Розробка тренінгу для батьків "Діти - дзеркало батьків"

Про матеріал

Розробка містить методичні рекомендації з питань виховання для батьків, тренінгові вправи, які дозволяють батькам наочно показати різні підходи у вихованні. Інтерактивні творчі завдання дають можливість відійти від традиційних форм проведення батьківських зборів і зроблять їх цікавими та корисними.

Перегляд файлу

 

 

   Батьківські збори

        (тренінг)

«Діти – дзеркало своїх батьків»

Підготувала

класний керівник

5 класу

Бутівської ЗОШ І – ІІІ ст.

Кузнєцова Т.В.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Мета: Сприяти становленню батьківської компетентності шляхом усвідомлення і осмислення механізмів діалогічного спілкування та формування вмінь і навичок конструктивної взаємодії з дітьми у сім’ї.
Завдання:
- Урізноманітнювати форми роботи з батьками;
- Сприяти критичному осмисленню стійких стереотипних установок у сімейному вихованні;
- Залучати батьків до співпраці зі школою;
- Розширити і збагатити знання щодо ролі емоційної сфери у становленні особистості дитини та відпрацьовувати навички емпатійного реагування на дитячу поведінку;
- Розвивати вміння будувати діалогічну взаємодію при вирішенні проблемних ситуацій:
- Виховувати педагогічну компетентність батьків.
Матеріали: олівці, папір, картки із завданням, презентація з малюнками.,геометричні фігури, вислови  видатних людей про виховання в сім‘ї, ручки, малюнок сонечка, промінчики сонця, двосторонній скотч, картки «Любов», «Доброта», « Турбота», клубок ниток, комп‘ютерна презентація

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

На дошці вислови видатних людей:
Дитина найбільше потребує вашої любові як раз тоді, коли найменше її заслуговує. (Ерма Бомбек)
“Хоч би яка у вас відповідальна і складна творча робота була на виробництві, знайте, що вдома на вас чекає ще відповідальніша, ще складніша, ще тонша робота — виховання людини. ” 
В.Сухомлинський
“Дитина — рентгенівський знімок сім’ї. ” 
А.Макаренко

Якщо ви хочете виростити гарних дітей, витрачайте на них вдвічі менше грошей та вдвічі більше часу.

Е. Селдсон

Ваша власна поведінка – найвирішальніша річ. Ви думаєте, що виховуєте дитину тільки тоді, коли з нею розмовляєте чи караєте її? Ви виховуєте її кожну мить вашого життя, навіть тоді, коли вас немає вдома.

А. Макаренко

Дітям більш потрібний приклад для наслідування, ніж критика.

Ж. Жубер

Не виховуй дітей, все одно вони будуть схожі на тебе. Виховуй себе!

Англійське прислів‘я

Діти ніколи не слухалися дорослих, проте справно їх наслідували.

Д. Болдуїн

Не робіть з дитини кумира: коли вона виросте, то вимагатиме жертв.

П. Буаст

Батько, який намагається змінити свою дитину,не починаючи з себе, не просто марно втрачає час, але дуже жорстко ризикує.

В. Леві

Нехай першим уроком дитини буде покора. Тоді другим може стати те, що ти вважаєш необхідним.

Б. Франклін

Новонароджені скрізь плачуть однаково. Коли ж вони виростають, у них виявляються неоднакові звички. Це результат виховання.

Сьюньцзи

                              Шановні батьки!

 Ми хочемо нагадати Вам, що такі чарівні слова, як «Добрий день», «Будь ласка», «Дякую», «Вибачте» вперше діти пізнають вдома.

 Саме вдома діти навчаються бути чесними, пунктуальними, старанними, добре відноситися до друзів, поважати старших та вчителів.

 Саме вдома вони вчаться бути охайними, не говорити з набитим ротом та кидати сміття в урну.

 Вдома вони також вчаться бути організованими, доглядати за своїми речами і не чіпати чужі.

 А у школі ми їх навчаємо мові, математиці, історії, географії, фізиці, хімії та фізкультурі. Батьківське виховання ми лиш підкріплюємо, але не замінюємо.


Вступ  тренінгу(слайд 1)
(Вітаю учасників, представлення себе, як тренера сьогоднішнього тренінгу.)
Відомо, що сім‘я це те, що перше з‘являється у дитини та супроводжує майже все її життя , це те, щовідігрвє вирішальну роль у  становленні повноцінної особистості дитини Відтак, зрозуміло, що без радикальної перебудови традиційного сімейного виховання, не слід очікувати серйозних успіхів у сфері становлення повноцінної особистості: самостійної, відповідальної, упевненої у собі, ініціативної, творчої, з чіткими моральними настановами. Ми спробуємо з Вами сьогодні змінити стереотипи виховання, познайомимось із різними його  шляхами й обрати правильний.

1. Вправа на знайомство „Вітаю Вас”(слайд 2)

Хід проведення

Всі батьки соять,

пропоную змінити своє місце перебування тим батькам які вважають, що це стосується їх:
- змініть місце ті, у кого чорне волосся;
- змініть місце ті, хто має гарну посмішку; 
- змініть місце ті, хто має доньку;
- змініть місце ті, хто має сина;
- змініть місце ті, хто вважає себе гарною матір’ю
- змініть місце ті, хто прийшов сьогодні на нашу зустріч з гарним настроєм, і хоче отримати безліч позитивних вражень і корисних порад. 
Привітайте один одного оплесками. 

2. Вправа « Сімейний статут»(слайди 3 – 10)

 
Хід проведення:
Пропоную учасникам створити умови, щоб кожен почувався зручно і робота в групі була ефективною. Для ефективного спілкування в умовах тренінгу пропоную використати такі правила:
1. Бути активним.

2. Бути щирим.

3. Говорити коротко і по черзі.

4. Слухати і чути.

5. Говорити від свого імені й не перебивати.

6. Правило «вимкненого телефону».

7. Правило « вільної ноги»

3. Вправа «П’ять найважливіших подій у моєму житті»(слайд 11)

- Наше життя складається з подій радісних та сумних, важливих і не дуже. Я пропоную вам пригадати і назвати п’ять значущих подій у вашому житті.

(батькі пишуть на аркушах важливі події, а потім озвучують їх)
Дякую, ви назвали багато різних подій, це й перше кохання, і закінчення інституту, і весілля, але у кожній родині найважливіша подія – народження дитини.
Ми розуміємо словаамериканської співчки Енджи Стоун,(слайд 12) яка сказала: «Зважитися обзавестися дитиною справа неабияка. Це означає зважитися на те, щоб твоє серце відтепер і назавжди розгулювало поза твоїм тілом.».

4. Вправа - тест «Які ви батьки?»(слайд 13,14,15)
Відзначте, будь ласка, ті фрази, які ви часто використовуєте у спіл­куванні з дітьми:
1. Скільки разів тобі повторювати?
2. Порадь, будь ласка, як мені вчинити в цій ситуації?
3. Не знаю, що б я без тебе робила! 
4. І в кого ти такий(а) удався(лась)?
1. Які в тебе чудові друзі!
2. Ну, на кого ти схожа(ий)?
3. Ти моя опора і помічниця!
4. Ну що в тебе за друзі?!
5. Про що ти тільки думаєш?
10. Який(а) ти в мене розумний(а)!
11. А як ти вважаєш, сину (донько)?
12. У всіх діти як діти, а ти?!
13. Який ти в мене кмітливий!

5. Вправа «Правила для дитини»(слайд 16)

- Спілкування з дитиною постійно обмежується вказівками та заборонами. Звичайно, є багато ситуацій, коли батьки змушені встановлювати певні обмеження для своїх дітей. Особливо якщо діти маленькі, і їхні дії можуть зашкодити здоров’ю та життю. Давайте спробуємо замінити обмеження та заборони на правила поведінки.
Поділимося на групи. Кожна група має подумати і написати правила для дитини, не вживаючи слова «НЕ». Наприклад: «Не поспішай під час їжі / Будемо їсти повільно», «Не кричи так голосно / Будемо розмовляти тихіше».

 Обговорення:
Щоб зберегти мир у родині й не провокувати конфліктів із дітьми, необхідно дотримуватися певних правил. (10 хв.)
Спілкування з дитиною відбувається з різними інтонаціями і завдяки наступній вправі спробуємо зробити висновок, як краще спілкуватися з дитиною.

