Розробка "Система роботи при вивченні частини мови Прикметник".

Про матеріал
Методична робота "Система роботи при вивченні частини мови Прикметник" Ця робота базується над вивченням частини мови Прикметник використовуючи різні методи і засоби.
Перегляд файлу

Тема: Повторення вивченого про прикметник як частину мови. Граматичні категорії прикметника.

Мета:Повторити вивчене про прикметник, його роль в реченні, граматичні категорії прикметника. Розвивати рефлексивні вміння учнів, вміння працювати в групі.

Тип уроку: Урок постановки навчальної задачі.

Хід уроку

1. Ситуація успіху.

Вчитель. Сьогодні я отримала лист від Вченого Лінгвіста. Хочете його послухати? Тоді увага, бо це не простий лист. А звуковий. (Звучить запис).

Любі діти! Я дізнався, що ви вивчили частину мови — іменник. Вітаю вас! Але я хотів би впевнитися, що ви добре засвоїли ці знання. Пропоную вам невеличке завдання. Чи впораєтеся ви з ним? Бажаю вам успіху.

Вчений Лінгвіст.

Вчитель. Ось на дошці є текст. Вчений Лінгвіст пропонує нам виписати всі іменники. Отож, до роботи.

(Діти працюють в парах).

Одного ранку Івась пішов на прогулянку. Світило сонце. На кущах щебетали горобці. Стиха шуміли дерева. Верба опустила свої коси до води.

Після закінчення роботи, діти показують готовність працювати далі та обговорювати завдання.

Перша пара читає слова. Інші діти показують своє відношення знаками.

Вчитель. Молодці, діти, це завдання ви виконали гарно, а чи впораєтесь з наступним? Вчений прислав нам таблицю — її потрібно заповнити. Та свої дії обґрунтовувати.

Частина мови

запитання

Що

називає

рід

число

відмінок

роль в реченні

Діти поступово заповнюють таблицю та пояснюють хід своєї роботи.

1 колонка. Частина мови — іменник.

2 колонка. Питання — хто? що?

3 колонка. Називає — предмет, явище, подію.

4 колонка. Рід — жіночий, чоловічий, середній, спільний.

5 колонка. Число — однина, множина. Збірні іменники.

6 колонка. Змінюються за відмінками.

7 колонка. Бувають головними та другорядними членами речення.

Після закінчення роботи таблиця заповнена.

 

Частина мови

Запита­ння

Що

називає

рід

Число

Відмі­нок

Роль в

реченні

Іменник

Хто, що

Предмет

явище

подію

Ч.

 Ж.

 С.

 

Одн.

Множ.

 

Зміню­ються

Підмет

Присудок

Другор.

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель. Чудова робота! Я гадаю, Вчений Лінгвіст буде задоволений вашими знаннями. У мене до вас лише одне запитання. Яка пора року описана в тексті?

 

2. Ситуація відкритого незнання.

Діти. Може це весна, може літо.

(Йде обговорення, доки не лунає думка, що тут брак інформації і ми не можемо точно знати яка пора року).

Вчитель. Я пропоную кожній групі самостійно обрати пору року та змінити текст так, щоб після вашої роботи всі могли визначити пору року.

Групова робота.

1 група.

Одного ЛІТНЬОГО ранку Івась пішов на прогулянку. Світило ПЕКУЧЕ сонце. На кущах щебетали ВЕСЕЛІ горобці. Стиха шуміли ЗЕЛЕНІ дерева. Верба схилила свої ПИШНІ коси до ТЕПЛОЇ води.

2 група.

Одного ЗИМОВОГО ранку Івась пішов на прогулянку. Світило ХОЛОДНЕ сонце. На кущах щебетали ГОЛОДНІ горобці. Стиха шуміли ГОЛІ дерева. Верба схилила свої БЕЗЛИСТІ коси до води.

(Обговорення текстів).

Діти читають свої тексти вголос, інші визначають, яка пора року та виписують слова, які допомогли визначити це. На дошці з'являються слова:

Літнього

Веселі

Зелені

Теплої

Зимового

Холодне

Голодні

3. Повторення вивченого про прикметник.

Вчитель. Чому ці слова допомогли нам?

Діти. Вони називали які предмети за кольором, температурою, тобто описували їх.

Вчитель. А до якої частини мови вони належать? Можливо до іменника?

Діти. Ні. Це точно не іменники, бо вони не назвали предмети, а описували їх, не відповідали на питання хто? що?

Вчитель. Давайте повернемося до нашої таблички.

— На які запитання відповідають ці слова?

Діти. Який? Яка? Які? Яке? Вчитель. Давайте це запишемо до таблиці.

— Що називають ці слова?

Діти. Ознаки предметів.

Вчитель. А які саме ознаки, давайте поглянемо на наші слова.

Діти. Колір предмета, розмір, якість, смак, стан...

Вчитель. І це зафіксуємо в таблиці.

Спробуйте визначити, чи мають ці слова рід.

(Діти працюють в парах).

Діти. Так, тому що слово «тепла» — ж. р., «холодне» — с. р.

Вчитель. А погляньте, чи у цих слів рід постійний, чи змінюється?

Діти. Можна змінити — він теплий. вона тепла, воно тепле. Значить — змінюється.

Вчитель. Тож і це запишемо до таблиці.

А чи мають ці слова число?

Діти. Так, бо холодне — однина, а голі — множина.

Вчитель. Число у цих слів може змінюватися?

Діти. Так, бо гола — голі...

Вчитель. Зафіксуємо це у таблиці.

Чи можна провідміняти ці слова? Спробуйте обрати по 1 слову та провідміняти його.

(Діти працюють в парах, кожна дитина читає свої слова).

Вчитель. Який висновок можна зробити?

Діти. Ці слова можна відміняти.

Вчитель. Занесемо ці дані у нашу таблицю.

Визначте роль цих слів в реченні.

(Кожна група працює окремо,  в кінці роботи діти читають свої результати).

Діти. Ці слова можуть бути тількидругорядними членами речення.

 

Вчитель. Звернемося до нашої таблиці.

 

 

 

 

 

Запитання

Що називає

Рід

Число

Відмінок

Роль в

Частина

 

 

 

 

 

Реченні

Мови

 

 

 

 

 

 

Іменник

Хто,що

Предмет

Ч.

Одн.

Зміню-

Підмет

 

 

Явище

Ж.

Множ.

Ються

Присудок

 

-

Подію

С

 

 

 

 

Другор.

 

Який

Ознаку

Ч.

Одн.

зміню-

Другор.

 

Яка

Предмета

Ж.

Множ.

Ється

 

 

Яке

 

С.

 

 

 

 

Які

 

 

 

 

 

 

Вчитель. Чим же відрізняються ці частини мови?

Діти. Відповідають на інші питання, називають ознаки предметів, мають змінний рід.

Вчитель. Можливо ви знаєте, до якої частини мови належать ці слова?

Діти. Це прикметники.

Вчитель. Правильно, діти. Ви правильно визначили — це прикметники.

Ми починаємо вивчати нову частину мови. Я думаю, ви зможете за цією таблицею скласти правило про прикметник. Спробуйте!

Діти. Прикметники — це слова, які називають ознаки предмету та відповідають на питання який? яка? які?

Прикметники змінюються за родами, числами, відмінками, і можуть виступати другорядними членами речення.

Вчитель. Правильно! Ви чудово впоралися із завданнями на уроці, показали свої вміння працювати в групах

4.Домашнє завдання.

Впр. № 5

В цій вправі потрібно буде вставити прикметники до виділених іменників та подумати, яка роль прикметника в мові.

 

docx
Додано
14 вересня 2021
Переглядів
321
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку