Конспект з трудового навчання може бути використаний у 7-9 класі із вивченням теми "Розробка простої квартирної електромережі". В даному конспекті розміщено як практичні так і теоритичні завдання до уроку. Також рекомендується вкористовувати мультимедійну дошку для показу презентації.
Тума: Розробка простої квартирної електромережі
Автор, розробник – Міщук Володимир Ростиславович.
Предмет. Трудове навчання.
Клас: 7-9.
Тривалість уроку: 45 хв.
Тип уроку: Урок творчого застосування знань і вдосконалення вмінь.
Вид уроку: урок застосування знань, навичок учнів.
Технологія уроку: технологія розвивального навчання та проблемного навчання.
Мета : навчати учнів розробляти проект квартирної електромережі, розвивати навички володіння електромонтажним інструментом, виховувати бережливе ставлення до енергетичних ресурсів.
Задачі: формувати в учнів поняття про освітлювану електромережу; вміння визначати та застосовути електромонтажні інструменти за призначенням; аналізувати та робити відповідні висновки та узагальнення; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.
Об’єкт практичної діяльності учнів: розробка квартирної електромережі.
Обладнання: провідники, вимикачі, джерело живлення, електричні лампи розжарення, електромонтажний інструмент, комп’ютер, екран.
Рекомендації до підготовки і проведення уроку: підготувати електромонтажний інструмент, необхідну кількість провідників, вимикачів та ламп розжарення.
Хід уроку.
І. Організаційний етап.
Встаньте діти всі рівненько.
Посміхніться всі гарненько,
Посміхніться ви до мене
Посміхніться і до себе,
Привітайтесь: « Добрий день»!
II. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів.
( Інтерактивна вправа «Розминка»)
Учитель ставить запитання учні за три хвили мають дати якомога більше правильних відповідей на запитання.
II. Мотивація навчальної діяльності.
У кожному будинку, в кожній квартирі, на одній з стін ( як правило біля вхідних дверей) закріплена невелика коробочка зі скляним віконцем. До неї підведені провідники, а за склом обертається металевий диск. Це – відомий кожному прилад, електричний лічильник.
Якщо електричні прилади вимкнуто – диск стоїть на місці. Проте, ввімкнути хоча б одну електричну лампочку або інший прилад – диск починає обертатися. Початок обертання диска свідчить проте, що почалось використання електричної енергії. Чим більше приладів увімкнено в квартирі тим швидше обертається диск, а отже більше використовується електричної енергії.
Квартирна електромережа складається із різних приладів, які розміщуються у кімнатах.
IV. Повідомлення теми і завдань уроку.
Тема сьогоднішнього уроку: «Розробка простої квартирної електромережі».
V. Вивчення нового матеріалу.
Розповідьз елементами бесіди
Будь-яке електричне коло складається з двох ділянок: внутрішньої та зовнішньої. У внутрішній ділянці (у джерелі струму) під час роботи з поділу заряджених частинок відбувається перетворення механічної, внутрішньої чи якої-небудь іншої енергії на електричну.
Електричне поле виконує роботу з переміщення електричних зарядів у зовнішній ділянці кола, до якої належать приймач електричної енергії, з’єднувальні проводи та ключ. У цій ділянці кола енергія електричного поля перетворюється на інші види енергії.
Чи знаєте ви з якою швидкістю поширюються світло в електричному полі?
Під час замикання кола електричне поле джерела струму поширюється вздовж зовнішньої частини кола зі швидкістю, близькою до швидкості світла (300 000 км/с), вільні заряджені частинки практично одночасно починають рухатися спрямовано — у колі зʼявляється струм.
В якому напрямку рухається електричний струм?
За напрямок струму умовно прийняли той напрямок, у якому могли б рухатися в провіднику позитивно заряджені частинки, тобто напрямок від позитивного полюса джерела струму до негативного.
Хто, на вашу думку, є носіями електричного струму.
Необхідно враховувати, що це зовсім не означає, що в колі рухаються позитивно заряджені частинки. Так, у металах носіями струму є негативні електрони. А це означає, що після замикання кола електрони під дією електричного поля будуть рухатися від негативного полюса джерела струму до позитивного, тобто напрямок руху електронів протилежний прийнятому напрямку електричного струму.
Практична робота.
Перд тим, як перейти до практичної частини уроку нам необхідно ще раз ознайомитись із правилами безпечної праці під час виконання електромонтажних робіт.
Вступний інструктаж.
Правила безпечної праці при проведеннні електромонтажних робіт.
Слайд №1
Завдання №1
Читання схеми електричної мережі.
Прочитайте схему електричної мережі і запишіть з яких елементів вона складається?
Слайд №2
Завдання №2
Складання схеми за малюнком.
На малюнку показано декілька пристроїв їх необхідно розташувати в електричній схемі в томуж порядку, що і на малюнку?
Слайд №3
Завдання №3
Розроблення схеми електричного кола квартирної електромережі.
Ви маєте розробити власну схему електричного кола, до якої мають входити всі перелічені прилади: джерело живлення, 2 вимикачі, 2 лампи розжарення, розетка, провідники
Слайд №4
Завдання №4
Складання електричного кола за власним проектом.
В завданні №3, ви розробили схему електричного кола квартирної електромережі. Вашим завдання буде скласити її за власною схемою використовуючи електротехнічні прилади та матеріали.
Слайд №5
Завдання№5
Опис електричних приладів власної кімнати.
Напишіть, які електричні прилади використовуєте у кімнаті, де ви виконуєте уроки?
Поточний інструктаж.
Під час виконання учнями практичної роботи здійснюю спостереження за роботою учнів, допомагаю учням організувати робоче місце,надаю індивідуальні або фронтальні інструктажі, за необхідності їх консультую.
Заключне інструктування.
Підведення підсумків уроку, обговорення та виставлення оцінок.
Учитель оголошує та коментує оцінки, які отримують учні за виконання випереджувальних завдань та за практичну роботу.
1. Рефлексія із застосуванням інтерактивної методики «Мікрофон»
Запитання
Сьогодні важко уявити своє життя без електрики. Адже електрика варить сталь, пече хліб, шиє одяг, приводить в рух верстати. Навіть звичайний автомобіль не зміг би рухатись, якби не було електрики (не працював би стартер, за допомогою якого запускається двигун, системи освітлення.)
Отже, електрику мають знати не лише фізики й електротехніки, а й люди багатьох професій, які б здавалося зовсім непов'язані з електрикою.
VIII. Домашнє завдання.
Творче завдання: «Розробити проект квартирної електромережі власної кімнати».
IХ.Додаткові матеріали
Додаток: Слайди із завданнями для практичної роботи