Тема уроку: Атлас STEAM-професій
Освітньо – виховні завдання теми: створити комфортні умови для навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність, самостійність.
Урок розроблений для учнів 9-12 класів з порушеннями слуху, рекомендовано проводити у вигляді позакласного заходу під час тижня математики.
Навчальна мета:
⎯ дати учням поняття про поняття про STEAM-професії;
⎯ вчити користуватись сучасними гаджетами з навчальною метою; ⎯ показати необхідність математичних знань у будь—якій професії; ⎯ розв’язати задачі практичного характеру.
⎯ вчити розпізнавати знайомі слова слухо-зорово та розуміти їх логіко-граматичне навантаження.
Розвиваюча мета:
⎯ розвивати логічне мислення учнів через проведення таких операцій як аналіз та порівняння;
⎯ розвивати мовну і зорову пам’ять;
⎯ формувати правильну вимову;
⎯ словесну пам’ять і логічне мислення на матеріалі математичних термінів;
⎯ розвивати навички слухової уваги і слухового сприймання на матеріалі слів та словосполучень;
⎯ розвивати обчислювальні навички.
Виховна мета:
⎯ виховувати в учнів національну свідомість, любов до рідної країни та міста;
⎯ виховувати в учнів старанність, наполегливість, бажання творчо працювати;
⎯ виховувати культуру спілкування на уроці та охайність під час роботи в зошиті.
Коригуюча мета:
⎯ коригувати звуко вимову під час усного мовлення та відповіді учнів, які повинні бути сформовані у вигляді повних речень.
⎯ формувати вміння стежити за своєю мовою (за допомогою вчителя або самостійно);
⎯ розвивати слухове сприйняття, автоматизацію зчитування з губ;
⎯ удосконалювати мовленнєві вміння і навички розуміння усної (дактильної, жестової) мови вчителя і однокласників,
⎯ використовувати залишковий слух для корекції і правильного дотримання логічного і словесного наголоси при формулюванні визначень.
Міжпредметні зв’язки з українською мовою, інформатикою, фізикою.
Тип уроку: застосування отриманих умінь і навичок на практиці.
Обладнання: смартфони ( для виконання завдань вчителя) , мультимедійний пристрій ( для демонстрації презентації та завдань) , таблиці ( до задачі №1) , словники, довідники, текстові завдання, диференційовані завдання, роздатковий матеріал, ілюстративний матеріал, завдання на картках.
Використані інтернет-ресурси: kahoot.com, canva.com, quzziz.com, mentimeter, wordwallnet, learnis.ru
ПЛАН УРОКУ
І Організаційний момент.
ІІ Актуалізація опорних знань
1) Виконати гру у сервісі Kahoot.
2) Прочитати з губ назви професій та записати їх в зошит .
ІІІ Вивчення нового матеріалу
1) Переглянути презентацію та здійснити віртуальну подорож містом Запоріжжя.
2) Розв’язати дві задачі та записати їх в зошит ( вчитись користуватись QR-кодом).
ІV Закріплення знань
1) Виконати опитування ( у сервісі quzziz).
2) Рефлексія ( mentimeter)
V Підсумок уроку, пояснення домашнього завдання.( квест у сервісі )
ХІД УРОКУ
І ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
1. Повідомити тему та мету уроку ( написано на дошці та на першому слайді презентації, учні записують тему в зошит).
2. Ознайомити учнів з планом роботи на уроці ( звернути увагу на види роботи:
слухати, писати, виконувати, розв’язувати).
План.
1. Виконати завдання у kahoot.
2. Записати професії в зошит.
3. Здійснити віртуальну подорож містом Запоріжжя.
4. За допомогою смартфона знайти умови задач.
5. Розвязати три задачі ( в зошиті)
6. Виконати підсумкове опитування у сервісі quzziz
7. Записати висновки уроку в зошит.
ІІ АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Перед початком уроку вчитель пропонує учням пройти гру у сервісі Kahoot (питання у грі : обрати професію людини, яка зображена на картинці). Запропоновані ті професії, які найбільш актуальні для міста Запоріжжя та на яких може працювати людина з порушенням слуху: токар, водій, продавець, будівельник, кухар, столяр) гра ( посилання)
Взято https://zap.dcz.gov.ua/publikaciya/barometr-profesiy-21
Після виконання гри вчитель пропонує учням ознайомитися із словником професій (за фото на слайдах презентації) : продавець, токар, вчитель, кухар, , водій, будівельник, вчитель, перукар, столяр.
Учні отримують роздатковий матеріал, на якому зображені розглянуті професії та записують їх назви біля картинки. ( для учнів з порушенням слуху таке завдання необхідно, тому що в них працює наочно-зорове мислення)
ІІІ ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вступне слово вчителя: сьогодні ми з вами здійснимо віртуальну подорож Запоріжжям. Протягом уроку розглянемо декілька актуальних професій нашого міста, спробуємо визначити , якими вміннями та навичками потрібно володіти для кожної з них, розв’яжемо задачі, які повязані з цими професіями. Та наприкінці уроку дамо відповідь на запитання: потрібно вчити в школі математику для свого майбутнього життя чи не потрібно?
Починаємо нашу ексурсію. Уявіть себе гостем нашого міста. З чого починається будь-яка подорож? Правильно, з вокзалу. Отже, ви вийшли з залізничного вокзалу та зрозуміли,що дуже захотілось пити, куди ви підете? (вчитель вислуховує різні відповіді: кафе, магазин, заправка) . Все вірно,ви зайдете до магазину. І тут ми бачимо представника першої важливої професії для нашого міста – продавець та продавець-касир. Якщо біля касира є позначка «вухо», то це означає, що працює людина з вадами слуху.
Зробимо першу зупинку та розглянемо цю професію. Що потрібно знати та уміти для успішного оволодіння професією продавця та чи можна стверджувати, що це STEM-професія?
Абревіатура STEM розшифровується як наука (science), технологія (technology), інжиніринг (engineering) і математика (mathematics).
Взагалі, STEM-професія – вид трудової діяльності людини, який ґрунтується на використанні STEM-підходу як комплексу відповідних фахових компетенцій, набутих під час навчального процесу з використанням комп’ютерно орієнтованих методів, засобів та інструментів дослідження. Хоча напрямок STEM і набирає популярності, дотепер не існує спільної думки стосовно того, що означає, приміром, вираз «STEM-професія». Формально професію продавця-касира не можна віднести до таких сучасних STEM-професій. Розглянемо уважніше цю професію!
Продавець-касир – це людина, що працює і з грошима, і з людьми. А ще касир повинен вміти працювати із пластиковими картками, електронними грошима, знати контрольно-касові апарати та іншу обчислювальну техніку. Вміти відрізнити підроблені купюри від справжніх на око, бути акуратним та чесним під час грошових операцій тощо.
Вимоги до кандидата у продавці-касири: чесність; порядність; відповідальність; бажання працювати; стриманість; комунікабельність. Продавець повинен знати:
⎯ порядок виконання касових операцій;
⎯ правила розрахунку із споживачами;
⎯ порядок одержання, зберігання та видавання коштів.
Повинен уміти:
⎯ перевіряти справність електронного контрольно-касового апарату,
⎯ підраховувати вартість покупки, отримувати гроші, пробивати чек, видавати здачу;
⎯ усувати дрібні неполадки електронного контрольно-касового обладнання.
Після того, як учні ознайомились з основними вимогами до професії
продавця-касира, вчитель пропонує дати відповіді (так,ні) на наступні питання:
- чи потрібно вміти рахувати? (так)
- чи потрібно вміти працювати за комп’ютером? (так)
- чи потрібно вміти полагодити касовий апарат? (так)
- чи можна вважати професію продавця-касира частково
STEM-професією? ( вона вимагає знань з математики, технологій, інженерії )
Учням пропонується вирішити проблемну задачу, яка
може виникнути у роботі продавця.
Задача. ( учні по групах виконують завдання, група 2-3 учні)
Уявіть, що ви працівник магазину. Наприкінці місяця в магазині великі
знижки : «На всі товари знижка 30%!». Але до вас підходить молода людина, яка в школі погано вчилась та просить вас порахувати економію своєї покупки не у відсотках, а у гривнях. Список покупок пропонуєть учням знайти за QR-кодом.:
1 група |
2 група |
3 група |
4 група |
банан-77,31 грн |
масло – 68,99грн |
шоколад- 45,25 грн |
хліб-26,99 грн |
кава- 56,34грн |
печиво- 98,45 грн |
йогурт-25,43грн |
огірки- 25,56 грн |
сир- 98,36 грн |
чай- 25,52 грн |
хліб- 37,87 грн |
папір туалетний-54,99 грн |
Після того, як учні отримали завдання, вчитель пропонує розробити єдиний алгоритм рішення. Учні разом із вчителем розробляють алгоритм та вчитель записує його на дошці.Роздатковий матеріал містить додаткове завдання для учнів з порушеннями слуху: за картинкою встановити назву предмета.
Розв’язання:
1. Знайти суму всієї покупки – S ( для цього згадати правило додавання десяткових дробів).
2. Порахувати відсоток знижки: S•0,3
3. Записати відповідь в зошит.
Продовжимо нашу віртуальну подорож. Спочатку нам треба вирішити, як ми будемо подорожувати: пішки чи на автомобілі? Звичайно, ходити пішки дуже корисно, але наше місто дуже велике для подорожей без автомобіля, тому нам потрібен водій з автівкою.
І ось друга актуальна професія для міста Запоріжжя – водій. Розглянемо цю професію: що треба знати та уміти , щоб працювати водієм.
Професія водія є однією з найпоширеніших в країні. Водій є практично в кожній організації і компанії. Водії виконують різні функції: водії-кур'єри, водії-охоронці, таксисти, перевізники і багато що інше. Для водія немає вікових обмежень, головне - хороший зір (який перевіряється при планових медоглядах), наявність прав потрібної категорії і знання правил дорожнього руху. Крім усього, водій повинен мати хорошу пам'ять, так як необхідно орієнтуватися у великій кількості дорожніх знаків.
Крім управління автотранспортом, водій повинен вміти визначати і ліквідувати невеликі несправності, які можуть виникнути в дорозі. Водій зобов'язаний знати ПДР, правила і періодичність проведення робіт з техобслуговування і, зрозуміло, пристрій автомобіля.
Основні види діяльності водія це:
⎯ здійснення транспортних і пасажирських перевезень;
⎯ спостереження за показниками приладів (амперметра, покажчиків температури води і тиску мастила і так далі);
⎯ технічне обслуговування автомобіля (миття, заправка пальним і мастилом, змащування, огляд і ін.);
⎯ виявлення і усунення несправності в внаслідок поломки на дорозі; Після того, як учіні ознайомились з основними вимогами до професії водія, вчитель пропонує надати відповідь на наступні питання:
⎯ чи потрібно знати будову автомобіля? (так)
⎯ чи потрібно вміти ремонтувати автомобіль? (так)
⎯ чи потрібно володіти знаннями з математики? (так)
⎯ чи можна назвати професію водія STEM-професією? (можна, адже необхідно володіти знаннями з фізики, математики, елементарними знаннями інженерії) А для того,що переконатись у необхідності володіння водієм математичних навичок вчитель пропонує розв’язати наступну типову задачу.
Учні, користуючись смартфонами за QR-кодом отримують умову задачі.
Задача: в баку автомобіля 30 літрів бензину. Расход палива на кожні 100 км шляху складає 8 літрів. Чи вистачить палива автомобілю, якщо його швидкість дорівнює 80 км / год, а час у дорозі становить 5 годин?
Учні самостійно заповнюють пропуски в задачі:
Дано: Всього- ....літрів, t (час)= .....годин v(.......)= 80 км/год |
Розв'язання: 1) 80 ∙ 5 = ...... (км) –проїде автомобіль 2) Якщо на 100 км-8 л,то на 400 буде 8∙4=..... л |
Виходить, палива ....... вистачить. ( ? літра).
Отже,ми переконались, що водію треба володіти знаннями з математики та фізики.
Продовжуємо нашу подорож містом. Наступна зупинка – завод Мотор Січ.
Історія підприємства почалася у 1907 році та нараховує вже більше 100 років. Підприємство випускає авіаційні двигуни та газотурбінні установки. Продукція підприємства експлуатується на літаках і вертольотах різного призначення більш ніж у 120 країнах світу. На заводі багато робочих спеціальностей, які може обрати людина з вадами слуху. Ми зупинимось на професії-токар.
Токар - це фахівець, який займається механічною обробкою деталей з різноманітних матеріалів твердих порід (металу, пластмаси, дерева) за допомогою володіння навичками роботи на токарному верстаті. Спеціаліст токарної справи працює на верстатах, які в залежності від типу використовуваного матеріалу бувають металообробні і деревообробні.
Вимоги:
⎯ токар повинен володіти технічним мисленням та просторовою уявою;
⎯ у токаря повинна бути хороша підготовка з арифметики і геометрії, ⎯ мати знання в галузі фізики (механіка, електротехніка).
Після обговорення переваг та вимог до професії, вчитель пропонує учням надати відповідь на наступні питання:
- чи необхідно володіти знаннями з фізики для того,щоб обробляти різні матеріали? ( так, адже необхідно знати фізичні властивості деревини чи металу);
- чи необхідно вміння працювати за комп’ютером? ( так, адже сучасні станки мають цифрове управління);
- чи необхідно володіти знаннями з математики? (так, геометрії)
- чи можна назвати професію токаря STEM-професією? ( так, адже необхідні знання з фізики, хімії, інформатики, математики та володіти навичками інженерії).
Вчитель звертається до плану уроку і нагадує про ще необхідність розв’язати задачу, умову якої учні повинні скласти самостійно.
(працюють у групах по 2-3 учні) Кожній групі вчитель повідомляє про значення числа N
1) Щогодини токар виготовляв по 10 деталей, і всього виготовив 70 деталей.
Скільки годин він працював?
2) Щогодини токар виготовляв по 10 деталей, і всього виготовив 60 деталей.
Скільки годин він працював?
3) Щогодини токар виготовляв по 10 деталей, і всього виготовив 80 деталей.
Скільки годин він працював?
4) Щогодини токар виготовляв по 10 деталей, і всього виготовив 40 деталей.
Скільки годин він працював?
Хвилинка відпочинку. Слово вчителя: Увага!
⎯ Прошу підняти праву руку учнів, у кого токар працював 7 годин;
⎯ Прошу підняти ліву руку учнів, у кого токар працював 4 години;
⎯ Прошу підняти обидві руки учнів, у кого токар працював 8 годин
⎯ Прошу встати учнів, у кого токар працював 6 годин
⎯ Прошу стрибнути один раз учнів, у кого токар працював парну кількість годин
⎯ Прошу стрибнути два рази учнів, у кого токар працював непарну кількість годин.
Добре. Трішки відпочили та продовжуємо нашу подорож. Наступна зупинка школа «Джерело». Тут ми зустрічаємо наших вчителів та вихователів. Скажіть мені, чи працюють в школі люди з порушеннями слуху?
⎯ так: вчитель фізкультури Дмитро Леонідович ( обидві його доньки навчаються у школі), вчитель технологій Ірина Дмитрівна, вчитель образотворчого мистецтва Тетяна Арнольдівна, вихователі Наталія Віталіївна, Тетяна Валентинівна.
Вчитель задає питання класу: можна назвати професію вчителя STEM-професією?
Після обговорення вчитель разом з учнями приходить до висновку,що так, адже вчителю технологій треба вміти володіти комп’ютером, вміти працювати за станком, знати властивості різних речовин, виконувати розрахунки для виготовлення деталей або мати навички швеї: зняття мірок, виготовлення лекал для майбутнього виробу, розкрій тканини, волого-теплова обробка, настройка швейної техніки, пошиття виробів , підгонка і оздоблення одягу.
Отже, щоб після закінчення школи працювати в школі на посаді вчителя або вихователя, треба вже зараз добре вчитись .
А ми рушаємо знов у подорож нашим чарівним містом. Дивіться, скільки нового та красивого в Запоріжжі з'явилися за останні 10 років - житлових будинків, торгових центрів, парків відпочинку, бульварів. А хто це зробив? І тут нам зустрічається ще одна актуальна професія – будівельник.
Будівельники - це особливий народ, їм ми зобов’язані успіхом в грандіозних будівництвах і створенні найрізноманітніших будівельних об’єктів.
Будівельник будинків – це збірне поняття для декількох спеціальностей.
Умовно будівельних справ майстрів ділять на дві категорії.
1) Інженерно-конструкторські кадри: вони є організаторами всього процесу. На будь-якому об'єкті, що зводиться не обійтися без
інженера-будівельника. Це керівник проекту, на плечах якого лежить складання бюджету, підбір фахівців для проведення необхідних робіт, їх організація і координування. Цей вид діяльності передбачає наявність знань технічних норм і будівельних стандартів, проектуванні, геодезії. Фахівцю слід розбиратися в будівельних матеріалах і нових технологіях.
2) Виконавці: муляр (зводить і ремонтує будинки, мости та інші інженерні споруди), каменяр (кладе стіни і фундамент, монтує плити і перекриття), покрівельник ( займається заготівлею та укладанням покрівлі на даху), електромонтажник (у житлових приміщеннях налагоджує проводку і освітлення. На виробництві встановлює різне електрообладнання), електрогазозварник (виконує роботи з різання і зварювання металевих деталей і конструкцій способами газової або зварки), маляр (завдає шпаклівку, фарбує стіни, можуть виконувати і художню обробку стель і стін, складають кольори, розписують різні поверхні).
Після такого детального розгляду професії будівельника учні разом із вчителем
доводять,що професію будівельника можна назвати STEM-професією, адже треба мати знання з різних галузей математики, фізики, хімії та володіти знаннями з інженерії.
ІV ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
Наша віртуальна подорож закінчилась . Для закріплення знань , які ви сьогодні отримали, виконаємо підсумковий тест у сервісі quzziz.
Після виконання тесту учитель пропонує учням зробити підсумок уроку:
⎯ які професії актуальні для міста Запоріжжя?
⎯ які професії може отримати людина з порушеннями слуху?
⎯ чи потрібно вчити математику для опанування будь-якої професії?
V ПІДСУМОК УРОКУ.
У сервісі mentimeter пропонується учням зробити підсумок уроку. https://www.menti.com/q1jejuaqso
Завдання додому та інструктаж про виконання
Виконати квест , перейди за посиланням https://www.learnis.ru/479649/
Посилання: https://znanija.com/task/30255879 http://www.motorsich.com/ukr/profile/ http://prof.biografguru.ru/about/tokari/ https://znanija.com/task/570572 https://www.work.ua/ru/career-guide/seamstress/ https://zp.depo.ua/rus/zp/nazvani-naybilsh-zatrebuvani-profesii-u-robotodavtsiv-zaporizk oi-oblasti-202103111295042 https://zap.dcz.gov.ua/publikaciya/barometr-profesiy-21
Чому цей урок можна вважати інноваційним?
1. Інноваційні методики опитування mentimeter, подача матеріалу у сервісі Canva , домашнє завдання у вигляді квесту learnis.ru.
2. Інноватика в поєднанні уроку математики з професіями, які може опанувати людина з порушеннями слуху та які актуальні для міста Запоріжжя.
3. Інноваційний метод проведення уроку у вигляді віртуальної подорожі містом.
Чим даний урок відрізняється від уроків, які ви проводили в школі раніше?
1. Вперше застосувала діджитал-інстументи : canva.com, mentimeter, learnis.ru,wordwallnet.
2. Урок у вигляді віртуальної подорожі містом ніколи не проводила, були вікторини, проєкти.
Які методики та підходи були використані під час його підготовки?
1. Використаний метод диференційованого підходу ( при рішенні першої задачі)
2. Метод словесно-логічних схем ( при поясненні словника).
3. Методика групової та колективної роботи.