Розробка уроку "Алотропія. Алотропні модифікації речовин неметалічних елементів. Адсорбція"

Про матеріал
Розробка уроку формування компетентностей (модель перевернутого класу) з використанням інноваційних технологій, що дозволяє інтенсифікувати освітній процес, збільшити швидкість і якість сприйняття, розуміння та засвоєння знань учнями.
Перегляд файлу

Предмет: Хімія

Загальна тема: Неорганічні речовини і їхні властивості. Неметалічні елементи та їх сполуки.

УРОК 2-3

Тема: Алотропія. Алотропні модифікації речовин неметалічних елементів. Явище адсорбції.

. Мета:

  •      формування предметних компетентностей:
  • вивчити поняття «алотропія» та «адсорбція», познайомитись із алотропними модифікаціями неметалів та адсорбентами, визначити причину та пояснити суть цих явищ;
  • характеризувати алотропні видозміни Оксигену, Карбону, Сульфуру та Фосфору, досліджувати адсорбційні властивості активованого вугілля та аналогічних лікарських препаратів;
  • робити висновки на основі спостереження, доводити практичну значущість вивчених явищ;
  •      формування ключових компетентностей:
  • сформувати науковий світогляд, виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища, розуміння важливості атмосфери для життя живих організмів на планеті;
  • розвивати цифрову компетентність, навички застосовувати раніше отримані знання, пізнавальний інтерес до предмету, розвивати дослідницькі навички та самостійність під час виконання завдань.

Тип уроку: урок формування компетентностей (модель перевернутого класу)

Методи: словесні (обговорення, розповідь), наочні (робота з інтерактивним плакатом), інтерактивні (метод проектів, технологія «перевернутого класу», «Формула щастя»», «Мозкова атака», «5 пальців», ІКТ: тестування, робота на інтерактивних робочих аркушах)

КМЗ: мультимедійна дошка, ноутбук, смартфони,  інтерактивний плакат, інтерактивні робочі аркуші, періодична система хімічних елементів.

Підготовча робота (створення мотиваційного поля на уроці, який передує заняттю)

Викладач ставляє домашнє завдання для першої експертної групи дослідити явище алотропії і  дати відповідь на загадку:

Казка на тему "Алотропні видозміни Оксигену"

Казка  ця  на  погляд  дивна

Може  в  чомусь  примітивна.

Є  в  ній  хімії  загадки,

Слухай  і   знайди  відгадки

Жили - були друзів  двоє,

Чимось  схожі  на героїв,

Хоч  одне  коріння  мали

Часто  про  це  забували.

Містер  Окс - один  із  них -

Він  відносивсь   до  "крутих"

Де  хотів  завжди  гуляв

І  кругом  бешкетував,

Ті,  хто  близько  з  ним  бували

Вигляд  свій  завжди  міняли.

Не  любив  він  благородних

Сильних  духом  й  з  ним  не згодних.

Окс  обходив їх  тихенько

І  чіплявся   до слабеньких.

Бійку  враз   бува затіє:

Все  горить  тоді  і  тліє,

Іскри  можуть  вмить  сипнути

Навіть  може  щось  рвонути.

А  бува  спокійним  стане

І  до    себе  лише  манить

Та  все  робить  справу   чорну,

Інколи  без  меж  потворну.

Містер   Оз  любив  висоти -

В  нього   там  важка  робота.

Він  за  хмарами  сидів

І   на  митниці   служив,

Ця  контора  вкрай   важлива

Згубні  промені  ловила,

Щоб  на  землю  не  проникли

І   життя  тоді  не  зникло.

Хоч  як  Оз  не  працював,

Імідж  франта  не  втрачав

Свіжість  віяла  тоді,

Як  бував  він  на  землі.

Друзі  нехотя  стрічались,

Та  однак  таке  бувало.

Як  гроза  дає  фуршет,

Зустрічався  цей    дует.

Викладач ставляє домашнє завдання для другої експертної групи дослідити явище адсорбції та  дати відповідь на загадку.

Дивна хвороба Ньютона і одна з версій отруєння Наполеона.

Ньютон незадовго до свого 50-річчя захворів. Невідома хвороба тривала цілий рік. Потім вона пройшла і Ньютон прожив ще 33 роки. Коли почали досліджувати волосся, то виявили, що вміст ртуті перевищував у 15 разів.

Подібному аналізу піддали волосся іншої історичної постаті Наполеона. Виявили, що у волоссі є надмірна концентрація миш’яку. Дивом зберігся шматок шпалери з кімнати, де мешкав Наполеон під час перебування на острові Святої Єлени. Виявилося, що саме шпалери були пофарбовані речовиною, яка містила велику концентрацію цього елемента.

Чому волосся ввібрало в себе ці отруйні речовини?.

Робота експертних домашніх груп у GoogleClassroom

Кожна експертна група отримує інструктивні картки для виконання дослідницького завдання.

Інструктивна картка для експертної групи «Алотропія»:

  1.     Дайте визначення явищу алотропії.
  2.     Охарактеризуйте алотропні видозміни Оксигену, Карбону, Сульфуру та Фосфору.
  3.     Зробіть висновок, чим зумовлена наявність алотропних видозмін у деяких неметалів.

Інструктивна картка для експертної групи «Адсорбція»:

  1.     Дайте визначення явищу адсорбції.
  2.     Вкажіть поширення адсорбції.
  3.     Опишіть застосування адсорбції.
  4.     Дослідіть адсорбційні здатності активованого вугілля та аналогічних лікарських препаратів.

Хід уроку

Ι. Організаційний момент

– перевірка присутніх на уроці, налаштування здобувачів освіти на роботу

Інтерактивна вправа «Формула щастя»

Вчитель пропонує із трьох слів скласти формулу щастя. Слова: МРІЯ, ПРАЦЮВАТИ, ПОТРІБНЕ.

- Яке слово повинне бути на першому місці? На другому? На третьому?

ІІ. Перевірка домашнього завдання

1 ) Перевірка письмового домашнього завдання: легші за повітря водень, азот, бо мають менші відносні молекулярні маси, ніж у повітря.

2) Виконання завдань на інтерактивних робочих аркушах за посиланням: https://app.wizer.me/learn/I3EBZ7  або використовуючи QR-код.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Для неметалів характерні явища,  які ми описали з вами в загадках для домашніх експертних груп. То ж давайте послухаємо відповіді на загадки: перша експертна група – алотропні модифікації Оксигену, друга експертна група – волосся є хорошим адсорбентом. Чому ці явища можливі? Яка їх практична значущість? На ці запитання ми отримаємо відповіді сьогодні на уроці.

IV. Повідомлення теми, мети уроку

Отже, тема уроку: «Алотропія. Алотропні модифікації речовин неметалічних елементів. Явище адсорбції».

Сьогодні на уроці експертні групи представлять нам свої дослідження явищ алотропії та адсорбції, познайомлять нас із алотропними модифікації неметалічних елементів та адсорбентами, із причинами виникнення цих явищ та їх  практичним значенням.

V. Презентація результатів дослідницьких завдань домашніх експертних груп

Спікери презентують результати роботи груп за допомогою інтерактивних плакатів:

https://view.genial.ly/63f46b932c050d00189f4771/interactive-image-interactive-image

VI. Узагальнення і систематизація знань

  1. Інтерактивна вправа «Мозкова атака»

1.Що називається алотропією?

  1. Як називаються прості речовини утворені одним хімічним елементом?
  2. Назвіть алотропні модифікації Оксигену. Чим зумовлене їх утворення?
  3. Назвіть відмінні ознаки кисню і озону.
  4. Назвіть алотропні модифікації Карбону. Чим зумовлене їх утворення?
  5. Яка із алотропних модифікацій Карбону найміцніша? Чому?
  6. Назвіть алотропні модифікації Фосфору.
  7. Які алотропні модифікації Сульфуру ви знаєте?
  8. Яке явище називається адсорбцією?
  9. Де в природі ви зустрічали адсорбцію?
  10. Назвіть відомі вам адсорбенти.
  11. Яке практичне значення адсорбції?

2.  Виконання тестів за посиланням: https://app.wizer.me/learn/7GFWIE  або використовуючи QR-код

 

VII. Підведення підсумків уроку. Оцінювання. Рефлексія

Оцінювальний лист:

ПІБ здобувача освіти

Оцінка за роботу на інтерактивних робочих аркушах

(10 б)

Оцінка за роботу  в домашніх експертних групах

(12 б)

Оцінка за виконання тестів

(11 б)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рефлексія проводиться за методом «5 пальців». Обвести свою долоню на папері. Вчитель пропонує здобувачам освіти, споглядаючи на долоню руки, по перших буквах назв пальців здійснити самоаналіз, письмово фіксуючи думки на відповідних пальцях за алгоритмом:

Мізинець – Мої надбання (набуті знання, нова інформація, нові ідеї);

Безіменний – Близькість до мети (результат діяльності);

Середній – Самопочуття ( настрій, внутрішні переживання та емоції);

Вказівний – Взаємодія ( допомога іншим, робота в команді);

Великий – Важливо дізнатися (прогалини в знаннях, труднощі).

VIII. Домашнє завдання

Хімія (рівень стандарту): підруч. для 11 кл. закладів загальної середньої освіти/ О.Г.Ярошенко. – К.: УОВЦ «Оріон», 2019. – 208 с.

Вивчити §15 стор. 79-82, §16, виконати завдання 1-6 на стор. 185.

Творче завдання: дослідити адсорбційні властивості крейди, активованого вугілля, кукурудзяних чи вівсяних пластівців, використавши водні розчини чорнил, харчових барвників, одеколон тощо. Порівняйте адсорбційну здатність різних адсорбентів.

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Ляпкало Лариса
Пов’язані теми
Хімія, 11 клас, Розробки уроків
Додано
11 липня
Переглядів
94
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку