Конспект уроку з історії України у 8 класі дає можливість з'ясувати особливості соціально-економічного та політичного розвитку західноукраїнських земель у другій половині XVIII ст. та причини розгортання руху опришків; схарактеризувати історичну постать Олекси Довбуша та сприяти формуванню критичного мислення учнів на основі особистого усвідомлення минулого.
Тема: Буковина, Східна Галичина, Закарпаття. Рух опришків.
Мета: з’ясувати особливості соціально-економічного та політичного розвитку західноукраїнських земель у другій половині XVIII ст. та причини розгортання руху опришків; схарактеризувати історичну постать Олекси Довбуша; розвивати вміння аналізувати історичні процеси та явища, робити висновки, обґрунтовувати власні судження про діяльність ватажка опришків; сприяти формуванню критичного мислення на основі особистого усвідомлення минулого; виховувати почуття гідності та поваги до минулого свого народу.
Обладнання: ноутбук, проектор, екран, дидактичні матеріали.
Основні поняття: опришки.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
1. Виконання учнями тестових завдань (слайди 2-8).
2. Робота з картою (слайд 9):
1. Назвіть держави, у складі яких у середині XVIII ст. перебували західноукраїнські землі?
2. У складі якої держави перебувала найбільша частина західноукраїнських земель?
3. Що вам відомо про політичне та соціально-економічне становище західноукраїнських земель під владою іноземних держав?
Проблемне завдання:
- Чим було зумовлене розгортання опришківського руху? Чи можна вважати їх боротьбу успішною? Чому?
Становище західноукраїнських земель
Робота зі схемою (слайд 10):
Пояснення вчителя: характеристика економічного становища західноукраїнських земель, що перебували у складі Польщі, Австрії та Молдавії.
Робота зі схемою (слайд 11):
Рух опришків
Пояснення вчителя (слайд 12):
Формування поняття (слайд 13):
Опришки – учасники національно-визвольної боротьби в Галичині, на Закарпатті та Буковині проти польської, угорської та австрійської шляхти у ХVІ – першій половині ХІХ ст.
Робота зі схемою (слайд 14):
Аналіз рушійних сил, характеру та території розширення опришківського руху.
Аналіз діяльності опришків (слайд 15-19).
Перегляд відеофрагменту «Олекса Довбуш - опришок».
Олекса Довбуш
Учні слухають повідомлення учня про Олексу Довбуша та працюють з історичною довідкою.
Історична довідка
Олекса Довбуш — керівник руху опришків у 30–40-х роках ХVІІІ ст.
• Народився в селі Печеніжині на Івано-Франківщині в сім’ї селянина.
• Перші відомості про його героїчну боротьбу проти гнобителів датуються 1738 р.
• Опорним пунктом його загону (налічував 30–50 чол.) була Чорногора у Карпатах, а діяли опришки під його керівництвом у Прикарпатті, Закарпатті та Буковині.
• Загинув О. Довбуш у селі Космачі від руки зрадника С. Дзвінчука.
• Його образ відтворений у літературі, музиці, образотворчому мистецтві, усній народній творчості. Його ім’ям названі гори у Карпатах, печера на Говерлі та скеля поблизу Яремчі.
Робота в групах
Клас поділяється на три групи, кожній із яких пропонується опрацювати уривки із творів усної народної творчості, в яких відтворено образ Олекси Довбуша.
1-а група
Документ 1. Уривки з українських легенд та переказів.
1. Ох, як народився – і знайшовся славний Довбуш, цар полонинський, так сто зірок йому над головою хрестом стали, ясна зоря над тою заставкою і зійшла, затихло звір'я у лісі, птиці в ізворі, риби в потоках, змія під колодою, а всі череди в полонинах стали – постали, а всі козарі – вівчарі поздивувалися, а всі пани іздригнулися, і сам цар розсердиася на престолі.
2. На п’ятнадцятім році зібрав собі Олекса легінів і пішов розбивати тих панів, що хлопам кривду робили. Як був ще легінем, то узяли його до війська; тоді все військо стріляло у нього — а від нього кулі відскакували, як від плити; стріляли йому відтак у рот, а він виплює кулю, як кістку черешні, та й ні гадки! Потім не схотів слухати ні старших, ні царя і утік в гори.
3. ...Віз чоловік старого дуба під гору, та й воли стали, не змогли тягнути. Аж на те підійшов Олекса Довбуш... та й сказав до того чоловіка: «...Гріх так худобу мучити. Я тобі допоможу витягнути того дуба на гору». Та й узяв Олекса Довбуш того дуба із саней на плече, та й виніс на саму печеру ізверху, та як ним верг, то півдуба залетіло в землю. Ото був хлопище!»
Завдання
1. Охарактеризуйте історичну постать Олекси Довбуша.
2. Чому в легендах народ називав Довбуша «царем полонинським»?
2-а група
Документ 2. Уривок з української народної казки «Довбуш карає пана».
… Олекса зі своїми легенями пішов… і на високому березі над річкою Черемошом почали випробувати вони свою зброю. Як стали стріляти з пістолів та з крісів, то геть дими укрили Їльцю.
...У лісі Олекса наказав розкласти великі вогнища і послав легінів надрати смоли. Легіні надерли смоли і почали топити ту смолу в казанах. Потім Олекса наказав зробити з тої смоли вісім куль, аби було кинути що собакам, які стоять на варті. Зрубав Олекса у лісі сухе дерево півтора сажня заввишки, ...тоді рушив просто до панського двору.
...І схопили вони пана, ...зв’язали його. Скарав Олекса цього пана і пішов мститися іншим панам».
Завдання
1. Визначте, які форми боротьби та яку зброю використовували опришки.
2. Проти кого була спрямована їхня боротьба?
3-я група
Документ 3. Уривок з української народної пісні.
Ой попід гай зелененький
Ходить Довбуш молоденький,
На ніженьку налягає,
Топірцем ся підпирає
Та й на хлопців покликає:
«Ой ви, хлопці, ви, молодці!
А сходіться разом до купці,
Бо будемо раду мати,
Де підемо розбивати.
Щоби кути не минути,
До Косова повернути.
Та вставайте всі раненько,
Убирайтеся борзенько
У постоли шкірянії,
У волоки шовковії,
Бо зайдемо та до Дзвінки –
До Штефанової жінки.
Завдання
Значення руху опришків (слайд 20).
Робота над проблемним завданням:
- Чим було зумовлене розгортання опришківського руху? Чи можна вважати їх боротьбу успішною? Чому?