Розробка практичного заняття у 10 класі «Примусова праця у Третьому Рейху. Трагедія ув’язнених у німецьких концтаборах та їх доля» (нова програма).

Про матеріал

Мета: формування предметних та ключових компетентностей в учнів у процесі вивчення теми.

До конспекту уроку додається окремими файлами дві презентації: «Тріумф людини» та «Уроки мудрості від тих, хто вижив у нацистському концтаборі»

Перегляд файлу

Практичне заняття

Примусова праця у Третьому Рейху. Трагедія ув’язнених у німецьких концтаборах та їх доля.

 

Мета: формування предметних та ключових компетентностей в учнів у процесі вивчення теми.  

Навчальні завдання:  

Розвивальні завдання:

Виховні завдання:

 

      Сформувати в учнів уявлення про примусову працю в Третьому Рейху, організацію концентраційних таборів та трагедію перебування в’язнів у них. 

      Розглянути питання про долю ув’язнених після звільнення концтаборів.

      Показати роль загальнолюдських цінностей в умовах постійних знущань та смерті.

      Розвивати навички роботи в колективі та  парах.

      Розвивати в учнів уміння сумлінно і кваліфіковано аналізувати та синтезувати, логічно мислити, робити висновки й узагальнення. 

      Розвивати критичне мислення щодо інформації (на прикладі нацистської агітації).

      Формування медійної та інформаційної грамотності.

      Розвивати практику участі в обговоренні заданої теми.

      Формувати критичне    мислення,   аксіологічну компетентність.

      На прикладі долі людей, які вижили в концентраційних таборах, спрямувати учнів до ґрунтовних роздумів над проблемами загальнолюдських цінностей та їх роль у житті людини.  

Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть:  

      називати, пояснювати та застосовувати у мовленні поняття:

«остарбайтер», «концтабір»;

      пояснити з якою метою і кого вивозили на примусові роботи до

Третього Рейху;

      показати на карті найбільш сумнозвісні концтабори;

      називати ознаки концтаборів, пояснювати, яку функцію вони

виконували; 

      на прикладі життя Ігоря Малицького, Коррі тен Бом, Мартіна Німеллера, Джени Тергель, Харольда Касімова, Віктора Франкла зрозуміти, які цінності допомогли їм вижити у концтаборах та прожити довге життя; у чому сенс людського життя;

      висловлювати особисте ставлення до фактів, подій, явищ, постатей.

Обладнання: телевізор, ноутбук, презентації, фрагменти відео, роздатковий матеріал (фрагменти книги Франкл В. Сказать жизни «Да!»: психолог в концлагере. — М: Альпина Нон-фикшн, 2009. — 239 с.).

Методи навчання: евристичний; метод організації та здійснення навчання; словесні: бесіда (як підготовка до роботи та засіб зосередження уваги), пояснення (як постановка пізнавального завдання, підбір фактів, форма міркування, ілюстративний матеріал), розповідь (використовується з метою підготовки учнів до виконання завдання, підведення підсумку); практичні: аналіз джерел інформації, висновки, підготовка повідомлення.

Елементи технологій навчання: кооперативного, колективного групового навчання, критичного мислення, міжпредметного навчання, мультимедійні технології.

Тип уроку:  урок удосконалення та застосування знань, умінь і навичок.

Форма уроку:  урок проблемних пошуків, інтелектуальних роздумів, практичне заняття.

Формування компетентностей учнів:

Компетентність

Через  яку діяльність формується

 

Передбачають:

           володіння способами спільної діяльності, співпраці, спілкування:повага й уважність до співрозмовника; здатність установлювати контакт;здатність слухати й чути;мистецтво допомоги співрозмовнику у висловленні своєї думки;

           уміння бути активним і відповідальним членом громадянського суспільства, що знає права людини і вміє їх захищати.

           Обговорення питань.

           Робота з фрагментами відео.

           Робота з текстами із книги В. Франкла «Сказать жизни «Да!: психолог в концлагере».

           Спільна робота учнів над аналізом пропагандистських плакатів та преси нацистів.

 

 

Передбачає вміння орієнтуватися в історичному просторі.

            Робота з картами.

 

Передбачає вміння орієнтуватися в історичному часі.

 

 

       Дати пов’язані з вивезенням населення на примусові роботи, організації та звільнення концтаборів.

Передбачає вміння учнів працювати з джерелами історичної інформації

       Аналіз цитат, робота з текстами та відеоматеріалами.

       Пошук учнями додаткової інформації для підготовки повідомлень.

 

Передбачає вміння учнів будувати:

       розповідь, використовуючи дати, терміни, ілюстрації тощо;

       усні висловлювання щодо історичних фактів.

 

       Обговорення проблемного питання.

       Відповіді учнів на поставлені питання, презентація виконаних завдань.

 

Передбачає вміння учнів застосовувати  теоретичні знання для аналізу й пояснення історичних фактів, явищ, процесів

 

       Аналіз цитат.

       Визначення причинно-наслідкових зв’язків.

 

Передбачає вміння учнів формувати оцінки й версії історичного руху й розвитку.

 

 

       Робота з інформацією про долю колишніх в’язнів концтаборів, оцінка їх діяльності.

       Робота над розв’язанням проблемного питання.

 

Передбачає здатність учня застосовувати щодо міжпредметного кола проблем знання, уміння, навички, способи діяльності та ставлення, які належать до певного кола навчальних предметів і освітніх галузей.

Всесвітня історія

Історія України Інформатика 

Правознавство

Громадянська освіта.

 

Передбачає здатність учня образно мислити та уявляти, інтерпретувати твори мистецтва, використовувати мистецькі артефакти для пізнання минулого, осмислювати твори мистецтва в історичному контексті.

Аналіз плакатів.

Приклади художніх і документальних фільмів, у яких відображено тему уроку.

Приклади музичних творів.

 

 

 

Використані матеріали

1.                  Проект ТСН «Тріумф людини. Мешканці України, які пройшли нацистські концтабори»: [Електронний ресурс] // ТСН.ua (сайт). -   Режим доступу:  https://tsn.ua/special-projects/internment/  

2.                  «Психолог в концлагере»: Виктор Франкл о внутренней свободе и смысле жизни: [Електронний ресурс] // Monocler.ru (сайт). – Режим доступу: https://monocler.ru/psiholog-v-kontslagere-viktor-frankl-o-vnutrenney-svobode-ismyisle-zhizni/  

3.                  Нацистські концтабори на території України: [Електронний ресурс] //

Меморіальний музей тоталітарних режимів «Територія Терору» (сайт). – Режим доступу: http://territoryterror.org.ua/uk/projects/prisons/nazi/  

4.                  Ігор Малишевський Вісім тактів забутої музики. 55 років тому скінчився Нюрнберзький процес:  [Електронний ресурс] // «Зеркало недели.

Украина.»           «ZN.UA»            (сайт).            -           Режим            доступу:

https://zn.ua/SOCIETY/vosem_taktov_zabytoy_muzyki_55_let_tomu_nazad_zako nchilsya_nyurnbergskiy_protsess.html  

Фрагменти відео взято на сайті You Tube:

Назва відео

Час

Посилання

Агитка нацистской германии для руських

01.31 – 03.35 хв.

https://www.youtube.com/watch?v=NL5 Bo8jqZ6c 

Під знаком ОST: страшні спогади остарбайтерів про перебування в Німеччині

04.59-05.37 хв.

(агітація шахтарів)

https://www.youtube.com/watch?v=RmS 9LrvoHHk

«За його плечима три

00.42 – 02.35 хв.

https://www.youtube.com/watch?v=hsyIJ

концтабори: Терезін,                     (професор Ігор         AOv_5I

Аушвіц та Маутхаузен»              Малицький)

Документальный фильм                                                 https://www.youtube.com/watch?v=AhC

11.51 – 12.52 хв. 

Йозеф Менгеле Врач из                (про Освенцим)         5Z6_eubE  

Освенцима                                                                        

Історична правда з                                                           https://www.youtube.com/watch?v=QFo

06.09 – 08.21 хв. owUWKpKc Вахтангом Кіпіані:

(про львівські

Львівські концтабори за                     табори)

09.04.15

Танго смерти - оркестр         https://www.youtube.com/watch?v=концлагеря "Яновский"          YwN2JWHq7M  

Виктор Франкл В чем           https://www.youtube.com/watch?v=av1 смысл вашей жизни           N9IdFGGM&t=3s

 

 

ЕТАПИ УРОКУ

І. ПІДГОТОВЧИЙ ЕТАП  

1.   Організація робочого місця і роботи класу.  

На дошці записано тему уроку та цитату, що є епіграфом до уроку. 

2.   Активізація розумової діяльності школярів. 

На перерві, перед початком уроку, демонструється мультимедійна презентація «Уроки мудрості від тих, хто вижив у нацистському концтаборі». Музичний супровід до неї – музика Людовіко Ейнауді «Una Mattina».

      Вчитель

У кожного із нас були такі часи, коли ми хворіли і відчували сильний фізичний біль, коли переживали кохання без взаємності, коли дізнавались про зраду друзів чи близьких людей. В такі хвилини багато хто із людей, вважають, що вони найбільш нещасні у світі, життя закінчилось, бо в ньому немає сенсу… Деякі люди намагаються вирішити проблему позбавивши себе життя… Переживаючи власну «трагедію», більшість не задумуються про те, що бувають трагедії і страждання набагато страшніші за їх особисті.

Сьогодні ми перегорнемо одну із самих страшних і трагічних сторінок історії. Тема нашого уроку «Примусова праця у Третьому Рейху. Трагедія ув’язнених у німецьких концтаборах та їх доля».

      Вчитель пропонує учням поміркувати над епіграфом до уроку. 

«Соціум турбується тільки про самозбереження, його не чіпає травмоване життя - він дивиться вперед, в кращому випадку бажаючи,

щоб нічого подібного вже не відбувалося.»

Жан Амері

      Як даний епіграф можна співвіднести із темою уроку? 

Вчитель узагальнює відповіді учнів.

3.   Мотивація навчальної діяльності  

Учитель  

Один із колишніх в’язнів, італійський поет і прозаїк Прімо Леві, писав: ««... ми ніколи не зможемо зрозуміти світ, в якому живемо - його минуле, сьогодення і майбутнє, - якщо не пам'ятатимемо, що рай і пекло - всередині кожного з нас».

      Що він хотів нам цим сказати?

Інший колишній в’язень, відомий психіатр, Віктор Франкл описав поведінку людей у концтаборі так: «…якщо ми говоримо про людину, що вона - з табірної охорони або, навпаки, з ув'язнених, цим сказано ще не все. Добру людину можна зустріти всюди, навіть в тій групі, яка, безумовно, по справедливості заслуговує загального осуду. Тут немає чітких меж! Не слід вселяти собі, що все просто: одні - ангели, інші - дияволи. Навпаки, бути охоронцем або наглядачем над ув'язненими і залишатися при цьому людиною всупереч усьому тиску табірного життя було особистим і моральним подвигом. З іншого боку, ницість ув'язнених, які завдавали зло своїм же товаришам, була особливо нестерпна. Ясно, що безхарактерність таких людей ми сприймали особливо болісно, а прояв людяності з боку табірної охорони буквально вражала. Пригадую, як одного разу наглядач за нашими роботами (не в’язень) потихеньку простягнув мені шматок хліба, зекономлений з власного сніданку. Це зворушило мене мало не до сліз. І не стільки обрадував хліб сам по собі, скільки людяність цього дару, добре слово, співчутливий погляд.

***

Безвихідь ситуації, щоденна, щогодинна, щохвилинна загроза загибелі - все це приводило майже кожного з нас, нехай навіть мигцем, ненадовго, до думки про самогубство. Але я, виходячи з моїх світоглядних позицій, про які ще буде сказано, в перший же вечір, перш ніж заснути, дав собі слово «не кидатися на дріт». Цим специфічним табірним виразом позначався тутешній спосіб самогубства - доторкнувшись до колючого дроту, отримати смертельний удар струму високої напруги. 

      Проблемне питання до уроку:

Чому, перебуваючи в страшних умовах, одні в’язні позбавляли себе життя, а інші знаходили сили для виживання і довгих плідних років життя?

4.   Цілепокладання  

Учитель пропонує учням визначити мету та задачі уроку відповідно до теми. 

ІІ. ЕТАП УДОСКОНАЛЕННЯ І ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ, ФОРМУВАННЯ УМІНЬ ТА НАВИЧОК. 

1. Примусова праця у Третьому Рейху.

      Вчитель

Примусова праця у Третьому Рейху — масовий вивіз робочої сили до Третього рейху. 

18 січня 1942 року з харківського вокзалу в німецький Кельн відправився ешелон з українцями - перша партія висококваліфікованих робітників, які на заводах Третього рейху повинні були викувати йому перемогу над Радянським Союзом.

До кінця війни 1117 українців перетворяться в 2,5 мільйона, 100 тисяч яких назавжди залишаться лежати в чужій землі.

У червні 1941 року, коли радянська армія терпіла поразки та відступала, питання остарбайтерів взагалі не стояло на порядку денному. 

                                Пригадайте, якою мала бути доля слов’ян?  

Але осінь 1941 року внесла свої корективи в плани нацистів. Бліцкриг було зірвано. Німецька промисловість почала давати перші збої - не вистачало робочих рук.

Спочатку проблему    намагалися вирішити    за       рахунок військовополонених. Однак тільки за грудень у трудових таборах померло понад півтора мільйона в'язнів. Тоді нацисти вирішили залучити до роботи населення окупованих територій.

Взимку 1941-1942 років у великих промислових центрах України - Києві, Харкові, Дніпропетровську німці масово зганяли людей в кінотеатри.

На екранах на повну крутили агітаційні фільми. 

За тиждень до уроку на електронну пошту класу вчитель відправляє завдання № 1.

Робота з візуальними та текстовими джерелами. 

Учні отримали  нацистські агітаційні плакати, фрагменти газетних статей з фотодокументами із закликами зголоситися на роботи в Німеччині. 

Завдання:

1.                       Уважно розгляньте плакати та фотографії. Проаналізуйте зображення та написи.

Алгоритм роботи 

          Що тут зображено (сцена повсякденного життя, виконання робіт, окремих людей (жінок / чоловіків / дітей)  тощо)? 

          Коли відбуваються події? Із чого це випливає, наскільки cпіввідноситься з підписом до джерела (якщо він є)? З якою метою надруковано зображення? Де відбуваються події? Які характерні ознаки зображуваного місця? Яке це має значення? 

          Дайте характеристику зображених осіб: до яких соціальних груп і типів вони належать? Чому склад учасників саме такий? 

          Чи відображають зображення певну тенденцію, явище і наскільки повно та об'єктивно?

2.                       Дайте відповіді на запитання:

Чим така робота / життя в Німеччині могли привабити добровольців остарбайтерів?

3.     Подумате, на які групи можна розділити ці зображення (за якими критеріями)?

4.     Які художні засоби застосовували художники?

 

Режим доступу:

                                                                                               http://www.istpravda.com.ua/artefacts/2017/01/25/149495/#1

"Українські робітники і робітниці!" – заклик зголошуватися на працю до Німеччини, 1942 рік. Режим доступу:

http://www.istpravda.com.ua/artefacts/2017/01/25/149495/

                                               

Режим доступу:

http://mirgorod.com.ua/index.php?module=Mediashare&f unc=slideshow&aid=73&mid=1239

Режим доступу: http://mirgorod.com.ua/index.php?module=Mediashare&func=sl ideshow&aid=73&mid=1239

 

Режим доступу: https://bit.ly/2A663P3

 

Режим доступу:

http://mirgorod.com.ua/index.php?module=Mediashare&fun c=slideshow&aid=73&mid=1239

                                                   

Режим доступу: https://bit.ly/2JQHAws            Режим доступу: https://bit.ly/2mHz7CU

 

Режим доступу: https://bit.ly/2OdfejB

 

 

 

 

 

 

Режим доступу: https://bit.ly/2LK8cku

 

Вчитель перевіряє як учні виконали завдання № 1.

Вчитель

Тільки пропагандистських фільмів з прицілом на ту чи іншу спеціальність було створено понад двадцять.

Пропоную переглянути 2 таких відео:

1.                   Фрагмент відео «Під знаком ОST: страшні спогади остарбайтерів про перебування в Німеччині»,  04.59 05.37 хв. про агітацію шахтарів. Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=RmS9LrvoHHk  

2.                   Фрагмент відео «Агитка нацистской германии для руських», 01.31

–        03.35        хв.        про        агітацію        жінок.        Режим        доступу:  

https://www.youtube.com/watch?v=NL5Bo8jqZ6c     

Завдання та запитання до відео Уважно перегляньте відео.

      Як ви вважаєте, чи дієвою була агітація?

      Чи змогла б нацистська реклама переконати вас їхати до Німеччини у ті часи? Свою відповідь обґрунтуйте.

Нацистам вірили, тому що пропагандистська машина Геббельса працювала щосили. Перший ешелон, який 18 січня 1942 року рушив з Харкова в Кельн, був заповнений виключно добровольцями. Але по приїзду райдужні перспективи виявилися зовсім не райдужними.

Пригадайте, хто такі остарбайтери?

Куди потрапляли остарбайтери?

Найгірше було тим хто потрапляв у концтабори.

2. Трагедія ув’язнених в німецьких концтаборах та їх доля.

Вчитель демонструє карту

 

Коротке повідомлення учня/учениці про концентраційні табори (з якою метою будували, які ознаки концтабору…)

Перегляд фрагменту відео «Документальный фильм Йозеф Менгеле

Врач из Освенцима», 11.51 – 12.52 хв. (про Освенцим). Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=AhC5Z6_eubE  

Вчитель

У березні 1942-го нацисти зрозуміли, що потік добровольцівостарбайтерів з десятків тисяч скоротився до декількох сотень чоловік. Тому вирішили вивозити населення окупованих територій на роботу до Німеччини примусово.

Мобілізували всіх від 16 до 50 років, чоловіків і жінок. Забирали навіть дітей.

З робітниками тепер не церемонилися. Більше не було реклам, пайків на дорогу й оркестрів. При небажанні їхати в Німеччину розстрілювали на місці. А в Рейху відразу ж кидали на найжахливіші роботи.

Пропоную переглянути фрагмент відео про професора Ігоря Малицького (93 роки) «За його плечима три концтабори: Терезін, Аушвіц та

Маутхаузен»,                00.42        –        02.35        хв..        Режим        доступу: 

https://www.youtube.com/watch?v=hsyIJAOv_5I  

Вчитель

На території України також були концтабори (демонстрація слайду).

 

До концентраційних (класичних) таборів на території України  належать концтабір у Львові (Янівський) та Києві (Сирецький). Вони зазначені у переліку концентраційних таборів Федерального закону Німеччини стосовно компенсаційних виплат.

З якою метою вони були організовані? На це питання ви зможете дати відповідь після перегляду фрагменту відео «Історична правда з Вахтангом

Кіпіані: Львівські концтабори за 09.04.15», 06.09 – 08.21 хв. Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=QFoowUWKpKc  

      Учні відповідають на питання: «З якою метою були організовані концентраційні табори у Львові?» Вчитель  

Янівський табір «славився» не лише жорстоким поводженням із в’язнями. Саме тут, в стінах концтабору було написано «Танго смерті». Хто його написав? Хтось із ув’язнених композиторів.

Спочатку про жорстоке поводження з в’язнями…

      Робота історичним джерелом

З документів Нюрнберзького процесу, том третій: «Комендант Янівського табору оберштурмфюрер Вільгауз заради спорту і заради розваги дружини і доньки систематично стріляв з автомата з балкону канцелярії табору в ув'язнених, які працювали в майстернях. Потім передавав автомат своїй дружині, і вона також стріляла. Іноді, щоб розважити свою дев'ятирічну доньку, Вільгауз змушував підкидати в повітря 2-4-річних дітей і стріляв у них. Донька аплодувала і кричала: «Тато, ще, тато, ще!», І він стріляв».

Оркестр грав «Танго смерті». Начальник табору любив музику. Він любив слухати оркестр під час розстрілів. Вальс Штрауса. Йому було кумедно спостерігати, як ніяково падали на землю люди під безтурботні звуки його грайливих мелодій. Для повішених - танго. Ну а під час катувань щось енергійне, наприклад, фокстрот. А ввечері оркестр грає під його вікнами. Щось величне, може, Бетховена. Грає годину, другий. Це вже катування для музикантів. Дерев'яніють руки скрипалів, тоненькими струмочками струмує кров з поранених губ трубачів ... »

      Перегляд відео «Танго смерти - оркестр концлагеря "Яновский"», режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=-YwN2JWHq7M

Музика, яку ви щойно слухали – це «Palladio»— композиція Карла

Дженкінса (а не «Танго смерті») для струнного оркестру написана в 1995 році. Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/Palladio  

Від «Танго смерті» збереглось всього 8 тактів. 

Злочини, які вчиняли нацисти в концтаборах ілюструють слайди презентації 6-8 (демонстрація та коментар учителя).

Вчитель

У той час, коли одні люди придумували способи масового знищення людей із найменшими затратами, як, наприклад, Рудольф Хесс (комендант Освенцима), інші шукали способи  рятувати життя.

      Коротке повідомлення учня про концтабір Плашув і Оскара Шиндлера, який врятував більше 1000 євреїв.

Вчитель

Звільняти табори почали з липня 1944 р. (демонструє слайд 9).   

 

Завдання учням

1.     Ознайомтесь із поданою нижче інформацією.

2.     Посилаючись на інформацію, дайте відповідь на питання:

      Як було вирішено питання концтаборів після їх звільнення від нацистів?

      Якою була доля в’язнів концтаборів після звільнення?

Одразу після війни у радянській зоні окупації Німеччини створили близько 40 спецтаборів для виявлення ворогів комуністичного режиму та денацифікації. Ще 18 квітня 1945 року комісар держбезпеки другого рангу Іван Сєров сформував 10 спецтаборів на базі колишніх нацистських таборів.

До початку серпня 1945 року в Заксенхаузені дислокувався радянський репатріаційний табір, через який пройшли тисячі радянських громадян - колишніх військовополонених та остарбайтерів.

Але Заксенхаузен не полишили і використовували аж до весни 1950 року як спецтабір НКВС/МВС № 7/1. Це був найбільший з системи спецтаборів НКВС-МВС-МДБ на території радянської зони окупації. У перший час навіть вивіска над воротами "Праця робить вільним" залишалася незмінною.

Через нацистський Заксенхаузен пройшли більше 200 тис. в'язнів із 27 країн, понад 100 тис. із них загинули. Цифри «спецтабору №7/№1» теж вражають: 60 тис. ув'язнених, за п'ять років близько 12 тис. з них убили. Розстріл був винятковим, до смерті доводили голод, холод і хвороби. Коли Заксенхаузен ліквідували, частину ув'язнених відправили в Сибір, частину перевели в східнонімецькі в'язниці.

Аушвіц-Біркенау теж отримав "друге дихання". У1945 році на його базі створили концтабір Явожно. Тож в'язні польських комуністів жили в тих самих бараках, що і бранці нацистів.

Цей табір від 1947 року використовували для ув'язнення українців, яких вважали небезпечними для Польщі. Цього року тут було ув'язнено 3 873 особи, з них 2 781 українець (823 жінки, кільканадцять дітей, 22 грекокатолицьких та 5 православних священиків).

Багато колишніх в'язнів нацистських таборів після війни воліли залишитися в зонах окупації союзників. Вони не захотіли повертатися на Батьківщину, побоюючись радянських репресій. Тому ще кілька років жили в таборах для "переміщених осіб"  (DP camps), звідки згодом емігрували до США, Канади, Великої Британії, інших країн Західної Європи та навіть Австралії. Ця хвиля еміграції розповіла світові багато про українські трагедії, зокрема й про в'язнів нацистських таборів з України.

Відповіді учнів, коментарі вчителя.

Вчитель

Багато відомих людей пережили ув’язнення в концтаборах. Як не дивно, але більшість із них прожили більше 80 – 90 років, як професор Ігор

Малицький,     про    якого    ми     дивились    фрагмент    відео.     Пропоную

«познайомитись» із тими хто, на мою думку, має послужити нам прикладом.

 

Коррі тен Бом 

Коррі та її сім'я організували в своєму будинку схованку, в якій ховали євреїв. Однак незабаром хтось доніс про це окупантам, після чого люди, які зуміли врятувати понад 800 осіб, були відправлені в табори. 

Сестра Коррі тен Бом незабаром померла, а вона сама підтримувала дух в'язнів, читаючи їм уривки з Біблії. 

І навіть після звільнення хоробра мешканка Нідерландів закликала не переслідувати нацистів, а, навпаки, помиритися з ними.

Режим доступу: https://onedio.ru/news/vyzhivshie-v-adu-lyudi-kotorymudalos-ostatsya-v-zhivyh-v-nemeckih-konclageryah-30204  

 

 

Мартін Німеллер

Один із найвідоміших противників нацизму ще до початку війни критикував політику Гітлера. Тому не дивно, що незабаром протестантського богослова відправили в концтабір, у якому він провів 8 (!) років і зміг вижити.

Режим доступу: https://onedio.ru/news/vyzhivshie-v-adu-lyudi-kotorymudalos-ostatsya-v-zhivyh-v-nemeckih-konclageryah-30204  

"Коли нацисти прийшли за комуністами, я мовчав, я ж не комуніст. Потім вони прийшли за соціал-демократами, я мовчав, я ж не соціалдемократ. Потім вони прийшли за профспілковими діячами, я мовчав, я ж не член профспілки. Потім вони прийшли за євреями, я мовчав, я ж не єврей. А потім вони прийшли за мною, і вже не було нікого, хто б міг протестувати ".

Мартін Німеллер

Режим доступу: http://antifashist.com/quote/47-polishtuk/21342-martinnimjoller-nemeckij-pastor.html  

 

 

90-річна Джена Тергель вижила після чотирьох концтаборів і газової камери.

Джені Тергель виповнилося 16 років, коли в 1939 році на Краків посипалися німецькі бомби. До родичів в Америку сім'я виїхати не встигла: місто блискавично окупувала армія Третього Рейху. Велика єврейська сім'я - мати, батько і їх вісім дітей залишилися в Кракові. Двоє старших братів загинули, намагаючись боротися з нацистами.

Джена потрапила в концентраційний табір Плашув, де провела два з половиною роки, а потім була переведена в Освенцим. Там вона пережила зустріч з Йозефом Менгеле - «ангелом смерті», як прозвали лікаря ув'язнені. Він особисто займався відбором в'язнів, які прибували до табору, і проводив злочинні експерименти над багатьма з них.

У 21 рік Джену засудили до смерті. Разом з сотнями інших в'язнів її відправили в газову камеру. Але якимось дивом отрута не подіяла на дівчину. Більш того, вона не відразу зрозуміла, що побувала на страті - про це їй сказала одна з сусідок по бараку. Однак екзекуція не пройшла даремно для польки - дівчина повністю позбулася голосу. Чому її не відправили на страшну смерть повторно? Вона не знає.

Режим доступу: https://lenta.ru/articles/2015/01/27/turgel/  

 

 

Кажуть, що в дитинстві неможливо зрозуміти смерть. Діти відчувають себе безсмертними. Усвідомити страх смерті, коли тобі немає і чотирьох років, - це страшний досвід. "Мої батьки веліли мені вижити. І я вижив", - говорить Харольд Касимов, професор релігієзнавства коледжу

Гріннелл (штат Айова, США), один з небагатьох, хто вижив.

Режим доступу: https://zn.ua/personalities/tak-govorit-harold-kasimovodin-iz-chudom-vyzhivshih-detey-holokosta-_.html  

 

 

Віктор Франкл - австрійський психіатр, психотерапевт і  філософ єврейського походження, творець так званої Третьої Віденської Школи психотерапії.

В основній праці «Людина у пошуках сенсу», що була вперше опублікована у 1946, викладений його екстремальний досвід виживання в концентраційному таборі. Цей досвід став філософсько-емпіричною основою для створення нового методу екзистенціальної психотерапії - логотерапії.

Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/Віктор_Франкль

Розвиток умінь і навичок опрацювання історичних джерел, аналізу, виявлення ціннісних орієнтацій.

Робота в парах

Завдання

1.        Ознайомтесь із текстами з книги В. Франкла «Сказать жизни «Да!:

психолог в концлагере».

2.        Враховуючи історії тих, хто вижив у концтаборі, дайте відповідь на проблемне питання: 

Чому, перебуваючи в страшних умовах, одні в’язні позбавляли себе життя, а інші знаходили сили для виживання і довгих років життя?

<…>

Психологічні спостереження показали, що, крім усього іншого, табірна обстановка впливала на зміни характеру лише у того в'язня, хто опускався духовно і в чисто людському плані. А опускався той, у кого вже не залишалося більше ніякої внутрішньої опори. Але задамо тепер питання: у чому могла і повинна була полягати така опора?

<…>

Серед нас ще знаходяться (на потіху помічникам з числа «старих» табірників) наївні люди, які запитують, чи можна залишити собі обручку, медальйон, якусь пам'ятну дрібничку, талісман: ніхто ще не може повірити, що віднімається буквально все. Я пробую довіритися одному зі старих табірників, нахиляюся до нього і, показуючи паперовий згорток у внутрішній кишені пальто, кажу: «Дивись, у мене тут рукопис наукової книги. Я знаю, що ти скажеш, знаю, що залишитися живим, тільки живим - найбільше, чого можна зараз просити у долі. Але я нічого не можу з собою вдіяти, такий вже я божевільний, я хочу більшого. Я хочу зберегти цей рукопис, заховати його куди-небудь, це праця мого життя». Він, здається, починає мене розуміти, він посміхається, спочатку швидше співчутливо, потім все більш іронічно, зневажливо, знущально і, нарешті з гримасою повної зневаги злобно реве мені у відповідь єдине слово, найпопулярніше слово з лексикону ув'язнених: «Лайно!». Ось тепер я остаточно засвоїв, як йдуть справи. І зі мною відбувається щось, що можна назвати піком першої фази психологічних реакцій: я підводжу риску під усім своїм колишнім життям.

<…>

І раптом мене пронизує думка: адже зараз я вперше в житті зрозумів істинність того, що настільки багато мислителів і мудреців вважали своїм кінцевим висновком, що оспівували настільки багато поетів: я зрозумів, я прийняв істину - тільки любов є те кінцеве і вище, що виправдовує наше тутешнє існування, що може нас піднімати і зміцнювати! Так, я вивчаю сенс того результату, що досягнутий людською думкою, поезією, вірою: звільнення - через любов, в любові! Я тепер знаю, що людина, у якого немає вже нічого на цьому світі, може духовно - нехай на мить - володіти найдорожчим для себе - образом того, кого любить. У найважчій з усіх мислимо важких ситуацій, коли вже неможливо виразити себе ні в якій дії, коли єдиним залишається страждання, - в такій ситуації людина може здійснити себе через відтворення і споглядання образу того, кого він любить. Вперше в житті я зміг зрозуміти, що мають на увазі, коли говорять, що ангели щасливі любовним спогляданням нескінченного Господа.

<…>

 Ті, хто зберіг здатність до внутрішнього життя, що не втрачав і здатності хоч зрідка, хоч тоді, коли надавалася найменша можливість, інтенсивнішим чином сприймати красу природи або мистецтва. І інтенсивність цього переживання, нехай на якісь миті, допомагала відключатися від жахів дійсності, забувати про них. При переїзді з Аушвіца в баварський табір ми дивилися крізь заґратовані вікна на вершини Зальцбурзьких гір, освітлені сонцем. Якби хто-небудь побачив в цей момент наші захоплені обличчя, він ніколи б не повірив, що це - люди, життя яких практично закінчене. І попри це - чи саме тому? - ми були полонені красою природи, красою, від якої роками були відірвані.

            Вчитель заслуховує відповіді учнів і коментує їх.

            Демонстрація трейлеру до фільму «Життя прекрасне».

 

ІІІ. ПІДСУМКИ УРОКУ

Вчитель

Наш урок добігає кінця. Сподіваюсь, що кожен із вас, «познайомившись» із сильними, дивовижними людьми  усвідомив, яку роль відіграють справжні цінності.

Завжди пам’ятайте – життя прекрасне!

            Демонстрація цитати 

 

На сам кінець, хочу запропонувати вам відоме інтерв’ю Віктора Франкла про сенс життя.

            Демонстрація відео «Віктор Франкл. В чому сенс вашого життя». Режим доступу:

https://www.youtube.com/watch?v=av1N9IdFGGM&t=3s  

 ІV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: підготуватися до тематичного контролю.

Рекомендація: переглянути художній фільм «Хлопчик у полосатій піжамі».

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Устименко Ірина Cергіївна
    Дякую. Розробка просто чудова. Повністю розкрита тема, є завдання, які допоможуть розвинути всі необхідні компетенції учнів.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Змієвська Наталія Євгенівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Гура Ірина Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
Додано
24 серпня 2018
Переглядів
24369
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку