Урок може бути корисним для класних керівників 9-11 класів, спеціалістів психологічної служби у роботі з профорієнтації. морально-етичного виховання
Психологія, 11клас
Тема: Життєві цінності особистості
Мета: допомогти підліткам визначити пріоритети в особистих цінностях, виховувати повагу до загальнолюдських цінностей, повязати цінності з вибором професії.
Учитель. Відкрийте ваші руки, щоб змінити, але не відпустити свої цінності
(Далай-лама).
Перед нами щодня стоїть необхідність вирішувати якісь завдання. Кожен день ми стикаємося з якимись обставинами, які відчувають наше терпіння і характер. У цій ситуації дуже велике значення мають наші життєві цінності, які служать маркерами і дозволяють нам переконатися, що ми рухаємося по нашому шляху в правильному напрямку. Наші життєві цінності – це наш внутрішній компас, за яким ми повинні звіряти кожен крок по життєвій дорозі. Є проблеми зі здоров'ям, грішми, стосунками? Це тому, що наші внутрішні моделі світу не співпадають з тим, що є насправді. Важко приймати будь-яке рішення? А це тому, що ми не впевнені в тому, чого ми дійсно хочемо і що для нас дійсно важливо. Коли у нас є певні установки, нам легше зважувати варіанти і знаходити правильне рішення – адже життєві цінності людини служать йому опорою, і, слідуючи їм незалежно від обставин, ми починаємо жити більш повноцінним і продуктивним життям.
Що може стати головним для вас?
Любов – це, напевно, взагалі найперше, що назве практично кожна з нас. Це важлива особистісна цінність, яка заслуговує особливого місця в житті кожної людини. І тут мова йде не тільки про романтичний почутті, тому що це не єдиний вид любові, яку здатний відчувати людина. Так, як ви любите своїх близьких і друзів, ви можете любити і інших людей. Любов до людей народжує співчуття, а це ще одне, про що ми повинні сказати, коли перераховуємо основні життєві цінності. Коли ми приходимо до співчуття, ми починаємо бачити в людях найкраще, в той час як вони бачать краще в нас.
Розуміння, якого потребує кожна людина. Як часто можна побачити людей, які тримають у своєму серці гнів і образу на інших, в причинах вчинків яких вони не хочуть розібратися. Гнів робить їх сліпими і віддаляє від оточуючих. Якщо ж ви готові зрозуміти і прийняти людей і обставини, які змушують їх чинити так чи інакше, ви отримаєте контроль над ситуацією і зможете з кожним знайти спільну мову.
Повага до людей – теж дуже важливий критерій. Воно не тільки дозволяє нам черпати натхнення в кращих якостях оточуючих, але й дозволяє краще побачити і постаратися виправити свої недоліки. Ніхто не досконалий; а повага є єдиним способом, за допомогою якого ми можемо помічати позитивне в інших і прагнути удосконалювати самих себе. І, як багато інші життєві цінності, повагу має властивість відбиватися від інших людей до вас – чим з більшою повагою ви ставитеся до оточуючих, тим більшу повагу вони проявляють до вас.
Дисципліна, яку багато хто, на жаль, плутають з рутиною і намагаються її уникати. Рутина означає, що ми понуро робимо щось вельми одноманітне; дисципліна ж – це коли людина діє навіть з деякою часткою веселощів, але головне, що його хвилює, це повне виконання своїх обов'язків. Дисциплінований і відповідальний чоловік завжди буде поважати свій і чужий час, тому однією з його характерних рис можна назвати пунктуальність.
Віра в інших. Вона може поширюватися і на ваше ставлення до самої себе. Це ваша рішучість, яка здатна підняти людину, якщо він впав. Його сумнів в собі в скрутну хвилину може бути знищено вашою вірою в нього. І що цікаво, ця віра заразлива – чим більше ви вірите в інших, тим більше міцніє ваша віра в себе.
Подяка. Коли ви витрачаєте всього лише секунду на те, щоб сказати «спасибі», висловивши свою вдячність іншому, ви запалюєте величезний вогонь дружелюбності і у відповідь вдячності до вас цієї людини. Саме подяку допомагає побачити і відчути той достаток радості, на яке щедра наша життя.
Прощення. Вміння прощати звільняє нас від болю і гніву, які змушують нас «застрявати» у минулому. Коли ви прощаєте, ви відпускаєте образу і рухаєтеся вперед по своєму житті.
Дружба. Друзі підтримують нас, і вони завжди готові допомогти порадою, якщо ми їх про це просимо. Друзі служать нам опорою в труднощах і завжди бувають поруч з нами в радості.
Надія. Це саме те паливо, яке гріє нас, коли ми втомилися і не бачимо дорогу. Надія переконує нас, що іноді питання не в тому, «чи збудеться», а в тому, «коли» це буде.
Оптимізм. Є такий вислів: «Якщо тобі дістався лимон – зроби з нього лимонад!» Це дуже цінна якість – вміти бачити хороше навіть там, де його дуже важко побачити. У людей з такою якістю поганого в житті завжди менше, ніж хорошого. Вірніше, поганого і не буває – тому що вони вміють йому протистояти.
Терпіння – це цінність, яка створює кращий стан розуму, більш ефективне для прийняття рішень.
Толерантність. Є такі люди, з якими нам деколи не хочеться мати справи. Але замість того, щоб показувати їм своє презирство, краще проявити терпимість – це найкраща і гідна альтернатива.
Чесність. Це навіть обговорювати не варто. І не дивуйтеся, що цей критерій ми називаємо в самому кінці – це тому, що чесність є основою, на якій стоять усі інші життєві цінності, які б вони у вас були. Чесність полягає не тільки в тому, щоб зізнатися у своїй помилці на роботі або розповісти чоловікові правду про те, куди ви витратили гроші з його картки. Чесність полягає в тому, щоб зізнатися собі, що ви не досконалі. Це єдиний спосіб, за допомогою якого ви зможете вплинути на своє життя, щоб змінити її на краще.
Як встановлювати та використовувати свої основні пріоритети?
Є дуже ефективний спосіб визначити свої цінності, і полягає він в наступному:
1.Складіть список того, що здається вам найбільш важливим у вашому житті – настільки важливим, що ви не зможете бути щасливою без цього. Ваш початковий список може бути дуже довгим – це не страшно, ви подкорректіруете його пізніше.
2.Перегляньте свій список і запитайте себе: це дійсно те, без чого я не зможу жити щасливо? Без цього моє життя дійсно буде здаватися нестерпною? Якщо є хоч якийсь сумнів – видаліть це з вашого списку.
3.Повторіть цей процес до тих пір, поки ваш список не скоротиться до шести – десяти значень. Ось тепер у вас є список найбільш важливих саме для вас життєвих цінностей. Спираючись на них, ви зможете йти по життю, відчуваючи свою значущість і задоволення всім, що ви будете робити.
Ваші особисті цінності складаються зі всього того, що сталося у вашому житті, і включають вони в себе безліч різних впливів: вплив ваших батьків і сім'ї, ставлення до релігії, вашу освіту, художні уподобання, коло вашого спілкування і безліч інших факторів, від яких залежить життєвий досвід і сформований світогляд кожної людини. Ефективні люди завжди визнають і враховують цей вплив навколишнього середовища; вони розробляють чіткий, ясний і осмислений «набір» переконань і пріоритетів. Як ви дієте далі, якщо ви можете вважати себе сформованим людиною зі стрункою системою цінностей?
Ви демонструєте і моделюєте свої пріоритети в особистому і професійному поведінці, при прийнятті важливих рішень і під час міжособистісної взаємодії.
Ви можете спиратися на свої цінності в родині, будуючи відносини з чоловіком і виховуючи дітей.
Ви коригуєте і встановлюєте життєві цілі, засновані на ваших головних особистісних критеріях.
Тому виберіть саме ті значення, які дійсно найбільш важливі для вас, значення, які визначають ваш характер. Вони будуть одним з найпотужніших інструментів, доступним вам, за допомогою якого ви зможете стати такою, якою ви самі хочете бути. Це інструмент досягнення ваших цілей та мрій, інструмент впливу на інших людей і на навколишнє вас дійсність. Не упускайте свою можливість!
Практична робота. Методика Рокича.
Матеріали. Респондентові пред'являється два списки цінностей (по 18 у кожному) У списках випробуваний привласнює кожній цінності ранговий номер, Спочатку пред'являється набір термінальних (список А), а потім набір інструментальних (список Б) цінностей.
Інструкція: «Зараз вам буде пред'явлений набір з 18 карток з позначенням цінностей. Ваше завдання — розкласти їх у порядку значимості для вас, за тими принципами, якими ви керуєтеся у вашому житті. Кожна цінність написана на окремій картці. Уважно вивчіть картки й вибравши ту, котра для вас найбільш значима, помістіть її на перше місце. Потім виберіть другу по значимості цінність і помістіть слідом за першою. Те ж проробіть із усіма картками, що залишилися. Найменш важлива залишиться останньою й посяде 18 місце. Працюйте не поспішаючи, вдумливо. Якщо в процесі роботи ви зміните свою думку, то можете виправити свої відповіді, помінявши картки місцями. Кінцевий результат повинен відбивати вашу справжню позицію».
Порядок проведення. Для подолання зазначених недоліків методики й більш глибокого проникнення в систему ціннісних орієнтацій можливі зміни інструкції, які дають додаткову діагностичну інформацію й дозволяють зробити більш обґрунтовані висновки. Приміром, після основної серії можна попросити випробуваного ранжувати картки, відповідаючи на наступні запитання.
Стимульний матеріал до методики М. Рокіча
Список А (термінальні цінності)
la. Активне діяльне життя (повнота й емоційна насиченість життя).
2а. Життєва мудрість (зрілість суджень і здоровий глузд, що досягаються життєвим досвідом).
За. Здоров'я (фізичне й психічне).
4а. Цікава робота.
5а. Краса природи й мистецтва (переживання прекрасного в природі й у мистецтві).
ба. Любов (духовна й фізична близькість із коханою людиною).
7а. Матеріально забезпечене життя (відсутність матеріальних ускладнень).
8а. Наявність гарних і вірних друзів.
9а. Суспільне визнання (повага навколишніх, колективу, товаришів по роботі).
10а. Пізнання (можливість розширення своєї освіти, світогляду, загальної культури, інтелектуальний розвиток).
11а. Продуктивне життя (максимально повне використання своїх можливостей, сил і здібностей).
12а. Розвиток (робота над собою, постійне фізичне й духовне вдосконалювання).
13а. Розваги (приємне, необтяжливе проведення часу, відсутність обов'язків).
14а. Воля (самостійність, незалежність у судженнях і вчинках).
15а. Щасливе сімейне життя.
16а. Щастя інших (добробут, розвиток і вдосконалювання інших людей, усього народу, людства в цілому).
17а. Творчість (можливість творчої діяльності). 18а. Упевненість у собі (внутрішня гармонія, свобода від внутрішніх протиріч, сумнівів).
Список Б (інструментальні цінності)
16. Акуратність (охайність), уміння тримати в порядку речі, порядок у справах.
26. Вихованість (гарні манери).
36. Високі запити (високі вимоги до життя й високі домагання).
46. Життєрадісність (почуття гумору).
56. Ретельність (дисциплінованість).
бб. Незалежність (здатність діяти самостійно, рішуче).
76. Непримиренність до недоліків у собі й інших.
86. Освіченість (широта знань, висока загальна культура).
96. Відповідальність (почуття обов'язку, уміння дотримуватися слова).
106. Раціоналізм (уміння здорово та логічно мислити, приймати обмірковані, раціональні рішення).
116. Самоконтроль (стриманість, самодисципліна).
126. Сміливість у відстоюванні своєї думки, своїх поглядів.
136. Тверда воля (уміння наполягти на своєму, не відступати перед труднощами).
146. Терпимість (до поглядів і думок інших, уміння прощати іншим їхні помилки й омани).
156.Широта поглядів (уміння зрозуміти чужу точку зору, поважати інші смаки, звичаї,
звички).
166. Чесність (правдивість, щирість).
176. Ефективність у справах (працьовитість, продуктивність у роботі).
186. Чуйність (дбайливість).
Обробка й аналіз результатів
Аналізуючи ієрархію цінностей, слід звернути увагу на їхнє угрупування випробуваним у змістовні блоки. Так, наприклад, можна виділити «конкретні» і «абстрактні» цінності, цінності професійної самореалізації й особистого життя тощо. Інструментальні цінності можуть групуватися в етичні, цінності спілкування, цінності справи, індивідуалістичні й конформістські, а також альтруїстичні цінності, цінності самоствердження, прийняття інших і т. д.
Психолог повинен спробувати вловити індивідуальну закономірність. Якщо не вдається виявити жодної закономірності, можна припустити або несформованість у випробуваного системи цінностей, або нещирість відповідей.
КЛЮЧ
Система цінностей |
Список А Термінальні цінності |
Список Б Інструментальні цінності |
|||||||||||
1 |
Особистісні |
2а |
За |
6а |
12а |
15а |
18а |
16 |
26 |
46 |
96 |
116 |
166 |
Суспільні |
1а |
5а |
8а |
13а |
14а |
16а |
66 |
76 |
126 |
146 |
156 |
186 |
|
Професійні |
4а |
7а |
9а |
10а |
Па |
17а |
36 |
56 |
86 |
106 |
136 |
176 |
|
(відображують самореалізацію суб'єкта) |
|||||||||||||
2 |
Самоствердження |
2а |
За |
9а |
12а |
16а |
18а |
36 |
66 |
86 |
116 |
126 |
166 |
Спілкування |
1а |
5а |
6а |
8а |
13а |
15а |
16 |
46 |
76 |
146 |
156 |
186 |
|
Справи |
4а |
7а |
10а |
Па |
14а |
17а |
26 |
56 |
96 |
106 |
136 |
176 |
|
(дані корелюють із вектором спрямованості) |
|||||||||||||
3 |
Індивідуалістичні |
1а |
За |
9а |
12а |
14а |
17а |
36 |
66 |
96 |
126 |
136 |
166 |
Конформістські |
4а |
ба |
7а |
8а |
13а |
18а |
26 |
46 |
56 |
86 |
116 |
176 |
|
Альтруїстичні |
2а |
5а |
10а |
11а |
15а |
16а |
16 |
76 |
106 |
146 |
156 |
186 |
|
|
(спрямованість в системі міжособистісних відносин) |
Список А (термінальні цінності)
la. Активне діяльне життя (повнота й емоційна насиченість життя).
2а. Життєва мудрість (зрілість суджень і здоровий глузд, що досягаються життєвим досвідом).
За. Здоров'я (фізичне й психічне).
4а. Цікава робота.
5а. Краса природи й мистецтва (переживання прекрасного в природі й у мистецтві).
ба. Любов (духовна й фізична близькість із коханою людиною).
7а. Матеріально забезпечене життя (відсутність матеріальних ускладнень).
8а. Наявність гарних і вірних друзів.
9а. Суспільне визнання (повага навколишніх, колективу, товаришів по роботі).
10а. Пізнання (можливість розширення своєї освіти, світогляду, загальної культури, інтелектуальний розвиток).
11а. Продуктивне життя (максимально повне використання своїх можливостей, сил і здібностей).
12а. Розвиток (робота над собою, постійне фізичне й духовне вдосконалювання).
13а. Розваги (приємне, необтяжливе проведення часу, відсутність обов'язків).
14а. Воля (самостійність, незалежність у судженнях і вчинках).
15а. Щасливе сімейне життя.
16а. Щастя інших (добробут, розвиток і вдосконалювання інших людей, усього народу, людства в цілому).
17а. Творчість (можливість творчої діяльності).
18а. Упевненість у собі (внутрішня гармонія, свобода від внутрішніх протиріч, сумнівів).
Список Б (інструментальні цінності)
16. Акуратність (охайність), уміння тримати в порядку речі, порядок у справах.
26. Вихованість (гарні манери).
36. Високі запити (високі вимоги до життя й високі домагання).
46. Життєрадісність (почуття гумору).
56. Ретельність (дисциплінованість).
бб. Незалежність (здатність діяти самостійно, рішуче).
76. Непримиренність до недоліків у собі й інших.
86. Освіченість (широта знань, висока загальна культура).
96. Відповідальність (почуття обов'язку, уміння дотримуватися слова).
106. Раціоналізм (уміння здорово та логічно мислити, приймати обмірковані, раціональні рішення).
116. Самоконтроль (стриманість, самодисципліна).
126. Сміливість у відстоюванні своєї думки, своїх поглядів.
136. Тверда воля (уміння наполягти на своєму, не відступати перед труднощами).
146. Терпимість (до поглядів і думок інших, уміння прощати іншим їхні помилки й омани).
156.Широта поглядів (уміння зрозуміти чужу точку зору, поважати інші смаки, звичаї,
звички).
166. Чесність (правдивість, щирість).
176. Ефективність у справах (працьовитість, продуктивність у роботі).
186. Чуйність (дбайливість).