Розробка позакласного заходу з математики за темою "Атлас STEM-професій"

Про матеріал
Урок у вигляді віртуальної подорожі містом Запоріжжя описує професії, які є актуальними для міста та які може опанувати людина з порушеннями слуху.
Перегляд файлу

Тема уроку:   Атлас  STEAM-професій

Освітньо – виховні завдання теми: створити комфортні умови для навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність, самостійність.

Урок розроблений для учнів 9-12 класів з порушеннями слуху, рекомендовано проводити у вигляді позакласного заходу під час тижня математики.

Навчальна мета:

дати учням поняття про поняття   про STEAM-професії;

вчити користуватись сучасними гаджетами з навчальною метою; показати необхідність математичних знань у будь—якій професії; розв’язати задачі практичного характеру.

вчити розпізнавати знайомі слова слухо-зорово та розуміти їх логіко-граматичне навантаження.

Розвиваюча мета:

розвивати логічне мислення учнів через проведення таких операцій як аналіз та порівняння;

розвивати мовну  і зорову  пам’ять;

формувати правильну вимову;

словесну пам’ять і логічне мислення на матеріалі математичних термінів;

розвивати навички слухової уваги і слухового сприймання на матеріалі слів та словосполучень;

розвивати обчислювальні навички.

Виховна мета:

виховувати в учнів національну свідомість,   любов до рідної країни та міста;

виховувати в учнів старанність, наполегливість, бажання творчо працювати;

виховувати культуру спілкування на уроці та охайність під час роботи в зошиті.

Коригуюча мета:

коригувати звуко вимову під час усного мовлення та відповіді учнів, які повинні бути сформовані у вигляді повних речень.

формувати вміння стежити за своєю мовою (за допомогою вчителя або самостійно);

розвивати слухове сприйняття, автоматизацію зчитування з губ;

удосконалювати мовленнєві вміння і навички розуміння усної (дактильної, жестової) мови вчителя і однокласників,

використовувати залишковий слух для корекції і правильного дотримання логічного і словесного наголоси при формулюванні визначень.

Міжпредметні зв’язки з українською мовою, інформатикою, фізикою.

Тип уроку:     застосування отриманих умінь і навичок на практиці.

Обладнання:   смартфони ( для виконання завдань вчителя) , мультимедійний пристрій ( для демонстрації презентації та завдань) , таблиці ( до задачі №1) , словники, довідники, текстові завдання,   диференційовані завдання, роздатковий матеріал, ілюстративний матеріал, завдання на картках.

Використані інтернет-ресурси:  kahoot.com, canva.com, quzziz.com, mentimeter, wordwallnet, learnis.ru

ПЛАН  УРОКУ

І  Організаційний момент.

ІІ  Актуалізація опорних знань

1)    Виконати гру у сервісі  Kahoot.

2)    Прочитати з губ назви професій та записати  їх в зошит .

ІІІ  Вивчення нового матеріалу

1)    Переглянути презентацію та здійснити віртуальну подорож містом Запоріжжя.

2)    Розв’язати дві задачі та записати їх в зошит ( вчитись користуватись QR-кодом).

ІV  Закріплення знань

1)    Виконати опитування ( у сервісі  quzziz).

2)    Рефлексія ( mentimeter)

V Підсумок уроку, пояснення  домашнього завдання.( квест у сервісі )

ХІД УРОКУ

І  ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

1.     Повідомити тему та мету уроку ( написано на дошці та на першому слайді презентації, учні записують тему в зошит).

2.     Ознайомити учнів з планом роботи на уроці ( звернути увагу на види роботи:

слухати, писати,  виконувати,  розв’язувати).

План.

1.     Виконати завдання у kahoot.

2.     Записати професії в зошит.

3.     Здійснити віртуальну подорож містом Запоріжжя.

4.     За допомогою смартфона знайти умови задач.

5.     Розвязати три задачі ( в зошиті)

6.     Виконати підсумкове опитування у сервісі quzziz

7.     Записати висновки уроку в зошит.

