"Розробка уроків з біології для 9 класу на тему "Еволюція органічного світу"

Про матеріал

"Розробка уроків

з біології для 9 класу

на тему "Еволюція органічного світу"

до підручника авт. К.М.Задорожний . Перебачено використання друкованого робочого зошита авт. К.М.Задорожний

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Автор вчитель біології Діденко Л.О., І категорія

 

 

 

Тема. Розвиток еволюційних поглядів. Докази еволюції

Мета: сформувати знання про розвиток поглядів на походження видів живих істот; ознайомити із процесами еволюції та еволюційної теорії: розвивати логічне мислення та вміння отримувати та використовувати інформацію; виховувати навчальний інтерес.

Обладнання: підручник, РЗ, презентація

Тип уроку: засвоєння нових знань

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент

Психологічна розминка «Актуалізація обох півкуль головного мозку»

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

 

У попередніх класах ви ознайомилися з особливостями будови й життєдіяльності багатьох груп живих організмів. Пригадайте основні групи рослин і тварин, які ви вивчали в попередніх класах. Чи існує зв’язок між особливостями будови й життєдіяльності цих організмів? Які з них є найбільшими за кількістю видів?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Ознайомлення учнів із підручником «Еволюційне вчення», авт.. Яблуков, Юсуфов.

 

ІУ. Повідомлення теми та мети уроку

 

У. Вивчення нового матеріалу

 

  1. Розвиток поглядів на походження видів живих істот
    1.        Розповідь вчителя
    2.        Робота з таблицю с.149
  2. Процес еволюції та еволюційні теорії

Словник

Еволюція - це процес змін живих організмів, який стає причиною появи їх нових форм.

Еволюційна теорія — це пояснення механізмів процессу еволюції.

  1. Робота в групах з підручником

І група – Палеонтологічні докази еволюції

ІІ група – Молекулярно-генетичні докази.

 

УІ. Узагальнення та систематизація знань

 

  1. Коротко про головне
  2. Робота в РЗ
  3. Бесіда

 

1. Поясніть, як розвивалися погляди на появу живих істот.

2. У чому різниця між еволюцією та еволюційною теорією?

3. Наведітьприклади палеонтологічних доказів еволюції.

4. Наведіть приклади молекулярно-генетичних доказів еволюції.

 

УІІ. Підведення підсумків уроку

  1. Рефлексія
  2. Домашнє завдання

§37- вивчити, №5-6, с. 151- письмово

  1. Оцінювання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Популяції живих організмів та їхні основні характеристики. Популяція як одиниця еволюції

Мета: сформувати знання про популяцію, її щільність та чисельність, структурно-вікову структуру; розвивати логічне та критичне мислення, самоорганізацію; виховувати навчальний інтерес

Обладнання: підручник, РЗ, презентація

Тип уроку: комбінований

 

ХІД УРОКУ

 

І Організаційний момент

Психологічна розминка «Палітра»

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання

  1. Перевірка виконання завдання №5-6 с.151 (учні повторюють)
  2. Словниковий диктант

Еволюція

Еволюційна теорія

Палеонтологія

  1. Прийом «Записка»

Учні а листочках пишуть один одному запитання, а потім перевіряють

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

 

Пригадайте, з якими групами живих організмів ви ознайомилися в курсі біології. Чим вони між собою відрізняються? У яких середовищах живуть ці організми? Яким чином вони живляться?

 

ІУ. Мотивація навчальної діяльності

 Робота з малюнками

Що ви бачите на малюнках?

C:\Users\User\Pictures\pchely.jpg C:\Users\User\Pictures\13050001.jpg

 

 

 

 

 

 

C:\Users\User\Pictures\105.jpg

 

У. Повідомлення теми та мети уроку

 

УІ. Вивчення нового матеріалу

 

  1. Популяція та їхні характеристики

Словник

Популяції

  1. Чисельність і щільність популяції

Словник

Чисельність популяції

Щільність популяції

  1. Статева і вікова структура популяції

Розповідь вчителя з лементами демонстрації

  1. Популяція як одиниця еволюції

1.Словник

Генофон

2. Робота з підручником

 

УІІ. Узагальнення та систематизація знань

 

  1. Коротко про головне
  2. Бесіда

1. Що таке популяція?

 2. За допомогою яких характеристик можна оцінити стан популяції?

3. У чому різниця між чисельністю й щільністю популяції?

4. Що таке: а) статева структура популяції; б) вікова структура популяції?

 5. Чи завжди тварини з популяції, яка проживає на певній території, буде розподілятися по цій території рівномірно? Поясніть на конкретних прикладах.

  1. Робота у РЗ

УІІІ. Підсумок уроку

  1. Рефлексія

«Палітра» - порівняння

  1. Домашнє завдання

§38- вивчити, №6 с. 153- письмово

  1. Оцінювання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Еволюційні фактори. Механізми первинних еволюційних змін. Природний добір

Мета: ознайомити учнів з еволюційними факторами та прикладами їхньої дії; сформувати знання про природний добір; навчити розрізняти та аналізувати види природного добору; розвивати логічне мислення, самостійність; виховувати навчальний інтерес.

Обладнання: підручник , друкований РЗ, презентація.

Тип уроку: комбінований

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент

Прийом «Світлофор»

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання

  1. Перевірка №6с.153  (поки учні повторюють Д/з)
  2. «Біологічний диктант»

1.Сукупніст особин одного виду, які відтворюють себе протягом великої кількості поколінь і тривалий час займають певну територію … (популяція).

2. Загальна кількість особин на певній території, які належать до однієї території… (чисельність популяцій)

3. Середня кількість особин на одну одиницю площі чи об’єму …(щільність популяцій)

4. Співвідношення статей як відношення кількості самців до самок або кількості самців до загальної кількості самців і самок… (статева структура популяції).

5. Співвідношення чисельності особин різних вікових класів і поколінь … (вікова структура популяції).

6. Сукупність генів усіх особин популяції становить її …(генофонд).

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

У попередньому параграфі ви дізналися про популяцію та їхню структуру. Чому популяцію вважають елементарною одиницею еволюції? Чи може генофонд популяції змінюватися?

 

ІУ. Мотивація навчальної діяльності

Робота з малюнком

D:\уроки\підручники\dreyf-genv-faktor-evolyucyi-prichina-znachennya-prikladi_885.jpeg

 

У. Повідомлення теми та мети уроку

УІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Еволюційні фактори
    1. Словник

Еволюційні фактори

  1. Робота з таблицею с.154-155

Учні по-черзі читають таблицю та аналізують прочитане.

  1. Види природного добору

Складання схеми

 

             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Приклади:

Стабілізуючий – щитні мають короткий  термін життя і живуть у калюжах. Пересихання калюжі переживають у формі яйця.

Рушійний – захисне забарвлення.

Дизуптивний – комахи які живуть на невеликих островах в океані мають або дуже розвинені крила, або взагалі не мають крил.

Статевий – різниця за зовнішнім виглядом: курка і півень, самка і самець оленя.

 

УІІ. Узагальнення та систематизація знань

  1. Коротко про головне
  2. Робота в РЗ
  3. Робота в групах №10 с.157

І група – доведіть що твердження є вірним

ІІ група – доведіть що твердження помилкове.

 

          УІІІ. Підсумковий урок

  1. «Світлофор»
  2. Домашнє завдання

§ 39 вивчити, РЗ

  1. Оцінювання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Вид. Критерії виду. Механізм видоутворення.

Мета: сформувати поняття «вид», «критерії виду», сформувати знання про способи видоутворення; розвивати самостійність, критичне мислення, виховувати навчальний інтерес

Обладнання: підручник, РЗ, презентація

Тип уроку: комбінований

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент

Психологічна хвилинка (побажання один одному успіхів)

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання

  1. Перевірка РЗ (учні повторюють)
  2. Бесіда

1. Що таке фактори еволюції?

2. На конкретному прикладі поясніть, що таке популяційні хвилі.

 3. На конкретному прикладі поясніть, що таке мутаційний процес.

4. На конкретному прикладі поясніть, що таке міграція.

5. Чому дрейф генів є ненаправленим фактором еволюції?

6. Які існують форми природного добору?

7. На конкретних прикладах поясніть дію статевого добору.

8. За яких умов відбувається стабілізуючий добір?

 9. За яких умов відбувається дизруптивний добір?

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

           Пригадайте фактори еволюції, з якими ви ознайомилися. Назвіть їх. Чому ці  

            фактори діють саме на популяції? Що таке природний добір і чим він відрізня-

ється від інших еволюційних факторів?

 

ІУ. Мотивація навчальної діяльності

Як ви розумієте вислів

D:\Відео біологія\slide_1.jpg

У. Повідомлення теми та мети уроку

 

УІ. Вивчення нового матеріалу

  1.  Вид

Словник

Вид

  1. Критерії виду

Робота з таблицею «Критерії виду»с.158 та презентацією

  1. Способи видоутворення
  2. Робота з таблицею «Способи й механізми видоутворення»с.159 та презентацією

УІІ. Узагальнення та систематизація знань

  1. Прийом «Записка». Учні пишуть один одному короткі запитання по темі.
  2. Коротко про головне
  3. Робота в РЗ

 

УІІІ. Підсумок уроку

1.Рефлексія – «Емоції»

  1. 2. Домашнє завдання

§ 40 вивчити, РЗ

  1. Оцінювання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Адаптації — результат еволюційного процесу. Основні положення сучасної

теорії еволюції

Мета: сформувати знання про адаптації та їх способи: конвергенцію, дивергенцію,паралелізм; ознайомити з положенням сучасної еволюційної теорії; розвивати логічне мислення, самостійність; виховувати навчальний інтерес.

Обладнання: підручник , друкований РЗ, презентація.

Тип уроку: комбінований

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент

Психологічна розминка «Актуалізація обох півкуль головного мозку»

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання

  1. Перевірка РЗ  (поки учні повторюють Д/з)
  2. «Знайди пару»

Робота в парах

Додаток 1

  1. «Доповни таблицю»

      Робота в групах

       Додаток 2

ІІІ. Актуалізація опорних знань

У попередніх класах ви ознайомилися з особливостями будови й життєдіяльності багатьох груп живих організмів. Пригадайте, чи існує зв’язок між особливостями будови й життєдіяльності рослин і тварин.

 

ІУ. Мотивація навчальної діяльності

Робота з ілюстрацією хамелеона.

Що ви знаєте про цю тварину.

D:\Відео біологія\1.jpg             D:\Відео біологія\2.jpg

 

У. Повідомлення теми та мети уроку

УІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Адаптація організмів до умов середовище
    1.                                               Адаптація

 

  1.        Словник

Адаптація

  1.                                  Способи адаптації

             Морфологічні     фізіологічні  біохімічні   етологічні

Приклади:

Морфологічні: захисне забарвлення, колючки, товста кутикула, волосяний покрив, жировий шар.

Фізіологічні: стійкість фізіологічних параметрів: стала температура тіла, вміст кисню, вуглекислого газу, вміст цукрув крові.

Біохімічні: сталість біохімічних процесів, вироблення певних ферментів.

Етологічні: страх змій та уникання контактів з ними через побоювання отруйних укусів.

 

  1. Конвергенція, дивергенція, паралелізм

Конвергенція, мал..41.2

Дивергенція, мал.. 41.3

Паралелізм, мал.. 41.4

 

  1. Сучасна еволюційна теорія

Робота з підручником в парах.

Розуміння прочитаного.

У. Узагальнення та систематизація знань

   1. Коротко про головне

   2. Робота  в РЗ

   3. Бесіда

1. Що таке адаптація?

 2. Які бувають адаптації?

 3. Як виникають явища: а) конвергенції; б) дивергенції?

4. Які існують основні положення синтетичної теорії еволюції?

5. На конкретному прикладі поясніть утворення гомологічних органів.

 6. Якими органами — гомологічними чи аналогічними — є крила метеликів і птахів? Обґрунтуйте свою точку зору.

 

УІ. Підсумок уроку.

1.Рефлексія

2. Домашнє завдання

§41- вивчити, РЗ

Випереджальне завдання

  1. Вплив природних факторів на еволюцію людини
  2. Вплив соціальних факторів на еволюцію людини
  3. Оцінювання

 

 

Тема. Еволюція людини. Етапи еволюції людини

Мета: сформувати знання про етапи еволюції людини та вплив на неї різних факторів; розвивати логічне мислення, самостійність; виховувати навчальний інтерес.

Обладнання: підручник , друкований РЗ, презентація.

Тип уроку: комбінований

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент

Психологічна установка «Посміхнися товаришу по парті»

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання

  1. Перевірка РЗ  (поки учні повторюють Д/з)
  2. «Телефон», за запитаннями с.163

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Вивчаючи біологію тварин, ви дізналися, що людина належить до хребетних тварин і є представником ссавців. Які характерні ознаки притаманні цій групі? Хто із ссавців є найближчим родичем людини?

 

ІУ. Мотивація навчальної діяльності

Обговорення твердження

D:\Відео біологія\slide_2.jpg

У. Повідомлення теми та мети уроку

УІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Еволюція людини

Робота з таблицею (Додаток 3) та підручником с.164-166

  1. Випереджальне завдання
  1. Вплив природних факторів на еволюцію людини
  2. Вплив соціальних факторів на еволюцію людини

УІІ. Узагальнення та систематизація знань

  1. Коротко про головне
  2. Робота в РЗ
  3. Завдання №6, с.167 – обговорення в групах

 

УІІІ. Підсумок уроку

  1. Рефлексія
  2. Домашнє завдання

§42- вивчити

  1. Оцінювання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Світоглядні та наукові погляди на походження життя

Мета: сформувати знання про світоглядні та наукові погляди на походження життя; розвивати логічне та критичне мислення, самостійність; виховувати навчальний інтерес.

Обладнання: підручник , друкований РЗ, презентація.

Тип уроку: комбінований

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент

Психологічна розминка «Актуалізація обох півкуль головного мозку»

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання

  1. Бесіда

1. Які із сучасних видів мавп є найближчими родичами людини?

 2. Коли й де жили перші представники родини Люди?

 3. Які особливості притаманні австралопітекам?

 4. Де сформувався вид Людина розумна?

5. Порівняйте представників роду Людина й австралопітеків.

 

ІІІ. Актуалізація опорних  знань

Мотивація навчальної діяльності

 

      Ви розглядали особливості будови й функції органічних речовин живих організмів. Які з них є біополімерами? Які мономери утворюють ці біополімери? Чи можуть клітини обходитися без якихось із цих біополімерів?

 

ІУ. Повідомлення теми та мети уроку

 

У. Вивчення нового матеріалу

1.Теорія виникнення життя на Землі

Робота з підручником заповнення таблиці

 

Теорія

Основні положення

Креаціонізм

 

Стаціонарний етап

 

Панспермії

 

Біогенезу

 

Абіогенезу

 

РНК-світу

 

 

2. Час і місце зародження життя

Робота з підручником с.169-170

Розуміння прочитаного.

 

3. Етапи виникнення життя

Порівняння основних етапів виникнення життя в теорії Опаріна — Холдейна й су-

часних теоріях.

 

4. Останній універсальний предок

Розповідь вчителя

 

УІ. Узагальнення та систематизація знань

  1. Коротко про головне
  2. РЗ

 

УІ. Підсумок уроку

  1. Рефлексія
  2. Домашнє завдання

§43- вивчити, §§ 37-42 – повторити, № 7 с.171 – письмово (підручник)

  1. Оцінювання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Узагальння та систематизація знань з теми «Еволюці органічного світу»

Мета: узагальнити та систематизувати знання з теми; розвивати вміння використовувати набуті знання; виховувати навчальний інтерес.

Обладнання: підручник або роздатковий матеріал

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент

Психологічна розминка «Актуалізація обох півкуль головного мозку»

 

ІІ. Пояснення виконання самостійної роботи

 

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

У зошитах поки учні виконують самостійну роботу

 

ІУ. Підсумок уроку

  1. Рефлексія
  2. Домашнє завдання

§§ 37-43 – повторити

  1. Оцінювання (при можливості)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

Додаток 1

 

 

                                           

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

                                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Додаток 3

D:\Відео біологія\img19.jpg

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Миронець Наталія
    Гарна розробка уроку.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Власюк Оксана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Біологія 9 клас (Задорожний К. М.)
Додано
13 лютого 2018
Переглядів
9684
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку