Даний урок можна проводити в кабінеті, забезпеченому мільтимедійними засобами та цифровою лабораторією, можна використати елементи гри та провести захід на факультативі.
Методична розробка STEM-уроку.
Автор : Некрасова Тетяна Степанівна , учитель фізики КЗО «Солонянське НВО»
ТЕМА УРОКУ : РЕАКТИВНИЙ РУХ.
МЕТА ТА ЗАВДАННЯ УРОКУ :
навчальна : сформувати знання про реактивний рух; про досягнення космонавтики та роль у сучасному світі;
виховна: виховувати інформаційну культуру, акуратність, самоконтроль, розвивати базові знання з даної галузі науки
розвиваюча: розвивати творче та критичне мислення, вміння працювати в групах.
ТИП УРОКУ: спарений кейс-урок
ОБЛАДНАННЯ : цифрова лабораторія , учнівський комп’ютер- трансформер ,проектор, мультимедійна дошка, датчики пульсу , датчики для вимірювання вмісту кисню та вуглекислого газу.
ХІД УРОКУ:
1.Організаційний момент (5 хв.)
Шановні діти! Сьогодні у нас незвичайний урок, а урок – подорож на Марс. Сьогодні ми з вами будемо розглядати фізичні поняття і виконувати дослідження з біології та хімії. Ми будемо готуватись до польоту на Марс і зможемо подолати силу притягання до Землі. Ми станемо сьогодні свідками підготовки команди космонавтів, яких будуть готувати до польоту в космос.
2.Вивчення нового матеріалу.(10 хв)
Але спочатку нам необхідно вивчити основні поняття та терміни теми «Реактивний рух». Зараз я пропоную вам відео «Реактивний рух та його характеристики».
3. Робота в групах.
А зараз ми з вами будемо працювати в групах. Кожна група отримує завдання на карточках, через 30 хвилин ви можете презентувати результати своєї роботи.
1 група «Біофізики» - досліджують реактивний рух в живій природі.
2 група «Дослідники»– визначає показники здоров'я астронавтів. Нам необхідно визначити, як змінюється серцебиття астронавта при різних навантаженнях на організм.
3 група. «Історики» - вивчають історію історики — ознайомлюються з біографією вчених, що працювали над застосуванням реактивного руху та етапами розвитку космонавтики;
4група «Техніки — ознайомлюються з будовою та особливостями запуску космічних апаратів;
5група «Відділ реклами — ознайомлюються з додатковою літературою з даної теми.
6 група «Хіміки» - ознайомлюються з результатами вимірюванням рівня кисню та вуглекислого газу в повітрі на Землі. Прогнозують мінімальний вміст кисню та вуглекислого газу , який потрібен для повноцінного функціонування людського організму.
Спочатку я надаю слово біофізикам, які розкажуть про реактивний рух у живій природі .(додаток 3)
Як бачимо, реактивний рух — явище досить поширене. Але, звичайно ж, у нас воно асоціюється у першу чергу з польотами в космос.
Залишити поверхню Землі і піднятися в небо мріяли ще стародавні греки. До наших днів дійшов міф про Дедала, який сконструював крила собі і своєму сину Ікару з пір'я, скріпленого воском. Ікар піднявся до Сонця, але віск розплавився й Ікар упав у море. Від міфів до наукових проектів пройшли тисячі років. Триста років тому Ньютон висловив дуже цікаву думку: якщо вистрілити вгору, сила земного тяжіння сповільнює рух кулі, але чим далі віддаляється куля від Землі, тим слабшає сила земного тяжіння. Він розрахував ту швидкість, яку потрібно надати тілу, щоб воно подолало земне тяжіння, і ця швидкість дорівнювала 8 км/год. Але ж як надати тілу такої великої швидкості? Ми знаємо, що це стало можливим завдяки застосуванню реактивної сили. Але як прийшли до цієї ідеї, нам повідомляють історики.
(Учні розповідають про історію розвитку космонавтики та конструкторів літальних апаратів)
І особливу увагу хочеться звернути на підсумки роботи групи дослідників, які проводили дослідження по підготовці команди астронавтів до польоту на Марс.
Група «Дослідники» Спільно з вчителем біології в лабораторії з фізики діти провели вивчення показників пульсу майбутніх астронавтів у звичайних умовах та при навантаженні (при присіданні та при положенні «вниз головою»).Для дослідження використовувалась цифрова лабораторія «Енштейн» та датчики для вимірювання пульсу людини.(додаток 1)
Група «Хіміки» презентували результати досліджень по вимірюванню вмісту вуглекислого газу та кисню в повітрі. (додаток2)
5.Підсумки уроку. Рефлексія.(10хв)
А зараз діти ми спільно з вами спробуємо побудувати ракету для польоту на інші планети.
На кожній частинці ракети учні запишуть назву нового терміну, який сьогодні вивчили на уроці , чи явища , яке досліджували.