МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Комунальний вищий навчальний заклад київської обласної ради «Академія неперервної освіти»
Авторський проект
Розробка уроків за темою «Початкові хімічні поняття», 7 клас
Тема уроку: Чисті речовини і суміші (однорідні, неоднорідні). Способи розділення сумішей.
Цілі уроку: повторити відомості про речовини , суміші та їх властивості; навчити розрізняти фізичні тіла, матеріали, речовини; повторити поняття «чисті речовини» та «суміші», основні способи розділення сумішей; продовжити знайомство з лабораторним устаткуванням і методикою проведення хімічного експерименту. Розвивати аналітичне мислення, хімічну компетентність, виховувати потребу в знаннях
Форми роботи : розповідь, демонстрації, самостійна робота з підручником, виконання лабораторного досліду, робота в парах, фронтальна бесіда, моделювання.
Обладнання: хімічні склянки, штативи з пробірками, скляні палички, лійки, фільтри, фарфорова чашка, ділильна лійка, лабораторний штатив, пластилін.
Реактиви: крохмаль, цукор, кухонна сіль, вода, сірка, залізні ошурки, алюміній, магніт, рослинна олія, крейда.
Тип уроку: комбінований
Базові поняття: однорідні суміші, неоднорідні суміші, фізичні властивості, агрегатний стан, розчинність, фільтрування, дистиляція.
ХІД УРОКУ
I Організаційна частина
II Перевірка домашнього завдання
При вивченні теми «Початкові хімічні поняття» на уроках будемо користуватися лабораторним обладнанням і правила техніки безпеки і поводження з лабораторним обладнанням забувати не слід. Давайте згадаємо їх: діти називають правила техніки безпеки і поводження з лабораторним обладнанням. Кожен учень повинен назвати одне правило.
а) що вивчає хімія?
б) що називається хімічною речовиною?
в) з чого складаються хімічні речовини?
г) чим відрізняються речовини одна від одної?
д) в якому агрегатному стані може знаходитися речовина?
е) що вам відомо з курсу Природознавства про фізичні тіла?
III. Мотивація навчання
Нас оточує безліч речовин, вони відрізняються одна від одної за певними характеристиками, речовини змішуючись в різних умовах, утворюють суміші. Інколи виникає потреба ці суміші розділити. Уявіть собі: ви на безлюдному острові смажите вами спійману рибу, а посолити нічим. Де ви візьмете сіль?
Учні висувають припущення, що сіль можна добути з морської води методом випарювання.
На яких властивостях солі і води базується спосіб розділення їх суміші?
На сьогоднішньому уроці ми розглянемо деякі властивості речовин, які відрізняють їх та характеризують, суміші, які утворюють ці речовини, та способи розділення цих сумішей.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Речовина. Речовин у світі понад 20 мільйонів. Давайте назвемо вам відомі речовини і запишемо їх хімічні формули:
Н2О, О2, Н2, СО2, Fе, S, Al, NaCl,
Користуючись пластиліновими кульками, які лежать у вас на столі змоделюйте молекулу Н2О і О2.
Які речовини ми називаємо простими? А які складними? По праву сторону парти покладіть модель простої речовини, а зліва – модель складної.
2.Фізичне тіло. Діти згадують що тіло має розміри масу і об’єм.
- гра «Змійка». Перший учень називає речовину, а другий – тіло, створене з даної речовини. Наприклад: залізо – цвях, труба
пластмаса – іграшки
деревина - стілець
алюміній – літак
3. Матеріал це те, з чого утворені фізичні тіла: деревина, папір, камінь, шовк.
4 Агрегатний стан.
а) твердий;
б) рідкий;
в) газуватий;
Вода змінює агрегатний стан при зміні температури. Чи перетворюється вона на іншу речовину при зміні агрегатного стану?
г) кристалічний;
д) аморфний;
Розгляньте крохмаль, сіль на вашому столі. Чи має форму крохмаль? Розгляньте кристалики солі. Робота з підручником, прочитайте в підручнику визначення.
5.Фізичні властивості речовин.
Лабораторний дослід. Ознайомлення з фізичними властивостями речовин. Спостереження та результати досліду занотовуємо в таблицю №1
Досліди з алюмінієм та залізом проводимо за демонстраційним столом, а агрегатний стан, колір, блиск, запах, розчинність у воді солі та сірки учні проводять самостійно. Після дослідження робимо висновок, що всі речовини відрізняються за фізичними властивостями.
6. Суміші. Чого в природі більше чистих речовин чи сумішей? Чи може вода з водогону називатися чистою речовиною? Учні знають з Природознавства, що вода є ідеальним розчинником, в якому розчиняються дуже багато речовин. Більшість речовин в природі – суміші. Чиста речовина має постійний склад постійні властивості. Суміші, навпаки, мають змінний склад. Властивості окремих речовин суміші зберігаються. Наприклад, залізо здатність намагнічуватись не втрачає і в суміші. (Демонстрація дії магніту не залізні ошурки) Властивості суміші змінюються залежно від складу. Наприклад суміш кухонної солі і води має солоний смак, а суміш цукру і води – солодкий. Суміш можна розділити на чисті речовини. З яких вона утворена.
Суміші поділяються на однорідні і неоднорідні.
↓ ↓
Однорідні неоднорідні
Частки речовин не можна розрізнити
Вода і цукор, вода і сіль, вода і оцет, вода і спирт. Частки речовин можна розрізнити
Вода і пісок, вода і залізні ошурки, пісок і цемент,олія і вода, вода і крейда
Суспензії, емульсії
(Демонстрація сумішей)
- наведіть приклади сумішей, які ви зустрічали у мами на кухні (учні наводять приклади і записують в таблицю №2)
- чи зберігає оцет властивості у суміші з водою.
7. Способи розділення сумішей. З курсу Природознавства ви знаєте деякі способи розділення сумішей: дистиляція, випарювання, декантація, фільтрування, відстоювання, дія магніту.
- Як можна розділити суміш залізних ошурків з крейдою? (демонстрація досліду – дія магнітом на суміш)
- Як можна розділити суміш води і піску? (демонстрація досліду - фільтрування)
- Як можна розділити суміш «морська вода»?
V. Закріплення матеріалу. (робота в парах)
Запропонуйте способи розділення таких сумішей (кожна пара отримує завдання)
Вода і цукор; залізні та дерев’яні ошурки; олія і вода; крейда і вода.
Назвіть необхідне устаткування.
VI. Підведення підсумків уроку, домашнє завдання.
На сьогоднішньому уроці ми згадали, що таке «чиста речовина», фізичні властивості речовин, матеріали та фізичні тіла, різноманітність сумішей та деякі способи їх розділення.
Дома вам потрібно опрацювати параграф та навести способи розділення суміші: вода + залізні ошурка + сіль кухонна + глина.
Домашній експеримент: охарактеризувати фізичні властивості кухонної солі та крейди (таблиця №1)
Тема. Багатоманітність речовин. Метали й неметали.
Цілі уроку: ввести поняття про різноманіття речовин: дати початкову класифікацію елементів на метали й неметали, їх поширення в природі: навчити розрізняти металічні й неметалічні елементи за їх положенням у періодичній системі; показати істотну відмінність фізичних і хімічних властивостей металів і неметалів; формувати інтерес до навчання, показувати важливість набутих знань.
Тип уроку: комбінований.
Форми роботи: бесіда, евристична бесіда, розповідь, демонстрація, самостійна робота .
Обладнання: зразки металів і неметалів, періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, кристалічні гратки натрій хлориду, алмаза, вуглекислого газу, колекція ,, Метали".
Девіз уроку.
Все пізнається в порівняні.
Від аналізу до структури, а від неї
До властивостей і застосування.
ХІД УРОКУ.
І. Організація класу.
ІІ. Перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань.
1. Скільки елементів знаходиться в періодичній системі? (Сто десять ).
2. Які елементи зустрічаються переважно в космосі? (Н,Не).
3. Які елементи першими стали відомими людям?(Au, Аg ,Cu,Fе,Sn ,Рb ,Нg.)
4. Хто може пояснити, чому саме ці елементи першими навчилася використовувати людина? (Тому що вони зустрічалися у вільному стані, тобто не у вигляді сполук).
5. Речовин на Землі набагато більше, ніж елементів. Чому? (Елементи утворюють сполуки – молекули ).
6. З яких частинок може складатися речовина? (Атоми, молекули, йони).
7. Визначте елемент, який входить до складу (за літерами ) зеленого пігменту рослин. (Хлорофіл - хлор)
8. Відкинувши три літери в назві великого ссавця, який впадає в сплячку, одержите назву простої речовини. (Ведмідь – мідь).
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Будова речовини залежить від природи хімічних елементів, що його утворюють.
Перша класифікація хімічних елементів за властивостями передбачає їх поділ на метали й неметали.
Демонстрація. Розгляд зразків металів і неметалів.
Розгляньмо колекцію ,,Метали".
1. Які загальні властивості мають метали?
• Металевий блиск;
• сірі (крім міді );
• тверді;
• проводять електричний струм.
2. Розгляньмо зразки неметалів: сірка, графіт, ампула з кристалами йоду.
• Крихкі;
• тверді або газоподібні;
• різні властивості.
Запишемо приклади: 1) Розглянемо які елементи містяться в повітрі? (Неметали: Нітроген,Оксиген у складі речовин №, О).
2) Хімічний елемент, який утворює просту речовину – залізо. (Ферум).
3) Гірська порода, в якій міститься речовина, з якої економічно вигідно виробляти метали. (Руда).
4) Речовина з повітря, яка сприяє руйнуванню металів.(Кисень).
5) Речовина, утворена хімічним елементом Аурумом, яка не піддається корозії. (Золото).
6) З якої речовини роблять цвяхи ? (Залізо).
А тепер подивімося в періодичну систему. Умовна діагональ від Бору до Астату поділяє періодичну систему на дві частини: у нижній частині таблиці ліворуч від діагоналі знаходяться елементи-метали, а у верхній лівій частині знаходяться елементи-неметали (крім елементів побічних груп ).
Відомі також елементи, що в сполуках виявляють властивості як металів, так і неметалів. Вони називаються перехідними елементами. До них належать, наприклад , Fе, Gе та інші.
Окрема група елементів – це елементи головної підгрупи VII групи: Не, Nе, Аr, Кr, Хе, Rn. Їх називають інертними, або благородними елементами, оскільки вони не виявляють ні властивостей металів, ні властивостей неметалів.
3. Робота в парах.
Запропонуйте по п'ять прикладів елементів металів і неметалів з періодичної системи.
Обміняйтеся знаннями і перевірте з допомогою періодичної системи, чи правильно виконане завдання в сусідніх пар.
Давайте з вами разом з'ясуємо фізичні властивості ,,Металів".
а) Металевий блиск;
б) сірі (крім міді);
в) тверді;
г) проводять електричний струм (понад 500 С);
д) пластичні.
,,Неметали".
а) Крихкі;
б) тверді або газоподібні;
в) відсутній металевий блиск (крім графіту);
г) різні за кольором.
4. Загадки.
1. Не розчинюся я ніколи
Ані в лугах, ні в кислоті.
Красу дарую всім навколо,
І назва світла у мені.
(Аурум).
2. Цей метал червонуватий,
Сильно електропровідний,
Як в йон перетворити атом,
То розчин стане голубий. (мідь).
3. Атоми цього металу
В природній крейді є, в вапні,
У мармурі його чимало
І в штукатурці у стіні. (кальцій)
4. Тверда, жовта, кристалічна,
Є моноклінна і ромбічна.
Як розплавити й охолодити,
З неї коники можна ліпити. (сірка).
5. Один з найлегших із металів,
Має плівку захисну.
На основі його сплавів
Деталі роблять в літаку,
Для тролейбусів, вагонів,
Для автобусів, машин,
Для пароплавів і паромів
Він під номером один.
З металу посуд виробляють
Та упаковку харчову.
І фарбу “срібну” кожен має
У господарстві на дому. (алюміній).
Хімічний лабіринт.
Знайдіть виграшний шлях – метали.
Zn О F
Sі Аl S
Вr І Fе
Знайдіть виграшний шлях – неметали.
Fе Н Аl
Nа І К
Аg С Сu
Домашнє завдання.
Вивчити: S с.
Виконати різнорівневі завдання в робочому зошиті,с. …..
. Поміркуйте!
1. Які особливості будови металів забезпечують електропровідність?
2. Які особливості будови неметалів забезпечують високу електронегативність?