Розробка урок для 8 класу Пилип Орлик та його Конституція

Про матеріал

Конспект уроку 8 класу на тему Пилип Орлик. Даний урок був створений із застосуванням різноманітних ІКТ. Містить додатковий та наочний матеріал. Урок дозволяє учням краще засвоїти матеріал та пропонує диференційований вид домашнього завдання.

Перегляд файлу

Дата__________________Клас_______________Предмет_____________

Урок 32

Тема: Пилип Орлик та його Конституція.

Мета: - знайомство з особистістю П. Орлика, характеризування Конституції П. Орлика, формування уявлення про долю Гетьманщини за часів правління П. Орлика;

- вдосконалення причинно-наслідкових зв’язків; аналізу історичних документів, висловлення власних суджень, роботи з картою, формування та застосування на практиці нових термінів;

- виховання поваги та гордості до минулого.

Очікувані результати:

Знати: біографічні дані П. Орлика, основні положення Конституції, особливості зовнішньої політики П. Орлика.

Вміти: встановлювати причини та наслідки історичних подій, аналізувати історичні документи, надавати характеристику історичним діячам, працювати з історичною картою.

Обладнання: мультимедійна презентація, проектор, ноутбук, атлас, роздатковий матеріал, підручник.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку:

І. Опитування домашнього завдання: (7 хвилин)

Тести (2-3хв)

1. Таємний українсько-шведський договір укладено:      

а) 1700р.;     б) 1704р.;   в) 1709р.

2. Іван Мазепа був прибічником російського царя Петра І до 1708 року:

а) Так;   б) Ні;

3. Після зруйнування м. Батурина новою гетьманською резиденцією стало місто:

а) Гадяч;  б) Глухів;  в) Полтава.

4. Полтавська битва відбулася

а)1700р.;   б) 1709 р.;   в) 1711р.

5. Повстання С. Палія спалахнуло через ліквідацію козацтва на Правобережжі: 

а) так;     б) ні.

6. Після розгрому під Полтавою І. Мазепа та Карл XII перебрались до міста:

а) Бендери;  б) Чигирин;   в) Хотин.

2. Робота з картою (2хв.)

Показати на карті

  1.   шлях просування територією України війська гетьмана Мазепи та шведського короля Карла XII після поразки під Полтавою;
  2.  покажіть місце головної битви між Карлом ХІІ та Петром І.
  3.   покажіть місто, яке стало новою резиденцією Гетьманщини після зруйнування Батурина.

3. Дискусійне питання(2хв.)

Висловіть власну оцінку щодо постаті гетьмана І. Мазепи та обґрунтуйте її.

З боку людяності та з боку гетьмана України.

ІІ. Актуалізація. (1хв)

Хто такий гетьман? Кому належала найвища влада на Січі? Який державний устрій був на Гетьманщині? Чому?

ІІІ. Мотивація. (3хв)

В своїй боротьбі за Україну Іван Мазепа мав багато соратників. З його смертю не закінчилася боротьба за незалежність України. (зверніть увагу на стенд з відомими гетьманами України). Одним із них був видатний українець Пилип Орлик саме його діяльність ми і будемо вивчати сьогодні. Звучить тема уроку.

Запис у зошит.

Кінцева мета нашого уроку відповідь на запитання: У чому заслуга П. Орлика перед Україною.

IV. Засвоєння нового матеріалу

1. Ситуація після Полтавської битви.(6хв)

Учитель. Багато козаків і старшин після поразки під Полтавою вимушені були рятуватися від політичних переслідувань. Близько 13 тис. утікачів з України зосередилось у Бендерах. Опинившись за кордоном, вони ставали політичними емігрантами.

Робота з поняттям: Діти, чи знаєте ви, що таке еміграція? (еміграція - вимушене чи добровільне переселення з батьківщини в іншу країну, зумовлене різними причинами: економічними, політичними, релігійними). Запис терміна у словник.

Українські емігранти не полишали планів визволення України. Після смерті гетьмана Івана Мазепи постало питання про обрання нового гетьмана. 5 квітня 1710 р. в Бендерах (Молдавія) відбулася козацька рада. (запис у зошит дати обрання) Гетьманом було обрано найближчого сподвижника Івана Мазепи — генерального писаря його уряду Пилипа Орлика.

У нас було випереджальне завдання: підготувати біографічні данні про П. Орлика.

 (Пропонується учням виступити з повідомленням про гетьмана П. Орлика.)

Після повідомлення учні відповідають на запитання:

Запитання:

1)  Яким постає перед нами П. Орлик?

2. Конституція П. Орлика(7хв)

Робота учнів з історичними документами

Під час козацької ради 05.04.1710 р. було ухвалено документ «Пакти й Конституції прав та вольностей Війська Запорозького».

Робота з терміном «Конституція»- головний закон держави. ( записують до словників поняття).

Що ж за такий важливий документ підписав П. Орлик? Чому його назвали першою Конституцією України?

Ознайомтесь зі змістом документа та дайте відповідь на запитання до нього:

  1. Назвіть обов’язки гетьмана за Конституцією?
  2. Кому належала влада на Гетьманщині?
  3. Кому належала судова влада?

Отже, Конституція Пилипа Орлика не лише проголошувала незалежну Українську державу, а й закріплювала найбільш прогресивні для того часу ідеї про державне життя. До таких, зокрема, належали обмеження повноважень гетьмана, створення представницького органу — Генеральної ради. Документ заклав підвалини принципу поділу влади на законодавчу, виконавчу та судову гілки, передбачав виборність посад, що й нині є принциповою засадою розвитку демократичних держав.

Розминка правильно - не правильно(2хв.). Якщо згодні то стоїте, якщо ні то присіли.

 

  1. Пилип Орлик був гетьманом Слобожанщини.
  2. П. Орлик автор першої Конституції України.
  3. Конституцію підписували всі мешканці України.
  4. Щоб підписати Конституцію треба було пройти тестування
  5. За Конституцією головною в Гетьманщині була Генеральна рада

3. Зовнішньополітична діяльність(5хв)

В країні існують два фактори розвитку: внутрішньополітичний та зовнішньополітичний. Внутрішню політику П. Орлика ми розглянули, а яку зовнішньополітичну діяльність він проводив?

Зараз ми прочитаємо коротеньку інформацію про напрямки його зовнішньої політики та відповімо на питання:

Які заходи вжив гетьман для звільнення України?

Чи мав П. Орлик прихильників на Україні?

Які наслідки для України мала перемога Османської імперії у війні з Московією?

Чому історики вважають, що підписання Адріанопольського договору 1713 року перекреслило всі надії П. Орлика на відновлення України?

Яка доля спіткала П. Орлика з1714 року до кінця життя?

V. Рефлексія.

Учні відповідають на запитання, поставлене на початку уроку:

У чому ж полягає заслуга гетьмана П. Орлика перед Україною?(4 хв.)

Орієнтовний зміст відповіді учнів

Гетьман П. Орлик був найбільш видатним представником першої української політичної еміграції, що намагався вибороти суверенну, вільну, єдину Україну, долучаючи до боротьби світову дипломатію, піднести Українську національну ідею у світі. Доля П. Орлика — приклад служіння батьківщині, коли на її вівтар принесено і матеріальні вигоди, і родинне щастя.

Резерв: уявіть себе на місці П. Орлика, яким шляхом ви боролися за свою батьківщину? Що б ви зробили інакше?

Яких прорахунків припустився П. Орлик у своїй боротьбі за незалежність Гетьманщини?

VІ. Підсумки(1хв)

Учитель. П. Орлик став першим гетьманом в еміграції, який продовжив справу свого попередника І. Мазепи щодо визволення України з-під влади Московського царства. Гетьман П. Орлик був палким борцем за втілення ідеї незалежності України за сприяння іноземних правителів. Його Конституція стала видатною правовою пам’яткою Європи та України, де вперше було проголошено республіканський устрій держави та передбачено захист прав і свобод населення. І хоча цей прогресивний документ не був реалізований, все ж він з’явився на 66 років раніше від американської «Декларації незалежності» й майже на 80 — від французької «Декларації прав людини і громадянина», відобразивши цілком новітні для того часу зрушення суспільної думки (пов’язані з ідеями поділу влади, гарантіями прав особистості тощо).

VІІ.  Домашнє завдання: (2хв.)

Прочитати с. 202-205 та відповісти на питання 11-13, Хто хоче заробити оцінку високого рівня тому треба буде скласти міні - твір (10 речень)на тему “Становлення української державності часів П. Орлика”, як завжди для допитливих відео на моїй сторінці у соц. мережах. Повторити §11

Оцінки за урок (1хв.)

Аналізуємо історичний документ

Пакти й Конституція прав та вольностей Війська Запорозького між ясновельможним паном П. Орликом, гетьманом та між старшиною, полковниками, а також Військом Запорозьким, прийняті публічно Ухвалою обох сторін, року 1710 квітня 5, при Бендерах.        

Ми уклали угоду з Пилипом Орликом, новообраним гетьманом і ухвалили, щоб не тільки він стежив за виконанням викладених нижче по пунктах і підтверджених його присягою, але щоб цього незмінне дотримувалися і наступні гетьмани.

1.Ясновельможний гетьман зобов’язаний та примушений у законному порядку дбати, щоб жодна чужинська релігія не запроваджувалась на нашій батьківщині, не допускаючи проповідування та розмноження кількості її прихильників. І щоб при новозбудованих церквах множилося навчання дітей «вільним мистецтвам».

2. Обов`язком Ясновельможного гетьмана стане турбота про недоторканний цілісний кордон, щоб нікому не дозволяв не лише порушувати закони і вільності, але й привласнювати батьківські землі.

3. Ясновельможний гетьман дбає через послів про відновлення давнього братства з Кримським ханством..., щоб надалі не пробували зухвалим нападом у спину підкорити собі Україну.

4. Гетьман муситиме подбати про звільнення від московських укріплень земель Війська Запорозького і повернення їх у власність Війська, і щоб надалі ніяким іншим чином не спустошували володінь Війська Запорозького.

5. Постановляємо навічно зберігати такий закон, щоб у нашій батьківщині першість належала Генеральній старшині як з огляду на її високі служби, так і у зв’язку з перебуванням при гетьманах.

Генеральній старшині, полковникам і генеральним радникам належить давати поради гетьману про цілісність батьківщини, про загальне благо й про всі публічні справи. Без їхнього попереднього рішення і згоди на власний розсуд гетьмана нічого не повинно ані починатися, ані вирішуватися, ані здійснюватися.

Генеральні ради збираються на Різдво, на Великдень, на Покрову. На ці ради з’являються посли від Низового Війська Запорозького для слухання й обговорення справ.

6. Правопорушення - і умисне, й випадкове — має підлягати [розгляду] Генерального Суду, який повинен винести рішення таке, якому кожен мусить підкорятися.

7.  Генеральна старшина повинна доповідати гетьману про всі публічні справи, що перебувають у її віданні.

9.  Щодо цих пактів і Конституції, укладених для успішного виконання, то гетьман удостоїв їх підтвердити власноручним підписом і державною печаткою, а також присягою.

Запитання:

1. Назвіть обовязки гетьмана за Конституцією?

2. Кому належала влада на Гетьманшині?

3. Кому належала судова влада?

docx
Додав(-ла)
Прелесть Инна
Додано
23 квітня 2018
Переглядів
3065
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку