Мета: ознайомити учнів із поняттями «творчі здібності»; навчати творчо мислити, використовувати уяву і фантазію для залучення однолітків до здорового способу життя; виховувати пізнавальний інтерес.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додаток на с. 68)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про творчі здібності та про те, як їх розвивати.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Повідомлення вчителя
— Озирніться навкруги. Вас оточує безліч різних предметів, створених людьми. Будинки, автомобілі, меблі, побутова техніка, книжки, картини та багато іншого. Колись усього цього люди не мали. Спочатку це все потрібно було придумати, уявити, як кажуть, «створити в голові», а вже потім реалізувати свій задум — намалювати, написати, скласти, побудувати тощо. Усе, що створила людина, є результатом її творчої діяльності.
У людей різна здатність до створення чогось нового, тобто творчі здібності кожного індивідуальні, у когось — більші, а в когось — менші. В одних виявляються здібності до творчості в ранньому дитинстві, а в інших — у дорослому віці. Так, у Миколи Римського-Корсакова схильність до музики виявили вже у дворічному віці, у Вольфганга Амадея Моцарта — у три роки. Леся Українка та Олександр Пушкін перший твір написали у віці 9 років, Михайло Лєрмонтов — у 10. А Іван Крилов свою першу байку опублікував у 40 років.
Кожна людина виявляє власні здібності в певній діяльності. Так, одна людина здібна до малювання, інша — до музики, ще інша — до літератури тощо.
Виявлені здібності потребують постійного розвитку й удосконалення, інакше вони почнуть вгасати і згодом зникнуть.
Високий професіоналізм у будь-якій сфері діяльності досягається наполегливою працею. Багато людей співають, танцюють, малюють, плавають, грають у шахи, але лише одиниці стають відомими співаками, композиторами, танцівниками, художниками, спортсменами.
Творчі здібності можна і потрібно розвивати, а для цього, насамперед, слід старанно навчатися, здобувати нові знання. Без них неможливо стати хорошим робітником, творцем нових космічних кораблів, письменником, художником.
Щоб розвивати творчі здібності, потрібно весь час удосконалюватися — читати книжки, користуватися довідковою літературою: словниками, довідниками, енциклопедіями тощо. Розвивати пам’ять, увагу, уяву і фантазію, бути спостережливим, ініціативним, працьовитим, рішучим, наполегливим.
Не боятися досліджувати й експериментувати, вміти долати труднощі. При розв’язанні завдань шукати декілька способів вирішення, можливо, оригінальних, нестандартних, тобто не таких, як у всіх.
Пам’ятайте: розвиваючи творчі здібності, ви зможете:
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Робота за підручником (с. 130–133)
1) Творчі здібності.
— Утворіть коло і пограйте в гру «На щастя — на жаль...». Один із вас починає придумувати історію. Наприклад: «На жаль, я вчора загубив мобільний телефон». Той, хто сидить поруч, продовжує розповідь словами: «Але, на щастя, це був мій старий телефон». Третій продовжує: «Але, на жаль,...» — і так далі по колу.
Запам’ятайте! Заняття творчістю дарують радість, задоволення, поліпшують настрій і здоров’я.
2) Фантазії і реальність.
— Прочитайте оповідання Миколи Носова «Капелюх» (с. 154–155). Обговоріть: чого злякалися хлопчики; що вони уявляли подумки; що сталося насправді?
3) Як позбавитися страхів.
— Страх — корисне почуття, адже він застерігає нас від небезпек. Але якщо страх породжений уявними загрозами, це пригнічує і шкодить здоров’ю.
Щоб навчитися розрізняти вигадані і реальні страхи, об’єднайтесь у дві групи (хлопчики і дівчатка) та виконайте таке завдання.
Намалюйте дитину вашої статі, яка всього боїться.
Придумайте їй/йому ім’я і запишіть або намалюйте те, чого вона/він боїться (привидів, темряви, поганих оцінок, хуліганів, автомобілів, фільмів жахів, страшних історій...).
Поміркуйте, що з написаного вами є фантазією, а що — реальністю. Напишіть «Ф» біля фантазій і «Р» — біля реальності.
По черзі розкажіть у класі про своїх персонажів.
Чого, на вашу думку, справді слід остерігатися дітям, а чого — ні? Поясніть чому.
Запам’ятайте! Навчіться відрізняти уявні загрози від реальних.
4) Народ скаже, як зав’яже.
— Прочитайте прислів’я та приказки про здоров’я (с. 132).
— Як ви вважаєте, що вони означають?
— Які ще прислів’я та приказки на цю тему ви знаєте?
5) Практична робота.
— Об’єднайтесь у групи по 4–5 осіб. Оберіть одне прислів’я і придумайте казку, для якої воно може стати заголовком. Намалюйте ілюстрації до ваших казок. Оформіть книжечку «Казки про здоров’я».
— За допомогою дорослих напишіть сценарій вистави «Здоровим бути модно!».
Використайте для цього ваші казки, а також вірші та оповідання, вміщені у підручнику.
Покажіть виставу батькам і дітям з інших класів.
Запам’ятайте! Уява допомагає людям розвивати творчі здібності, передбачати наслідки своїх дій і планувати майбутнє.
2. Виконання підсумкових завдань (с. 138)
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Для чого потрібно розвивати творчі здібності?
— Як ви вважаєте, які творчі здібності вам слід розвивати?
ДОДАТОК ДО УРОКУ 31
Актуалізація опорних знань
— Як ви вважаєте, чому людям потрібно вчитися?
— Назвіть умови успішного навчання. Чи вдається вам їх виконувати?
— Чи все ви робите для того, щоб ваше навчання було успішним?
— Які риси характеру позитивно впливають на здоров’я?
— З характером пов’язані і здібності людини. Рівень здібностей, наприклад, певною мірою залежить від уміння наполегливо долати труднощі, не падати духом під впливом невдач, працювати організаційно, виявляти ініціативу.
Творча гра «Найкраще я вмію...»
Учитель пояснює правила: діти перекидатимуть м’ячика одне одному. Той, хто триматиме в руках м’ячик, має розказати про те, що він найкраще вміє робити. А всі решта мають це запам’ятати. Кожен має починати з фрази «Найкраще я вмію...» (розв’язувати приклади з математики, співати, танцювати, прибирати в кімнаті, вчити вірші, малювати, грати у футбол тощо), а закінчувати свою фразу словами: «...Ось, який я молодець». Учитель починає гру з себе.