ВІЛЬНЕ ПАДІННЯ. ПРИСКОРЕННЯ ВІЛЬНОГО ПАДІННЯ

Про матеріал

ВІЛЬНЕ ПАДІННЯ. ПРИСКОРЕННЯ ВІЛЬНОГО ПАДІННЯ.

Мета уроку: закріпити з учнями уявлення про вільне падіння і рух тіла, кинутого вертикально вгору, як частковий випадок рівноприскореного руху при виконанні практичних завдань; розвивати критичне мислення та просторову уяву учнів, дослідницькі і творчі навички; виховувати почуття відповідальності, співпраці при самостійному опрацюванні навчального матеріалу.

Тип уроку: перевернутий урок вивчення нового матеріалу.

Перегляд файлу

ВІЛЬНЕ ПАДІННЯ. ПРИСКОРЕННЯ ВІЛЬНОГО ПАДІННЯ.

Мета уроку: закріпити з  учнями уявлення про вільне падіння і рух тіла, кинутого вертикально вгору, як частковий випадок рівноприскореного руху при виконанні практичних завдань; розвивати критичне мислення та просторову уяву учнів, дослідницькі і творчі навички; виховувати почуття відповідальності, співпраці при самостійному опрацюванні навчального матеріалу.

Тип уроку: перевернутий урок  вивчення нового матеріалу.

Обладнання : Трубка Ньютона, мячик, інформаційна картка, таблиця на А-2, стробоскопічні фотографії, листки чистого паперу А-4.

 

Памятка підготовки до уроку

Робота в дома

Учні отримують домашнє завдання  яке представлене учителем.

                       Учитель готує для учнів матеріал для самостійного опрацювання.

Робота на уроці

                     Учні:

  • працюють з додатковою літературою, обговорюють в групах питання і створюють завдання для членів групи опонентів;
  • отримують установку на урок;

 

                      Учитель:

  •  інструктує, організовує роботу  учнів;
  • працює індивідуально, допомагає, відповідає на питання учнів;
  • доповнює, уточнює, коментує, здійснює обернений зв'язок

Структура уроку.

  1. Он-лайн навчання (online collaborativ learning).

Завдання 1. Ознайомитися з теоретичним матеріалом з теми : «Вільне падіння. Прискорення вільного падіння.»

Посилання:

  1. Підручник з фізики Є. Коршак 10 клас, параграф 33пункт 5.
  2. Переглянути і опрацювати відеоматеріал з теми «Вільне падіння. Прискорення вільного падіння.» (https://www.youtube.com/watch?v=4K6Zkf6l96o.)

 

Завдання 2. Скласти ментальну карту до відеоролика ( параграфа) у робочому зошиті.

 

 

Завдання 3. Бути готовими дати відповіді на запитання:

  • Яку взаємодію називають гравітаційною?
  • Сформулюйте закон всесвітнього тяжіння.
  • Фізичний зміст гравітаційної сталої.
  • Від яких чинників залежить прискорення вільного падіння?
  1.  Завдання 4. Групам підготувати міні – проекти  про Пізанську вежу та Capital Gate tower

 

 

  1. Очне навчання (self – study learning)

 

  1. Організаційний момент.
  2. Мотивація.

3. Актуалізація опорних знань. (Закінчи речення)

  1.     Рівноприскорений рух - це…
  2.     Прискорення - це..
  3.     Переміщення при рівноприскореному русі визначається за формулою…
  4.     Швидкість при рівноприскореному русі визначається за формулою…
  5.     Прискорення визначається за формулою…
  6.     Одиниці вимірювання переміщення…
  7.     Одиниці вимірювання прискорення…
  8.     Одиниці вимірювання швидкості…
  9.     Сила тяжіння це…
  10. Гравітаційна взаємодія це…
  11. Фізичний зміст гравітаційної сталої…
  12. Прискорення вільного падіння залежить від…

4. Опрацювання самостійно вивченого матеріалу. Дослідницько-практична робота в групах.

  1. Етап роботи. (Дослідницько-практичний. Завдання диференційовані.)

 

Завдання для I групи.   Дослідити одночасне падіння з однакової висоти

  • двох аркушів однакової площі;
  • двох аркушів різної площі;
  • рух сув'язі двох тіл.

Пропонується 4 твердження. Довести їх або спростувати .

Твердження:

  •     якщо легке тіло завжди падає повільніше, ніж важке, воно має «пригальмовувати» падіння важкого тіла;

 

  •     два легких тіла мають падати повільніше, ніж одне важке тіло;
  •     водночас сув'язь можна вважати одним тілом, ще більш важким;
  •     сув'язь має падати швидше, ніж одне важке тіло!

 

 

Завдання для II групи. Визначити прискорення вільного падіння за допомогою математичного маятника. Дослідити його залежність від довжини нитки.

 ( Групи роблять висновки своїх досліджень)

 

 

  1. Етап роботи. (Теоретично-практичний)

I група.  Довести, що вільне падіння – це рівноприскорений рух під дією сили тяжіння без інших сторонніх впливів на них  (демонстрація трубки Ньютона)

II група.  Довести, що вільне падіння є рівноприскореним рухом. (стробоскопічні фотографії)

  1. Етап роботи. ( Робота з інформаційною карткою)

Групам зясувати які чинники впливають на прискорення вільного падіння. Знайти найбільші і найменші значення прискорення вільного падіння :

I група.  На планетах Сонячної системи.

II група.  Для деяких міст України.

  1. Етап роботи. (STEAM)

 Захист міні-проектів.

I група. Місто Піза. Пізанська вежа.

II група. Місто Абу-Дабі. Capital Gate tower

 

Учитель: Уявимо себе Галілеями  21 століття. Порівняємо дві вежі - Capital Gate і Пізанську вежу.

 

Пізанська вежа

Capital Gate

кількість поверхів

15

35

Висота

54,5 м

160 м

кут нахилу

3.97

18

Завдання групам.

  1.  Знайти час вільного падіння м’яча з вежі.
  2.  З якою швидкістю  м’яч впаде з вежі на землю?

(І група виконує завдання для Пізанської вежі, ІІ група – для Capital Gate)

 

  1. Етап роботи.  Розв’язування якісних задач.

 

I група.

1.  Три тіла кинуті так: перше — вниз без початкової швидкості, друге — вниз із початковою швидкістю, третє — вгору. Що можна сказати про прискорення цих тіл? Опір повітря не враховувати.

 

2.  Важкий предмет підвішено на мотузці до повітряної кулі, що рівномірно підіймається з деякою швидкістю. Яким буде рух предмета, якщо мотузку перерізати? Опором повітря знехтувати.

 

 

II група

1.  Чи зміниться прискорення вільно падаючого тіла, якщо йому надати початкової швидкості?

 

2.Два тіла одночасно починають падати з двох точок, розташованих на одній вертикалі. Доведіть, що відстань між ними під час вільного падіння залишається незмінною.

5. Рефлексія.

 Учитель. А зараз  подумайте і дайте відповіді на такі питання:

- що я з вивченого матеріалу дома та опрацьованого на уроці візьму з собою у валізу?

- що у млин відправлю? (осмислю, повторю)

- що викину на смітник?

6. Домашнє завдання

Підготуватися до самостійної роботи з теми  «ВІЛЬНЕ ПАДІННЯ. ПРИСКОРЕНН ВІЛЬНОГО ПАДІННЯ». Скласти і розвязати задачу маючи кульку та лінійку.

Місто

Географічні координати

(за Грінвічем)

Висота над рівнем моря, м

Прискорення вільного падіння, м/с2

Довгота

Широта

Київ

30°30′ сх. д.

50°27′ пн. ш.

179

9.81054

Вінниця

28°28′ сх. д.

49°14′ пн.ш.

287

9.80912

Дніпропетровськ

34°59′ сх. д.

48°27′ пн. ш.

151

9.80884

Донецьк

37°48′ сх. д.

48°00′ пн. ш.

169

9.80838

Житомир

28°40′ сх. д.

50°15′ пн. ш.

218

9.81025

Запоріжжя

35°10′ сх. д.

47°50′ пн. ш.

112

9.8084

Івано-Франківськ

24°43′ сх. д.

48°55′ пн. ш.

276

9.80888

Кіровоград

32°16′ сх. д.

48°30′ пн. ш.

176

9.80881

Луганськ

39°18′ сх. д.

48°34′ пн. ш.

78

9.80917

Львів

24°00′ сх. д.

49°50′ пн. ш.

325

9.80954

Миколаїв

32°0′ сх. д.

46°58′ пн. ш.

52

9.80781

Одеса

30°44′ сх. д.

46°28′ пн. ш.

54

9.80735

Полтава

34°32′ сх. д.

49°34′ пн. ш.

160

9.80982

Рівне

26°15′ сх. д.

50°37′ пн. ш.

234

9.81053

Суми

34°48′ сх. д.

50°55′ пн. ш.

174

9.81098

Тернопіль

25°36′ сх. д.

49°34′ пн. ш.

320

9.80932

Харків

36°15′ сх. д.

50°00′ пн. ш.;

120

9.81032

Херсон

32°35′ сх. д.

46°38′ пн. ш.

48

9.80752

Хмельницький

27°0′ сх. д.

49°25′ пн. ш.

298

9.80926

Черкаси

32°3′ сх. д.

49°25′ пн. ш.

105

9.80985

Чернівці

25°56′ сх. д.

48°18′ пн. ш.

240

9.80843

Чернігів

31°18′ сх. д.

51°30′ пн. ш.

136

9.81161

Луцьк

25°20′ сх. д.

50°45′ пн. ш.

196

9.81076

Ужгород

22°18′ сх. д.

48°37′ пн. ш.

120

9.80909

Севастополь

33°31′ сх. д.

44°37′ пн. ш.

2

9.80584

Сімферополь

34°06′ сх. д.

44°57′ пн. ш.

205

9.80551

 

 

На Марсі  g =3,728 м/с2,

Сонці g =274,1 м/с2 ,  

Меркурії  g =3,703 м/с2 ,

Венері g =8,872 м/с2 ,  

Місяці g =1,625 м/с2,  

Юпітері  g =25,9 м/с2 , 

Сатурні g =11,19 м/с2 ,

Урані g =9,01 м/с2 ,

Нептуні g =11,28 м/с2.

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 10 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика (академічний рівень) 10 клас (Бар’яхтар В.Г., Божинова Ф.Я.)
До уроку
Розділ 1. Кінематика
Додано
7 грудня 2018
Переглядів
2640
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку