитку штучного інтелекту. А так як в нас залишився ще час то проведемо маленьку гру в стилі бліц-опитування.
Питання для бліц-опитування:
VІ. Підсумки уроку
Рефлексія
1. Під час уроку я
-дізнався…
-зрозумів…
-навчився…
2. Найбільше мені сподобалося…
3. На уроці найкраще в мене виходило…
4. Я мав (-ла) труднощі з…
5. Я хотів би ще дізнатися про…
VІІ. Домашнє завдання
Підручник Розділ 1. 7 ст. 30-36
VІІI. Оцінювання роботи учнів