ІІ  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Перед початком уроку вчитель пропонує  учням пройти гру у сервісі Kahoot (питання у грі : обрати професію людини, яка зображена на картинці). Запропоновані ті професії, які найбільш  актуальні для міста Запоріжжя та на яких може працювати людина з порушенням слуху: токар, водій, продавець, будівельник, кухар, столяр)      гра ( посилання)

image

Взято https://zap.dcz.gov.ua/publikaciya/barometr-profesiy-21

Після виконання гри вчитель пропонує  учням  ознайомитися із словником професій (за фото на слайдах презентації) : продавець, токар, вчитель, кухар, , водій, будівельник, вчитель,  перукар, столяр.

Учні отримують роздатковий матеріал, на якому зображені розглянуті професії та записують їх назви біля картинки. ( для учнів з порушенням слуху таке завдання необхідно, тому що в них працює наочно-зорове мислення)

ІІІ  ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Презентація до уроку

Вступне слово вчителя: сьогодні ми з вами здійснимо віртуальну подорож Запоріжжям. Протягом уроку розглянемо декілька  актуальних професій    нашого міста, спробуємо визначити , якими вміннями та навичками потрібно володіти для кожної з них, розв’яжемо задачі, які повязані з цими професіями. Та наприкінці уроку дамо відповідь на запитання: потрібно вчити в школі математику для свого майбутнього життя чи не потрібно?

Починаємо нашу ексурсію. Уявіть себе гостем нашого міста. З чого починається будь-яка подорож?  Правильно, з  вокзалу. Отже, ви вийшли з залізничного вокзалу та зрозуміли,що дуже захотілось пити, куди ви підете? (вчитель вислуховує різні відповіді: кафе, магазин, заправка)  . Все вірно,ви зайдете до магазину. І тут ми бачимо представника першої важливої професії для нашого міста – продавець та продавець-касир. Якщо біля касира є позначка «вухо», то це означає, що працює людина з вадами слуху.

Зробимо першу зупинку та розглянемо цю професію. Що потрібно знати та уміти для успішного оволодіння  професією продавця та чи можна стверджувати, що це STEM-професія?

Абревіатура STEM розшифровується як наука (science), технологія (technology), інжиніринг (engineering) і математика (mathematics).

Взагалі, STEM-професія – вид трудової діяльності людини, який ґрунтується на використанні STEM-підходу як комплексу відповідних фахових компетенцій, набутих під час навчального процесу з використанням комп’ютерно орієнтованих методів, засобів та інструментів дослідження. Хоча напрямок STEM і набирає популярності, дотепер не існує спільної думки стосовно того, що означає, приміром, вираз «STEM-професія». Формально професію продавця-касира не можна віднести до таких сучасних STEM-професій.      Розглянемо  уважніше цю професію!

Продавець-касир – це людина, що працює і  з грошима, і з людьми. А ще касир повинен вміти працювати із пластиковими картками, електронними грошима, знати контрольно-касові апарати та іншу обчислювальну техніку. Вміти відрізнити підроблені купюри від справжніх на око, бути акуратним та чесним під час грошових операцій тощо.

Вимоги до кандидата у продавці-касири: чесність; порядність; відповідальність; бажання працювати; стриманість; комунікабельність. Продавець повинен знати:

порядок виконання касових операцій;

правила розрахунку із споживачами;

порядок одержання, зберігання та видавання коштів.

Повинен уміти:

перевіряти справність електронного контрольно-касового апарату,

підраховувати вартість покупки, отримувати гроші, пробивати чек, видавати здачу;

усувати дрібні неполадки електронного контрольно-касового обладнання.

Після того, як учні ознайомились з основними вимогами до професії

продавця-касира, вчитель пропонує дати відповіді (так,ні) на наступні питання:

-         чи потрібно вміти рахувати? (так)

-         чи потрібно вміти працювати за комп’ютером? (так)

-         чи потрібно вміти полагодити касовий апарат? (так)

-         чи можна вважати   професію продавця-касира  частково

STEM-професією?  ( вона вимагає знань з математики, технологій, інженерії )

Учням пропонується вирішити проблемну задачу, яка

може виникнути   у  роботі продавця.

Задача. ( учні по групах виконують завдання, група 2-3 учні)

Уявіть, що ви працівник магазину. Наприкінці місяця в магазині великі

знижки : «На всі товари знижка 30%!». Але до вас підходить молода людина, яка в школі погано вчилась та просить вас порахувати економію своєї покупки не у відсотках, а у гривнях. Список покупок пропонуєть учням знайти за QR-кодом.:

1 група

image

2 група

image

3 група

image

4 група

image

банан-77,31 грн

масло – 68,99грн

шоколад- 45,25 грн

хліб-26,99 грн

кава- 56,34грн

печиво- 98,45 грн

йогурт-25,43грн

огірки- 25,56 грн

сир- 98,36 грн

чай- 25,52 грн

хліб- 37,87 грн

папір туалетний-54,99 грн

Після того, як учні отримали завдання, вчитель пропонує розробити єдиний алгоритм рішення. Учні разом із вчителем розробляють алгоритм та вчитель записує його на дошці.Роздатковий матеріал містить додаткове завдання для учнів з  порушеннями слуху: за картинкою встановити назву предмета.

Розв’язання:

1.     Знайти  суму всієї покупки – S ( для цього згадати правило додавання десяткових дробів).

2.     Порахувати відсоток знижки: S•0,3

3.     Записати відповідь в зошит.

Продовжимо  нашу віртуальну подорож. Спочатку  нам треба вирішити, як ми будемо подорожувати: пішки чи на автомобілі? Звичайно, ходити пішки дуже корисно, але наше місто дуже велике для подорожей без автомобіля, тому нам потрібен водій з автівкою.

І ось друга актуальна професія для міста Запоріжжя – водій. Розглянемо цю професію: що треба знати та уміти , щоб працювати водієм.

Професія водія є однією з найпоширеніших в країні. Водій є практично в кожній організації і компанії.   Водії  виконують різні функції: водії-кур'єри, водії-охоронці, таксисти, перевізники і багато що інше. Для водія немає вікових обмежень, головне - хороший зір (який перевіряється при планових медоглядах), наявність прав потрібної категорії і знання правил дорожнього руху. Крім усього, водій повинен мати хорошу пам'ять, так як необхідно орієнтуватися у великій кількості дорожніх знаків.

Крім управління автотранспортом, водій повинен вміти визначати і ліквідувати невеликі несправності, які можуть виникнути в дорозі. Водій зобов'язаний знати ПДР, правила і періодичність проведення робіт з техобслуговування і, зрозуміло, пристрій автомобіля.

Основні види діяльності водія це:

здійснення транспортних і пасажирських перевезень;

спостереження за показниками приладів (амперметра, покажчиків температури води і тиску мастила і так далі);

технічне обслуговування автомобіля (миття, заправка пальним і мастилом, змащування, огляд і ін.);

виявлення і усунення несправності в внаслідок поломки на дорозі; Після того, як учіні ознайомились з основними вимогами до професії  водія, вчитель пропонує   надати відповідь на наступні питання:

чи потрібно знати будову автомобіля? (так)

чи потрібно вміти ремонтувати автомобіль? (так)

чи потрібно володіти знаннями з математики? (так)

чи можна назвати професію водія STEM-професією? (можна, адже необхідно володіти знаннями з фізики, математики, елементарними знаннями інженерії) А для того,що переконатись у необхідності володіння водієм математичних навичок вчитель пропонує  розв’язати наступну типову задачу.

Учні, користуючись смартфонами за QR-кодом отримують умову задачі.

image

Задача: в баку автомобіля 30 літрів бензину. Расход палива на кожні 100 км шляху складає 8 літрів. Чи вистачить палива автомобілю, якщо його швидкість дорівнює 80 км / год, а час у дорозі становить 5 годин?

Учні самостійно заповнюють пропуски в задачі:

Дано:

Всього- ....літрів, t (час)= .....годин v(.......)=  80 км/год

Розв'язання:

1)  80 ∙ 5 = ......  (км) –проїде автомобіль

2)  Якщо на 100 км-8 л,то на 400 буде 8∙4=..... л

Виходить,  палива ....... вистачить. ( ? літра).

Отже,ми переконались, що водію треба володіти   знаннями з математики та фізики.

Продовжуємо нашу подорож містом. Наступна зупинка – завод Мотор Січ.

Історія підприємства почалася у 1907 році та нараховує вже більше 100 років. Підприємство випускає  авіаційні двигуни та газотурбінні установки. Продукція підприємства експлуатується на літаках і вертольотах різного призначення більш ніж у 120 країнах світу. На заводі багато робочих спеціальностей,  які  може обрати людина з вадами слуху. Ми зупинимось на професії-токар.

Токар - це фахівець, який займається механічною обробкою деталей з різноманітних матеріалів твердих порід (металу, пластмаси, дерева) за допомогою володіння навичками роботи на токарному верстаті. Спеціаліст токарної справи працює на верстатах, які в залежності від типу використовуваного матеріалу бувають металообробні і деревообробні.

Вимоги:

токар повинен  володіти технічним мисленням та просторовою уявою;

у токаря повинна бути хороша підготовка з арифметики і геометрії, мати знання в галузі фізики (механіка, електротехніка).

Після обговорення переваг та вимог до професії, вчитель пропонує учням надати відповідь на наступні питання:

-         чи необхідно володіти знаннями з фізики для того,щоб обробляти різні матеріали? ( так, адже необхідно знати фізичні властивості деревини чи металу);

-         чи необхідно вміння працювати за комп’ютером? ( так, адже сучасні станки мають цифрове управління);

-         чи необхідно володіти знаннями з математики? (так, геометрії)

-         чи можна назвати професію токаря  STEM-професією? ( так, адже необхідні знання з фізики, хімії, інформатики, математики та володіти навичками інженерії).

Вчитель звертається до плану уроку  і нагадує про ще необхідність розв’язати задачу, умову якої учні повинні скласти самостійно.

Посилання на задачу

(працюють у групах по 2-3 учні) Кожній групі вчитель повідомляє про значення числа  N

1)    Щогодини токар виготовляв по 10 деталей, і всього виготовив 70 деталей.

Скільки годин він працював?

2)    Щогодини токар виготовляв по 10 деталей, і всього виготовив 60 деталей.

Скільки годин він працював?

3)    Щогодини токар виготовляв по 10 деталей, і всього виготовив 80 деталей.

Скільки годин він працював?

4)    Щогодини токар виготовляв по 10 деталей, і всього виготовив 40 деталей.

Скільки годин він працював?

Хвилинка відпочинку. Слово вчителя: Увага!

Прошу підняти праву руку учнів, у кого токар працював 7 годин;

Прошу підняти ліву руку учнів, у кого токар працював 4 години;

Прошу підняти обидві руки учнів, у кого токар працював 8 годин

Прошу встати учнів, у кого токар працював 6 годин

Прошу  стрибнути один раз учнів, у кого токар працював парну кількість годин

Прошу стрибнути два рази учнів, у кого токар працював непарну кількість годин.

Добре. Трішки відпочили та продовжуємо нашу подорож. Наступна зупинка школа «Джерело».  Тут ми зустрічаємо наших вчителів та  вихователів.  Скажіть мені, чи працюють в школі люди з порушеннями слуху?

так:  вчитель фізкультури Дмитро Леонідович ( обидві його доньки навчаються  у школі),  вчитель технологій  Ірина Дмитрівна, вчитель образотворчого мистецтва Тетяна Арнольдівна, вихователі Наталія Віталіївна, Тетяна Валентинівна.

Вчитель задає питання класу:  можна назвати професію вчителя STEM-професією?

Після обговорення вчитель разом з учнями приходить до висновку,що так, адже вчителю технологій треба вміти володіти комп’ютером, вміти працювати за станком, знати властивості різних речовин, виконувати розрахунки для виготовлення деталей або мати навички швеї: зняття мірок, виготовлення лекал для майбутнього виробу, розкрій тканини, волого-теплова обробка, настройка швейної техніки, пошиття виробів , підгонка і оздоблення одягу.

Отже, щоб після закінчення школи   працювати в школі на посаді вчителя або вихователя, треба вже зараз добре вчитись .

А ми рушаємо знов у подорож нашим чарівним містом. Дивіться, скільки нового та красивого в Запоріжжі з'явилися за останні 10 років    - житлових будинків, торгових центрів, парків відпочинку, бульварів. А хто це зробив? І тут нам зустрічається ще одна актуальна професія – будівельник.

Будівельники - це особливий народ, їм ми зобов’язані успіхом в грандіозних будівництвах і створенні найрізноманітніших будівельних об’єктів.

Будівельник будинків – це збірне поняття для декількох спеціальностей.

Умовно будівельних справ майстрів ділять на дві категорії.

1)    Інженерно-конструкторські кадри: вони є організаторами всього процесу. На будь-якому        об'єкті, що зводиться  не обійтися без

інженера-будівельника. Це керівник проекту, на плечах якого лежить складання бюджету, підбір фахівців для проведення необхідних робіт, їх організація і координування. Цей вид діяльності передбачає наявність знань технічних норм і будівельних стандартів, проектуванні, геодезії. Фахівцю слід розбиратися в будівельних матеріалах і нових технологіях.

2)    Виконавці: муляр (зводить і ремонтує будинки, мости та інші інженерні споруди), каменяр (кладе стіни і фундамент, монтує плити і перекриття), покрівельник ( займається заготівлею та укладанням покрівлі на даху), електромонтажник (у житлових приміщеннях налагоджує проводку і освітлення. На виробництві встановлює різне електрообладнання), електрогазозварник (виконує роботи з різання і зварювання металевих деталей і конструкцій способами газової або зварки), маляр (завдає шпаклівку, фарбує стіни, можуть виконувати і художню обробку стель і стін, складають кольори, розписують різні поверхні).

Після  такого детального розгляду професії будівельника учні разом із вчителем

доводять,що професію будівельника можна назвати STEM-професією, адже треба мати знання з різних галузей математики, фізики, хімії та володіти знаннями з інженерії.

ІV  ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ

Наша віртуальна подорож закінчилась . Для закріплення знань , які ви сьогодні отримали, виконаємо підсумковий тест у сервісі quzziz.

Посилання на тест

Після виконання тесту учитель пропонує учням зробити підсумок уроку:

які професії актуальні для міста Запоріжжя?

які професії може отримати людина з порушеннями слуху?

чи потрібно вчити математику для  опанування будь-якої професії?

V ПІДСУМОК УРОКУ.

У сервісі mentimeter  пропонується учням зробити підсумок уроку. https://www.menti.com/q1jejuaqso

Завдання додому та інструктаж про виконання

Виконати квест , перейди за посиланням https://www.learnis.ru/479649/

Посилання: https://znanija.com/task/30255879 http://www.motorsich.com/ukr/profile/ http://prof.biografguru.ru/about/tokari/ https://znanija.com/task/570572 https://www.work.ua/ru/career-guide/seamstress/ https://zp.depo.ua/rus/zp/nazvani-naybilsh-zatrebuvani-profesii-u-robotodavtsiv-zaporizk oi-oblasti-202103111295042 https://zap.dcz.gov.ua/publikaciya/barometr-profesiy-21

Чому цей урок можна вважати інноваційним?

1.     Інноваційні методики опитування mentimeter, подача матеріалу у сервісі Canva , домашнє завдання у вигляді  квесту learnis.ru.

2.     Інноватика  в поєднанні уроку математики з професіями, які може опанувати людина з порушеннями слуху та які актуальні для міста Запоріжжя.

3.     Інноваційний метод проведення уроку у вигляді віртуальної подорожі містом.

Чим даний урок відрізняється від уроків, які ви проводили в школі раніше?

1.     Вперше застосувала  діджитал-інстументи : canva.com, mentimeter, learnis.ru,wordwallnet.

2.     Урок у вигляді віртуальної подорожі містом ніколи не проводила, були вікторини, проєкти.

Які методики та підходи були використані під час його підготовки?

1.     Використаний метод диференційованого підходу ( при рішенні першої задачі)

2.     Метод словесно-логічних схем ( при поясненні словника).

3.     Методика групової та колективної роботи.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Вихристюк Микола Олександрович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
Пов’язані теми
Математика, Позакласні заходи
Інкл
Додано
19 червня 2021
Переглядів
744
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку