Матеріал містить презентацію та розробку проекту з біології " Здорові зуби". Його можуть виконати учні 8 класу до уроку з теми " Травлення в ротовій порожнині". А потім агітбригада може виступити з презентацією перед молодшими школярами.
Комунальний заклад Сумської обласної ради –
Шосткинська загальноосвітня школа – інтернат I – III ступенів
ТЕМА ПРОЕКТУ
З БІОЛОГІЇ:
« Здорові зуби»
Керівник – вчитель біології
Лісунова Тетяна
Григорівна
м. Шостка
2018 р.
Інформаційний біологійний проект "Здорові зуби"
для учнів 2 – 9 класів
Основні цілі. Сформувати поняття "здоров'я". Розкрити його психологічний, фізіологічний та соціальний стан. Ознайомити учнів з факторами, що визначають здоров'я людини. Розглянути основні види зубів в ротовій порожнині, їх будову, функції та призначення. Основні види захворювання зубів, зясувати причини їх винекнення та наслідки. Дотримування основних гігієнічних та профілактичних правил. Більш детально познайомитись із професією лікара – стоматолога та протезиста. Розробити систему рекомендацій ,щодо бережливого ставлення до зубів, та дотримування гігієнічних норм.
Актуальність теми проекту
Найбільшим багатством кожного з нас - це є здоров'я. Його не купиш за гроші. Ми що маємо – не оберігаємо, а якщо втрачаємо то плачемо.Незважаючи на скорочення тривалості життя, збереження здоров'я є далеко не першою серед проблем, що хвилюють і владу, і пересічених громадян. А "правда життя" проста: турбота про своє здоров'я – особиста справа кожного.
Орієнтовний час проекту: 3 тижні.
Тип проекту: дослідницький, груповий.
Учасники проекту учні 8 – 9 класів
Етапи реалізації навчального проекту:
І. Етап планування роботи над проектом
План
ІІ Етап розподілу обов'язків між членами групи
1 група " Журналісти" - надати інформацію про значення здоров'я в житті кожного знас, навести приклади прислів'їв, висловів про значення здоров'я відомих людей.
2 група "Інформатори" - вивчити будову ротової порожнини, зокрема будову зубів. Познайомити із кількістю, видами та функціями зубів
3 група "Стоматологи" - розповісти про найбільш поширені хвороби зубів, методи та способи лікування.
4 група "Фотографи" - демонстрація фотографій, зовнішній вигляд хворих зубів.
ІІІ. Зміст роботи
1. Пошуковий етап
Учні працюють у групах. Зустрічаються з лікарями – стоматологами, читають додаткову літературу, відвідують в поліклініці стоматологічний кабінет збирають матеріал по темі проекту. У результаті пошукової роботи, роблять висновки про те, яке має бути в людини ставлення до здоров'я, зокрема гігієнічні вимоги до зубів.
Етапи роботи над проектом |
Зміст роботи на цій стадії |
Діяльність учнів |
Діяльність учителя |
Підготовка |
Визначення теми і завдань проекту |
Обговорюють предмет з учителем і отримують за потреби додаткову інформацію. Встановлюють цілі |
Дає характеристи-ку методу проектів. Ознайомлює зі змістом конкрет-ного проекту, мотивує учнів. Допомагає у формуванні цілей |
Планування |
Визначення джерел отримання інформації; Визначення способів збирання й аналізу інформації; Визначення способів збирання й аналізу інформації ;Формування уявлень про бажані результати; Розподіл завдань між членами команди |
Розробляють план дій. Формулюють завдання |
Пропонує ідеї , висловлює припущення |
Дослідження |
Збирання інформації , розв’язання проміжних завдань. Основні методи: інтерв’ю, опитування, спостереження. |
Виконують дослідження, розв’язують проміжні завдання |
Спостерігає, радить, опосередковано керує діяльністю |
Результати або висновки |
Аналіз інформації. Формулювання висновків |
Аналізують інформацію |
Спостерігає, радить |
Оформлення звіту |
Можливі форми презентації результатів : усний звіт, усний звіт із демонстрацією, письмовий звіт |
Звітують обговорюють |
Слухає, ставить доцільні запитання в ролі пересічного учасника |
Оцінювання результатів і процесу |
|
Беруть участь в оцінюванні шляхом колективного обговорення і самооцінювання |
Оцінює зусилля учнів, якість використання джерел, невикористані можливості, якість оформлення звіту |
ІV. Узагальнюючий етап
Захист проекту перед шкільною громадою
Критерії оцінювання проекту |
|||
Рівні |
Зовнішня оцінка |
Оформлення |
Захист, |
Висо- кий |
Проект має соціальну значущість, висунуті актуальні проблеми, достатня глибина проникнення в проблеми. У процесі роботи використані різноманітні методи дослідження й обробки отриманих результатів, була продемонстрована нестандартність мислення. Прийняті рішення доведені, висновки аргументовані. Кожен з учасників проекту працював активно, рішення приймалися колективно; учасники демонстрували взаємодоповнюваність, взаємодопомогу, демократичність і діло- |
Проект демонструє реальну, практичну спрямованість і |
Доповідь вирізняється якістю, переконаністю й переконливістю, аргументованістю. Продемонстрована глибина знань з предмету. Доповідач готовий до дискусії, повно відповідав на запитання, має ділові й вольові якості. Продемонстрована культура мовлення. Використана наочність |
Достат-ній |
Проект має соціальну значущість, вису-нуті актуальні проблеми, але проникнення в них недостатнє. У процесі роботи використані різноманітні методи дослідження й обробки отриманих результатів, але учні мислили стандартно. Висновки й рішення недостатньо аргументовані. Учасники проектування працювали активно, колективно приймали рішення, але між їхніми діями спостерігалася неузгодженість |
Проект демонструє реальну, практичну спрямованість і |
Доповідь переконлива, але |
Серед-ній |
Проект не має соціальної значущості, проблеми не вирізняються актуальністю, |
Проект не має практичної спрямованості. Записи вико-конані з порушенням стан- |
Доповідь недостатньо аргу-ментована, не переконлива. |
Низь- кий |
Проект не має соціальної значущості, висунуті проблеми не розроблені. Учні працювали безсистемно. Проект не має висновків, чітко висловлених рішень. Не всі учні працювали над проектом |
Проект не має практичної спрямованості. Допущені мовні та мовленнєві помил-ки, порушення вимог. Реце- |
Доповідь не підготована. Рівень знань з предмету низький. Мовлення не розвинене. |
Етапи |
Критерій оцінювання |
Самооцінка |
Керівник |
Учні |
Захист |
Презентація — якість доповіді (10 балів). Актуальність теми й рішень (10 балів). Мета й задачі проекту (10 балів) |
|
|
|
Процес проектування |
Відповіді на запитання (10 балів). Інтелектуальна активність (10 балів). Практична діяльність (10 балів). Уміння працювати в колективі (10 балів) |
|
|
|
Підсумок |
Досягнутий результат (10 балів). Оформлення (10 балів) |
|
|
|
Наприкінці виводиться середнє арифметичне з балів, виставлених у даній картці:
85-100 балів — «відмінно»; 70-84 балів — «добре»; 50-69 балів— «задовільно».
Вступ
Єдина річ цінується найбільше
Лише тоді, коли нема вже її,
І гірше втрати ти не знаєш іншої,
Здоров'я найцінніше на Землі!
Що не купиш за гроші? Звичайно, здоров'я! Усі знають, але...
Життя найцінніше, що є у людини. Людина... Вона прийшла в цей світ творити лише добро й дарувати прекрасне, на це здатна лише здорова людина. Усі ми молоді, сповнені мрій, хочемо все осягнути, рухаємось вперед, мріємо про успіх. Усе життя для нас -попереду . Від сьогоднішніх наших рішень залежить наше мабутнє. Ми повинні бути здоровими. Але статистика на сьогодні повідомляє, щодо ситуації на території України:
Тема роботи обрана не випадково – за останні роки населення України страждає на величезну кількість захворювань, абсолютно здорових людей немає. Проходячи цим літом учнівський медичний обов'язковий огляд лікарів, ми помітили , що найбільша черга в нашій районній поліклініці біля кабінетукабінету стоматолога. Чому? Задали ми собі таке запитання. Хочемо довідатись.
Звіт групи "Журналісти"
Значення здоров'я в житті кожного з нас
Бурхливий науково - технічний прогрес, поява нових складних видів трудової діяльності змінюють звичний ритм і уклад життя. Зменшення фізичного навантаження і збільшення нервово – емоційного напруження, погіршення екологічних умов призводить до суттєвого порушення регуляцій основних фізіологічний функцій організму. Водночас дедалі все ширше коло людей усвідомлює, що здоров'я – це найбільша цінність.
Ніякі успіхи у разі досягнення поставленої мети не можуть бути виправдані, якщо вони пов'язані з погіршенням стану здоров'я. Здоров'я не існує саме по собі, не дається на все життя, не є постійним і не змінним. Про нього потрібно дбати все життя.
Здоров'я людини – це не просто відсутність хвороб, а значно ширше поняття.
Здоров'я – це стан фізичного, психічного та соціального благополуччя, високої працездатності та соціальної активності людини.
У здоровому організмі не порушені будова і функції органів і систем. Він здатний пристосовуватись до дії самих різноманітних чинників і зберігати стабільними показники процесів життєдіяльності. Коли порушується нормальна життєдіяльність організму, то виникають хвороби. Хвороб багато, і спричиняються вони по – різному. Підраховано, що на 70% виникнення хвороб залежить від самої людини: це шкідливі звички,порушення санітарно – гігієнічних норм, неправильне харчування, відсутність режиму праці, забруднення довкілля.
Здоров'я – це ранок зі свіжим повітрям,
Це сонце, що гріє ласкаво й привітно.
Це хвилі Дніпра, що нам сили дають,
Бери це сміливо , мій друже і в путь.
Здоров'я - смак свіжих ягід дозрілих,
Це спорт, що дає нам наснагу і сили,
Це сон, що на крилах нам зорі несуть,
Усе це з собою узять не забудь.
Та тільки на цьому шляху пам'ятай ,
Цурайся цигарки, від чарки тікай,
І знай, любий друже, у цьому житті
Чи бути здоровим – вирішуєш ти!
Існує дуже багато прислів'їв про здоров'я, а саме:
Вислови про здоров'я відомих людей
1.Здоров'я – це скарб ( Монтень)
2. Добути і зберегти здоров'я може тільки сама людина (М.М. Амосов).
3. Всім відомо, всім усно,що здоровим бути краще, тільки треба знати, як здоровим стати. (Т. Волгіна)
4. Головним скарбом життя є на землі, що ти завоював, не багатство, що у тебе в скринях... Головним скарбом життя є здоров'я. ( Авіцена)
Хвороби є основною причиною того, що більшість населення Землі помирає передчасно. Середня біологічна тривалість життя людини становить близько 90 років, тоді як середня практична тривалість життя людей у розвинутих країнах становить 74 роки, а в країнах , що розвиваються, - 56 років. В Україні середня тривалість життя становить 64 роки. Отже, ми не доживаємо 26 років до середньої біологічної тривалості життя.
Хвороб багато. Спричиняються вони по – різному. Але підраховано, що на 70% винекнення хвороб залежить від самої людини: це шкідливі звички, порушення санітарно – гігієнічних норм, неправильне харчування, відсутність режиму праці й відпочинку, забруднене довкілля. Зберегти і зміцнити здоров'я можна тільки знаючи свій організм, причини , що призводять до хвороби, та засоби запобігання їм. Допоможе нам в цьому тема нашого проекту.
Звіт групи "Інформатори"
Травний канал починається з ротової порожнини, у якій їжа зазнає хімічної та механічної обробки ( акт жування). Подрібнюють і перетирають їжу до кашкоподібного стану зуби.
Ротова порожнина обмежена спереду губами, збоку – щоками, зверху – піднебінням, знизу – язиком і дном рота, ззаду переходить у глотку. Стінки ротової порожнини вкриті слизовою оболонкою. В якій багато слинних залоз.
Зуби - кісткові органи, розташовані в комірках верхньої та нижньої щелеп ротової порожнини.
У дорослої людини 32 зуби. За формою і функціями їх поділяють на різці, ікла, малі та великі кутні зуби. У кожному зубі розрізняють коронку,шийку і корінь. Спереду на кожній щелепі розташовані по чотири плоскі різці. Поряд з ними міститься по одному іклу. Різці та ікла мають по одному корені. Цими зубами відкушують їжу. Далі з кожного боку є два малі і три великі кутні зуби, які подрібнюють їжу. Нижні кутні зуби мають два. А верхні три корені.
Зуб має м'яку внутрішню частину – пульпу – і тверду зовнішню частину, до якої входить емаль, дентин і цемент. Емаль вкриває коронку зуба зверху. Це найміцніша в організмі людини тканина, що за твердістю наближається до кварцу. Проте й вона при недотриманні гігієни зубів може стиратися і давати тріщини. Дентин розташований під емаллю й утворює більшу частину коронки, шийки і зануреного у ясна кореня. Цемент вкриває шийку і корінь зуба.пульпа складається зі сполучної тканини і заповнює порожнину зуба. У пульпі через канал кореня входять кровоносні та лімфотичні судини, нерви. За рехунок пульпи зуб живеться і росте.
Зуби закладаються ще в утробний період, але перші, так звані молочні, зуби з'являються після шести місяців, а до 10-12 років вони змінюються на постійні. Остання пара зубів мудрості у людини з'являється до 25 років.
Звіт групи "Стоматологи"
За даними Всесвітньої організації охорони здоров'я, 70% людей потребують охорони зубів найпоширенішою хворобою зубів є карієс. Карієс виникає внаслідок руйнування емалі з утворенням порожнин в стінці зуба. Істотну роль у розвитку карієса відіграє мікрофлора порожнини рота, зокрема стрептококова. Через пошкоджену емаль ушкоджєтьсяя і дентин. У пошкодженні зуби проникають мікроорганізми, які ще більше руйнують зуб, Поширюючись по всьому організмові. Можуть спричинити інфекційні захворювання. Розвитку карієсу сприяє також нестача вітамінів ( особливо групи В),солей кальцію,фосфору, фтору.
Карієс – захворювання твердих тканин зуба, що проявляється у руйнуванні емалі ц дентину. Найпоширеніше захворювання зубів. Причини винекнення остаточно не з'ясовавні. Привертає до карієсу неправильне харчування: уживання великої кількості цукру, солодких борошняних виробів, недолік вітамінів, кальцію .
Кровоточивість ясен - результат захворювання слизуватої оболонки ясна можуть бути наслідком не тільки місцевого, але й загальної недуги організму. Зазвичай виникає при чищенні зубів щіткою, при прийманні іжі. Кров минає з краю ясен при запаленні його слизуватої оболонки.
Пульпіт – запалення пульпи зуба. Є ускладненням карієсу зубів, причиною якого можуть бути травми (ушкодження судин, що харчують зуб,отлом частин коронки з оголенням пульпи, переломи зубів).
Абцес околочелюсний - гнійне запалення з утворенням обмеженого вогнища розпаду в тканинах щелепно – лицьової області. Збудник головним чином стрепто і стафілококи. Джерелом інфекції може бути хворий зуб, ангіна, фурункул, ушкодження шкіри та слизуватої порожнини рота.
Альвеоліт –запалення стінок лунки вилученого зуба. Виникає в разі занесення інфекції при травматичному видаленні зуба
Зубний камінь – щільні відкладення на зубах у вигляді жовтуватих або темно – сірих глибок. Зубний камінь відкладається на тих ділянках зуба, де не відбувається досматнього самоочищення при жуванні їжі. Він може покривати й всю поверхню зуба.
Периодонтит – запалення навколишньої тканини зуба.
Висновки
Наші рекомендації