Розробка практичного заняття
з історії України
На тему «Чорнобильська катастрофа та її наслідки.»
Виконала: вчитель історії
Соколівського НВК ім. О. Яроша
Обозна М.Г.
Практичне заняття. Чорнобильська катастрофа та її наслідки.
Мета: визначити причини та масштаби катастрофи, з'ясувати методи дій уряду; наслідки Чорнобильської катастрофи для України. сприяти розвитку в учнів критичного мислення, життєвотворчих компетенцій, формувати вміння правильно і послідовно висловлювати власну думку, робити підбір додаткової інформації, закріплювати навички роботи з історичними документами, визначати закономірності історичного процесу. викликати почуття патріотизму, гордості за героїзм людей, повагу і вдячність радянським людям за мужність виявлені під час ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи.
Тип уроку: практичне заняття.
Хід заняття
-
Організаційний момент.
-
Планування діяльності.
Напередодні вчитель об’єднує учнів в три групи (наукових лабораторій) історики, фізики і біологи. Кожна група отримує пакет запитань, на які шукають відповіді за допомоги інших вчителів, батьків, друзів.
-
Представлення результатів.
Обговорення відповідей на відкриті питання з історії, фізики, біології .
-
До чого призвела аварія 26 квітня 1986 року на Чорнобильській АЕС?
-
Прямі та непрямі витрати України?
-
Дії партійного керівництва СРСР.
-
Евакуація населення.
-
Наслідки катастрофи
-
Природа не «запрограмувала» в живих організмах радіоактивний цезій-137. Проте у людей і тварин він є присутнім і продовжує накопичуватися. Чому?
-
Яка причина обумовлює згубний вплив радіоактивних речовин на живі організми?
-
У Києві середня щільність забруднення радіоактивними елементами складає менше ніж 1 кюрі на кв. км, тоді як в р. Полтавське Тульської області після аварії на ЧАЕС – до 15 кюрі на 1 кв. км (як в Народичах). Чим можна це пояснити?
4. Винесення радіоактивних речовин за межі 30-кілометрової зони відбувається переважно по воді. У Київське водосховище виноситься близько 344 кюрі стронцію. Затон річки Прип'ять (с. Червоне) внаслідок високого забруднення дає до 40 % виносу радіонуклідів. Вважається, що найбільшою небезпекою є похований «рудий ліс» біля Яновського водозбору. Яка саме небезпека погрожує і як запобігти цьому?
-
На землях, забруднених радіонуклідами, особливо строго стежать за тим, щоб весняна обробка ґрунту здійснювалася, поки земля ще волога, або ж після дощу або поливу. Чим це обумовлено?
-
Літом 1986 р. в районі ЧАЕС проводилися заходи по відвертанню випадання опадів: з літаків розсипали спеціальні речовини. Для чого?
-
Під час чорнобильської аварії виник специфічний тип забруднення, який не зустрічався раніше. Внаслідок горіння графіту утворилися оксиди і карбіди радіоактивних металів. Вони погано змиваються водою з поверхні рослин і ґрунту. Рослини всмоктувати їх не можуть. Яка подальша доля цих з'єднань?
-
Директор Національного центру досліджень в області атомної енергетики М. Танака з Японії відмітив, що в результаті вибуху атомної бомби над Хіросімою сумарні викиди радіоактивних речовин складали 0,74 кг, а внаслідок аварії на ЧАЕС – 63 кг. В скільки разів Чорнобиль «випередив» Хіросіму? Чим забруднення радіонуклідами після ядерного вибуху в Хіросімі відрізняється від Чорнобильського?
-
Під час запуску ракети-носія цілісність озонового шару порушується. При виведенні на орбіту орбітальної станції за допомогою ракети-носія «Сатурн-5» в іоносфері Землі утворилося «вікно» діаметром 1 800 км., воно затягнулося через 1,5 години. Запуск за короткий час 125 ракети-носіїв приведе до ліквідації озонового шару. Які наслідки для живих організмів можуть мати «озонові вікна»? Чи є альтернатива космічним кораблям? Чому?
-
Відпрацьовані елементи космічних ракет, залишки супутників після аварій іноді не повністю згорають у атмосфері, падають на Землю з значною руйнівною силою. У якій степні атомні станції застраховані від зустрічі з такими об’єктами?
Біологія:
-
Як реагують рослини і тварини на незначне підвищення радіації в навколишньому просторі?
-
Вкажіть шляхи проникнення радіоактивних речовин в організм людини після аварії на ЧАЕС.
-
Рівень радіації складає 0,02 мр/год. Яку дозу від цього фону отримують жителі за добу, за місяць?
-
Стронцій-90 поступає в навколишній простір у вигляді відходів атомної промисловості або з осіданнями після випробувань зброї. Період напіврозпаду - 28 років. Хімічні властивості подібні до кальцію: він легко проникає в кісткову тканину, викликаючи серйозні порушення. Найбільша концентрація в кістках, молочних продуктах. Які шляхи і наслідки переміщення радіоактивного ізотопу стронцію в екосистемах? Як це впливає на організм людини?
-
Кісткова тканина сучасної людини містить свинцю в 500 разів більше, ніж у людей, які жили 1 500 років тому. Поясните, якими шляхами проникає в організм людини цей важкий метал?
-
Назвіть природні джерела радіоактивного забруднення.
-
Які джерела енергії за умови нормальної експлуатації більше забруднюють навколишній простір радіоактивними речовинами?
-
Які захворювання розвиваються унаслідок радіоактивного забруднення простору?
-
Представте ситуацію, що скоро до вас приїдуть родичі, які живуть в зоні радіоактивного забруднення. Складіть список продуктів, які були б особливо корисними для них.
10. Ви з друзями поїхали за місто. Свого часу територія була трохи радіоактивно забруднена, але зараз не представляє небезпеки для короткого відпочинку. Ви наловили риби в ставці, назбирали в лісі грибів, ягід. Як зменшити кількість радіонуклідів в цих продуктах?
V. Підсумки. Рефлексія.
У класі організовують «круглий стіл», де для обговорення виноситься ключове питання проекту, підводять підсумки та оцінюють самостійну діяльність учнів загалом і участь кожного учасника зокрема.
Учитель проводить рефлексію за допомогою вправи «Плюс-мінус-цікаво». Учитель пропонує заповнити таблицю, що складається з трьох граф.
Таблиця
«П» — «плюс»
|
«М» — «мінус»
|
«Ц» — «цікаво»
|
Записують все, що сподобалося під час проектування, інформацію і форми роботи, що викликали позитивні емоції і будуть корисними для досягнення певних цілей
|
Записують все, що не сподобалося під час проектування, було нудним, залишилось незрозумілим, чи інформація, яка, на думку учасника проекту, є йому не потрібною
|
Записують цікаві факти, про які дізналися під час проектування і побажання, що б ще хотіли дізнатися; запитання модератору
чи творчому колективу учителів - предметників
|
Рекомендована вправа дозволяє учителю поглянути на практичну діяльність очима учнів, проаналізувати її з точки зору цінності для кожного учасника заняття.
VI. Контроль Оцінювання.
Контроль та оцінювання відбувається за круглим столом.
Запалити свічки, провести хвилину мовчання.
Ніщо не вгоїть вирваної втрати
- Нема таких на світі лікарів.
І тільки сміх наївний немовляти
Зове в життя стражденних матерів.
Нам горе люте
Миром перебути.
Нам поховати зло в бетон і бронь
І - не забути! - доки світ і люди,
Синів землі, що відвели вогонь.
І.Драч