 6.  Вправа « Як звертатися до дитини»(слайд 17)

Матеріали: картки з фразами
Хід проведення:
Пропонує попрактикуватися взаємодіяти з дитиною на основі „правильних” і „неправильних” звернень. Ви отримує 2 картки з різними зверненнями і повинні з різною інтонацією сказати фразу відповідно до ситуації.
1.А) Говорите з жахом: „Залиш! Не чіпай цей молоток! Це чоловіча справа!
Б) Говорите спокійно та доброзичливо: „О! Я бачу, ти хочеш забити цей цвях. Подивись, молоток треба тримати так, а цвях отак...”


2. А) Дитина хоче допомогти Вам скласти пазли. Ви сердитеся, відкидаєте її руки і кажете: „Залиш! Ти їх зіпсуєш! Якщо ти порвеш пазли, я буду змушена за них заплатити!!! Іди грайся!”
Б) Візьміть дитину за руку і скажіть рішучим тоном: „Мені важливо, щоб ти ретельно намилила руки, помила і витерла їх насухо! Потім прийдеш і ми разом складемо пазли. Руки повинні бути чистими, бо ми маємо віддати пазли в ідеальному стані.”


3. А) Кричите: „Перестань його бити! Ти поводишся, як бандит! Що з тебе виросте!”
Б) Зловіть дитину за руку і скажіть рішучим тоном: „Мені не подобається, що ти його б’єш! Битися не можна! Скажи брату словами, чого ти хочеш. Я вірю, що ти зможеш захистити себе у гідний спосіб!”


4. А) Говорите жалісливим тоном: „Синочку, чому ти такий лінивий! Ти ж такий здібний. Якби ти не був таким лінивим, то міг би добре вчитися. Я справді не знаю, в кого ти такий вдався!”
Б) Говорите рішуче, але доброзичливим і діловим тоном: «Синочку, ти досить розумний та здібний для того, щоб осягнути це! Я чекаю рішучих змін у навчанні!»


5. А ) Говорите незадоволено та з гнівом до дитини, яка не хоче виступати на публіці: „Перестань боятися! Тут нічого боятися та соромитися! Ти вже велика, а поводишся, як мала дитина! Ну давай! Не бійся!”
Б) Говорите спокійним голосом із розумінням: „Ти боїшся...? Ти напевно трохи засоромилась...? Розповідати вірш на публіці – це дуже складна справа навіть для справжніх акторів... Це називається хвилюванням. Але, напевно, ти скоро переможеш цей страх! Ти переконаєшся...”


Після програвання кожної пари учасники обговорюють, чому до дитини краще звертатися за допомогою одних фраз та чим інші звертання можуть їй нашкодити.
 

Через прискорений темп сучасного життя батьки іноді не помічають, що один і той самий вчинок дитини оцінюють по-різному. Відповідно дитині складно зрозуміти, чому за одну і ту саму дію її можуть як насварити, так і похвалити. Як бути послідовним під час спілкування з дитиною? Яку стратегію виховання обрати? 
 

Об‘єднатися в 4 групи ( за геометричними фігурами:трикутник, прямокутник, коло, квадрат)

7. Вправа «Три важливі слова»(слайд 18)

Обладнання : аркуші паперу, олівці

 Кожній команді пропонується зашифрувати в малюнках слова: «любов», «турбота», «доброта». Команди презентують свої малюнки, інші учасники відгадують зашифроване слово.

 8. Міні-лекція „Три шляхи у вихованні”. (слайди 19,20,21,22)

Батьки у всьому світі, виховуючи своїх дітей, можуть іти одним з трьох шляхів: влади, поступливості або діалогу. Пропоную послухати коротку характеристику цих шляхів і зробити можливі наслідки для дитини, для батьків, для родини.
ВЛАДА. Цей шлях опирається на переконання дорослого, що батьки завжди краще знають і мають рацію, демонструють дитині, хто головний. Дитина повинна підкорятися їхній волі, найкраще без дискусії. Батьки найчастіше виступають у ролі контролера, екзекутора, судді, володаря, поліцейського, а іноді й ката. Такий образ батьків викликає у дитини почуття страху, злості, гніву, жалю, несправедливості, кривди, приниження, сорому. У дитини з’являється переконання, що батьки її не розуміють, можливо, не люблять.
У поведінці дитини може з’явитися опір, брехня, покора, агресія, ворожість, бунт або лицемірство. Дитина може думати: „ніхто не прислухається до моєї думки, а, значить, мої думки дурні та нічого не варті. Я ні на що не здатна, якщо мене треба постійно контролювати, слідкувати за мною, перевіряти. Тільки батьки знають, що добре для мене”
Можливі наслідки для дитини – відсутність бажання змінюватися, залежність від думки та оцінок інших, нездатність творчо мислити, самостійно вирішувати проблеми, занижена самооцінка, відсутність віри у власні можливості. Можливі наслідки для батьків – почуття безсилля, нездатності вплинути на ситуацію, що посилюють незадоволення дитиною та собою як батьками.
ПОСТУПЛИВІСТЬ. На цьому шляху батьки заради „святого спокою” поступаються дитині, хоча це суперечить їхнім відчуттям і потребам. Вони підкоряються волі дитини, щоб уникнути конфронтації. Постать батьків поступлива, але наелектризована злістю, роздратуванням щодо „самолюбивої, сповненої бажань і претензій” дитини.
Дитина почувається у виграші - „Я перемогла”. Це породжує змішані почуття: тріумф, почуття провини, невпевненість, викликані відсутністю опору з боку дорослого. Вона може думати: „Всі повинні мені підкорятися”, „Найважливіші мої почуття і потреби”, „Батьки все зроблять заради мене, варто тільки бути впертою”. Свою волю дитина диктує за допомогою крику, плачу, шантажу, тиску. 
Можливі наслідки для дитини – відсутність почуття безпеки через своєрідну зміну ролей – батьки виявляються „слабкими”, а дитина „сильною”. У дитини може розвинутися імпульсивний спосіб реагування, егоїзм, нездатність підпорядковуватися авторитетові, суспільним та етичним нормам, а також працювати в колективі (виникають проблеми в школі, з ровесниками).Можливі наслідки для батьків – неприязнь до дитини, безсилля, незадоволення собою як батьками, незадоволення з приводу постійних поступок дитині всупереч своїм потребам та почуттям. 
ДІАЛОГ. На шляху діалогу батьки передають дитині важливі для них цінності, враховуючи почуття та потреби дитини, а в ситуації конфлікту шукають спільне рішення, яке б задовольняло всіх зацікавлених. Батьки поважають почуття, потреби та думки дитини. Допомагають дитині розкривати свої можливості, сприяють ставленню її адекватної самооцінки. Також батьки поважають свої потреби та почуття, можуть твердо сказати „ні”, коли ситуація вимагає цього. Тому дитина може бути задоволена сама собою, відчувати повагу до власної думки та думки батьків (вчителів, інших людей), мати високе почуття власної вартості та відповідальності за свої вчинки. Дитина може думати: „Я можу сама приймати рішення, я можу бути відповідальною, я здатна багато на що і хочу спробувати свої сили, а якщо в мене не вийде, - спробую ще раз”.
Можливі наслідки для дитини – бажання співпрацювати з батьками, їй подобається бути з ними. У дитини розвивається впевненість у собі, повага до потреб і почуттів інших. Можливі наслідки для батьків – задоволення собою як батьками, почуття близькості, радість від перебування разом з дитиною, приязні стосунки з нею. Можливість виразити своє незадоволення (гнів, розчарування, злість), не ображаючи дитину. 
Загальний висновок: Ефективний шлях у вихованні – це діалог.

9. Вправа «Я мрію, що моя дитина…»(слайд 23)

 

 На промінчиках сонечка потрібно написати продовження речення «Я мрію, що моя дитина…». Після презентації кожного побажання, психолог прикріплює сонечка на символічне небо мрій.
А хто може здійснити ваші мрії? Ви. Саме ви допоможете дитині стати хорошою людиною. Для цього потрібно запасатися терпінням, наполегливістю, працьовитістю. Надавати дитині позитивний приклад. Адже дитина – це ваше віддзеркалення. І головне, потрібно все це робити з основним помічником – вашою любов’ю.

Обговорення висловів, що висять на дошці

10. Історія для натхнення (слайд 24)

Розповідаю історію для натхнення: 
„ Якось один чоловік повернувся пізно додому з роботи, як завжди втомлений і знервований та побачив, що на порозі його чекає п’ятирічний син.
- Тату, можна в тебе щось спитати?
- Звичайно, що сталося?
- Тату, а яка в тебе зарплатня?
- Це не твоя справа! - обурився батько. - І навіщо це тобі?
- Будь ласка, ну скажи, скільки ти отримуєш за годину?
- Ну, взагалі, 50. А що?
- Тату, - син подивився на нього знизу вверх дуже серйозними очима.
- Тату, ти можеш мені позичити 30?
- Ти запитував лише для того, щоб я дав тобі грошей на якусь дурну іграшку? – закричав той. - Негайно йди до себе в кімнату і лягай спати! Не можна ж бути таким егоїстом! Я працюю цілий день, страшенно втомлююсь, а ти себе так поводиш. Малюк тихо пішов до себе в кімнату і закрив за собою двері.
А його батько продовжував стояти на порозі та обурюватися проханням сина: „Та як він сміє питати мене про зарплатню, щоб потім попросити грошей?”
Згодом він заспокоївся і почав роздумувати: „Може йому й дійсно щось дуже важливе потрібно купити. Та грець з ними, з тими трьома сотнями, адже він у мене ще ні разу не просив грошей”.
Коли батько зайшов у дитячу кімнату, його син уже був у ліжку.
- Ти не спиш, синку, - запитав батько.
- Ні, тату, - відповів хлопчик.
- Я, здається, тобі дуже грубо відповів, у мене був важкий день, просто зірвався. Пробач мені. Ось тримай гроші, які ти просив.
Хлопчик сів на ліжку та посміхнувся. Ой, тату, дякую! – радісно вигукнув він. Потім хлопчик заліз під подушку і дістав декілька зім’ятих банкнот. Його батько, побачивши, що в дитини вже є гроші, знову обурився. А малюк склав всі гроші разом, ретельно перерахував купюри і подивився на батька.
- Навіщо ти в мене просив грошей, якщо вони в тебе вже є? – пробурмотів той.
- Тому що в мене було недостатньо. Але тепер мені як раз вистачить, - відповів хлопчик. - Тату, тут рівно 50. Можна я куплю годину твого часу? Будь-ласка, прийди завтра з роботи раніше. Я хочу, щоб ти повечеряв разом з нами”. 
Я дякую Вам, я впевнена що після сьогоднішньої зустрічі останні слова ніколи не промовить ваша дитина.


11. Вправа «Я — хороший вихователь»(слайд 25,26)

За завданнями тренінгу я зрозуміла, що ви – хороші батьки, бо ви активні, креативні, знаходите вихід з бідь – якої ситуації, самокритичні, не стоїте на місці, рухаєтесь вперед,тому настав час поділитися з іншими батьками своїм досвідом виховання.
Батькам по колу пропонується продовжити речення «Я — хоро­ший батько, тому що...»
При виникненні труднощів у батьків слід допомогти їм знайти в собі позитивні батьківські риси

12. вправа «Клубок» (слайд 27, 28)
1. Чи були раніше Ви на таких тренінгах?

2.Чи краща така форма проведення батьківських зборів, ніж традиційна?

3.Чи корисною була сьогоднішня інформація?

4. Що саме сподобалось ( чи не сподобалось) на сьогоднішній зустрічі?

Учитель .

Наші сьогоднішні збори  було організовано для тих, хто любить дітей, любить їх не з далека, не милується ними, як живою цікавою іграшкою, а любить справжньою любов‘ю.

  Ці збори для люблячих батьків, що віддають серце й душу вихованню дітей. Сподіваюсь,що й надалі ми разом пліч – о пліч будемо співпрацювати, виконуючи тривалу й складну вправу, назва якої – «виховання».

І на останок , якщо у Вас виникнуть труднощі в будь – якій ситуації з виховання своєї дитини – прочитайте ці дитячі заповіді для мам, тат, бабусь та дідусів.

(роздаються аркуші з роздрукованими дитячими заповідями) (слайд 29)

 

docx
Додано
17 грудня 2018
Переглядів
7897
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку