Розробка ранкових зустрічей
відповідно змісту тематичного
тижня у 1 класі
Тиждень 21
Мої улюблені книжечки
Мета тижня:
Рекомендована тематика:
Орієнтовні / проблемні запитання:
Очікувані результати тижня:
Наприкінці тижня учні знатимуть:
● що книжка – це доступне та цікаве джерело знань;
● різновиди дитячої літератури; правила поводження з книжкою;
та вмітимуть:
● обирати для читання літературу відповідно до мети читання (для насолоди, для здобуття інформації тощо);
● читати різними способами (малюнками, складами, словами, з передбаченням та ін.);
● уважно слухати інших та обґрунтовувати свою позицію;
● розповідати про власні захоплення і вподобання;
● зацікавлювати інших власним вибором/ прикладом;
● добирати матеріали для здійснення дрібного ремонту книжок;
● орієнтуватися в порядку нумерування сторінок книжки;
● емоційно сприймати твори літератури.
Мета : розкрити значення книги в житті людини; ознайомити учнів з історією появи книги; розвивати інтерес до книги, читання; стимулювати допитливість, вибірковість у виборі книг.
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
Час |
1.Привітання вчителя
( Перед початком дня вчитель готує книжкові полиці, кладе в різних місцях класної кімнати дитячу літературу, заздалегідь взяту в бібліотеці чи принесену напередодні.) Міркування
Ми заходимо в школу раненько, Лиш встає світанкова зоря. І беремось до книжки хутенько, Щоб відкрити річки і моря, Зрозуміти природу й людину, Пізнавати наш світ спішимо. Крок за кроком вчимося невпинно. Ми до знань, ми до знань летимо. (Н. Красоткіна) Питання для дітей:
|
Учасники гри стають у коло. Передають «сонечко», посміхаються, говорять про свій настрій.
|
1' |
2.Обмін інформацією. Тема дня: «Звідки до нас прийшла книжка?»
Тематична бесіда. Перегляд фрагмента телепередачі.
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
Час |
Бесіда «Які були книжки раніше» Питання до учнів : Чи відомо вам, як виникли книжки і який вони мали вигляд кілька тисячоліть чи сторіч тому? • Запропонуйте подивитися фрагмент телепередачі (https://goo.gl/dVvrhp), у якій розповідається про історію книжки.
|
Фотофакти для демонстрації:
«Кам’яна» книжка - найперша Перші люди залишали інформацію у вигляді написів на каменях і стінах печер.
Папірус. Древні єгиптяни робили записи на папірусі, виготовленому з рослини, яка росла на берегах річки Ніл. Книга з папірусу мала вигляд згортка і зберігалась у шкіряному футлярі.
Воскові і глиняні таблички. Коли глиняна табличка була ще сирою, напис можна було стерти й почати писати заново. Такі таблички зберігались у спеціальних коробках. Книжка, яка складалася із глиняних табличок, була досить важкою. Уявіть, яким важким був би ранець, якби ми жили в той час.
Береста У Київській Русі як книжку використовували бересту. Виготовляли бересту із верхньої частини кори берези. Потім її випарювали в окропі, завдяки чому вона ставала гнучкою і м’якою.
Пергамент. Пергамент – це спеціальним чином оброблена шкіра худоби. Пергамент зберігали рулонами, але з часом почали згинати у декілька разів, і утворювалися своєрідні зошити.
|
4' |
3.Групова робота. Вправи: «Мозаїка» та «Ознайомся з книжкою»
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
Час |
«Ознайомся з книжкою» (Практичне ознайомлення з книжкою)
|
Діти отримують по фрагменту мозаїки (зображення обкладинки однієї з книжок, розміщених в класі). Зібравши мозаїку діти об'єднуються у групи.
Кожна група отримує книжку і дізнається із першої сторінки: її назву; хто автор; прізвище художника; де й коли видано книжку.
|
4' |
4.Щоденні новини. Теми для щоденника вражень. Гра «Про що книга»»
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
Час |
А) Щоденні новини. 1) Визначення дати (дані позначаються на дошці) 2) Назва місяця 3) День тижня 4)Тема нашого тижня «Мої улюблені книги». 5) Тема дня: «Звідки до нас прийшла книга?» Б) Гра «Про щ о книга»
Підсумок: Щодня ми маємо справу з книгою у школі і дома. Вона відкриває перед нами великий непізнаний світ. Треба тільки навчитися його відкривати.
В) Обговорення теми для щоденника вражень:
|
|
1' |
Мета : Ознайомити дітей з роллю книжки в житті людини (здобути інформацію, розважатися).
Формувати позитивне та бережливе ставлення до книжки.
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
Час |
1.Вітання у колі Діти вітаються у колі рядками з вірша Л. Глібова: Бачить – не бачить, Чути – не чує, Мовчки говорить, Добре мудрує. Кривду соромить, Правди навчає, Часом жартує, Смішки справляє, – Люба розмова; Дай, боже, діти, З нею довіку Знаться - дружити. Хто ж то такая В світі щаслива, Мудра, правдива І жартовлива? Як не вгадали, Стану в пригоді, Річ коротенька: Книжка, та й годі. Чи відразу ви здогадалися, що це вірш про книжку? Що їм підказало про це?
|
Учасники гри стають у коло.
|
1' |
2.Обмін інформацією. Тема дня: «Чого навчає книга?»
Гра «Відкритий мікрофон». Слухання та колективне міркування за змістом пісеньки
С. Михалкова .
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
Час |
«Пісенька маленьких читачів” С.Михалков В кожнім домі, в кожній хаті - У містах і на селі, Хто навчився вже читати, Має книжку на столі. Дружба з книгою – це свято, Не було б його у нас, Ми не знали так багато Про новий і давній час. Все ми в книзі знайдемо. Кращої не знаємо, Доброї і вірної Подруги малят! Книгу зрозумілую, Чесну, добру, сміливу І дівчатка, й хлопчики – Хочуть всі читать! І найменшенька дитина, Що не вміє ще читать, Ледь колисочку покине – Просить книжку показать. В день народження до друга Доведеться тобі йти, Гайдара прекрасну книгу Принеси в дарунок ти! Все ми в книзі знайдемо. Кращої не знаємо, Доброї і вірної Подруги малят! Книгу зрозумілу, Чесну, добру, сміливу І дівчатка, й хлопчаки – Хочуть всі читать! Книги дружать з дітворою, Полюби їх у житті – І улюблені герої Будуть друзями в путі. Сторінки книжок завітних Всіх нас доброму навчать – Працювати, і учитись, Й Батьківщину шанувать! Джерело: https://dovidka.biz.ua/virshi-pro-knigi/ Довідник цікавих фактів та корисних знань © dovidka.biz.ua Міркування:
До чого закликає нас поет? Підсумок: Книга – джерело різноманітної корисної інформації , гарний вчитель. Хто з нею дружить, багато знає та вміє. |
Діти приймають участь у грі.
|
4' |
3.Групова робота. Гра «Чарівний мішечок»». Інформаційна довідка для учнів
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
Час |
Опис гри:
(відеододаток «Книга в різних форматах»,режим доступу: https://goo.gl/h2e5cz) |
Діти об’єднуються у групи. Представники кожної групи по черзі витягують із мішечка книжку, розглядають її у групі та презентують, чим вона їм сподобалася. За потреби вчитель уточнює назву різновиду книжки та знайомить з іншими видами книжок.
|
4' |
4.Щоденні новини. Теми для щоденника вражень. Гра «Про що книга»»
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
Час |
А) Щоденні новини. 1) Визначення дати (дані позначаються на дошці) 2) Назва місяця 3) День тижня 4)Тема нашого тижня «Мої улюблені книги». 5) Тема дня: «Чого навчає книга?» Б) Гра «Допоможіть розселити книги»
Підсумок: Книга запрошує нас у цікавий, неповторний світ.
В) Обговорення теми для щоденника вражень:
|
Діти вибирають книжку і пояснюють, де б вони хотіли її розмістити.
|
1' |
Мета: Формувати позитивне та бережливе ставлення до книжки. Познайомити учнів з правилами поводження з книжкою.
Міркування за змістом вірша Марії Пригари «Про книжку».
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
Час |
1.Вітання у колі. Вправа «Сьогодні я пишаюсь» Коментар учителя: Пишатися можна будь – яким хорошими рисами, справами.
Про книжку Книжка скаржилась Мар’яні: – Я у тебе не в пошані. Звідкіля це на мені Плями сині та масні? Подивися, от сторінка: Намальована хатинка, Під хатинкою – маля, І написано: «Це я». А за дві сторінки далі – Різні звірі небувалі: Сині, жовті та рябі, Що й не снилися тобі. Люди скажуть: – Ой, чия ти?! Як тебе тепер читати? Скільки ми читали книг, А не бачили таких! Марія Пригара Міркування:
Підсумок:
|
Учасники гри стають у коло.
|
1' |
2.Обмін інформацією. Тема дня: «Чи існує лікарня для книг?»
Вправа «Чарівна скринька». Слухання фрагментарного читання оповідання Остапа Вишні «Любіть книгу!»
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
Час |
Зустріч з Книжечкою Сумулькою У «скриньці із секретом» міститься пошарпана книжка, із сумним «виразом обличчя». Учні за допомогою запитань з’ясовують, що знаходиться в чарівній скриньці. Коли вони відгадали, вчитель дістає книжку зі скриньки і проводить бесіду: - Що, на вашу думку, могло трапитися з цією книжкою? - Як ви думаєте, як її звати насправді? - Це – книжечка Сумулька. Чому вона має таке ім’я? - Хто міг повпливати на настрій Сумульки? Як? 2. Слухання фрагментарного читання оповідання Остапа Вишні «Любіть книгу!» ЛЮБІТЬ КНИГУ! Оповідання (1-й фрагмент)Не дуже любив книгу Василько. І не дуже чемно з нею поводивсь. От одного вечора ліг спати та й узяв книжку перед сном почитати. А Василько знав: якщо книжку читаєш лежачи,– псується зір і псується книжка. Лежить Василько, читав і задрімав. А книжка – бух! – на підлогу. (2-й фрагмент) Аркуші в книжці й пожмакалися. Добре заснув Василько, так міцно, що й од «бух!» не прокинувся. І сниться Василькові, що він – книжка. От бере його, книжку-Василька, Оленка, що теж не дуже поважає книжку, бере, читає й водночас обідає. Борщ із ложки – кап! – та на Василька-книжку. Йому пече, йому неприємно, що на нього борщ капає, та нічого не вдіє Василько, бо він –книжка. А потім ухопили Василька-книжку Мишко і Вова й давай на ньому різні дурниці писати: «Читав Вова», «Цікава книжка», «Колька – дурень» – отаке понаписували. Так ніби хтось у грязюку перо вмочив та й бруднить,бруднить Василька-книжку! Далі ще гірше! Оленка почала Василька-книжку ножицями різати – малюнки вирізати. Болить Василькові, аж «рятуйте!» хоче крикнути... Тільки-но Оленка ножиці прийняла, як хтось гарячу праску поставив на Василька-книжку. Дим із нього йде! Пече йому! Уже Василько не книжка, а шмаття... так гірко та боляче зробилося, що він аж прокинувся. (3-й фрагмент) Ой, що зі мною зробили? А потім, здогадавшись, що то був тільки сон, зітхнув легше. А зітхнувши, подумав та й гасло про книжку склав: «Бережи книжку – це твій друг!» І ніколи вже не псує Василько книг, та й товаришів соромить, коли хтось із них не береже книжку. Остап Вишня Міркування:
- Що можна було б змінити Васькові, щоб сон приснився інший?
Підсумок: Книги слід берегти. Існують певні правила поводження з книжками і їх слід дотримуватись. |
Розгляд книжки. Поділ думками.
|
4' |
3.Групова робота. Гра «Книжка скаржиться, або книжка дякує»
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
Час |
(Дітям пропонують скласти пазли 4 картинок із зображенням 2 – х веселих книжечок та 2 – х сумних. Склавши зображення, діти об'єднуються у 4 команди. За 3 хв кожна команда має скласти повідомлення: «Книжка скаржиться, коли …» та «Книжка дякує, коли…» Підсумок: Давайте зробимо так, щоб у наших дітей книги завжди були веселими і не відвідували лікарню для книжок.
|
|
3' |
4.Щоденні новини. Теми для щоденника вражень. Гра « Треба чи не треба»»
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
Час |
А) Щоденні новини. 1) Визначення дати (дані позначаються на дошці) 2) Назва місяця 3) День тижня 4)Тема нашого тижня «Мої улюблені книги». 5) Тема дня: «Чи існує лікарня для книг?»» Б) Гра «Треба чи не треба» (вправа на закінчення речення)
Підсумок: Книга віддячить вам за належне поводження з нею.
В) Обговорення теми для щоденника вражень:
|
Перед тим як брати книжку до рук, їх помити ... (треба)! Гортати книжку брудними руками ... (не можна)! Читати в непровітреній кімнаті, де задуха ... (не треба)! Користуватися закладкою під час читання ... (треба)! Загинати сторінки у книжках ... (не треба)! Малювати в книжці ... (не треба)! Утримувати пряму поставу під час читання ... (треба)! Виривати із книжки сторінки ... (не треба)! Робити перерви під час читання ... (треба)! Ставитися дбайливо та бережливо до книжок ... (треба)
|
2' |
Мета: Знайомство учнів з бібліотекою та різновидами дитячої літератури. Вчити орієнтуватися у світі книг. Формувати уявлення учнів про тематичне розміщення книжок у бібліотеці.
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
Час |
1.Вітання у колі. Побажання всім вдалого дня. 2. Міркування за змістом вірша Ірини Савицької (4 клас, м. Млинів) «Загадкова країна»».
Загадкова країна
В нас така країна є, Ірина Савицька Міркування:
Підсумок: Сьогодні на нас чекає неймовірна подорож до цієї загадкової країни. Ви дізнаєтесь, як ця країна виглядає із середини. Хто там працює? І чому діти туди йдуть з великою радістю?
|
Учасники гри стають у коло. Усміхніться всім навколо: небу, квітам, людям. І тоді обов'язково день тобі веселим буде.
|
1' |
2.Обмін інформацією. Тема дня: «Де живуть книжки?»
Віртуальна подорож до бібліотеки.
Тематична бесіда : «Найвідоміші у світі бібліотеки»
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
Час |
Наукова бібліотека ім. Вернадського. Це домівка для п’ятнадцяти мільйонів книжок. Міркування:
Підсумок: Бібліотека – це той храм, де завжди народжується і зберігається духовність. Пам’ятаймо, що у давнину бібліотеку називали «дім життя», «притулок мудрості», «аптека для душі». В. Сухомлинський Джерело: https://dovidka.biz.ua/vislovi-pro-biblioteku/ Довідник цікавих фактів та корисних знань © dovidka.biz.ua
|
|
4' |
3.Групова робота. Гра «Маршрутизатор»
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
Час |
||||||||||||||||||||||||||||
(Учні об'єднуються в групи після жеребкування. Дітям слід таємного мішечка витягти жетончик з номером команди)
1)2 клітинки вперед і 4 – ліворуч? 2) 1 клітинку вперед і 1 – ліворуч? 3) 2 клітинки вперед, 3 – ліворуч і 2вперед? 4) Який маршрут потрібно пройти, щоб потрапити до видавництва? 5)Який маршрут потрібно пройти, щоб потрапити до бібліотеки? Міркування:
|
Маршрутний листок
|
3' |
4.Щоденні новини. Теми для щоденника вражень. Крісло автора «Для чого існують бібліотеки?»
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
Час |
А) Щоденні новини. 1) Визначення дати (дані позначаються на дошці) 2) Назва місяця 3) День тижня 4)Тема нашого тижня «Мої улюблені книги». 5) Тема дня: «Де живуть книжки?»» Б) Крісло автора «Для чого існують бібліотеки?»
про те, для чого потрібні бібліотеки.
В) Обговорення теми для щоденника вражень:
|
|
2' |
Мета:Прищеплювати любов до читання . Виховувати інтерес до книги. Формувати вміння уживати відповідну до ситуації спілкування (тематика тижня),лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо).
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
Час |
1.Вітання у колі. Утворимо разом коло! Скільки друзів – глянь навколо! Руку дружби простягну, З другом сварку не почну. Будемо всі дружно грати, Правил гри не забувати.
|
Учасники гри стають у коло.
|
1' |
2.Обмін інформацією. Тема дня: «Яка моя улюблена книга?»
Вправа «Обмін враженнями».
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
Час |
Загадка: Якось у школу із книжкою Прямував дерев’яний хлопчись І потрапив якось сам В полотняний балаган. Як називається ця книжка? А як зветься сам хлопчисько? От підказка, друзі, вам: Його дівчинка Мальвіна Називала… (Буратіно) Джерело: https://dovidka.biz.ua/zagadki-pro-kazkovih-geroyiv/ Довідник цікавих фактів та корисних знань © dovidka.biz.ua
Підсумок: Наш друг – книга знайомить нас з новими героями, розкриває світ надзвичайних пригод.
2.Слухання та обговорення змісту казки Василя Олександровича Сухомлинського «Білка і Добра Людина»
Слухання казки: Міркування:
Підсумок: Книга вчить нас добру та милосердю.
|
Діти по колу називають своїх улюблених літературних персонажів.
(Діти пробують передбачити сюжет казки) |
4' |
3.Групова робота. Гра «У пошуках казки»
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
Час |
Гра «У пошуках казки»
Підсумок: Молодці! Кожна казка з'єдналася зі своєю назвою. А ви показали себе чудовими знавцями казок.
|
|
3' |
4.Щоденні новини. Теми для щоденника вражень. Вправа «Закінчи речення»
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
Час |
А) Щоденні новини. 1) Визначення дати (дані позначаються на дошці) 2) Назва місяця 3) День тижня 4)Тема нашого тижня «Мої улюблені книги». 5) Тема дня: «Яка моя улюблена книжка?»» Б) Вправа «Закінчи речення».
В) Обговорення теми для щоденника вражень:
|
|
2' |
Використані джерела:
Автор: Савченко Тетяна Володимирівна
Довідник цікавих фактів та корисних знань © dovidka.biz.ua